Η απόφαση του δισεκατομμυριούχου Ίλον Μασκ να μετονομάσει το Twitter σε X θα μπορούσε να είναι νομικά περίπλοκη, αφού εταιρείες όπως η Meta (META.O) και η Microsoft (MSFT.O) έχουν ήδη δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας σε σχέση με το ίδιο γράμμα.
Το X χρησιμοποιείται τόσο ευρέως και αναφέρεται σε εμπορικά σήματα που είναι υποψήφια για νομικές προκλήσεις – και η εταιρεία που ήταν παλαιότερα γνωστή ως Twitter θα μπορούσε να αντιμετωπίσει τα δικά της προβλήματα υπερασπίζοντας την επωνυμία της X στο μέλλον.
«Υπάρχει 100% πιθανότητα ότι το Twitter θα υποβληθεί σε μήνυση για αυτό από κάποιον», δήλωσε ο δικηγόρος εμπορικών σημάτων Josh Gerben, ο οποίος είπε ότι μέτρησε σχεδόν 900 ενεργές καταχωρίσεις εμπορικών σημάτων στις ΗΠΑ που καλύπτουν ήδη το γράμμα X σε ένα ευρύ φάσμα βιομηχανιών.
Οι κάτοχοι εμπορικών σημάτων – που προστατεύουν εμπορικές ονομασίες, λογότυπα και σλόγκαν που προσδιορίζουν τις πηγές των αγαθών – μπορούν να ισχυριστούν παραβίαση εάν άλλη επωνυμία προκαλεί σύγχυση με τη δική τους επωνυμία στους καταναλωτές. Τα ένδικα μέσα ποικίλλουν από χρηματικές αποζημιώσεις έως αποκλεισμό χρήσης.
Η Microsoft από το 2003 κατέχει ένα εμπορικό σήμα «X» και αφορά σε επικοινωνίες σχετικά με το σύστημα βιντεοπαιχνιδιών Xbox. Η Meta Platforms – της οποίας η πλατφόρμα Threads είναι ο νέος αντίπαλος στο Twitter – κατέχει ένα ομοσπονδιακό εμπορικό σήμα που καταχωρήθηκε το 2019, ένα μπλε και άσπρο γράμμα «X», και αφορά σε πεδία όπως λογισμικό και μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Η Meta και η Microsoft πιθανότατα δεν θα κινηθούν δικαστικά εκτός και αν αισθανθούν ότι απειλούνται και ότι το «X» του Twitter καταπατά την αξία της επωνυμίας που δημιούργησαν με αυτό το γράμμα, είπε ο Gerben.
Η πικρή εμπειρία της Meta
Η ίδια η Meta προκάλεσε διάφορα ζητήματα πνευματικής ιδιοκτησίας όταν άλλαξε το όνομά της από Facebook. Αντιμετωπίζει αγωγές περί εμπορικών σημάτων που κατατέθηκαν πέρυσι από την επενδυτική εταιρεία Metacapital και την εταιρεία εικονικής πραγματικότητας MetaX, και διευθέτησε μια άλλη σχετικά με το νέο της λογότυπο με το σύμβολο του απείρου.
Και αν ο Μασκ καταφέρει να αλλάξει το όνομα, άλλοι θα μπορούσαν ακόμα να διεκδικήσουν το «Χ» για τον εαυτό τους.
«Δεδομένης της δυσκολίας στην προστασία ενός μεμονωμένου γράμματος, ειδικά ενός τόσο δημοφιλούς εμπορικά όπως το «Χ», η προστασία του Twitter είναι πιθανό να περιορίζεται σε πολύ παρόμοια γραφικά με το λογότυπό του Χ», δήλωσε ο Douglas Masters, δικηγόρος εμπορικών σημάτων στη δικηγορική εταιρεία Loeb & Loeb.
«Το λογότυπο δεν έχει πολλά διακριτικά, επομένως η προστασία θα είναι πολύ στενή».