Στο επίκεντρο καλλιτεχνικών και δημοσιογραφικών συζητήσεων βρίσκεται και θα βρεθεί τις επόμενες ημέρες η Ελλάδα, με τους New York Times να βάζουν ένα κερασάκι στην τούρτα. Με τη Μπιενάλε να ξεκινάει και να διαρκεί μέχρι τις 28 Νοεμβρίου, με την έκθεση Portals του ΝΕΟΝ στο Καπνεργοστάσιο σε συνεργασία με τη Βουλή, την έκθεση «Κάλλος. Η υπέρτατη ομορφιά» στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης και το συνέδριο MONOCLE (23-25/9), η Αθήνα γίνεται ένα hub συγκέντρωσης ανθρώπων της τέχνης από το διεθνές στερέωμα και γίνεται άρμα προώθησης μιας διαφορετικής πλευράς της.
Όλα αυτά τα χρόνια τουριστικής ανάδειξης της Ελλάδας, η Αθήνα είναι μόνιμα συνυφασμένη με τα μνημεία και τον αρχαιοελληνικό πολιτισμό. Η σύγχρονη τέχνη της δεν έχει τόσο μεγάλη θέση στο κάδρο, όσο θα της άξιζε. Αυτό τείνει να αλλάξει τα τελευταία χρόνια με τα σημαντικά πολιτιστικά events που συμβαίνουν. Η Μπιενάλε που επιστρέφει μετά από 2 χρόνια, είναι ένα από τα σημαντικότερα και στο ξεκίνημα του φθινοπώρου, καθώς οδεύουμε στο φινάλε της τουριστικής σεζόν, είναι μια από τις στάσεις προώθησης της καλλιτεχνικής πλευράς της Αθήνας.
Οι New York Times έχουν την πρωτοκαθεδρία στην προώθηση της Αθήνας τον τελευταίο καιρό, μιας και πριν μια εβδομάδα ανάρτησαν ένα άρθρο για την αναδυόμενη καλλιτεχνική κοινότητα του Πειραιά. Ως «ένα ησυχαστήριο για γκαλερί και σχεδιαστικά στούντιο» περιγράφει τον Πειραιά και την περιοχή γύρω από το λιμάνι η Gisela Williams στο κείμενο της και αναφέρεται συγκεκριμένα στο Rodeo, έναν από τους ανερχόμενους χώρους εκθέσεων, που ηγείται στην αλλαγή της εικόνας της περιοχής του Αγίου Διονυσίου, που βρίσκεται σε μικρή απόσταση από το λιμάνι.
Στο άρθρο αναφέρονται ακόμα το Carwan, ένας χώρο που μεταφέρθηκε από τη Μπεϊρούτ στον Πειραιά και είναι ιδιοκτησίας των Γάλλων Nicolas Bellavance-Lecompte και Quentin Moyse, και το The Intermission της Αρτέμιδος Μπαλτογιάννη που έχει σπουδάσει στο Λος Άντζελες.
«Η Ελλάδα επιχειρεί να αναπτύξει μια καλύτερη σύνδεση ανάμεσα στο ιστορικό της κέντρο και το λιμάνι της» εξηγεί η Έλενα Μαυρομιχάλη, ιστορικός τέχνης και σύμβουλος στο υπουργείο Πολιτισμού.
Περίοπτη θέση φυσικά στις αναφορές της δημοσιογράφου που βρέθηκε στην πρωτεύουσα τον Ιούλιο, έχει το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, το οποίο περιγράφεται ως ένα σύμβολο ελπίδας και ευρισκόμενο σε μια στρατηγική τοποθεσία. «Ετοιμάζεται μια νέα γραμμή μετρό που θα είναι έτοιμη σε ένα χρόνο και θα συνδέει το λιμάνι με την Αθήνα σε 20 λεπτά» αναφέρει η Μαυρομιχάλη.
Εκτός από τις γκαλερί, υπάρχει αναφορά και στον φρέσκο αέρα design και αρχιτεκτονικής που φέρνουν στην περιοχή άνθρωποι όπως ο Λεωνίδας Τραμπούκης και η Ελένη Πεταλωτή, που έχουν το αρχιτεκτονικό γραφείο LOT και το design label «Objects of Common Interest».
Ο Ναός του Ποσειδώνα στο εξώφυλλο του New York Times Magazine
Φυσικά, από το κάδρο δεν μπορεί να λείψουν τα μνημεία που εκπέμπουν καλλιτεχνία και γι΄αυτό η φημισμέμνη Νεοϋορκέζα φωτογράφος Vera Lutter, ταξίδεψε στην Ελλάδα και φωτογράφισε για το περιοδικό που θα κυκλοφορήσει στις 26 Σεπτεμβρίου με τους New York Times και είναι το ετήσιο τεύχος Voyages Issue 2021, το Ναό του Ποσειδώνα, την Ακρόπολη και την Ακαδημία Πλάτωνος.
Η 61χρονη εκ Γερμανίας ορμώμενη Lutter θέλησε να απεικονίσει τις φωτογραφίες της με την αντίθεση θετικού-αρνητικού και γι΄αυτό ακολούθησε μια τεχνική που επιστρατεύει σε σειρές μεγάλων φωτογραφικών έργων της. Χρησιμοποίησε τρεις χειροποίητες κάμερες obscura και αντί για φιλμ χρησιμοποίησε χαρτί. Η εικόνα αποτυπώθηκε κατευθείαν πάνω στο χαρτί και στη συνέχεια το επεξεργάστηκε, το εμφάνισε και το ξαναφωτογράφισε για να πάρει το τελικό αποτέλεσμα.
Σε αυτή την πορεία 4 δεκαετιών, η Lutter επιλέγει ως επί το πλείστον την εικόνα του έρημου, της εγκατάλειψης και γι΄αυτό στις φωτογραφίες της συναντά κανείς σε μεγάλη κλίμακα βιομηχανικές εγκαταστάσεις εκτός λειτουργίας και φυσικά αρχαιολογικούς χώρους. Όλα αυτά τα αποτυπώνει με την obscura γιατί θέλει να αναδείξει το φθαρτό και με την αντιστροφή των τόνων να δώσει στον θεατή το ερέθισμα για να φαντασιωθεί το τοπίο σε μιαν άλλη εποχή. Μετατρέπει δηλαδή την παρακμή σε ακμή, αν υποθέσουμε ότι αυτά υπόκεινται στην ανθρωποκεντρική ερμηνεία τους.
Για να πετύχει το αποτέλεσμα που θέλει, η Lutter έμεινε 2 εβδομάδες στην Αθήνα. Ο τίτλος του εξωφύλλου των New York Times είναι χαρακτηριστικός: «Βλέποντας τον κόσμο με νέα μάτια».
Αυτές οι παρουσιάσεις στους New York Times έρχονται ως συνέχεια ενός άρθρου που είχε αναρτηθεί τον Ιούλιο και εξερευνούσε τις αθέατες πλευρές της Ελλάδας. Πραγγί Έβρου, Σαλαμίνα, η βόρεια Κάρπαθος, τα χωριά πέριξ του Ολύμπου, το Τετράλογο, η Νέα Βύσσα, η Μάνη, το Ισαάκιο και η Λευκή, αποτέλεσαν τις στάσεις του φωτογράφου-ρεπόρτερ Γιώργου Τατάκη που δημοσιεύει φωτογραφίες του από τις περιοχές, με τους ανθρώπους να φορούν παραδοσιακές φορεσιές.