Αναλυτική έρευνα με το πολύνεκρο ναυάγιο στα ανοιχτά της Πύλου δημοσίευσε η Washington Post που ακολουθεί το μοιραίο ταξίδι του σκάφους παραθέτοντας παράλληλα τους ισχυρισμούς των ελληνικών αρχών για την τραγωδία.

Στο δημοσίευμα αναφέρεται ότι παρόλο που η πρώτη κλήση για βοήθεια ήταν το πρωί της 13ης Ιουνίου και το σκάφος ήταν γεμάτο με μετανάστες, με την κατάσταση να χειροτερεύει καθώς δεν είχαν νερό «η ελληνική ακτοφυλακή δεν ζήτησε να πραγματοποιηθεί μια επιχείρηση διάσωσης υψηλής προτεραιότητας».

Ακολουθώντας την πορεία του αλιευτικού η The Post εξέτασε δορυφορικές εικόνες, χαρτογράφησε δεδομένα κυκλοφορίας πλοίων και εξέτασε συντεταγμένες από κλήσεις κινδύνου, επίσημες αναφορές και μαρτυρίες. Στη συνέχεια συνέκρινε επίσημες δηλώσεις, λογαριασμούς από τα εμπορικά πλοία και συνεντεύξεις επιζώντων ακτιβιστές και ειδικούς στη ναυτιλία.

Όπως σημειώνει υπάρχουν αντικροούμενες αναφορές για τις τελευταίες στιγμές του Adriana με το ελληνικό λιμενικό να υποστηρίζει ότι το σκάφος ανατράπηκε ως αποτέλεσμα μιας αλλαγής βάρους που προκλήθηκε από τον πανικό των επιβατών και επιζώντες να περιγράφουν προσπάθεια ρυμούλκησης από πλευράς της Ελλάδας, που είχε ως αποτέλεσμα την βύθισή του.

Ωστόσο από την έρευνα της Washington Post προκύπτουν αμφιβολίες σχετικά με βασικούς ισχυρισμούς Ελλήνων αξιωματούχων και υποδηλώνεται ότι το πιο θανατηφόρο ναυάγιο στη Μεσόγειο εδώ και χρόνια ήταν μια τραγωδία που μπορούσε να αποφευχθεί.

Ναυάγιο ανοιχτά της Πύλου

Βετεράνοι στο πεδίο της θαλάσσιας διάσωσης και νομικοί εμπειρογνώμονες δήλωσαν ότι οι Έλληνες αξιωματούχοι εκμεταλλεύτηκαν ενδείξεις ότι αλιευτικό δεν ήθελε την βοήθεια της Ελλάδας και απέτυχαν να εκτελέσουν την υποχρέωσή τους να ξεκινήσουν μια μεγάλη επιχείρηση διάσωσης, αμέσως μόλις εντοπίστηκε το επισφαλές σκάφος.

«Αυτό είναι εξωφρενικό», είπε ο Άαρον Ντάβενπορτ, ένας απόστρατος ανώτερος αξιωματικός της ακτοφυλακής των ΗΠΑ. «Έστειλαν ένα ελικόπτερο εκεί έξω. Έπρεπε να είχαν στείλει ένα σωρό πλοία, να ζητήσουν βοήθεια από όλη την κάτω Μεσόγειο, να πάρουν σωσίβια και να βγάλουν αυτούς τους ανθρώπους» πρόσθεσε.

Η The Post παραθέτει μεταξύ άλλων τις δηλώσεις του εκπροσώπου του ελληνικού λιμενικού Νίκου Αλεξίου ότι πρέπει να αναγνωριστεί στην Ελλάδα το ότι διασώθηκαν 104 άνθρωποι.

Το διεθνές μέσο παραθέτει παράλληλα 4 ισχυρισμούς αναφορικά με την τραγωδία:

  • Το Adriana δεν ήθελε βοήθεια – Η The Pos επικαλείται μεταξύ άλλων τις δηλώσεις του λιμενικού αλλά και αρχεία που έλαβε καθώς και αναφορές που παρέχεται από την εταιρεία διαχείρισης του Lucky Sailor, Eastern Mediterranean Maritime Limited.
  • «Σταθερή πορεία και ταχύτητα» – Η ακτοφυλακή υποστηρίζει ότι δεν χρειάστηκε να επέμβει νωρίτερα καθώς το σκάφος ήταν εντάξει. Κινούνταν με «σταθερή πορεία και ταχύτητα».
  • «Πώς μπορούσαμε να το θα μπορούσαμε να το ρυμουλκούμε;» – Ορισμένοι επιζώντες ισχυρίζονται ότι το σκάφος του λιμενικού προσπάθησε να τους ρυμουλκήσει προς την Ιταλία, με αποτέλεσμα το σκάφος να ανατραπεί»
  • «Κάναμε αυτό που έπρεπε να κάνουμε» – Η ακτοφυλακή υποστηρίζει ότι εκπλήρωσε όλες τις υποχρεώσεις της στην περίπτωση του Adriana — εντοπισμός του πλοίου, στρατολόγηση εμπορικών σκαφών, αποστολή του δικού της περιπολικού σκάφους.