Τι στιγμή που Ελλάδα, Ισπανία, Ιταλία και Κροατία επιβάλουν φόρους στους ταξιδιώτες των κρουαζιερόπλοιών για να καταπολεμηθεί ο υπερτουρισμός στα hotspot της κάθε χώρας, οι υπεύθυνοι του κλάδου της κρουαζιέρας δε κάθονται με «σταυρωμένα τα χέρια», καθώς αναζητούν νέους ελκυστικούς προορισμούς για τους πελάτες τους.
Το καλοκαίρι που μας πέρασε κάτοικοι της πόλης της Βαρκελώνης, εκτόξευσαν νερό με νεροπίστολα στους επιβάτες κρουαζιερόπλοιων. Την ίδια περίοδο η Ιταλία απαγόρευσε τα μεγάλα πλοία στη Βενετία για να εκτονώσει την αυξανόμενη αντίδραση στους μεγάλους αριθμούς επισκεπτών.
Η Κροατία περιορίζει τις στάσεις κρουαζιέρας στο Ντουμπρόβνικ, όπου η ιστορική παλιά πόλη μοιάζει πολιορκημένη από τους θαυμαστές του «Game of Thrones».
Η Ελλάδα αύξησε το τέλος κρουαζιέρας σε δημοφιλή νησιά έχοντας να αντιμετωπίσει τεράστιες αφίξεις τουριστών που κάνουν ουρές για selfie μπροστά στις μπλε στέγες της Σαντορίνης.
Τώρα, οι ταξιδιώτες ξανασκέφτονται τα όνειρα για μια κρουαζιέρα στην Ευρώπη γράφει το Bloomberg. Aντί να επεκταθούν στην υπερπλήρη ευρωπαϊκή αγορά, οι εταιρείες κρουαζιέρας διαφοροποιούν τις επιλογές τους και δημιουργούν νέα αξιοθέατα στη φιλόξενη Καραϊβική. Οι αφίξεις σε λιμάνια στην Καραϊβική φέτος θα είναι στο ίδιο επίπεδο με αυτές στην Ευρώπη. Μόλις πριν από τρία χρόνια, τα ευρωπαϊκά λιμάνια είχαν 7.000 περισσότερες από την Καραϊβική.
Είναι ο πιο πρόσφατος άξονας στρατηγικής για τις εταιρείες κρουαζιέρας. Μόλις λίγα χρόνια από τότε που βρέθηκαν στο καναβάτσο, στην εποχή του Covid-19, η Royal Caribbean Cruise, η Carnival Corp. και η Norwegian Cruise Line σημειώνουν έσοδα ρεκόρ.
Τα πετυχαίνουν έχοντας επενδύσει πάνω από ένα δισεκατομμύριο δολάρια για την ανάπτυξη ιδιωτικών νησιών και παραλιών σε ηλιόλουστα μέρη όπως το Μεξικό, οι Μπαχάμες και η Δομινικανή Δημοκρατία και κατασκευάζοντας μεγαλύτερα πλοία με ανέσεις όπως τοίχους αναρρίχησης και πίστες καρτ. Ολα αυτά συμβάλουν στο να έχουν έσοδα 33% υψηλότερα από αυτά προ πανδημίας.
Οι εταιρείες κρουαζιέρας δηλώνουν επιφυλακτικές για την απώθησή τους από την Ευρώπη και είναι έτοιμες να δράσουν για να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα.
«Δεν είμαστε σε καμία περίπτωση στρουθοκάμηλοι που βάζουμε το κεφάλι μας στην άμμο», είπε σε συνέντευξή του ο Τζέισον Λίμπερτι, διευθύνων σύμβουλος της Royal Caribbean. Η εταιρεία γνωρίζει «πολύ καλά» την εχθρότητα απέναντι στην κρουαζιέρα στην Ευρώπη «και προσπαθούμε να είμαστε μέρος της λύσης».
Μέχρι στιγμής φέτος, 16% περισσότερα πλοία έχουν καταπλεύσει σε λιμάνια της Καραϊβικής από ό,τι το 2023, σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσε το Bloomberg.
Παρά το γεγονός ότι η Μεσόγειος ξεχειλίζει από κρουαζιερόπλοια, οι αφίξεις σε λιμάνια είναι 2% λιγότερες φέτος – τρίτη συνεχόμενη πτώση – καθώς οι εταιρείες κρατούν τα πλοία στη θάλασσα περισσότερο, αποφεύγοντας τα πολυσύχναστα λιμάνια.
Καθώς η εχθρότητα στην Ευρώπη μεγαλώνει, οι μεγάλες εταιρείες κρουαζιέρας έχουν ξοδέψει τεράστια ποσά για την ανάπτυξη αποκλειστικών παραλιακών κλαμπ στην Καραϊβική, προσβάσιμα μόνο στους ταξιδιώτες τους.
Η πρακτική μπορεί να δημιουργεί κάποιες αντιδράσεις καθώς υπάρχουν ανησυχίες για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις, αλλά και τις οικονομικές για τα καταστήματα, τα εστιατόρια και τους τουριστικούς πράκτορες που βασίζονταν σε ταξιδιώτες κρουαζιέρας που αποβιβάζονταν σε δημόσια λιμάνια.
Αλλά δεν υπάρχει αμφιβολία ότι ήταν ένα όφελος για τη βιομηχανία, συμβάλλοντας στη δημιουργία άνευ προηγουμένου ζήτησης και ρεκόρ εσόδων. Φέτος, οι τρεις εισηγμένες στο χρηματιστήριο εταιρείες κρουαζιέρας αναμένεται να έχουν έσοδα 51 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Οι τιμές των μετοχών έχουν εκτοξευθεί στα ύψη από τα βάθη της πανδημίας, με τη συνδυασμένη αγοραία αξία τους να έχει υπερεπταπλασιαστεί από τον Απρίλιο του 2020
Στα ιδιωτικά κλαμπ οι επισκέπτες αποβιβάζονται σε έναν κόσμο που ελέγχεται σχεδόν αποκλειστικά από τις εταιρείες κρουαζιέρας. Έτσι, όλα τα επιπλέον χρήματα που δαπανώνται για εκδρομές, φαγητό και ποτά μπαίνουν στα ταμεία της εταιρείας.
Μεταξύ των τριών μεγάλων εισηγμένων γραμμών κρουαζιέρας, τα έσοδα από την Καραϊβική αυξήθηκαν κατά 37% το πρώτο εξάμηνο του έτους σε σχέση με την ίδια περίοδο του 2019, ξεπερνώντας κατά πολύ την αύξηση 28% από την Ευρώπη, σύμφωνα με στοιχεία που συγκέντρωσε το Bloomberg.
Η Royal – η μεγαλύτερη εταιρεία κρουαζιέρας στον κόσμο – αναμένει να αναπτύξει το 57% της χωρητικότητάς της στην Καραϊβική το 2025, ενώ αναλόγως κινούνται και οι υπόλοιπες. Η συνολική χωρητικότητα στην Ευρώπη θα παραμείνει σταθερή ή θα μειωθεί και από τις τρεις εταιρείες.
Το Carnival’s Celebration Key Bahamian Beach Club θα μπορούσε να προσθέσει έως και 108 εκατομμύρια δολάρια σε κέρδη ετησίως, σύμφωνα με εκτιμήσεις της Barclays.
Όταν θα είναι πλήρως λειτουργικό, το Carnival θα έχει τη δυνατότητα να υποδέχεται περισσότερους επισκέπτες σε όλη την περιοχή ταυτόχρονα από ό,τι μπορεί να φιλοξενεί καθημερινά το θεματικό πάρκο Universal Studios Florida της Comcast Corp. , δήλωσε ο CEO Τζος Βάινσταϊν.
Μέχρι το 2030, η Carnival αναμένει ότι η εμβέλειά της στην Καραϊβική θα ξεπεράσει τη χωρητικότητα στο πάρκο Magic Kingdom της Walt Disney Co. στη Φλόριντα, πρόσθεσε ο Βάινσταϊν σε συνέντευξή του.
Η Norwegian Cruise Line, από την πλευρά της κατασκευάζει μια προβλήτα 150 εκατομμυρίων δολαρίων στο ιδιωτικό της νησί Great Stirrup Cay, έτσι ώστε μεγαλύτερα πλοία να μπορούν να ελλιμενίζονται ακόμη και σε θαλασσοταραχή.
Σίγουρα, μεγάλο μέρος της αντίδρασης στα ευρωπαϊκά τουριστικά hotspot οφείλεται στο ότι η ζήτηση εκεί παραμένει αρκετά υψηλή, ειδικά σε αυτά που η βιομηχανία αποκαλεί τα λιμάνια της Μεσογείου «χρυσό αστέρι». Σε αυτές τις τοποθεσίες, οι επισκέψεις πέρυσι αυξήθηκαν κατά 23% από το 2019, σύμφωνα με τον εμπορικό όμιλο Cruise Lines International Association. Οι επισκέψεις σε άλλα μέρη της ηπείρου αυξήθηκαν μόλις 8% σε εκείνο το διάστημα.
Ο κλάδος προσπαθεί να ανακατευθύνει ταξίδια σε μερικά από τα λιγότερο δημοφιλή σημεία της Ευρώπης, αλλά τα δρομολόγια που δεν διαθέτουν τοποθεσίες όπως η Βαρκελώνη μπορεί μερικές φορές να είναι πιο δύσκολα πωλήσεις, είπε ο Βάινσταϊν του Carnival.
Όλες οι εξελίξεις σημαίνουν ότι οι εταιρείες κρουαζιέρας πρέπει να εντείνουν τις προσφορές τους, σύμφωνα με τον Νίρμαν Σαβεριμάτου, τον διευθύνοντα σύμβουλο της Virgin Voyages, έναν σχετικά μικρό «παίκτη» στον κλάδο της κρουαζιέρας της περιοχής. Και τα τρία πλοία της βρίσκονται στην Καραϊβική αυτή τη στιγμή. Φέτος, οι πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 50%, σύμφωνα με το Σαβεριμάτου.
«Σε έναν κόσμο όπου θέλετε να διαφοροποιηθείτε, πρέπει να πείτε πραγματικά την ιστορία σας και να εργαστείτε σκληρότερα για να την αφηγηθείτε», είπε.
Πηγή: Bloomberg