Στην πολυβραβευμένη και αμφιλεγόμενη ταινία «Emilia Pérez», η Κάρλα Σοφία Γκασκόν ερμηνεύει έναν σκληρό, διχαστικό ρόλο, υποδυόμενη έναν ναρκοβαρόνο που κάνει φυλομετάβαση, επιδιώκοντας να αλλάξει την εμφάνιση και τη μοίρα του.
Ωστόσο μετά από μια σειρά από παλαιότερα tweets της – η πρώτη τρανς γυναίκα που διεκδικεί Οσκαρ Α΄ Γυναικείου Ρόλου στην ιστορία του θεσμού – βρέθηκε στο επίκεντρο της επικαιρότητας για αρνητικούς λόγους.
Αφορμή στάθηκαν ορισμένες αναρτήσεις της στο X (πρώην Twitter), που δημοσιεύτηκαν παλαιότερα και περιλαμβάνουν αμφιλεγόμενες απόψεις για τους μουσουλμάνους, τον Τζορτζ Φλόιντ και τη διαφορετικότητα στα Όσκαρ. Οι αναρτήσεις αυτές ήρθαν στο φως, προκαλώντας αντιδράσεις.
Οι αναρτήσεις, πολλές από τις οποίες διαγράφηκαν την Πέμπτη (30/1) αφού επαναφέρθηκαν στη δημοσιότητα από τη δημοσιογράφο Σάρα Χάτζι, πραγματοποιήθηκαν κυρίως την περίοδο 2020-2021.
it’s so insane that karla sofía gascón still has these tweets up. straight up have never seen tweets this racist from someone actively campaigning to win an ACADEMY AWARD. there are more than a dozen… pic.twitter.com/1rcNzkJXuo
— sarah hagi (@KindaHagi) January 30, 2025
«Συγγνώμη, είναι απλά δική μου εντύπωση ή υπάρχουν περισσότεροι μουσουλμάνοι στην Ισπανία; Κάθε φορά που πηγαίνω να πάρω την κόρη μου από το σχολείο, υπάρχουν όλο και περισσότερες γυναίκες με καλυμμένα μαλλιά και φούστες μέχρι τις φτέρνες. Του χρόνου, αντί για αγγλικά, θα πρέπει να διδάσκουμε αραβικά», είχε γράψει σε ποστ της η Γκασκόν στις 22 Νοεμβρίου του 2020.
Μια άλλη ανάρτηση από τις 2 Σεπτεμβρίου του 2020, συνοδευόμενη από τη φωτογραφία μίας μουσουλμανικής οικογένειας σε ένα εστιατόριο, που περιλαμβάνει μια γυναίκα με μπούρκα, γράφει: «Το Ισλάμ είναι θαυμάσιο, και καθόλου καθόλου σεξιστικό. Σέβονται τόσο πολύ τις γυναίκες, που τους αφήνουν μια μικρή τετράγωνη τρύπα στο πρόσωπό τους για να φαίνονται τα μάτια και το στόμα τους, αλλά μόνο αν συμπεριφέρονται σωστά. Αν και ντύνονται έτσι για τη δική τους απόλαυση. Πόσο ΒΑΘΙΑ ΑΗΔΙΑΣΤΙΚΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΘΡΩΠΟΤΗΤΑ».
Επιπλέον, σε άλλη ανάρτησή της από τον Ιανουάριο του 2021, η Γκασκόν έγραψε ότι «το Ισλάμ δεν συμμορφώνεται με τα διεθνή δικαιώματα» και ότι «οι θρησκείες πρέπει να απαγορεύονται όσο δεν συμμορφώνονται με τα DDHH», χρησιμοποιώντας τη συντομογραφία για τα ανθρώπινα δικαιώματα στη νομική ορολογία της Ισπανίας.
Τα σχόλιά της φαίνεται να εκτείνονται και σε άλλες θρησκείες. Σε ανάρτηση από τις 16 Αυγούστου του 2021, η Γκασκόν ανέφερε: «Έχω σιχαθεί τόσο πολύ αυτή τη μαλακία, το Ισλάμ, τον Χριστιανισμό, τον Καθολικισμό και όλες αυτές τις γαμημένες πεποιθήσεις ηλιθίων που παραβιάζουν τα ανθρώπινα δικαιώματα».
Εκτός από τις αναρτήσεις της για το Ισλάμ, η Γκασκόν δημοσίευσε μια μακροσκελή σειρά σχολίων για τον Τζορτζ Φλόιντ λίγες μέρες μετά τον θάνατό του το 2020. «Πραγματικά νομίζω ότι ελάχιστοι άνθρωποι ενδιαφέρθηκαν ποτέ για τον Τζορτζ Φλόιντ, έναν ναρκομανή απατεώνα, αλλά ο θάνατός του χρησίμευσε για να αποδειχθεί για άλλη μια φορά ότι υπάρχουν άνθρωποι που εξακολουθούν να θεωρούν τους μαύρους πιθήκους χωρίς δικαιώματα και τους αστυνομικούς δολοφόνους. Όλοι έχουν άδικο», έγραψε.
Σε συνέχεια της ανάρτησης, η Γκασκόν πρόσθεσε: «Είναι πολλά αυτά που πρέπει να σκεφτούμε σχετικά με τη συμπεριφορά του είδους μας κάθε φορά που συμβαίνει ένα γεγονός. Ισως δεν είναι πλέον ζήτημα ρατσισμού, αλλά κοινωνικών τάξεων που αισθάνονται απειλή η μία από την άλλη. Ισως αυτή να είναι η μόνη πραγματική διαφορά».
Η Γκασκόν είχε καταφερθεί και κατά της Ακαδημίας των Όσκαρ με αφορμή το βραβείο καλύτερης ταινίας που είχε δοθεί το 2021 στην ταινία «Nomadland», γράφοντας: Όλο και πιο πολύ τα Όσκαρ θυμίζουν τελετή για ανεξάρτητες παραγωγές και ταινίες διαμαρτυρίας, δεν ήξερα αν παρακολουθούσα ένα αφρο-κορεάτικο φεστιβάλ, μια διαδήλωση για το Black Lives Matter ή το 8M».
Από τα αμφιλεγόμενα ποστς της δεν έλειψαν και τοποθετήσεις της για τον covid-19. Eνα tweet από τον Αύγουστο του 2020, κατά τη διάρκεια της πανδημίας, γράφει: «Το κινεζικό εμβόλιο, εκτός από το υποχρεωτικό τσιπ, συνοδεύεται από δύο spring rolls, μια γάτα που κουνά το χέρι της, δύο πλαστικά λουλούδια, ένα κινέζικο φαναράκι, τρεις τηλεφωνικές γραμμές κι ένα ευρώ για την πρώτη ελεγχόμενη αγορά σου».
Ακόμη ένα tweet από την ίδια περίοδο αναφέρει: «Τόσοι επιστήμονες στον κόσμο φτιάχνουν βόμβες, τόσοι μελετητές κατασκευάζουν αντικείμενα για το διάστημα, τόσα φαρμακευτικά εργοστάσια, και δεν υπάρχει κανείς που να μπορεί να βάλει μια τάξη σε αυτή τη κινεζική μαλακία».
Απαντώντας για το περιεχόμενο των παλαιότερων δημοσιεύσεών της, η Γκασκόν ανέφερε σε επίσημη δήλωσή της που μοιράστηκε μέσα από το Variety: «Γνωρίζω για τη συζήτηση που εκτυλίσσεται γύρω από τις παλιές αναρτήσεις μου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που προκάλεσαν πόνο. Ως άτομο που ανήκει σε μια περιθωριοποιημένη κοινότητα, γνωρίζω πολύ καλά αυτή τη μορφή οδύνης και λυπάμαι βαθιά για όσους πλήγωσα. Σε όλη μου τη ζωή έχω αγωνιστεί για έναν καλύτερο κόσμο. Πιστεύω ότι το φως θα θριαμβεύει πάντα, νικώντας το σκοτάδι».
Παρά την απολογία της ωστόσο, τα παραπάνω γεγονότα, προσθέτουν στην ήδη ζημιωμένη εικόνα της Γκασκόν. Πρόσφατα, η πρωταγωνίστρια του «Emilia Pérez», κατηγόρησε την ομάδα υποστηρικτών στα social media της, επίσης, υποψήφιας για Α΄ Γυναικείο Ρόλο, Φερνάντα Τόρες, ότι επιχειρεί να υπονομεύσει το έργο της.
Συγκεκριμένα, σε βιντεοσκοπημένη συνέντευξη που παραχώρησε στις 21 Ιανουαρίου στη βραζιλιάνικη εφημερίδα Folha de S. Paulo, η οποία δημοσιεύτηκε την Τρίτη (28/1), η Γκασκόν δήλωσε: «Αυτό που δεν μου αρέσει είναι οι ομάδες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης – άνθρωποι που δουλεύουν με αυτούς τους ανθρώπους – που προσπαθούν να μειώσουν τη δουλειά μας, εμένα και της ταινίας μου, γιατί αυτό δεν οδηγεί πουθενά. Δεν χρειάζεται να καταστρέψεις τη δουλειά κάποιου για να αναδείξεις μια άλλη. Δεν έχω πει ποτέ τίποτα κακό για τη Φερνάντα Τόρες ή την ταινία της. Ωστόσο, υπάρχουν άνθρωποι που εργάζονται με τη Φερνάντα Τόρες και επιτίθενται σε εμένα και το «Emilia Pérez». Αυτό λέει περισσότερα για τη δική τους ταινία παρά για τη δική μου».
Σε μεταγενέστερη δήλωσή της, η Γκασκόν διευκρίνισε ότι τα σχόλιά της δεν αφορούσαν άτομα «άμεσα συνδεδεμένα» με την Τόρες, αλλά στόχευαν «στην τοξικότητα και τη βίαιη ρητορική μίσους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης».«Είμαι τεράστια θαυμάστρια της Φερνάντα Τόρες και ήταν υπέροχο που τη γνώρισα τους τελευταίους μήνες», ανέφερε στη δήλωσή της. «Στα πρόσφατα σχόλιά μου, αναφερόμουν στη τοξικότητα και τη βίαιη ρητορική μίσους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, την οποία δυστυχώς συνεχίζω να βιώνω.
Η Φερνάντα υπήρξε μια υπέροχη σύμμαχος, και κανείς που συνδέεται άμεσα μαζί της δεν έχει υπάρξει τίποτα λιγότερο από υποστηρικτικός και εξαιρετικά γενναιόδωρος». Επιπλέον, αποκάλεσε την Τόρες «υπέροχη γυναίκα και καταπληκτική ηθοποιό που αξίζει όλη την αναγνώριση του κόσμου», ενώ παραδέχτηκε ότι δεν έχει δει ακόμα το «I’m Still Here» και εξέφρασε τη χαρά της για τη νίκη της Τόρες στις Χρυσές Σφαίρες, προσθέτοντας: «Αυτό δεν είναι διαγωνισμός. Είναι απλά θέμα του αν αρέσει ή όχι σε κάποιον η δουλειά κάποιου άλλου. Αν [η Τόρες] κερδίσει [το Όσκαρ], υπέροχα. Αν κερδίσω εγώ, το ίδιο».
Η Τόρες από την πλευρά της, προκειμένου να υπερασπιστεί την Γκασκόν από τις επιθέσεις που δέχεται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ανήρτησε στον προσωπικό της λογαριασμό στο Instagram, βίντεο, στο οποίο μιλάει για το ζήτημα, εκφράζοντας την ευγνωμοσύνη της για τη γνωριμία τους σε ένα πάρτι του W magazine.
Οι δηλώσεις της Γκασκόν προκάλεσαν, μεταξύ άλλων, μια ευρύτερη συζήτηση στο διαδίκτυο σχετικά με τον πιθανό αντίκτυπο της πρόσφατης συμπεριφοράς της στην υποψηφιότητά της για το Όσκαρ Α΄ Γυναικείου Ρόλου. Μετά τη συνέντευξή της, χρήστες του X ανάρτησαν τους κανονισμούς της Ακαδημίας για τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης , οι οποίοι είχαν αναθεωρηθεί μετά την υπόθεση της υποψηφιότητας της Αντρεα Ράιζμπορο πριν από δύο χρόνια.
Παρ’ όλα αυτά, τα σχόλια της Γκασκόν δεν φαίνεται να παραβιάζουν κάποια από τις οδηγίες της Ακαδημίας για τα Όσκαρ. Δεν προβαίνει σε υποτιμητικές δηλώσεις για την ερμηνεία της Τόρες, κάτι που θα συνιστούσε παραβίαση των κανόνων. Στην παρούσα φάση, παραμένει ανοιχτό το ερώτημα κατά πόσο οι εξελίξεις αυτές θα επηρεάσουν τη δυναμική της υποψηφιότητάς της στα φετινά Όσκαρ.
Η πρώτη τρανς υποψήφια για Όσκαρ
Κατά τη διάρκεια της βράβευσής της στο Φεστιβάλ Καννών, η Κάρλα-Σοφία Γκασκόν έδωσε έναν 6λεπτο λόγο, όπου αναφέρθηκε στην τρανσφοβία που έχει βιώσει η ίδια, αλλά και άλλες γυναίκες στον χώρο του κινηματογράφου. «Δεν μου έχουν ποτέ δώσει βραβείο, συνήθως μου προσφέρουν κατάρες», είχε πει εκείνη τη στιγμή.
Η βραδιά ήταν ιστορική, καθώς η Ισπανίδα ηθοποιός έγινε η πρώτη τρανς γυναίκα που κέρδισε βραβείο στο Φεστιβάλ των Καννών. Και με την υποψηφιότητα στα 97α Βραβεία Όσκαρ, είναι η πρώτη τρανς γυναίκα που θα έχει πρωταγωνιστήσει σε ταινία υποψήφια για το χρυσό αγαλματίδιο.
Ο Γάλλος σκηνοθέτης της ταινίας Emilia Pérez, Ζακ Οντιάρ, αρχικά σκεφτόταν να δώσει τον ρόλο της βαρόνης ναρκωτικών σε κάποιον άντρα ηθοποιό, αν και είχε αμφιβολίες για το αν μια τρανς γυναίκα θα ήθελε να υποδυθεί έναν άντρα σε κάποιο μέρος της ταινίας. Ωστόσο, η Κάρλα Σοφία Γκασκόν δεν είχε κανένα πρόβλημα με αυτό και όταν τη συνάντησε, ο σκηνοθέτης συνειδητοποίησε ότι ήταν η ιδανική επιλογή για τον ρόλο. Εμπνεύστηκε από εκείνη και διαμόρφωσε τον ρόλο ειδικά για εκείνη.
Η Κάρλα-Σοφία Γκασκόν μιλώντας για τις απαιτητικές σκηνές στη νέα της ταινία, ανέφερε ότι μπορούσε να συνδεθεί συναισθηματικά με τον ρόλο της Emilia Pérez, καθώς και η ίδια πέρασε μια σκοτεινή περίοδο κατά τη διάρκεια της φυλομετάβασής της. Προτού κάνει coming-out ως τρανς γυναίκα, είχε φτάσει στο σημείο να σκεφτεί την αυτοκτονία. Ωστόσο, ακόμη και μετά τη φυλομετάβαση, η ζωή δεν ήταν εύκολη για εκείνη, καθώς για αρκετό καιρό φοβόταν ότι δεν θα μπορούσε να βρει δουλειά, ειδικά αφού ένα μεγάλο μέρος του κοινού στη Λατινική Αμερική και την Ισπανία τη γνώριζε ως άντρα.
Σε μια πρόσφατη συνέντευξή της, η 52χρονη ηθοποιός παραδέχτηκε ότι, αν και τα τρανσφοβικά σχόλια από τους επικριτές της μπορεί να την πληγώνουν, θεωρεί ότι «είναι ένα μικρό τίμημα που πρέπει να πληρώσει για να παραμείνει αυθεντική». «Έχω φτάσει σε ένα επίπεδο ελευθερίας που πολλοί θα ζήλευαν», εξήγησε. Παράλληλα, εξέφρασε την ελπίδα της ότι το αίσθημα της εσωτερικής γαλήνης που βιώνει σήμερα θα παραμείνει και στο μέλλον.
«Είμαι 52 ετών και σε αυτή την ηλικία έχω μια ισορροπία», είπε. «Άλλοι άνθρωποι σκέφτονται, “Ουάου, αυτή είναι μια σημαντική στιγμή, πρέπει να είσαι πολύ νευρική ή πολύ ενθουσιασμένη”. Όχι, είμαι νορμάλ. Το προτιμώ έτσι».
Η αλήθεια είναι ότι, όπως έχουμε καταγράψει κι εδώ, το κύμα υποστήριξης της Φερνάντα Τόρες είναι τόσο ανεξέλεγκτο που έχει φτάσει στα όρια του τοξικού, κάνοντας μέχρι και τις λεγόμενες smear campaigns, δηλαδή εκστρατείες επίθεσης στην προσωπικότητα των αντιπάλων της.
Και η Κάρλα-Σοφία Γκασκόν είναι ένα εύκολο θύμα. Έγινε όμως τέτοιο όχι γιατί είναι τρανς, αλλά γιατί το Emilia Perez είναι μια μέτρια ταινία που σπρώχτηκε τρελά από το Netflix, το οποίο θέλει να κεφαλαιοποιήσει τη νίκη της ως απάντηση σε όσα έγιναν με την τρανς κοινότητα πριν από 3 χρόνια. Οπότε, αυτό που συμβαίνει τώρα με τη Γκασκόν, εν όψει των Όσκαρ, είναι αυτό που λέμε «ό,τι έσπειρες, θα θερίσεις»!
*Πηγή: Variety
** Κεντρική φωτογραφία: Pascal Le Segretain/Getty Images