Το TikTok έχει γίνει πλέον ένα από τα πιο δημοφιλή μέσα κοινωνικής δικτύωσης, σε σημείο που απειλεί να «εκθρονίσει» την μαμά των social, την «Meta» και τα παιδιά της Instagram και Facebook. Ξεκίνησε σαν μια πλατφόρμα που σε έβγαζε από την ρουτίνα της καραντίνας με καθημερινά challenges και χορούς, αλλά κανείς δεν θα μπορούσε να φανταστεί ότι θα φτάσει σε αυτό που είναι σήμερα.
Κι άλλες εφαρμογές στο παρελθόν είχαν ευδοκιμήσει για ένα διάστημα, όπως το Dubsmash, που μπορεί να θεωρηθεί πρόγονος του TikTok, ή ακόμα και το Snapchat, αλλά δεν μπόρεσαν να «τα βάλουν» ολοκληρωτικά με τον Mark Zuckerberg. Σίγουρα πριν από μερικά χρόνια δεν θα μπορούσες καν να φανταστείς ότι θα υπάρχει επάγγελμα ΤikToker και ότι θα μπορείς να βγάζεις εκατομμύρια από αυτό.
Πιο πιθανό είναι να σκέφτηκες το τραγούδι της Kesha, όταν το πρωτοάκουσες. Ωστόσο, δεν είναι απλά μια τάση της εποχής. Πιο πολύ μοιάζει με επάγγελμα του μέλλοντος, όσο τρομακτικό κι αν ακούγεται. Υπάρχει λόγος βέβαια που το Tik Tok έχει τόσο μεγάλη απήχηση. Είναι το μέσο των anti-influencers. Εκεί ο καθένας μπορεί να γίνει διάσημος από τον καναπέ του, ακόμα κι με ένα tutorial για το πώς βάζει πορτοκαλάδα, όπως και στο παλιό καλό Youtube.
Πρέπει να έχεις απλά χιούμορ και σπιρτάδα για να φτιάξεις το τέλειο σκετσάκι. Βασικά μπορεί να μην χρειάζεσαι καν ιδιαίτερα skills. Απλά πρέπει να είσαι διατεθειμένος να εξευτελιστείς. Αρκεί το βίντεο σου να είναι όσο πιο cringe και περίεργο γίνεται. Θα μπορούσε να πει κανείς ότι το TikTok είναι η «Αννίτα Πάνια» των social media.
Μέσα στις καλλίγραμμες κοπέλες που επιδεικνύουν τα προσόντα τους, θα βρεις πολλά τρολ προφίλ. Όταν λέμε τρολ δεν εννοούμε τα fake profiles, αλλά εκείνους που μπορούν να σου κάψουν τα εγκεφαλικά σου κύτταρα με αυτά που λένε. Θα βρεις και κάποια που ανήκουν σε άτομα άνω των 50 ετών, που πιθανόν βρήκαν μια εφαρμογή με εφέ και παίζουν.
Μπορεί να μην ξέρουν καν τι κάνουν ή να μην έχουν ξαναπιάσει στα χέρια τους κινητό, αλλά έχουν φτάσει εκατομμύρια views. Η κυριά Μαρία, που δαμάζει λιοντάρια, μπαίνει μέσα σε γυάλινα δοχεία που επιπλέουν στο νερό και αιωρείται πάνω σε πεταλούδες, είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα. Μια από τις πιο αγαπημένες φιγούρες της εφαρμογής, που οι νέοι αγαπούν να σχολιάζουν. Αν σκεφτούμε ότι η πλειοψηφία των χρηστών του είναι ανήλικοι, καταλαβαίνουμε ξεκάθαρα ότι την ακολουθούν όχι γιατί τους προσφέρει κάτι, αλλά για να «σπάνε πλάκα». Εκείνη μπορεί να μην το καταλαβαίνει καν ότι έχει γίνει viral με τον αυθορμητισμό της.
@mariakambegashvili♬ Ma To Theo – Mixed – Kelli Kelekidou
Φταίει ότι ο αλγόριθμος του TikTok κινείται σε διαφορετικά κύματα από αυτόν άλλων εφαρμογών και δίνει βήμα σε τέτοια προφίλ; Δεν ξέρουμε τι φταίει, αλλά είναι γεγονός ότι τα αντίστοιχα προφίλ σε άλλες πλατφόρμες εξαφανίζονται. Στο Tik Tok σε κυνηγάνε παντού και εσύ θα συνεχίζεις να τα βλέπεις, μέχρι να σου πεταχτεί ένα νέo.
Όλοι αυτοί που στο Facebook θα έτρωγαν πιθανόν block και εκείνες οι θείες από το χωριό που σου λένε καλημέρα με την Παναγία, περιστέρια, καρδούλες και έναν καφέ, έχουν διαπρέψει στο TikTok. Φτιάχνουν την αυτοκρατορία τους και πολλαπλασιάζονται σε ανυποψίαστο χρόνο.
Πώς το TikTok μπορεί να δημιουργήσει πρόβλημα στους infuencers
Μπορεί αυτό να οφείλεται στο ότι οι περισσότεροι από εμάς έχουμε βαρεθεί να βλέπουμε καλλίγραμμες κοπέλες, που μοιάζουν κλωνοποιημένες με τόσα φίλτρα, να ποζάρουν με μαγιό στο Instagram. Όχι, ότι στο TikTok δεν θα τις πετύχεις, αλλά ανάμεσα σε αυτές θα σου πεταχτεί η Στέλλα και η Βαρβάρα, που έχουν μπλεχτεί σε ερωτικό τρίγωνο με τον Μάριο κι άλλους διάφορους κατά καιρούς. Οι ιστορίες τους έχουν γίνει viral κι αποτελούν cult φιγούρες. Μπορεί να έχεις ανησυχήσεις, αν δεν είδες βίντεο τους μια μέρα. Με απλά ρούχα, χωρίς κανένα απολύτως styling, κατάφεραν να γίνουν τα «κορίτσια» του TikTok.
Μπορούν να αλλάξουν μια για πάντα το «παιχνίδι» του influencing. Άμα το κάθε τρολ προφίλ έχει τουλάχιστον 10Κ followers, φανταζόμαστε ότι ο καθένας μας μπορεί να ανέβει με απλές διαδικασίες. Για αυτό και το TikTok δεν αργεί να γίνει η απόλυτη trash εφαρμογή. Όλα είναι καλοδεχούμενα. Όσο πιο cringe το βίντεο, τόσο περισσότερες οι προβολές και τα likes.
Σαν anti-influencer δεν χρειάζεται να είσαι ούτε μοντέλο, ούτε να έχεις έφεση σε κάτι. Είναι η εφαρμογή του μέσου χρήστη, αυτού που θέλει να γελάσει και να τρολάρει. Στην τελική, αυτό είναι που έχουμε ανάγκη περισσότερο. Τα βίντεο στο TikTok θα τα δεις πριν πέσεις για ύπνο και σε ένα διάλειμμα από την δουλειά σου. Εκεί ποντάρει κυρίως με τα ολιγόλεπτα βίντεο που παίζουν κυριολεκτικά με το μυαλό σου και μπορούν να σε αφήσουν να σκρολάρεις για ώρες. Είναι πιο φιλικό μέσο για τον χρήστη, καθώς ακόμα κι οι διαφημίσεις είναι περιορισμένες.
Επίσης, σου δίνει την αίσθηση της «κοινότητας». Δεν νιώθεις ξένος μέσα σε αυτή, κι αυτό βέβαια οφείλεται στα προφίλ των «απλών» ανθρώπων, που δεν χρησιμοποιούν Iphone 13 pro, ούτε light ring. Η drechos είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα. Έγινε γνωστή στο TikTok για τα αυθόρμητα βίντεο της και βέβαια έχει πει την επική φράση «να κόψω γλυκό;», που στην συνέχεια έγινε ήχος στην εφαρμογή και χρησιμοποιήθηκε από εκατομμύρια χρήστες. Τοποθετεί την κάμερα συχνά κάτω από το πρόσωπό της, που αν και δεν είναι ιδιαίτερα κολακευτικό, είναι μια τεχνική που την εφαρμόζουν στο TikTok, όσοι δεν ενδιαφέρονται βέβαια για την εικόνα τους.
Γενικά το TikTok μπορεί να θεωρηθεί ένα μέσο απαλλαγμένο από κόμπλεξ. Κοπέλες εμφανίζονται μετά από την πλαστική που έκαναν στη μύτη, παραδέχονται ότι βάζουν φίλτρα και δείχνουν το σώμα τους, όπως πραγματικά είναι, χωρίς photoshop και ρουφήγματα.
Τα τρολς, όμως, είναι εκείνα που έχουν αλλάξει τελείως τη φύση της εφαρμογής. Ναι μπορεί θα θεωρηθεί trash, όπως και κάποια show στην tv. Έχουν όμως τηλεθέαση, όπως και τα βίντεο τους έχουν views και το TikTok τεράστια απήχηση.
Είναι ένα μέσο που διαφοροποιείται, κάνει την επανάστασή του, και δίνει «φωνή» σε όλους εκείνους που σε οποιαδήποτε άλλο social θα είχαν μηδενικό engagement. Κάποιοι τρολάρουν τόσο καλά που δεν μπορείς να καταλάβεις αν αυτά που λένε τα εννοούν όντως ή απλά σε δουλεύουν (σαν τον αγαπημένο Samuel Toci που δεν έχει πρόβλημα να τον αποκαλούν μάγισσα).
Όσο αυτό συνεχίζεται τόσο περισσότερα κομμάτια σαν το «Κολυμπάω και γαμ@ω», το απόλυτο hit του καλοκαιριού, γραμμένο δια χειρός από τον γιο της Αννίτας Πάνια και του Nίκου Καρβέλα – όπως λένε οι φήμες- θα γίνονται viral. Το TikTok είναι τα νέα «Παρατράγουδα» και αυτό δεν ενοχλεί κανέναν – άσχετο που όσοι ακολουθούν τέτοια accounts σνομπάραν την εκπομπή της Πάνια-. Όλο αυτό το σουρεάλ που απορρέει, είναι κι αυτό που τραβάει και έχει δημιουργήσει ένα φανατικό κοινό, που δύσκολα θα χαθεί.
@samueltoci #fy #fyp #viral #greece ♬ Power Of Three – ?Johny Mercury?
Διαβάστε επίσης στο intronews.gr:
Την μούρη του Putin «κρέας» κάνει το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου – Τον σβήνει από Επίτιμο Καθηγητή του
Πώς μια εμφάνιση στο Coachella εκτόξευσε τις πωλήσεις του… κολλώδους ρυζιού με mango