Με τον φόβο ότι θα τελειώσει το οξυγόνο και οι πέντε επιβαίνοντες στο υποβρύχιο που πήγε να εξερευνήσει το ναυάγιο του Τιτανικού και αγνοείται θα βρουν τραγικό θάνατο ολοένα και να αυξάνεται από το πρωί της Τρίτης, ήχοι που εντοπίστηκαν από τον βυθό του Ατλαντικού αφήνουν μια χαραμάδα ελπίδας. Παρά τις έρευνες που γίνονται εδώ και ώρες, ωστόσο, η ακτοφυλακή ανακοίνωσε επίσημα μέσω twitter ότι δεν έχει εντοπιστεί κάτι προς το παρόν και η επιχείρηση δεν έχει κάποια ουσιαστική εξέλιξη.

Σύμφωνα με το Reuters, τους ήχους «έπιασαν» σόναρ και αμέσως ξεκίνησε νέα έρευνα ώστε να διαπιστωθεί περί τίνος ακριβώς πρόκειται. Το αμερικανικό Λιμενικό Σώμα δεν διευκρίνισε τι ήχοι ήταν αυτοί ούτε εξήγησε πώς εντοπίστηκαν, ωστόσο σύμφωνα με το CNN και το Rolling Stone «πιάστηκαν από σημαδούρες σόναρ που αναπτύχθηκαν στην περιοχή των ερευνών. Αρχικά ακούστηκε ένας ήχος και λίγη ώρα αργότερα περισσότεροι».

Ελπίδα, επίσης, δίνει και ένα λευκό αντικείμενο το οποίο καναδικό αεροσκάφος εντόπισε στην επιφάνεια της θάλασσας, χωρίς να υπάρχει επίσημη τοποθέτηση για το τι ακριβώς είναι.

Όλα αυτά συμβαίνουν με τον χρόνο να μετρά αντίστροφα και τις αρχές των ΗΠΑ και Καναδά να έχουν στήσει μια επιχείρηση διάσωσης σε μια επιφάνεια που αντιστοιχεί σε έκταση στο μέγεθος της πολιτείας του Κονέκτικατ.

Υπήρχαν προβλήματα από το 2018

Οκτώ ώρες αφότου έχασε επαφή με το Titan προχώρησε στη δήλωση της εξαφάνισης του υποβρυχίου στην ακτοφυλακή η εταιρεία OceanGate στην οποία ανήκει, σύμφωνα με πληροφορίες της Daily Mail.

Το υποβρύχιο Titan της εταιρείας βυθίστηκε στις 8 το πρωί της Κυριακής περίπου 400 μίλια νοτιοανατολικά του Σεντ Τζονς, στη Νέα Γη. Σύμφωνα με το δημοσίευμα, στις 9.45 π.μ. – μία ώρα και 45 λεπτά μετά την κατάδυση – έχασε την επαφή με το μητρικό του πλοίο, το Polar Prince.

Ωστόσο, η αναφορά ότι αγνοείται στην αμερικανική ακτοφυλακή δεν έγινε παρά στις 5.40 μ.μ., οκτώ ώρες αργότερα, ενώ η ακτοφυλακή του Καναδά ειδοποιήθηκε ακόμη πιο μετά στις 9.13 μ.μ. το βράδυ της Κυριακής.

Υψηλόβαθμα στελέχη του κλάδου των υποβρύχιων σκαφών ανησυχούσαν τόσο πολύ για την «πειραματική», όπως την αποκαλούσαν, προσέγγιση της OceanGate, της εταιρείας της οποίας το σκάφος έχει εξαφανιστεί, ώστε έγραψαν επιστολή το 2018 προειδοποιώντας για πιθανά «καταστροφικά» προβλήματα με την ανάπτυξη του υποβρύχιου σκάφους και την προγραμματισμένη αποστολή του να περιηγηθεί στα συντρίμμια του Τιτανικού.

Η επιστολή, που περιήλθε στην κατοχή των New York Times, εστάλη στον διευθύνοντα σύμβουλο της OceanGate, Στόκτον Ρας (που υπενθυμίζεται πως είναι ένας από τους πέντε αγνοουμένους του Titan), από την επιτροπή επανδρωμένων υποβρύχιων οχημάτων της Marine Technology Society, ενός εμπορικού ομίλου 60 ετών που έχει ως στόχο την προώθηση της ωκεάνιας τεχνολογίας και την εκπαίδευση του κοινού σχετικά με αυτήν.

Στην εν λόγω επιστολή προειδοποιούσαν πως θα μπορούσε ένα αρνητικό προηγούμενο αναφορικά με τη μη τήρηση των προτύπων ασφαλείας στον τομέα των υποβρυχίων θα μπορούσε να κλονίσει τη φήμη για την ασφάλεια των οχημάτων, που «κερδήθηκε με σκληρό τρόπο», ενώ επέρριπτε ευθύνες στην εταιρία για παραπλανητικό μάρκετινγκ.

Καλούσε, δε, την OceanGate να εξετάσει το να συμβαδίσει με τα πρωτόκολλα ασφαλείας που έχουν παγιωθεί.

Τα μέτρα ασφαλείας του Titan

Το «Titan» πρέπει να αντιμετωπίσει την τεράστια πίεση που ασκεί ο ωκεανός σε τέτοια βάθη. Σύμφωνα με την ιστοσελίδα της OceanGate, διαθέτει σύστημα παρακολούθησης του κύτους του σκάφους σε πραγματικό χρόνο.

Διαθέτει αισθητήρες για την ανάλυση των επιπτώσεων της αλλαγής της πίεσης στο υποβρύχιο καθώς καταδύεται, προκειμένου να εκτιμηθεί η ακεραιότητα της κατασκευής.

Πριν το υποβρύχιο ξεκινήσει την κατάδυσή του, μια ομάδα υποστήριξης κλειδώνει το πλήρωμα μέσα κλείνοντας την καταπακτή από έξω και κλείνοντάς την με 17 μπουλόνια.

Το OceanGate λέει ότι είναι ένα πειραματικό σκάφος και όταν το CBS ταξίδεψε με αυτό, ο ανταποκριτής έπρεπε να υπογράψει μια παραίτηση αποδεχόμενη ότι «δεν έχει εγκριθεί ή πιστοποιηθεί από κανένα ρυθμιστικό φορέα και θα μπορούσε να οδηγήσει σε σωματικό τραυματισμό, αναπηρία, συναισθηματικό τραύμα ή θάνατο».

Σε ένα δελτίο τύπου το 2019 , η εταιρεία εξήγησε γιατί το Titan δεν είχε ταξινομηθεί από ανεξάρτητο φορέα. «Η επιτάχυνση μιας εξωτερικής οντότητας σε κάθε καινοτομία προτού τεθεί σε πραγματικές δοκιμές είναι ανάθεμα για την ταχεία καινοτομία», ανέφερε.

Σε ένα διαφημιστικό βίντεο, ο ειδικός σε θέματα ασφάλειας λογισμικού της OceanGate Expeditions, Aaron Newman, λέει στους υποψήφιους πελάτες ότι το ταξίδι με το sub «δεν είναι μια βόλτα στη Disney, ξέρετε».

«Υπάρχει πραγματικός κίνδυνος και υπάρχουν πολλές προκλήσεις», λέει.