Από τη στιγμή που ο Τζάστιν Μπαλντόνι ανακοίνωσε το 2019 ότι θα μεταφέρει το best seller «It Ends With Us» (Τελειώνει με εμάς) της Κολίν Χούβερ στην μεγάλη οθόνη, η Μπλέικ Λάιβλι θέλησε να συνδεθεί με το πρότζεκτ και εκτός του ρόλου της. Γι’ αυτό μπήκε με την εταιρεία παραγωγής της. Και έκανε με το μάρκετινγκ της το πρότζεκτ πολύ πιο γοητευτικό, αναδεικνύοντας και το βιβλίο.

Λίγα βιβλία τα τελευταία χρόνια έχουν καταφέρει να προκαλέσουν τέτοιο πολιτιστικό θρόισμα όσο το μυθιστόρημα της Χούβερ, το οποίο έχει πουλήσει πάνω από 20 εκατομμύρια αντίτυπα και έχει γίνει viral στο TikTok, συγκεντρώνοντας πάνω από ένα δισεκατομμύριο αναφορές στην εφαρμογή.

Όταν η Μπλέικ Λάιβλι, η οποία απέκτησε μεγάλη αναγνωρισιμότητα τη δεκαετία του 2000 μέσω του Gossip Girl, ανακοινώθηκε ως η πρωταγωνίστρια της ταινίας, οι φανς ενθουσιάστηκαν ακόμη περισσότερο.

Την αποθέωσαν, θεωρώντας την την ιδανική επιλογή για τον ρόλο της Λίλι Μπλουμ, μιας νέας γυναίκας που μεγάλωσε μάρτυρας ενδοοικογενειακής κακοποίησης και, πολλά χρόνια αργότερα, βρίσκεται αντιμέτωπη με την ίδια τραγική μοίρα.

Η ταινία κυκλοφόρησε στις αρχές Αυγούστου και σημείωσε μεγάλη εισπρακτική επιτυχία, με κέρδη άνω των 350 εκατομμυρίων δολαρίων παγκοσμίως. Παρά την εμπορική της επιτυχία, οι κριτικές από τους ειδικούς του χώρου ήταν ανάμεικτες, με ορισμένους να επικρίνουν την ταινία για το ότι φαινόταν να ρομαντικοποιεί την ενδοοικογενειακή κακοποίηση.

Ωστόσο, παρά την οικονομική της επιτυχία, τα πράγματα δεν ήταν τόσο απλά πίσω από τις κάμερες. Οι φήμες για εντάσεις μεταξύ του Τζάστιν Μπαλντόνι και της Μπλέικ Λάιβλι άρχισαν να κυκλοφορούν ακόμα πριν την επίσημη πρεμιέρα της ταινίας.

Η μήνυση της Μπλέικ Λάιβλι κατά του Τζάστιν Μπαλντόνι

Τέσσερις μήνες μετά την πρεμιέρα της ταινίας, η Μπλέικ Λάιβλι κατέθεσε μήνυση εναντίον του Τζάστιν Μπαλντόνι, κατηγορώντας τον για σεξουαλική παρενόχληση, ενώ κατονόμασε και τον διευθύνοντα σύμβουλο της Wayfarer, Τζέιμι Χιθ, για «επανειλημμένη σεξουαλική παρενόχληση και άλλες ενοχλητικές συμπεριφορές». Ορισμένες γυναίκες από το καστ και το συνεργείο της ταινίας είχαν επίσης αναφέρει την ακατάλληλη συμπεριφορά τους, όπως κατατέθηκε στη μήνυση.

Η Μπλέικ Λάιβλι ισχυρίζεται ότι ο Μπαλντόνι και άλλοι στην παραγωγή συμμετείχαν σε συνάντηση τον Ιανουάριο για να αντιμετωπίσουν το «εχθρικό περιβάλλον εργασίας» στα γυρίσματα.

Στη συνάντηση, συμφωνήθηκε να τεθούν ορισμένοι περιορισμοί, όπως η απαγόρευση περιγραφών γεννητικών οργάνων από τον Μπαλντόνι και τον Χιθ και η παρουσία «συντονιστή οικειότητας» σε σκηνές με τη Λάιβλι, ενώ απαγορεύτηκε και η παρουσία «φίλων» παραγωγών και σκηνοθετών κατά τη διάρκεια γυρισμάτων με γυμνό.

Η Μπλέικ Λάιβλι υποστηρίζει επίσης ότι μετά τη συνάντηση, ο Μπαλντόνι και η ομάδα του επιτέθηκαν στη δημόσια εικόνα της, κατηγορώντας τον για ενορχήστρωση ενός σχεδίου να «καταστρέψει» τη φήμη της στα μέσα μαζικής ενημέρωσης και στα social media, χρησιμοποιώντας έναν «ψηφιακό στρατό» για να δημιουργήσει ψευδές περιεχόμενο.

Μπλέικ Λάιβλι - Τζάστιν Μπαλντόνι: Πώς η διαμάχη τους έφερε κοσμογονία στον τρόπο που λειτουργεί το PR στο Χόλιγουντ
(Photo credits: Jose Perez/Bauer-Griffin/GC Images)

Η νομική ομάδα του Μπαλντόνι αντέτεινε ότι οι κατηγορίες είναι «απολύτως ψευδείς» και ότι προσέλαβαν έναν διαχειριστή κρίσεων εξαιτίας της απειλής της Λάιβλι να εκτροχιάσει την ταινία αν δεν ικανοποιούνταν τα αιτήματά της.

Αναφορικά με τη μήνυση, η Μπλέικ Λάιβλι έλαβε υποστήριξη από αστέρες του Χόλιγουντ, όπως η Αμέρικα Φερέρα, η Αμπερ Τάμπλιν και η Αλέξις Μπλέντελ, οι οποίες εξέδωσαν κοινή δήλωση, εκφράζοντας την αλληλεγγύη τους και καταδικάζοντας τη δυσφήμιση της Λάιβλι.

Ακόμα και η συγγραφέας του «It Ends With Us», Κολίν Χούβερ, στήριξε τη Λάιβλι, περιγράφοντας την ως «τίμια, ευγενική, υποστηρικτική και υπομονετική».

Νωρίτερα, τον Δεκέμβριο, ο Μπαλντόνι είχε τιμηθεί με το βραβείο αλληλεγγύης των γυναικών από τη Vital Voices, αλλά ο οργανισμός ανακάλεσε το βραβείο μετά τη μήνυση της Λάιβλι.

Τι είναι το astroturfing

Η διαμάχη ανάμεσα στην Μπλέικ Λάιβλι και τον Τζάστιν Μπαλντόνι έχει φέρει στο φως την αμφιλεγόμενη και συντονισμένη στρατηγική του «astroturfing», μια πρακτική που χρησιμοποιείται συχνά στο Χόλιγουντ για να καταστρέψει τη φήμη ηθοποιών.

Η Μπλέικ Λάιβλι κατηγορεί τον συμπρωταγωνιστή της και σκηνοθέτη του «It Ends With Us» για σεξουαλική παρενόχληση, υποστηρίζοντας ότι η ομάδα δημοσίων σχέσεων που συνεργάζεται με τον Μπαλντόνι οργάνωσε μια στοχευμένη εκστρατεία για να δυσφημίσει την ίδια και να βλάψει τις επιχειρηματικές της δραστηριότητες. Αυτή η στρατηγική δεν είναι κάτι καινούριο για το Χόλιγουντ.

Η υπόθεση Λάιβλι – Μπαλντόνι έχει γίνει ένα από τα πιο ηχηρά σκάνδαλα, που περιλαμβάνει καταγγελίες για σεξουαλική παρενόχληση, εκστρατεία δυσφήμισης και διαρροές μηνυμάτων. Στην υπόθεση εμπλέκονται τέσσερα διαφορετικά γραφεία PR, με τις λεπτομέρειες να αποκαλύπτονται μέσω επίσημων καταγγελιών και δημοσιογραφικών ερευνών. Είναι ακόμα αβέβαιο πώς θα εξελιχθεί η υπόθεση.

Μπλέικ Λάιβλι

Η εφημερίδα New York Times δημοσίευσε συνομιλίες από την εταιρεία διαχείρισης κρίσεων που είχε προσλάβει ο Μπαλντόνι. Στο δημοσίευμα, ο Μπαλντόνι φέρεται να είπε: «Πρέπει να είσαι σκληρός και να δείξεις τη δύναμή σου, να δείξεις τι μπορείς να κάνεις σε αυτά τα σενάρια. Θέλω να νιώθει ότι [η Λάιβλι] θα καταστραφεί».

Από την πλευρά της εταιρείας, η υπεύθυνη απάντησε: «Δεν μπορούμε να γράψουμε ότι θα την καταστρέψουμε», αλλά λίγα λεπτά αργότερα έγραψε: «Φαντάσου να βγει σε λάθος χέρια ένα έγγραφο που να λέει όλα όσα θέλουμε. Ξέρεις ότι μπορούμε να καταστρέψουμε οποιονδήποτε, αλλά δεν μπορώ να το γράψω αυτό σε έγγραφα. Θα είμαι πολύ αυστηρή».

Αυτή η αμφιλεγόμενη τακτική είναι γνωστή ως «astroturfing», η οποία περιλαμβάνει μια συντονισμένη εκστρατεία δυσφήμισης ενός προσώπου μέσω πλαστών ή και πραγματικών λογαριασμών στα social media, ώστε να προωθήσει μια συγκεκριμένη αφήγηση που φαίνεται αυθεντική, αλλά στην πραγματικότητα είναι κατασκευασμένη. Οι εταιρείες PR που χρησιμοποιούν αυτή την τακτική εκμεταλλεύονται τα στερεότυπα, όπως στην περίπτωση της Μπλέικ Λάιβλι, όπου αναδείχθηκε η εικόνα μιας «γυναίκας με εξουσία που είναι ελεγκτική ή απαιτητική».

Αυτές οι κατασκευασμένες αφηγήσεις συχνά βρίσκουν ευκολότερη αποδοχή από το κοινό που είναι προδιατεθειμένο να τις πιστέψει, και το «astroturfing» τις ενισχύει με καταστροφικές συνέπειες, όπως σημειώνουν οι ειδικοί.

Η δικηγορική ομάδα της Μπλέικ Λάιβλι δήλωσε ότι τα μηνύματα αποκτήθηκαν μέσω δικαστικής εντολής προς την εταιρεία PR Jonesworks LLC. Ο Μπράιαν Φρίντμαν, δικηγόρος των συνεργατών του Μπαλντόνι, υποστηρίζει ότι τα μηνύματα είναι επιλεκτικά και προσφέρει πλήρη πρόσβαση σε όλα τα αρχεία για να αποδειχθεί ότι δεν υπήρξε καμία εκστρατεία δυσφήμισης.

Αντίθετα, η Στεφανί Τζονς, ιδρύτρια της Jonesworks, η οποία παρέδωσε τα μηνύματα, υποστηρίζει ότι έγινε στόχος επίθεσης επειδή συμμορφώθηκε με τη δικαστική εντολή.

Η υπόθεση έχει φέρει στην επιφάνεια τα παρασκήνια των στρατηγικών PR. Το Jonesworks και το Tag PR, με επικεφαλής τη Μελίσα Νάθαν, είναι δύο από τις εταιρείες που εμπλέκονται στην υπόθεση. Σε email που αποκάλυψε το Variety, η Τζονς φέρεται να πρότεινε τη χρήση «υποστηρικτών τρίτων» για την ενίσχυση της θέσης του Μπαλντόνι.

Επιπλέον, η Τζονς είναι παντρεμένη με τον Τζέισον Χόντες, συνεργάτη του πρακτορείου ταλέντων WME, το οποίο εκπροσωπεί τόσο τη Μπλέικ Λάιβλι όσο και τον Τζάστιν Μπαλντόνι. Το WME διέκοψε τη συνεργασία του με τον Μπαλντόνι μετά την κατάθεση της καταγγελίας.

Μπλέικ Λάιβλι

Η υπόθεση έχει εγείρει ερωτήματα σχετικά με τη νομιμότητα της προδικαστικής ανακάλυψης στοιχείων στην Καλιφόρνια και τον ρόλο των PR σε διαμάχες υψηλού προφίλ. Παράλληλα, θέτει στο μικροσκόπιο τον τρόπο που αντιμετωπίζονται ζητήματα σεξουαλικής παρενόχλησης στο Χόλιγουντ.

Η εξέλιξη της υπόθεσης αναμένεται με ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς πρόκειται να καθορίσει το μέλλον των εμπλεκόμενων εταιρειών και τη φήμη των πρωταγωνιστών της.

Μπλέικ Λάιβλι: Ζητά «πρόσθετα μέτρα προστασίας» – Υποστηρίζει ότι δέχεται απειλές από θαυμαστές του Τζάστιν Μπαλντόνι.

Στην ανανεωμένη καταγγελία της, η Μπλέικ Λάιβλι ισχυρίζεται ότι δεν ήταν η μοναδική που εξέφρασε ανησυχίες σχετικά με τη συμπεριφορά του Τζάστιν Μπαλντόνι, με άλλες γυναίκες να καταγγέλλουν παρόμοιες άβολες καταστάσεις στα γυρίσματα.

Επιπλέον, προστέθηκε μια νέα κατηγορία δυσφήμισης, καθώς οι δικηγόροι της υποστηρίζουν ότι η «ψευδής αφήγηση» του Μπαλντόνι καταρρέει μπροστά στην αλήθεια.

Η κατάθεση 163 σελίδων κατέληξε στο ομοσπονδιακό δικαστήριο της Νέας Υόρκης την Τρίτη, 18 Φεβρουαρίου, επικαιροποιώντας την αγωγή που είχε κατατεθεί αρχικά στις 31 Δεκεμβρίου, κατά του Τζάστιν Μπαλντόνι και άλλων.

Σύμφωνα με τους δικηγόρους της, Έσρα Χάντσον και Μάικ Γκότλιεμπ , η τροποποιημένη καταγγελία «περιλαμβάνει σημαντικά νέα στοιχεία και επιβεβαιώνει τους αρχικούς ισχυρισμούς», προσφέροντας «προηγουμένως μη δημοσιευμένες επικοινωνίες» που αφορούν τη Μπλέικ Λάιβλι, τη Sony, τα Wayfarer Studios και «πολλούς άλλους μάρτυρες».

Οι Έσρα Χάντσον και Μάικ Γκότλιεμπ πρόσθεσαν ότι η νέα καταγγελία περιλαμβάνει και μια κατηγορία για δυσφήμιση, η οποία, όπως υποστηρίζουν, βασίζεται στις επανειλημμένες ψευδείς δηλώσεις που έγιναν από τους κατηγορούμενους κατά της Λάιβλι από τη στιγμή που κατέθεσε την αρχική αγωγή και προσθέτει τον Τζεντ Γουάλας και την εταιρεία του ως νέους κατηγορούμενους.

Στην ανανεωμένη καταγγελία, οι δικηγόροι της Μπλέικ Λάιβλι σημειώνουν ότι η «ψευδής αφήγηση του Μπαλντόνι και των άλλων κατηγορουμένων καταρρέει κάτω από την αδιαμφισβήτητη αλήθεια», τονίζοντας ότι η Λάιβλι «δεν ήταν η μόνη που εξέφρασε ανησυχίες για τον Μπαλντόνι, με άλλες γυναίκες να καταγγέλλουν ανάλογες καταστάσεις κατά τη διάρκεια του 2023 και όχι λόγω κάποιου φανταστικού παιχνιδιού εξουσίας για τον έλεγχο της ταινίας το 2024».

Ένας εκπρόσωπος της Λάιβλι δήλωσε ότι η τροποποιημένη καταγγελία «παρουσιάζει λεπτομέρειες που επιβεβαιώνουν τις αρχικές ανησυχίες της Μπλέικ για σεξουαλική παρενόχληση και αντίποινα», προσθέτοντας ότι «άλλες γυναίκες εμπιστεύτηκαν τη Λάιβλι, εκφράζοντας τις ανησυχίες τους για τη συμπεριφορά του Μπαλντόνι, αλλά και τον φόβο τους να καταθέσουν δημοσίως λόγω της τρέχουσας δημόσιας επίθεσης και της αρνητικής στάσης».

Στις 31 Ιανουαρίου, ο Μπαλντόνι τροποποίησε την αντεπίθεσή του κατά της Λάιβλι, του Ράιαν Ρέινολντς, του δημοσιογράφου τους και των New York Times, δημοσιεύοντας τις δικαστικές του καταθέσεις σε έναν ιστότοπο για να έχουν πρόσβαση οι υποστηρικτές του.

Η υπόθεση της Λάιβλι και του Μπαλντόνι έχει προγραμματιστεί να εκδικαστεί τον Μάρτιο του 2026.

Μήνυση Μπαλντόνι για συκοφαντική δυσφήμιση και εκβιασμό

Από την πλευρά του, ο Τζάστιν Μπαλντόνι και άλλοι υπέβαλαν μήνυση εναντίον της Μπλέικ Λάιβλι, του Ράιαν Ρέινολντς, της δημοσιογράφου Λέσλι Σλοάν, της εταιρείας της και των New York Times, κατηγορώντας τους για συκοφαντική δυσφήμιση και εκβιασμό. Οι δικηγόροι της Μπλέικ Λάιβλι χαρακτήρισαν αυτήν την αγωγή «απεγνωσμένη» και «χωρίς βάσεις».

Στο μεταξύ, η Σλοάν ζήτησε την Πέμπτη να αποσυρθεί από τη νομική διαμάχη, με τον δικηγόρο της να υποστηρίζει ότι «παρασύρθηκε» σε αυτήν, ως μέρος μιας «παραπλανητικής στρατηγικής για να αποσπαστεί η προσοχή από τις κατηγορίες που έχει υποβάλει η Λάιβλι».

Η ανανεωμένη αγωγή της ηθοποιού, η οποία κατατέθηκε στο ομοσπονδιακό δικαστήριο της Νέας Υόρκης την Τρίτη 18 Φεβρουαρίου, επικαιροποίησε την αρχική μήνυση (που είχε κατατεθεί στις 31 Δεκεμβρίου 2024) εναντίον του Τζάστιν Μπαλντόνι.

Η τροποποιημένη αγωγή περιλαμβάνει επίσης την αναφορά ότι δύο ακόμα ηθοποιοί της ταινίας It Ends with Us είναι έτοιμοι να καταθέσουν για τις δικές τους εμπειρίες με τη συμπεριφορά του Μπαλντόνι στο πλατό.

Αντίστοιχα, την Τετάρτη, 19 Φεβρουαρίου, ο δικηγόρος του Μπαλντόνι, Μπράιν Φρίντμαν, απάντησε, δηλώνοντας ότι η αγωγή της Μπλέικ Λάιβλι δεν έχει «πραγματικά αποδεικτικά στοιχεία». Ο Φρίντμαν πρόσθεσε ότι «η ανανεωμένη αγωγή της είναι γεμάτη από αβάσιμες φήμες ανώνυμων προσώπων, τα οποία δεν είναι διατεθειμένα να υποστηρίξουν δημόσια τους ισχυρισμούς της», ενώ υποστήριξε ότι οι πελάτες του ήταν «διαφανείς, παρέχοντας αποδείξεις, έγγραφα και βίντεο που αποδεικνύουν μια εντελώς διαφορετική εκδοχή από αυτήν που έχει παρουσιαστεί στα ΜΜΕ».

Ο Δαβίδ και ο Γολιάθ

«Κερασάκι στην τούρτα» στον πόλεμο ανάμεσα στη Μπλέικ Λάιβλι και τον Τζάστιν Μπαλντόνι έρχεται να βάλει άρθρο του The Hollywood Reporter το οποίο υποστηρίζει ότι ίσως είναι ένας πόλεμος κουλτούρας.

Το περιοδικό επέλεξε να εικονογραφήσει τους Λάιβλι και Μπαλντόνι εν μέσω της συνεχιζόμενης δικαστικής τους μάχης ως άλλους Δαβίδ και Γολιάθ μέσα σε ένα εμπόλεμο Χόλιγουντ.

Το εξώφυλλο του περιοδικού απεικονίζει τη Λάιβλι να βάζει ένα τηλέφωνο με μια σφεντόνα που στοχεύει τον Μπαλντόνι που κρατά στα χέρια του ένα αντίτυπο του βιβλίου It Ends With Us της Κολίν Χούβερ.

Εκπρόσωπος της ηθοποιού του Gossip Girl επιτέθηκε στην επιλογή του εικαστικού με δήλωση της στη Daily Mail.

«Το Hollywood Reporter θα έπρεπε να ντρέπεται για τον εαυτό του», δήλωσε η πλευρά της Λάιβλι την Παρασκευή.

«Η εικονογράφιση είναι εξωφρενικά προσβλητική καθώς αναπαράγει κάθε σεξιστικό αφήγημα για τις γυναίκες που τολμούν να υποβάλουν καταγγελία στο χώρο εργασίας, μετατρέποντάς τις σε επιτιθέμενους και υποδεικνύοντας ότι αξίζουν τα αντίποινα που έρχονται στο δρόμο τους» προσθέτει.

«Επιπλέον, το άρθρο είναι εξαιρετικά προσβλητικό καθώς φαίνεται να δικαιολογεί τεκμηριωμένα παραδείγματα σεξουαλικής παρενόχλησης και αντιποίνων αποκαλώντας τα ‘πολιτιστικές παρεξηγήσεις’» συνεχίζει.

Η εικονογράφηση της έκδοσης είχε σκοπό να παρουσιάσει τη βιβλική ιστορία του Δαβίδ και του Γολιάθ.

Το περιοδικό δεν απάντησε στις αντιδράσεις της Λάιβλι καθώς η διαμάχη μεταξύ της ηθοποιού και του συμπρωταγωνιστή και σκηνοθέτη της κινηματογραφικής μεταφοράς του ομώνυμου βιβλίου συνεχίζεται από τον Δεκέμβριο του 2024.

*Πηγή: New York Times, People, Daily Mail, The Hollywood Reporter

** Κεντρική φωτογραφία: Cindy Ord/Getty Images