Περιεχόμενα
Οι αξιωματούχοι διερευνούν εάν ένα μόνο κακώς καταχωρημένο ταξιδιωτικό σχέδιο από γαλλική αεροπορική εταιρεία βρίσκεται πίσω από την κατάρρευση του ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας που είχε ως αποτέλεσμα χιλιάδες καθυστερήσεις και ακυρώσεις πτήσεων κατά τη χειρότερη διακοπή λειτουργίας της τελευταίας δεκαετίας.
Σχεδόν 1.000 πτήσεις ακυρώθηκαν και ακόμα περισσότερες έγιναν με καθυστερήσεις, αφού η Εθνική Υπηρεσία Εναέριας Κυκλοφορίας της Βρετανίας (NATS) αντιμετώπισε χθες «τεχνικά προβλήματα».
Σήμερα, περίπου 200.000 άνθρωποι παραμένουν εγκλωβισμένοι σε μια τοποθεσία που δεν επιθυμούν να βρίσκονται, ενώ 200 πτήσεις εκτός Ηνωμένου Βασιλείου έχουν ακυρωθεί λόγω του πληρώματος και των αεροσκαφών που βρίσκονται εκτός θέσης.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ των Times, το σφάλμα μπορεί να προκλήθηκε από ένα εσφαλμένα κατατεθειμένο σχέδιο από μια γαλλική αεροπορική εταιρεία, δίχως όμως να έχουν βγει σαφή συμπεράσματα καθώς αυτή τη στιγμή όλοι ασχολούνται με την προσπάθεια επιστροφής της εναέριας κυρκλοφορίας στην… κανονικότητα.
Πρωτοφανείς καθυστερήσεις σε πτήσεις
Οι επιβάτες έχουν προειδοποιηθεί ότι ενδέχεται να αντιμετωπίσουν πολλές καθυστερήσεις στις προγραμματισμένες πτήσεις τους, οι οποίες μπορεί να διαρκέσουν μέχρι την Παρασκευή. Ένας πιλότος της easyJet είπε στους επιβάτες ότι δεν είχε ξαναδεί φιάσκο τέτοιας κλίμακας εδώ και 20 χρόνια που βρίσκεται στη συγκεκριμένη θέση.
Είναι βέβαια κατανοητό ότι οι αξιωματούχοι γνωρίζουν τι προκάλεσε τη διακοπή, αλλά όχι πώς απενεργοποιήθηκε το σύστημα, την ώρα που εχθές μια κυβερνοεπίθεση αποκλείστηκε επίσης από τη NATS.
Το χάος αυτό συνένη συνέβη σε μια από τις πιο πολυσύχναστες ημέρες του χρόνου, όταν περισσότεροι από ένα εκατομμύριο άνθρωποι επρόκειτο να φύγουν ή να προσγειωθούν στο Ηνωμένο Βασίλειο. Οι ειδικοί έχουν προειδοποιήσει ότι η διαταραχή πρόκειται να συνεχιστεί εντός της εβδομάδας παρά την «αποκατάσταση» της επτάωρης «αστοχίας δικτύου».
Όλα γίνονται πλέον χειροκίνητα
Η Εθνική Υπηρεσία Εναέριας Κυκλοφορίας της Βρετανίας (NATS) ανέφερε ότι αντιμετώπισαν «τεχνικά προβλήματα» που ανάγκασαν τους ελεγκτές να αλλάξουν το αυτόματο σύστημα προσγείωσης και αποστολής πτήσεων σε χειροκίνητο.
«Τα σχέδια πτήσεων εισάγονται χειροκίνητα, πράγμα που σημαίνει ότι δεν μπορούμε να τα επεξεργαστούμε με τον ίδιο όγκο, επομένως έχουμε εφαρμόσει περιορισμούς ροής κυκλοφορίας», δήλωσε η NATS. Ένας εκπρόσωπος είπε στο MailOnline ότι «δεν υπάρχει τίποτα που να υποδηλώνει επίθεση στον κυβερνοχώρο».
Η NATS είπε ότι ήδη εχθές στις 15:15 είχε «εντοπίσει και διορθώσει» το τεχνικό ζήτημα που επηρεάζει τα συστήματα ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας και συνεργάζεται με αεροπορικές εταιρείες και αεροδρόμια για να υποστηρίξει τις επηρεαζόμενες πτήσεις.
Ο υπουργός Μεταφορών της Βρετανίας, Μαρκ Χάρπερ, είπε ότι παρά το τεχνικό ζήτημα που επιλύθηκε «οι πτήσεις εξακολουθούν να επηρεάζονται δυστυχώς».
Ο ίδιος έγραψε στο Twitter ότι «θα ενθαρρύνει όλους τους επιβάτες να διαβάσουν τις οδηγίες της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας του Ηνωμένου Βασιλείου και να γνωρίζουν τα δικαιώματά τους όταν καθυστερούν ή ακυρώνονται πτήσεις».
Η υπουργός Εσωτερικών Σουέλα Μπρέιβερμαν είπε στους επιβάτες να επικοινωνήσουν με τις αεροπορικές εταιρείες εάν χρειάζονται περισσότερες πληροφορίες.
Ένας πρώην πιλότος είπε στο BBC Radio 5 Live ότι αυτό που συνέβη στον εναέριο χώρο του Ηνωμένου Βασιλείου ισοδυναμεί με αυτό που θα ήταν στο έδαφος «αν έκλεινε κάθε δρόμος».
Στη 1.45 μ.μ., η πλειοψηφία (78%) των πτήσεων που αναχωρούσαν από το Χίθροου καθυστέρησαν, σύμφωνα με τα στοιχεία του Flight Radar, σε σύγκριση με 74% στο Gatwick, 81% στο Μάντσεστερ και 86% στο Μπρίστολ.
Το Χίθροου προέτρεψε τους επιβάτες να ταξιδεύουν στο αεροδρόμιο μόνο εάν «επιβεβαιωθεί η εκτέλεση των πτήσεων», προσθέτοντας: «Τα δρομολόγια εξακολουθούν να εμφανίζουν σημαντικές καθυστερήσεις». Αυτές βέβαια σήμερα μειώθηκαν στο 59% στο πιο πολυσύχναστο αεροδρόμιο της Ευρώπης.
Ανώτερο στέλεχος αεροπορικών εταιρειών είπε στην Daily Mail ότι η διακοπή θα παρατηρηθεί για «τουλάχιστον μερικές ημέρες», αλλά το αρνητικό αποτέλεσμα θα μπορούσε να είναι μεγαλύτερο για ορισμένες αεροπορικές εταιρείες.
Τα δικαιώματα των επιβατών που υφίστανται καθυστερήσεις
Σύμφωνα με τη νομοθεσία του Ηνωμένου Βασιλείου, οι θιγόμενοι έχουν νομικά δικαιώματα που υποχρεώνουν τις αεροπορικές εταιρείες να παρέχουν υποστήριξη σε πελάτες που πετούν από αεροδρόμιο του Ηνωμένου Βασιλείου, φτάνουν στη χώρα με αεροπορική εταιρεία της ΕΕ ή του Ηνωμένου Βασιλείου ή που φθάνουν σε ένα αεροδρόμιο της ΕΕ με αεροπορική εταιρεία του ΗΒ.
Ο ιστότοπος της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (CAA) αναφέρει ότι σε περίπτωση «σημαντικής καθυστέρησης», η αεροπορική εταιρεία πρέπει να παρέχει μια λογική ποσότητα φαγητού και ποτού, συνήθως με τη μορφή κουπονιών, επιστροφών χρημάτων για το κόστος των κλήσεων και διαμονής για τους επιβάτες που «εγκλωβίστηκαν» κατά τη διάρκεια της νύχτας και μεταφορά σε ξενοδοχείο ή στο σπίτι τους.
Η CAA δέχεται ότι μερικές φορές οι αεροπορικές εταιρείες δεν μπορούν να οργανώσουν τέτοια υποστήριξη, επομένως οι επιβάτες θα πρέπει να κάνουν τις δικές τους «λογικές» διευθετήσεις και να κρατούν αποδείξεις για να ζητήσουν επιστροφή χρημάτων, αλλά η αρχή προσθέτει ότι είναι απίθανο να πληρωθούν τα «πολυτελή ξενοδοχεία και το αλκοόλ».
Η αρχή προσθέτει επίσης ότι όταν ένας επιβάτης αποδεχθεί επιστροφή χρημάτων ή ταξιδέψει αργότερα από την πρώτη διαθέσιμη πτήση, τότε η αεροπορική εταιρεία δεν είναι υποχρεωμένη να παρέχει φαγητό, ποτό ή διαμονή.
«Αν οι καθυστερήσεις είναι για περισσότερες από δύο ώρες σε μια πτήση μικρών αποστάσεων, οι αεροπορικές εταιρείες πρέπει να σας παρέχουν υποστήριξη όπως φαγητό και ποτό και αποζημίωση για τηλεφωνικές κλήσεις. Εάν οι καθυστερήσεις αφορούν μια νύχτα, θα σας παράσχουν διαμονή και μεταφορά σε ξενοδοχείο (ή σπίτι)», αναφέρεται χαρακτηριστικά.
Τι είναι ο μηδενικός συντελεστής που προκαλεί τις καθυστερήσεις;
Η Μισέλ Ρόμπσον, η οποία εργαζόταν στον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας, είπε ότι ήταν «ασυνήθιστο» οι καθυστερήσεις να διαρκούν τόσο πολύ. Ως αποτέλεσμα, «κανείς δεν ξέρει πραγματικά σε αυτό το σημείο πόσο καιρό θα πάρει», είπε στο BBC Radio 4.
Η κ. Robson είπε στο πρόγραμμα World at One: «Υπήρξε μια βλάβη στο σύστημα σχεδιασμού πτήσης σήμερα το πρωί που επηρέασε και τα δύο κέντρα στο Ηνωμένο Βασίλειο».
Μιλώντας από το αεροδρόμιο του Τζέρσεϊ ενώ περίμενε να πετάξει στο Λονδίνο, είπε: «Τώρα έχουν αρκετά δεδομένα για τέσσερις ώρες ώστε οι ελεγκτές να δουλέψουν κανονικά. Μετά από αυτό το σημείο, πρέπει να πάνε χειροκίνητα, πράγμα που σημαίνει ότι εργάζονται με πολύ πιο αργό ρυθμό και αυξάνονται οι καθυστερήσες, καθώς μπορούν να χειριστούν πολύ λιγότερα αεροσκάφη.
Έτσι φαίνεται ότι υπήρχε αυτό που θα έλεγαν μηδενικός συντελεστής, που σημαίνει ότι κανένα αεροσκάφος δεν μπορεί να απογειωθεί με εισερχόμενο προς το Ηνωμένο Βασίλειο ή πιθανώς εξερχόμενο. Γενικά θα προσπαθούσαν να προσγειώσουν πράγματα που ήταν ήδη στον αέρα.
Επομένως, αυτή τη στιγμή, απλώς καθόμαστε εδώ χωρίς συγκεκριμένη ώρα απογείωσης».
Η μετάδοση από το θέμα έχει ήδη εξαπλωθεί σε όλη την Ευρώπη, προκαλώντας καθυστερήσεις σε ορισμένες πτήσεις που αναχωρούν από την ήπειρο με προορισμό τις ΗΠΑ.
Με πληροφορίες από τη Daily Mail
*Κεντρική Φωτογραφία: GettyImages