Συνήθως, όταν γράφεται η Ιστορία, δεν την καταλαβαίνεις. Δεν μπορείς να δεις το μέγεθος αυτού που συμβαίνει, γιατί το μέγεθος θέλει χρόνο για να αναπτυχθεί. Το μπόι το παίρνεις με την πάροδο των ετών και η Ιστορία θέλει πάντοτε χρόνο για να ψηλώσει. Κάποιες φορές όμως, μια ματιά στους αριθμούς, σου δείχνει προς τα πού πηγαίνει το πράγμα και ότι είσαι κοινωνός, θεατής και ίσως μετέχων μιας ιστορικής στιγμής. Μιλάω για τη δίκη Johnny Depp-Amber Heard.

Ακούγεται κάπως υπερβολικό και άκυρο να χαρακτηρίζεται μια δικαστική διαμάχη ανάμεσα σε δύο celebrities ως ιστορική, αλλά οφείλουμε να αναγνωρίζουμε σε ποια εποχή βρισκόμαστε. Είμαστε στην εποχή της εικόνας, στην εποχή που οι αριθμοί λένε πολλά περισσότερα «ψέματα» σε σχέση με το παρελθόν, στην εποχή των social media, στην εποχή που τα πραγματικά σοβαρά ζητήματα που εξελίσσονται στον κόσμο, είναι τόσο δυσβάσταχτα ώστε η ανθρώπινη ψυχολογία να στρέφεται σε έναν πόλεμο διαδικτύου: στο ένα στρατόπεδο οι υποστηρικτές του Johnny Depp, στο άλλο αυτοί της Amber Heard.

Οι πρώτοι δείχνουν να υπερισχύουν κατά πολύ (στο Twitter το 93% των σχολίων είναι υπέρ του Depp), αλλά η τελική έκβαση της μάχης θα κριθεί από τους δικαστές. Μέχρι τότε όμως, μπορούμε να αναγνωρίσουμε πως ο τρόπος που έχει εξελιχθεί η υπόθεση, εκτόξευσε το ενδιαφέρον και η αίσθηση της αδικίας προς το πρόσωπο του Johnny Depp έχει φιτιλιάσει ένα πάθος υποστήριξής του, που θέλει να απαντήσει και στο ban που έφαγε από το Χόλιγουντ και στην ίδια την ηθική αυτουργό, τη Heard. Πάντοτε, εφόσον η υπόθεση ολοκληρωθεί με την επαμφοτερίζουσα εικόνα που υπάρχει σήμερα, δηλαδή της εκατέρωθεν βίας και κακοποίησης.

Αυτά τα δεδομένα έχουν φέρει μια πρωτόγνωρη κατάσταση στο Youtube. Πάρα πολλοί content creators χαμηλής απήχης, με μερικές χιλιάδες subscribers ή και τριψήφιο αριθμό, αναγνωρίζοντας το hype, εκατονταπλασίασαν τις προβολές τους με βίντεο που αφορούν τη δίκη, είτε με ανάλυση κάποιας κατάθεσης είτε με διάθεση κοροϊδίας, κυρίως προς το πρόσωπο της Heard. Το ρεύμα υπέρ του Depp είναι τεράστιο και όποιος γράψει κάτι υπέρ της Heard στα social, ο αυτόκλητος στρατός του Johnny τον «εξαφανίζει».

Το κανάλι Law & Crime Network, ο βασικός πάροχος της δίκης, είχε μόλις λίγες χιλιάδες subs στο Youtube. Σήμερα, ένα μήνα μετά την έναρξη της δίκης, έχει 2.25 εκατομμύρια subs και εκτός από τα live, φτιάχνει βίντεο με συγκεκριμένα αποσπάσματα που αναδεικνύουν περισσότερο κάποια γεγονότα που χάνονται στις 8ωρες ακροαματικές διαδικασίες.

Το εξωπραγματικό για τα δεδομένα του Youtube είναι πως σε κάθε live της δίκης Depp-Heard, παρακολουθούν ταυτόχρονα σχεδόν 1 εκατομμύριο χρήστες του Youtube, είτε είναι subscribers είτε όχι. Συνήθως, ακόμα και στα πιο πετυχημένα κανάλια του Youtube, τα live δε μαζεύουν πάνω από 5ψήφιο αριθμό. Σε πολύ ειδικές περιστάσεις μπορεί να πάνε πάνω από 100.000. Εδώ βλέπουμε σε καθημερινή βάση 850.000 και πλέον θεατές.

Μια χαρακτηριστική περίπτωση είναι του Youtuber Lahiru Darsha που στο κανάλι του ανέβασε μόνο βίντεο από το Grand Theft Auto που παίζει. Τα βίντεο αυτά είχαν απήχηση μερικών χιλιάδων και του απέφεραν κάθε μήνα 100 δολάρια ως κέρδος. Όταν άρχισε να ανεβάζει αποσπάσματα από τη δίκη με meme προσθήκες, έπιανε με μόλις 10.5 χιλιάδες subs προβολές ακόμα και πάνω από το εκατομμύριο.

Από τότε που το ξεκίνησε, έχει βγάλει 11.000 δολάρια και επειδή είναι από τη Σρι Λάνκα που κήρυξε χρεωκοπία, σκέφτεται να στείλει τα λεφτά εκεί για ανέγερση σχολείων.

Στο παιχνίδι έχουν μπει μέχρι και content creators από εντελώς άσχετα πεδία, όπως gamers, twitchers, streamers. Άλλοι το πάνε ένα βήμα παραπέρα. Όπως η TikToker Alice Parkes που πριν ένα μήνα είχε 50 ακόλουθους στο TikTok. Μόλις έκανε τρία βίντεο με animation εικόνα με ηχητικό από τη δίκη, βρέθηκε στους 108.050, με τα βίντεο της να παίρνουν πάνω από 10 εκατομμύρια προβολές. Αυτομάτως, η Parkes από την Ουαλία μπήκε σε μια ειδική κατηγορία χρηστών του TikTok που βγάζουν κέρδος από τις προβολές των αναρτήσεων τους.

@pettyparrot

I shouldn’t have access to animation software. 💩 #johnnydepp #amberheard #justiceforjohnnydepp #amberturd #fypシ

♬ original sound – Petty Parrot

Η 28χρονη Ashleigh Ruggles Stanley και ο 31χρονος Maclen Stanley είναι οι σούπερ σταρ της δικηγορίας στο TikTok. Στο κανάλι τους The Law Says What, έχουν βάλει στόχο να κάνουν τη νομική fun και λιγότερο βαρετή. Έτσι, από τότε που άρχισαν να αναρτούν βίντεο ανάλυσης των τακτικών που ακολουθούν οι δικηγόροι των δύο πλευρών, είδαν τις προβολές να ξεπερνάνε τα 12 εκατομμύρια.

@the.law.says.what

🤖 #fyp #johnnydepp #amberheard #objection #jury #lawtok #edutok #defamation #foryoupage

♬ original sound – Maclen & Ashleigh

Το πιο κοντινό σε αυτό ήταν με τη δίκη του O. J. Simpson πριν από 30 χρόνια. Μόνο που τότε υπήρχε πάντοτε η επιλογή στον τηλεθεατή να κλείσει την τηλεόραση και να μην συνεχίσει. Τώρα, αν κλείσεις το tab του Youtube, όταν ξαναμπείς, ο αλγόριθμος θα σου έχει 3-4 προτάσεις με σχετικά βίντεο. Θα μπεις στο Instagram, το Facebook και το TikTok και ο αλγόριθμος θα σου πετάει βίντεο που αφορούν την υπόθεση. Οπότε θα εθιστείς ξανά. Και από ένα σημείο κι έπειτα, ο αλγόριθμος μπορεί να σου πετάει βίντεο που δείχνουν ένοχη τη Heard ή τον Depp. Καθώς το ρεύμα είναι υπέρ του δεύτερου, ο αλγόριθμος σε όλες τις πλατφόρμες προωθεί εξατομικευμένα τα βίντεο που τον παρουσιάζουν ως το απόλυτο θύμα.

Ακόμα κι αν εσύ ο ίδιος ως χρήστης δεν έχεις ασχοληθεί καθόλου με την υπόθεση, οι 1.000 ακόλουθοι σου στο Instagram θα έχουν και ο αλγόριθμος τους θα εξαπλωθεί σαν ιός.

Επομένως, όσο κι αν αυτή τη στιγμή φαίνεται αστείο, εν μέσω ενός πολέμου στην Ουκρανία, να ασχολούμαστε με τη δίκη ανάμεσα σε δύο πρόσωπα και δη για υπόθεση που δεν περιλαμβάνει βιασμό, φόνο ή κάτι αντίστοιχα ειδεχθές, αλλά αυτή είναι η εποχή μας και η ανάγνωση της γίνεται με αυτούς τους όρους. Όλα τα social media θα έχουν πολλά για να ευχαριστήσουν τον Johnny Depp που αποφάσισε να κάνει τη δίκη προσβάσιμη σε όλους!

Διαβάστε ακόμη στο intronews.gr:

Δίκη Depp-Heard: Ποιος ο ρόλος-κλειδί του James Franco στην πολύκροτη υπόθεση;

Camille Vasquez: Ποια είναι η δικηγόρος του Johnny Depp που «σφυροκόπησε» την Amber Heard

Johnny Depp – Amber Heard: Εμπνέουν κωμικά σόου, γίνονται memes και αλλάζουν το digital interaction