Περιεχόμενα
Για μήνες οι σεναριογράφοι φωνάζουν. Για μήνες οι ηθοποιοί επικοινωνούν την ανάγκη να αλλάξουν τα πράγματα. Η βιομηχανία όμως δεν ακούει. Επενδύει στο AI, ζητάει όλο και περισσότερα σενάρια και έχει επέλθει μια εξουθένωση. Το Hollywood βρίσκεται σε αναβρασμό, η τηλεοπτική βιομηχανία αρχίζει να νιώθει την αντίδραση και στους επόμενους μήνες θα καταλάβουν όλοι πολύ καλά τι σημαίνει οι σεναριογράφοι να απέχουν.
Για να καταλάβει κανείς αυτό που συμβαίνει σήμερα στο Hollywood, θα πρέπει να γυρίσει στο 2015. Είναι η χρονιά-ορόσημο, μια χρονιά που κι ένας απλός θεατής σειρών κατάλαβε ότι κάτι αλλάζει. Η παραγωγή νέων σειρών, άρα νέων σεναρίων, πολλαπλασιάστηκε. Από έναν Χ αριθμό, πήγαμε σε Χ επί 3, με τα 210 σενάρια που παραδόθηκαν το 2009, να γίνονται 599 το 2022!
Στο Hollywood αυτό το ονομάζουν Peak TV. Τότε δηλαδή ξεκίνησε η πορεία προς το ταβάνιασμα των σεναρίων. Η Αχόρταγη Πείνα. Λαιμαργία. Το ένα από τα 7 αμαρτήματα της τηλεοπτικής βιομηχανίας που έγινε το κυρίαρχο σε αυτή την 8ετία.
Διογκώθηκε και ξεζουμίστηκε τόσο η δεξαμενή, που ιδέες πια δεν υπάρχουν στο Hollywood. Υπάρχει μια επανάληψη. Και το Peak TV βρίσκεται στην υπέρτατη κορυφή που το επόμενο βήμα είναι η πτώση και η σύνθλιψη. Peak Tv has peaked. Έτσι λέει το Writers’ Guild Association (WGA) που βρίσκεται στους δρόμους από τις 2 Μαΐου.
Το παράδοξο εδώ είναι πως αυτό το ξεζούμισμα που έχουν κάνει εν συνόλω Netflix, Disney+, HBO, Paramount, Amazon, Apple και, σε μικρότερο βαθμό, η Comcast, δεν τους έφερε κέρδη. Υπήρξαν μεγάλες απώλειες και ζημία από αρκετές επιλογές, με αποτέλεσμα να οδηγούνται σε μεγάλες περικοπές και πολλές σειρές, αν και καλογραμμένες, να κόβονται γιατί δεν υπάρχει το χρήμα.
Σε δυσμενή θέση ακόμα και κολοσσοί όπως η Disney
Σύμφωνα με τον Rich Greenfield, αναλυτή της LightShed Partners, «έχουμε ήδη μεγάλες εταιρείες μίντια που είναι δύσκολα με μεγάλες απώλειες στο streaming τους. Η πρόκληση τώρα είναι για αυτές τις εταιρείες να μην απολύσουν κόσμο, ειδάλλως θα συρρικνωθούν. Δε θα μπορούσε να υπάρξει χειρότερη στιγμή για μια απεργία απ’ ό,τι τώρα. Ναι, έχουν σώσει κάποια χρήματα με το να μην παράγουν, αλλά αυτό είναι βραχυπρόθεσμο και θα εγείρει προκλήσεις στο μέλλον».
«Τα παλιά μίντια είναι στη χειρότερη θέση, συμπεριλαμβανομένης και της Disney. Το Netflix από την άλλη, επειδή επένδυσε σε ξένες χώρες για παραγωγές, μπορεί να καλύψει το περιεχόμενό του ακόμα κι αν συνεχίσει η απεργία του WGA. Η Apple και η Amazon από την άλλη, δεν είναι εταιρείες που έχουν μόνο περιεχόμενο. Η μία φτιάχνει τηλέφωνα και υπολογιστές και η άλλη σου φέρνει τα ψώνια σου και αυτό θα είναι πάντα το βούτυρο στο ψωμί τους. Ακόμα κι αν το περιεχόμενό τους μειωθεί, δεν θα χάσουν συνδρομητές», λέει ανώνυμα ένας από τους κορυφαίους ατζέντηδες. Στην ουσία, οι καθαρά μίντια εταιρείες είναι που βρίσκονται στον τάκο.
Κι όταν θα αρχίσουν να λείπουν οι σειρές, είτε νέες είτε επιστροφές με νέες σεζόν, κι αυτό πηγαίνει στο διηνεκές, οι συνδρομητές θα πάψουν να είναι πια συνδρομητές γιατί δεν θα παίρνουν το περιεχόμενο που θέλουν.
Ξεσηκωμός στους ηθοποιούς στο Hollywood
Η συστράτευση του Σωματείου των Σεναριογράφων με αυτό των Ηθοποιών έχει ήδη αρχίσει να επηρεάζει τα Emmy και στο Hollywood γίνεται λόγος για ένα καυτό καλοκαίρι που θυμίζει εργαρτική πρωτομαγιά.
Ο J. D. Connor, καθηγητής κινηματογραφικών τεχνών στο USC αναφέρει στο Vanity Fair ότι «είναι μια από αυτές τις περιπτώσεις όπου, αν ένα ή δύο από τα κομμάτια του ντόμινο πέσουν, περιμένω να δω ένα μεγάλο κύμα νέων ενωποιήσεων που θα φέρει στην επιφάνεια μια πράξη αντίδρασης στην κυβέρνηση Μπάιντεν που δεν έχουμε δει ως τώρα».
Ένα ζήτημα σε αυτούς τους 2.5 μήνες που γίνεται η απεργιακή κινητοποίηση, είναι πως οι CEOs των εταιρειών δεν έχουν εμφανιστεί να προτείνουν λύσεις ούτε έχουν έρθει σε μια επικοινωνία. Bob Iger, David Zaslav, Shari Redstone, Ted Sarandos δεν έχουν τοποθετηθεί από κοινού και να πουν «ας το λύσουμε επιτέλους».
Αρκετές παραγωγές στο Hollywood έχουν πάει πίσω στο πρόγραμμά τους και έχουν επηρεάσει και τον προγραμματισμό των δικτύων που για να καλύψουν τα κενά, θα πρέπει να ασκήσουν μεγαλύτερη πίεση στις εκτός ΗΠΑ παραγωγές και να τις ολοκληρώσουν γρηγορότερα.
Το Netflix άλλαξε τα πάντα
Σε αυτή τη ραγδαία άνοδο σεναρίων, το Netflix και η ανάδυσή του σε κυρίαρχο παίκτη τον Φεβρουάριο του 2013, χάρη στο House of Cards, ήταν καταλύτης. Άνοιξε την πύλη που έφερε το 2019 την εμφάνιση νέων δυνατών παικτών στο streaming, άρα υπερπολλαπλασιασμό των απαιτήσεων.
Το φθινόπωρο του 2023 ο αριθμός των νέων σειρών θα πέσει αρκετά. «Με τις αλλαγές στη βιομηχανία, υπάρχουν τόσα πολλά που έχουν επηρεάσει τις ζωές μας και την υγεία αυτών των επιχειρήσεων. Ξέρουμε ότι αυτές οι αλλαγές θα συνεχίσουν να έρχονται μέχρι να υπάρξει μια οικονομική σταθερότητα για όλα τα στούντιο. Και ξέρω ότι είναι μεγαλύτερο από την απεργία, αλλά επηρεάζει όλους μας ταυτόχρονα», αναφέρει ένας βετεράνος των μίντια, πρώην στέλεχος σε τηλεοπτικό δίκτυο.
Είναι χαρακτηριστικό αυτό που συνέβη στη Disney με τις 7.000 απολύσεις, ενώ Warner Bros., Discovery και Paramount έχουν κάνει περικοπές.
Netflix, Disney, Warner Bros., Discovery και άλλα αμιγώς τηλεοπτικά δίκτυα, έχουν επικοινωνήσει πως το περιεχόμενό τους είναι διασφαλισμένο ως και τις αρχές του 2024 και πως η απεργία δεν πρόκειται να έχει σημαντικό αντίκτυπο.
Αυτό όμως επικοινωνήθηκε στο ξεκίνημα της απεργιακής κινητοποίησης. Τώρα, δύο μήνες μετά, υπάρχουν σειρές όπως το Euphoria ή το Rings of Power, που έχουν μεγάλες καθυστερήσεις. Και αυτές τις μέρες οι κινητοποιήσεις θα μεγαλώσουν με την εισχώρηση στην απεργία του SAG-AFTRA, δηλαδή του σωματείου των ηθοποιών, κάτι που έχει να συμβεί από το 1980 στο Hollywood.
Τι άλλαξε στο Hollywood σε σχέση με πριν 15 χρόνια
Το έτερο παράδοξο είναι πως σε αντίθεση με αυτό που ίσχυε ως τα τέλη της πρώτης δεκαετίας του 21ου αιώνα στο Hollywood, τα δίκτυα κάνουν αρκετούς μήνες μέχρι να αποφασίσουν για έναν πιλότο αν αξίζει να επενδύσουν ώστε να προχωρήσει σε κανονική σειρά.
Το προηγούμενο σύστημα λειτουργίας που στόχευε σε Σεπτέμβριο και Μάιο, μπορεί να ήταν εξοντωτικό, αλλά ήταν ανταποδοτικό και ικανοποιητικό.
Μια μεγάλη αλλαγή σε αυτά τα χρόνια στο Hollywood είναι πως έχουν αρχίσει να εκλείπουν οι σειρές των 22-24 επεισοδίων και όλες είναι των 10-15 επεισοδίων. Αυτό σημαίνει πως μέσα σε μια χρονιά ο μέσος σεναριογράφος μπορεί να κληθεί να συμβάλλει σε 4-5 σειρές, κάτι που ρίχνει την ποιότητα της γραφής και τις ιδέες του. Πριν καν περάσουν 4 εβδομάδες, έχουν επιστρέψει στο δωμάτιο των σεναριογράφων.
Αυτή η κατάσταση στο Hollywood, αυτή η εξίσωση δεν έχει ως μόνους συντελεστές τους σεναριογράφους και τους CEOs. Έχει και τους μετόχους, έχει και την οικονομία των ΗΠΑ, έχει την αύξηση του πληθωρισμού και των επιτοκίων. Μην ξεχνάμε πως η βιομηχανία του θεάματος, παραμένει βιομηχανία, είναι μέρος ενός οικονομικού οικοσυστήματος. Και παίρνουν δάνεια που υπόκεινται στις συνθήκες της αγοράς την εκάστοτε στιγμή.
Η Τεχνητή Νοημοσύνη στη βιομηχανία του Hollywood
Σε αυτές τις πάνω κάτω 1000 λέξεις ως τώρα, έχει γίνει μικρή αναφορά στην τεχνητή νοημοσύνη. Ένας ακόμα παράγοντας που έχει οδηγήσει τους σεναριογράφους στην απεργία. Μια απεργία που στην ουσία είναι αποτέλεσμα του εξής διαλόγου ανάμεσα στους CEOs και τους σεναριογράφους:
– Γράψτε περισσότερα σενάρια
– Δεν έχουμε άλλες ιδέες
– Ωραία, θα ζητήσω από την τεχνητή νοημοσύνη
Η τεχνητή νοημοσύνη είναι ένα από τα ζητήματα που ώθησαν σε απεργία το WGA στο Hollywood και όσο εκείνοι διαμαρτύρονται και έχουν αδειάσει τα κτήρια, οι executives επεξεργάζονται επιλογές που θα μπορούσαν να παρακάμψουν τον άνθρωπο!
Στο τέλος της ημέρας, αυτό που έχει διαμορφώσει τόσο δυστοπικά τη βιομηχανία της τηλεόρασης – και επηρεάζει και το κινηματογραφικό πεδίο στο Hollywood – είναι πως οι streaming παίκτες λειτουργούν με διαφορετικό τρόπο από τα παραδοσιακά δίκτυα. Έχουν ως πηγή γέννησης την τεχνολογία, εύλογα λοιπόν δεν έχουν ηθικό φραγμό για την τεχνητή νοημοσύνη και δεν μετατρέπουν το κέρδος τους σε νέες σειρές και ταινίες.
«Πρέπει πρώτα να φτιαχτούν κάποια πράγματα γιατί υπάρχει μια διχοτόμηση ανάμεσα στον τρόπο που αυτές οι εταιρείες έχουν κέρδος. Τα παραδοσιακά μίντια έχουν εκπομπές και καλωδιακά δίκτυα, ενώ οι streamers δεν έχουν αυτή την επιβάρυνση και ακόμα και εντός του δικού τους περιβάλλοντος, καθώς τα έσοδα τους προέρχονται από διαφορετικά μονοπάτια και από υπηρεσίες που σημαίνουν κάτι διαφορετικό για το οικοσύστημά τους», καταλήγει ο Connor…