Μόνο σε ένα θαύμα μπορούν να ελπίζουν οι πέντε επιβαίνοντες στο υποβρύχιο της Titan ώστε να βγουν ζωντανοί από τον βυθό του Ατλαντικού.

Κι αυτό σε θεωρητικό επίπεδο, καθώς πρακτικά μοιάζει απίθανο να έχει ολοκληρωθεί με επιτυχία η επιχείρηση διάσωσής τους τις επόμενες ώρες από τη στιγμή που δεν έχει βρεθεί καν πού βρίσκεται το υποβρύχιο.

Σύμφωνα με την Ακτοφυλακή των ΗΠΑ, η παροχή οξυγόνου θα πρέπει να έχει εξαντληθεί μέχρι τις 14.08 ώρα Ελλάδος, με βάση τις προδιαγραφές του υποβρυχίου που κάνουν λόγο για παροχή οξυγόνου για συνολικά 96 ώρες.

Τελευταία ελπίδα το Victor

Ένα γαλλικό ρομπότ που μπορεί να καταδυθεί σε βάθος 6.000 μέτρων έφτασε στο σημείο των ερευνών ώστε να βοηθήσει στον εντοπισμό του τουριστικού βαθυσκάφους τα ίχνη του οποίου χάθηκαν ενώ κατευθυνόταν προς το ναυάγιο του Τιτανικού.

Το μη επανδρωμένο ρομπότ Victor 6000 μπορεί να βοηθήσει στην απελευθέρωση του βαθυσκάφους, εάν έχει παγιδευτεί σε κάποιο σημείο, ανέφερε ο χειριστής του.

Το γαλλικό ρομπότ έχει τηλεκατευθυνόμενους βραχίονες με το οποίους μπορεί να κόψει καλώδια ή να κάνει άλλες μανούβρες για να απελευθερώσει κάποιο ακινητοποιημένο σκάφος.

Μπορεί επίσης να καταδυθεί σε μεγαλύτερο βάθος από όλον τον άλλον εξοπλισμό που βρίσκεται αυτή τη στιγμή στο σημείο του ναυαγίου, στον βόρειο Ατλαντικό.

«Το Victor δεν είναι ικανό να σηκώσει το βαθυσκάφος από μόνο του», εξήγησε ο Ολιβιέ Λεφόρ, ο επικεφαλής των θαλάσσιων επιχειρήσεων του Ifremer, του γαλλικού ωκεανογραφικού ινστιτούτου στο οποίο ανήκει το ρομπότ.

Θα μπορούσε όμως να συνδέσει τον «Τιτάνα», το αυτοκαταδυόμενο σκάφος βάρους 10 κιλών, με κάποιο πλοίο που θα το έβγαζε στη συνέχεια στην επιφάνεια.

Δύσκολη η ανέλκυση του Titan

Ακόμη κι αν εντοπιστεί το Titan η ανάσυρσή του στην επιφάνεια θα είναι ένα δύσκολο έργο. Αν έχει ήδη καταφέρει να επιστρέψει στην επιφάνεια, ο εντοπισμός του στην τεράστια θάλασσα θα είναι δύσκολος, ενώ είναι κλειδωμένο από έξω, κάτι που σημαίνει ότι οι επιβαίνοντες δεν μπορούν να βγουν από το βαθυσκάφος χωρίς εξωτερική βοήθεια.

Αν το Titan βρίσκεται στον βυθό, θα είναι ακόμη πιο δύσκολο να ανασυρθεί στην επιφάνεια λόγω της μεγάλης πίεσης και του πλήρους σκοταδιού που επικρατεί σε εκείνα τα βάθη.

«Σκέτο χάσιμο χρόνου»

Ο Στόκτον Ρας, CEO της OceanGate και χειριστής του Titan, θεωρείται ένας εκ των πέντε επιβαινόντων του βαθυσκάφους που αγνοείται από την Κυριακή στο Βόρειο Ατλαντικό Ωκεανό.

Θεωρεί ότι οι κανόνες που πρέπει να τηρούνται για την ασφάλεια των επιβαινόντων ενός βαθυσκάφους είναι κάπως σαν χάσιμο χρόνου.

Αυτή η θεωρία του, πιθανό να κοστίσει τη ζωή του όπως και των άλλων τεσσάρων επιβαινόντων που βρίσκονται εγκλωβισμένοι στο βαθυσκάφος .

«Από κάποιο σημείο και μετά η ασφάλεια είναι σκέτο χάσιμο χρόνου. Εννοώ ότι αν το μόνο που σε νοιάζει είναι να είσαι ασφαλής, μείνε στο κρεβάτι σου. Μην μπαίνεις στο αυτοκίνητό σου, μην κάνεις τίποτε», είχε δηλώσει πριν από ένα χρόνο.

Όπως αναφέρει το CNN, σε άλλη συνέντευξή του, ο Ρας είχε ομολογήσει ότι «παραβίασε κάποιους κανόνες» στην καριέρα του.

«Νομίζω ότι ο στρατηγός Μακ Άρθουρ ήταν που είπε ότι θα σε θυμούνται για τους κανόνες που παραβιάζεις. Κι εγώ παραβίασα κάποιους κανόνες για να το κάνω αυτό. Νομίζω ότι τους παραβίασα έχοντας πίσω μου τη λογική και καλή μηχανική», είχε πει στον Μεξικανό YouTuber, Άλαν Εστράντα.

«Το πλήρωμα βιώνει σημαντικές εναλλαγές διάθεσης»

Ο δρ Τζάστιν Ντ’ Αριέντζο, ο οποίος υπηρέτησε έξι χρόνια ως κλινικός και εγκληματολογικός ψυχολόγος, περιέγραψε στο Fox News τι πιστεύει ότι πρέπει να βιώνουν οι επιβαίνοντες στο υποβρύχιο «Titan», της OceanGate Expeditions, καθώς ελπίζουν να διασωθούν.

«Σίγουρα υπάρχει απόλυτος πανικός, όπου η καρδιά τους χτυπάει δυνατά και δυσκολεύονται να αναπνεύσουν, ή νιώθουν ότι θα χάσουν το μυαλό τους», δήλωσε ο Ντ’ Αριέντζο στο ειδησεογραφικό πρακτορείο.

«Σίγουρα σε έναν περιορισμένο χώρο, που είναι σκοτεινός -όπως στη συγκεκριμένη κατάσταση-, μπορεί να είναι εκθετικά χειρότερο».

Νομίζω ότι πιθανότατα κινούνται μέσα και έξω από φάσεις πανικού, μακάβριου χιούμορ, φόβου, και αισθάνονται πραγματικά δεμένοι με τους άλλους επιβάτες που είναι μαζί τους». «Υπάρχουν πολλές και σημαντικές εναλλαγές της διάθεσης», πρόσθεσε.

«Ψυχολογικά, αυτό που ”σκοτώνει” τους ανθρώπους όσον αφορά τη διατήρηση της ψυχραιμίας είναι η αντιμετώπιση της αβεβαιότητας. Είναι πραγματικά σημαντικό να μπορείς να παραδοθείς σε αυτή την έλλειψη βεβαιότητας και να επικεντρωθείς σε αυτό που έχεις υπό τον έλεγχό σου.

Αυτό που αυτοί οι άνθρωποι μπορούν να έχουν υπό τον έλεγχό τους σε αυτό το υποβρύχιο είναι να παραμείνουν ήρεμοι και να γνωριστούν μεταξύ τους, αλλά και να προσπαθούν να μη μιλούν πάρα πολύ, ώστε να μην καταναλώνουν οξυγόνο», δήλωσε ο ψυχολόγος.

«Ο καπετάνιος του υποβρυχίου μάλλον προσπαθεί να τους κρατήσει όλους ήρεμους, γνωρίζοντας βέβαια ότι οι μύες σου ενεργοποιούνται όταν είσαι σε πανικό και τότε χρησιμοποιείς περισσότερο οξυγόνο».

Είπε ακόμη ότι η διαχείριση μιας κρίσης σε ένα πολιτικό υποβρύχιο είναι πολύ διαφορετική από ό,τι σε ένα υποβρύχιο του Πολεμικού Ναυτικού, όπου οι εκπαιδευμένοι ναύτες είναι προετοιμασμένοι για τα πάντα.

«Εδώ, σε ένα τέτοιο ταξίδι… δεν είναι υποβρύχιοι. Δεν είναι όλοι εκπαιδευμένοι», δήλωσε στο πρακτορείο. «Είναι πιο δύσκολο για την οικογένεια που περιμένει να ακούσει νέα. Ελπίζω ότι θα χαρούμε στο άκουσμα της διάσωσης του υποβρυχίου».

Ο Ντ’ Αριέντζο πρόσθεσε ότι θα είναι δύσκολο το έργο για τις ομάδες διάσωσης. «Αυτοί οι άνθρωποι είναι ήρωες. Βρίσκουν μια βελόνα στα άχυρα. Πρέπει να έχουν πίστη ότι θα υπάρξουν καλά νέα» υπογράμμισε, μιλώντας στο Fox News.