Η επάνοδος του κόσμου στο Φεστιβάλ των Καννών διά ζώσης, δίχως φόβο και πάθη, ήταν και είναι μια τεράστια ευκαιρία για την Ελλάδα να εκμεταλλευτεί το μομέντουμ. Ειδικά το Εθνικό Κέντρο Οπτικοακουστικών Μέσων και το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου, βλέπουν πως εδώ και δύο χρόνια η Ελλάδα είναι το επίκεντρο του ενδιαφέροντος για στούντιο παραγωγής του εξωτερικού, ώστε να γυρίσουν εδώ τις ταινίες τους, με αποτέλεσμα πλέον να μη βρίσκει κανείς εύκολα διαθέσιμες ημερομηνίες για να εκμεταλλευτεί τους ειδικά διαμορφωμένους χώρους.

Η Θεσσαλονίκη ειδικά έχει ζήσει πολλά τον τελευταίο χρόνο, με μια ταινία του Antonio Banderas, με τους Αναλώσιμους 4 και πολλά ακόμα πρότζεκτ. Στην Αττική είχαμε το περασμένο καλοκαίρι επίσης να γίνουν εδώ τα γυρίσματα της ταινίας του Cronenberg με τίτλο «Crimes of the Future», όπου πρωταγωνιστούν οι Viggo Mortensen, Lea Seydoux, Kristen Stewart. Η ταινία, συμπαραγωγής του ελληνικού στούντιο Αργοναύτες, έκανε πρεμιέρα χθες στο Φεστιβάλ των Καννών και στο φινάλε της τη χειροκροτούσαν για 6 λεπτά όρθιοι οι θεατές. Όσοι άντεξαν ως το φινάλε της, γιατί αρκετοί δεν άντεξαν τη σκληρότητα της και αποχώρησαν.

Ο Cronenberg άλλωστε είναι από τους μετρ της σωματικής φρίκης στις ταινίες του και με το Crimes of the Future θέλει να πάρει τον Χρυσό Φοίνικα.

Στο Φεστιβάλ των Καννών βρίσκονται και 4 ακόμα ταινίες ελληνικού ενδιαφέροντος, οι δύο εξ ολοκλήρου ελληνικής παραγωγής και οι δύο σε συμπαραγωγή. Πρώτο και καλύτερο το Dodo του Πάνου Κούτρα που κάνει πρεμιέρα εκτός διαγωνιστικού μέρους, ενώ στις μικρού μήκους βρίσκεται η ταινία της Εύης Καλογηροπούλου με τίτλο «Στο Θρόνο του Ξέρξη», που αφηγείται τη δυστοπική καθημερινότητα στα ναυπηγεία του Περάματος, με τη συμμετοχή του Γιώργου Μαζωνάκη που θα μοιράσει λίγο από το εκκεντρικό του στυλ στις Κάννες.

Στις συμπαραγωγές συναντάμε και το Heretic του Ruben Östlund, που είχε πάρει το 2017 τον Χρυσό Φοίνικα με το The Square και είχε εντυπωσιάσει το 2014 με το Force Majeure. Η ταινία αυτή γυρίστηκε στη Χιλιαδού στην Εύβοια. Τέλος, υπάρχει και το «Burning Days» του Εμίν Αλπέρ, με συμπαραγωγό τη Horsefly του Γιώργου Τσούργιαννη και διευθυντή φωτογραφίας τον Χρήστο Καραμάνη. Η ταινία θα κάνει παγκόσμια πρεμιέρα στο «Un Certain Regard».

https://www.youtube.com/watch?v=L2rRBkgIr38

Στο Φεστιβάλ των Καννών έχουμε για δεύτερη φορά Ελληνικό Περίπτερο με ιστορικά facts και πληροφορίες για το ελληνικό σινεμά. Για πρώτη φορά κιόλας ενώνονται τα τέσσερα Film Offices (Ελλάδας, Κ. Μακεδονίας, Ηπείρου και Ιονίων Νήσων) που στόχο έχουν να προσελκύσουν ξένους παραγωγούς για την πραγματοποίηση γυρισμάτων στη χώρα μας.

Ο Νικόλας Γιατρομανωλάκης, υφυπουργός Πολιτισμού, βρίσκεται στις Κάννες και σήμερα ανακοίνωσε την έναρξη μιας νέας συνεργασίας με το γαλλικό σινεμά που θα βοηθήσει στην περαιτέρω εξέλιξη του ΕΚΟΜΕ.

Το αφιέρωμα του Hollywood Reporter στην ελληνική παρουσία στο Φεστιβάλ των Καννών

Την ίδια στιγμή, κεντρικό θέμα στο Hollywood Reporter ήταν αυτή η άνθιση της ελληνικής παρουσίας στις Κάννες. Greek Cinema is having a moment in Cannes. Το ελληνικό σινεμά έχει τη δική του στιγμή στις Κάννες. Έτσι τιτλοφορείται το αφιέρωμα του σπουδαίου αμερικανικού brand.

«Η Ελλάδα είναι μια μικρή χώρα, όχι πλούσια. Επομένως, το ταλέντο που θέλουμε να υποστηρίξουμε είναι πάντοτε μεγαλύτερο από το μπάτζετ που έχουμε. Αλλά το ελληνικό σινεμά είναι ξανά σε θέση προόδου», δήλωσε η Αθηνά Καλκοπούλου, επικεφαλής του Hellas Film, γραφείου προώθησης και διανομής ταινιών υπό την αιγίδα του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου.

Η πρόοδος εντοπίζεται και στους αριθμούς. Από το 1970 που ξεκίνησε το Κέντρο Κινηματογράφου, έχουν εγκριθεί μέσω αυτού 900 ταινίες. Απ΄αυτές, οι 86 έχουν γίνει μόνο το 2021 και το 2022.

Ο Μάρκος Χολέβας, πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου, εξηγεί πως η αποστολή του Κέντρου είναι «να παράξουμε μια νέα γενιά σκηνοθετών. Να τους βοηθήσουμε να δημιουργήσουν ένα νέο όραμα στο σινεμά. Ξέρετε το ελληνικό Weird Wave; Ήταν το αποτέλεσμα μιας στρατηγικής του Κέντρου που φυτεύτηκε 10 χρόνια νωρίτερα». Ως weird wave χαρακτηρίζεται το σινεμά του Λάνθιμου, της Αθηνάς Ραχήλ Τσαγγάρη και άλλων σκηνοθετών που έφεραν μια νέα πνοή στις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας, με ταινίες να ταξιδεύουν στο Φεστιβάλ των Καννών, στη Βενετία, στη Μπερλινάλε στο Βερολίνο κλπ.

Το σχέδιο του ΕΚΟΜΕ που αποδίδει

Αυτό που συμβαίνει τώρα δεν είναι ένας διάττων αστέρας. Είναι αποτέλεσμα ετών σχεδιασμού και συνεργασίας. Μέρος αυτού ήταν και η αλλαγή της νομοθεσίας το 2017 που έδινε επιστροφές κατά 25% για τα έξοδα τους σε ξένες παραγωγές και έφερε και τον σχηματισμό του ΕΚΟΜΕ.

«Θυμάμαι να κάθομαι στο δωμάτιο του ξενοδοχείου και να κάνω συναντήσεις στις Κάννες πέρσι. Και σκεφτόμουν ότι είμαστε πολύ τυχεροί γιατί οι δουλειές είναι καλύτερες από ποτέ», εξηγεί στο Hollywood Reporter η Βασιλική Διαγούμα, επικεφαλής του ΕΚΟΜΕ, που το 2020 λόγω πανδημίας δεν είχε την ευκαιρία να προωθήσει το ελληνικό σινεμά και το ΕΚΟΜΕ.

Από τον Απρίλιο του 2018 το ΕΚΟΜΕ έχει γίνει μέρος 221 παραγωγών που παρείχαν 51.400 θέσεις εργασίας και έφεραν επενδύσεις 349 εκατομμυρίων στην Ελλάδα. Κι αυτές ήταν οι άμεσες, οι εμφανείς. Οι έμμεσες δεν έχουν μετρηθεί ακόμα.

Το ΕΚΟΜΕ δεν έχει πια διαθέσιμο τεχνικό πλήρωμα να παρέχει σε παραγωγές, ιδίως ελληνικές, γιατί το έχει διαθέσει κατά βάση στις ξένες που έχουν και μεγαλύτερο διαθέσιμο μπάτζετ. Αυτό είναι μια λεπτή ισορροπία, καθώς είναι πιθανό τα συνεργεία να απορρίπτουν ελληνικές παραγωγές για να πάνε στα καλύτερα λεφτά των ξένων. Ο Χρήστος Καραμάνης, βετεράνος κινηματογραφικής που εργάστηκε στο Burning Days, τονίζει πως «είναι πια όλο και πιο δύσκολο να εξυπηρετήσεις ελληνικές ταινίες με ελληνικά συνεργεία».

Γι΄αυτό το ΕΚΟΜΕ επεκτείνεται, ενισχύει τα πανεπιστημιακά του προγράμματα και κάνει διαρκώς εκπαιδεύσεις σε όψιμους επαγγελματίες του χώρου. Αυτό που συμβαίνει στο Φεστιβάλ των Καννών όμως, είναι μια ανάσα φρεσκάδας και ισχύος για το ελληνικό σινεμά που θέλει να κεφαλαιοποιήσει την προτίμηση όχι μόνο με απλή παρουσία, αλλά και με βραβεία. Επόμενο μεγάλο στοίχημα; Μια ελληνική ταινία στις ξενόγλωσσες των Όσκαρ. Πότε θα συμβεί αυτό; Αν δούμε τον ρυθμό απόδοσης της στρατηγικής του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου και τα δεδομένα πως αλλάζουν στο πέρασμα του χρόνου, τότε στα επόμενα 3-4 χρόνια η Ελλάδα θα έχει φτάσει σε αυτό το σημείο.

Διαβάστε ακόμη στο intronews.gr:

H επόμενη ταινία του Bong Joon-Ho έρχεται με αναπάντεχο cast: Robert Pattinson και Toni Collette στους πρωταγωνιστικούς ρόλους

«Thor: Love and Thunder» – Κυκλοφόρησε το νέο trailer που δίνει μια ματιά στους ήρωες της ταινίας

Top Gun Maverick: Ο Tom Cruise είναι ο σύγχρονος πρίγκιπας του σινεμά