Περιεχόμενα
Με τον φόβο ότι θα τελειώσει το οξυγόνο και οι πέντε επιβαίνοντες στο υποβρύχιο που πήγε να εξερευνήσει το ναυάγιο του Τιτανικού και αγνοείται θα βρουν τραγικό θάνατο ολοένα και να αυξάνεται από το πρωί της Τρίτης, ήχοι που εντοπίστηκαν από τον βυθό του Ατλαντικού αφήνουν μια χαραμάδα ελπίδας. Παρά τις έρευνες που γίνονται εδώ και ώρες, ωστόσο, η ακτοφυλακή ανακοίνωσε επίσημα μέσω twitter ότι δεν έχει εντοπιστεί κάτι προς το παρόν και η επιχείρηση δεν έχει κάποια ουσιαστική εξέλιξη.
Σύμφωνα με το Reuters, τους ήχους «έπιασαν» σόναρ και αμέσως ξεκίνησε νέα έρευνα ώστε να διαπιστωθεί περί τίνος ακριβώς πρόκειται. Το αμερικανικό Λιμενικό Σώμα δεν διευκρίνισε τι ήχοι ήταν αυτοί ούτε εξήγησε πώς εντοπίστηκαν, ωστόσο σύμφωνα με το CNN και το Rolling Stone «πιάστηκαν από σημαδούρες σόναρ που αναπτύχθηκαν στην περιοχή των ερευνών. Αρχικά ακούστηκε ένας ήχος και λίγη ώρα αργότερα περισσότεροι».
Ελπίδα, επίσης, δίνει και ένα λευκό αντικείμενο το οποίο καναδικό αεροσκάφος εντόπισε στην επιφάνεια της θάλασσας, χωρίς να υπάρχει επίσημη τοποθέτηση για το τι ακριβώς είναι.
Όλα αυτά συμβαίνουν με τον χρόνο να μετρά αντίστροφα και τις αρχές των ΗΠΑ και Καναδά να έχουν στήσει μια επιχείρηση διάσωσης σε μια επιφάνεια που αντιστοιχεί σε έκταση στο μέγεθος της πολιτείας του Κονέκτικατ.
Υπήρχαν προβλήματα από το 2018
Οκτώ ώρες αφότου έχασε επαφή με το Titan προχώρησε στη δήλωση της εξαφάνισης του υποβρυχίου στην ακτοφυλακή η εταιρεία OceanGate στην οποία ανήκει, σύμφωνα με πληροφορίες της Daily Mail.
Ωστόσο, η αναφορά ότι αγνοείται στην αμερικανική ακτοφυλακή δεν έγινε παρά στις 5.40 μ.μ., οκτώ ώρες αργότερα, ενώ η ακτοφυλακή του Καναδά ειδοποιήθηκε ακόμη πιο μετά στις 9.13 μ.μ. το βράδυ της Κυριακής.
Υψηλόβαθμα στελέχη του κλάδου των υποβρύχιων σκαφών ανησυχούσαν τόσο πολύ για την «πειραματική», όπως την αποκαλούσαν, προσέγγιση της OceanGate, της εταιρείας της οποίας το σκάφος έχει εξαφανιστεί, ώστε έγραψαν επιστολή το 2018 προειδοποιώντας για πιθανά «καταστροφικά» προβλήματα με την ανάπτυξη του υποβρύχιου σκάφους και την προγραμματισμένη αποστολή του να περιηγηθεί στα συντρίμμια του Τιτανικού.
Η επιστολή, που περιήλθε στην κατοχή των New York Times, εστάλη στον διευθύνοντα σύμβουλο της OceanGate, Στόκτον Ρας (που υπενθυμίζεται πως είναι ένας από τους πέντε αγνοουμένους του Titan), από την επιτροπή επανδρωμένων υποβρύχιων οχημάτων της Marine Technology Society, ενός εμπορικού ομίλου 60 ετών που έχει ως στόχο την προώθηση της ωκεάνιας τεχνολογίας και την εκπαίδευση του κοινού σχετικά με αυτήν.
Στην εν λόγω επιστολή προειδοποιούσαν πως θα μπορούσε ένα αρνητικό προηγούμενο αναφορικά με τη μη τήρηση των προτύπων ασφαλείας στον τομέα των υποβρυχίων θα μπορούσε να κλονίσει τη φήμη για την ασφάλεια των οχημάτων, που «κερδήθηκε με σκληρό τρόπο», ενώ επέρριπτε ευθύνες στην εταιρία για παραπλανητικό μάρκετινγκ.
Καλούσε, δε, την OceanGate να εξετάσει το να συμβαδίσει με τα πρωτόκολλα ασφαλείας που έχουν παγιωθεί.
Τα μέτρα ασφαλείας του Titan
Το «Titan» πρέπει να αντιμετωπίσει την τεράστια πίεση που ασκεί ο ωκεανός σε τέτοια βάθη. Σύμφωνα με την ιστοσελίδα της OceanGate, διαθέτει σύστημα παρακολούθησης του κύτους του σκάφους σε πραγματικό χρόνο.
Διαθέτει αισθητήρες για την ανάλυση των επιπτώσεων της αλλαγής της πίεσης στο υποβρύχιο καθώς καταδύεται, προκειμένου να εκτιμηθεί η ακεραιότητα της κατασκευής.
Πριν το υποβρύχιο ξεκινήσει την κατάδυσή του, μια ομάδα υποστήριξης κλειδώνει το πλήρωμα μέσα κλείνοντας την καταπακτή από έξω και κλείνοντάς την με 17 μπουλόνια.
Το OceanGate λέει ότι είναι ένα πειραματικό σκάφος και όταν το CBS ταξίδεψε με αυτό, ο ανταποκριτής έπρεπε να υπογράψει μια παραίτηση αποδεχόμενη ότι «δεν έχει εγκριθεί ή πιστοποιηθεί από κανένα ρυθμιστικό φορέα και θα μπορούσε να οδηγήσει σε σωματικό τραυματισμό, αναπηρία, συναισθηματικό τραύμα ή θάνατο».
Σε ένα δελτίο τύπου το 2019 , η εταιρεία εξήγησε γιατί το Titan δεν είχε ταξινομηθεί από ανεξάρτητο φορέα. «Η επιτάχυνση μιας εξωτερικής οντότητας σε κάθε καινοτομία προτού τεθεί σε πραγματικές δοκιμές είναι ανάθεμα για την ταχεία καινοτομία», ανέφερε.
Σε ένα διαφημιστικό βίντεο, ο ειδικός σε θέματα ασφάλειας λογισμικού της OceanGate Expeditions, Aaron Newman, λέει στους υποψήφιους πελάτες ότι το ταξίδι με το sub «δεν είναι μια βόλτα στη Disney, ξέρετε».
«Υπάρχει πραγματικός κίνδυνος και υπάρχουν πολλές προκλήσεις», λέει.
Πώς είναι το εσωτερικό του υποβρυχίου
Το εξαφανισμένο υποβρύχιο της OceanGate, που κάνει αποστολές ξενάγησης στο ναυάγιο του Τιτανικού, είναι σχεδιασμένο για να χωρά μόνο πέντε άτομα.
Πέρυσι, ο ιδρυτής του ταξιδιωτικού οργανισμού OceanGate Expeditions είχε κάνει ξενάγηση σε ομάδα του CBS το εσωτερικό ενός υποβρύχιου.
Στο βίντεο από την αυτοψία, φαίνεται ένας μικρός θάλαμος, με χώρο ίσο με εκείνον ενός μίνι βαν. Δεν υπάρχουν καρέκλες ή καθίσματα και οι επιβάτες κάθονται σταυροπόδι στο πάτωμα, έχοντας βγάλει τα παπούτσια τους πριν εισέλθουν.
Για ένα τόσο προηγμένο υποβρύχιο, το εσωτερικό του είναι -ως επί το πλείστον- πολύ απλό, και – για πολλούς – κλειστοφοβικό. Έχει μία οθόνη στον τοίχο, ενώ οι περισσότερες λειτουργίες του σκάφους εκτελούνται από ένα φορητό χειριστήριο, το οποίο μοιάζει με αυτά των κονσολών.
Υπάρχει μόνο μια μικρή τουαλέτα στο μπροστινό μέρος του σκάφους. Όποιος τη χρησιμοποιεί «προστατεύεται» από μία κουρτίνα, ενώ οι άλλοι επιβαίνοντες «δυναμώνουν τη μουσική», όπως αναφέρεται σε σχετικά ανάρτηση στην ιστοσελίδα του OceanGate, η οποία πλέον έχει κατέβει.
Πώς θα σώσουν τους ανθρώπους ακόμα κι αν βρεθεί το υποβρύχιο;
Όσο μικρή είναι η ελπίδα να βρεθεί το υποβρύχιο, άλλο τόσο εκμηδενίζεται αν σκεφτεί κανείς το τι θα ακολουθήσει. Στο βάθος που βρίσκεται, δεν υπάρχει τρόπος να το φέρουν προς τα πάνω, ούτε είναι κάτι εύκολο να πάνε δύτες στο σημείο και να επιχειρήσουν να το ανοίξουν για να κολυμπήσουν οι εγκλωβισμένοι προς τα πάνω.
Το μοναδικό όπλο και ελπίδα που έχουν, είναι τα κύπελλα που πίνουν νερό. Ένας ειδικός, ο δρ. Μάικλ Γκίλεν, έκανε δήλωσεις στο Good Morning Britain και εξήγησε ότι τα κύπελλα μπορούν να προκαλέσουν επαρκές ηχητικό κύμα που θα φτάσει στην επιφάνεια και θα βοηθήσει στον εντοπισμό.
«Αν το υδρόφωνό τους χάλασε τόσο νωρίς στην αποστολή, λιγότερο από δύο ώρες αφότου ξεκίνησαν το ταξίδι τους προς τον βυθό, κάτι που σημαίνει ότι δεν έφτασαν ποτέ στον πυθμένα, τουλάχιστον θα μπορούσαν να πάρουν τα κύπελλά τους και να τα χτυπήσουν τα τοιχώματα του υποβρυχίου. Αυτό θα έκανα κι εγώ αν ήμουν εκεί κάτω και είμαι σίγουρος ότι αυτό θα πει σε όλους ο πιλότος. Είναι πέντε άτομα, μπορούν να κάνουν αρκετό θόρυβο χτυπώντας απλώς τα τοιχώματα, καθώς ο ήχος διαδίδεται εξαιρετικά καλά στο νερό».
Από τη μεριά του, ο αντιναύαρχος του βρετανικού ναυτικού, Κρις Πάρι, δεν άφησε ούτε χαραμάδα αισιοδοξίας.
«Φοβάμαι ότι οι πιθανότητες είναι ελάχιστες. Προφανώς, θέλουμε να παραμείνουμε αισιόδοξοι, αλλά υπάρχουν δύο προβλήματα εδώ – το ένα είναι να βρεθεί το υποβρύχιο και το δεύτερο είναι πώς στο καλό θα το βγάλεις από τον βυθό. Δεν έχει ξαναγίνει ποτέ και δεν νομίζω ότι κανείς έχει ιδέες για το πώς να το κάνει αυτή τη στιγμή».