Περιεχόμενα
- Ποιος κυβερνά τον κόσμο; Κορίτσια
- Το “Barbenheimer” ενίσχυσε το box office
- Οι μεγαλύτεροι όμιλοι της μόδας έγιναν μεγαλύτεροι
- Κλοπή έργων τέχνης και αποκατάσταση
- Τα χρήματα μιλούν, η “ήσυχη πολυτέλεια” ψιθυρίζει
- Οι απεργίες παρέλυσαν το Χόλιγουντ – και το κόκκινο χαλί
- Η τεχνητή νοημοσύνη συνέχισε να προβληματίζει τους δημιουργούς
- Τα NFTs σημειώνουν νέα χαμηλά επίπεδα
- Τιάρες, τρανς δικαιώματα και αναταραχή στη Μις Υφήλιος
- Ασταθή νερά για τους οίκους δημοπρασιών
- Ανακαλύψεις-έκπληξη
Τα τρία κορίτσια άστραψαν στο 2023, που σε λίγες μέρες τελειώνει. Η Τέιλορ Σουίφτ, η Μπιγιονσέ και η Barbie… Όμως, τι συμβαίνει πίσω από τα αστραφτερά φώτα της σκηνής και του θεάματος. Τι σηματοδότησε το 2023 ως μια χρονιά μετά την πανδημία του Covid – 19; Η Τεχνητή Νοημοσύνη έχει μπει για τα καλά στη ζωή μας και αυτό έχει θορυβήσει τους καλλιτέχνες. Ενώ, οι αναταράξεις στην αγορά του χρήματος και ιδίως στην αγορά των κρυπτονομισμάτων έχει προκαλέσει συστολή στον χώρο των δημοπρασιών για έργα τέχνης και σπάνια αντικείμενα.
Πάντως, μεγάλο μέρος του κόσμου ανταποκρίθηκε σε αυτή την αποκατεστημένη αίσθηση ομαλότητας της «μετά- covid» εποχής, με μια κρίση εκδίκησης που ενίσχυσε τους δημιουργικούς τομείς που αγωνίζονταν (αν και η επακόλουθη επιβράδυνση έχει ήδη ξεκινήσει). Αυτά ήταν σε μεγάλο βαθμό καλά νέα για τον κόσμο της τέχνης, της μόδας και του πολιτισμού, ο οποίος σε μια χρονιά που καθορίστηκε από τον πόλεμο και την τεχνολογική αναστάτωση ανταποκρίθηκε με δημιουργικούς τρόπους που αντανακλούσαν και ταυτόχρονα αντέκρουαν τις πιο πιεστικές προκλήσεις της κοινωνίας.
Ακολουθούν μερικές από τις δυνάμεις που, καλώς ή κακώς, κατέλαβαν το πνεύμα της εποχής τους τελευταίους 12 μήνες:
Ποιος κυβερνά τον κόσμο; Κορίτσια
Δύο από τους μεγαλύτερους κινητήριους μοχλούς της πολιτιστικής οικονομίας ήταν οι περιοδείες ενός ζευγαριού από τις πιο επιτυχημένες γυναίκες της μουσικής: Μπιγιονσέ και Τέιλορ Σουίφτ.
Η περιοδεία “The Eras Tour” της τελευταίας, η οποία έκανε κυριολεκτικά τη γη να τρέμει, έγινε η πρώτη περιοδεία που ξεπέρασε το 1 δισεκατομμύριο δολάρια. Η ζήτηση για εισιτήρια ήταν τέτοια που οι διοργανωτές του σκέλους της Σιγκαπούρης, για παράδειγμα, ανέφεραν ότι περισσότεροι από 22 εκατομμύρια άνθρωποι εγγράφηκαν στην προπώληση, ενώ περισσότεροι από ένα εκατομμύριο άνθρωποι περίμεναν σε μια ηλεκτρονική ουρά.
Η παγκόσμια φρενίτιδα εκτόξευσε την 34χρονη ακόμη περισσότερο στο παγκόσμιο στερέωμα, προκάλεσε ακρόαση στο αμερικανικό Κογκρέσο για την έλλειψη ανταγωνισμού στη βιομηχανία πώλησης εισιτηρίων, αφού η Ticketmaster δεν μπορούσε να διεκπεραιώσει τις παραγγελίες, και άλλαξε ακόμη και την ταξιδιωτική βιομηχανία, με τα ξενοδοχεία να αντιμετωπίζουν ραγδαία αύξηση της ζήτησης και τις αεροπορικές εταιρείες να προσθέτουν επιπλέον θέσεις γύρω από τις ημερομηνίες των συναυλιών.
Η περιοδεία «Renaissance» της Μπιγιονσέ, εν τω μεταξύ, πρόσθεσε περισσότερα από 4,5 δισεκατομμύρια δολάρια στην οικονομία των ΗΠΑ, σύμφωνα με ανάλυση των δαπανών των συναυλιακών επισκεπτών από την εταιρεία ερευνών QuestionPro. Ένας οικονομολόγος της δανικής Danske, εν τω μεταξύ, κατηγόρησε τη σταρ ότι συνέβαλε στα προβλήματα πληθωρισμού της Σουηδίας, αφού η απόφασή της να ξεκινήσει το υπερθέαμα των 56 συναυλιών στη Στοκχόλμη οδήγησε σε αύξηση των τιμών των ξενοδοχείων και των εστιατορίων στην πόλη.
Το “Barbenheimer” ενίσχυσε το box office
Όπως η Bey και η Tay, έτσι και η “Barbie” της Greta Gerwig απελευθέρωσε την αγοραστική δύναμη των γυναικών, οι οποίες εκτιμάται ότι αποτελούσαν τα δύο τρίτα του κοινού της ταινίας. Η ταυτόχρονη κυκλοφορία του “Oppenheimer” της Universal Pictures οδήγησε εν τω μεταξύ σε μια μεγάλη αντιπαλότητα των στούντιο (ή σε μια αμοιβαία επωφελής διαφημιστική εκστρατεία) και στην αφύπνιση των κινηματογραφικών μυών της Αμερικής.
Η έντονη αντίθεση μεταξύ μιας θρασύτατης φεμινιστικής προσέγγισης του ροζ κόσμου της Barbie και της συγκλονιστικής ιστορίας του πατέρα της ατομικής βόμβας ενέπνευσε μερικά από τα καλύτερα μιμίδια, αστεία και παρωδίες της χρονιάς, καθώς και την πρόκληση “Barbenheimer”, κατά την οποία οι κινηματογραφόφιλοι προσπάθησαν να παρακολουθήσουν τις ταινίες διαδοχικά σε μία μόνο ημέρα. Το φαινόμενο δημιούργησε θόρυβο, που μεταφράστηκε σε περισσότερα από 2,3 δισεκατομμύρια δολάρια παγκόσμιων εισπράξεων, με την «Barbie» να γίνεται η ταινία με τις υψηλότερες εισπράξεις στην 100χρονη ιστορία της Warner Bros.
Οι μεγαλύτεροι όμιλοι της μόδας έγιναν μεγαλύτεροι
Οι όμιλοι ελέγχουν τεράστιες εκτάσεις της βιομηχανίας της μόδας και συνέχισαν να σφίγγουν τη λαβή τους στην αγορά πολυτελείας των 1,6 τρισεκατομμυρίων δολαρίων φέτος. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Μαρτίου 2023 από το Savigny Luxury Index, έναν γενικό δείκτη μέτρησης της αγοράς που δημοσιεύεται από τον όμιλο διαχείρισης περιουσίας Savigny Partners, οι LVMH, Kering και Richemont κατέχουν συνολικά το 62% της αγοράς πολυτελούς μόδας.
Αυτό το καλοκαίρι, η μητρική εταιρεία της Coach και της Kate Spade, η Tapestry, συγχωνεύθηκε με την ιδιοκτήτρια εταιρεία Capri της Versace και της Michael Kors σε μια συμφωνία ύψους 8,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Εν τω μεταξύ, η LVMH, στην οποία ανήκουν οι Louis Vuitton, Givenchy, Christian Dior και Fendi, μεταξύ πολλών άλλων, έγινε η πρώτη ευρωπαϊκή εταιρεία που ξεπέρασε τον Απρίλιο τα 500 δισεκατομμύρια δολάρια σε χρηματιστηριακή αξία.
Στο άλλο άκρο της αγοράς, η πραγματικότητα της λειτουργίας ανεξάρτητων εταιρειών μόδας υψηλών προδιαγραφών φαινόταν όλο και πιο ζοφερή, με τους αυτοχρηματοδοτούμενους σχεδιαστές να αντιμετωπίζουν έντονο ανταγωνισμό και τα νέα, αναγνωρισμένα ταλέντα του κλάδου να αδυνατούν να διατηρήσουν τις επωνυμίες τους.
Κλοπή έργων τέχνης και αποκατάσταση
Αντικείμενα που εκτίθενται στο Μουσείο Itumbaha στο Νεπάλ, το οποίο δημιουργήθηκε καθώς το Μουσείο Τέχνης Rubin της Νέας Υόρκης και το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης επέστρεψαν αντικείμενα που αφαιρέθηκαν από το μοναστήρι του 11ου αιώνα στο Νεπάλ.
Με τα μουσεία και τους συλλέκτες να δέχονται συνεχείς πιέσεις για την επιστροφή αντικειμένων με αμφίβολη προέλευση, οι επιστροφές έργων τέχνης υψηλού προφίλ συνεχίστηκαν με γοργούς ρυθμούς φέτος. Το Μουσείο Τέχνης Rubin της Νέας Υόρκης και το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης επέστρεψαν αντικείμενα που είχαν αφαιρεθεί από ένα μοναστήρι του 11ου αιώνα στο Νεπάλ (φωτογραφία επάνω), καθώς και από αρχαιολογικούς χώρους στη νοτιοανατολική Ασία- η Εθνική Πινακοθήκη της Αυστραλίας και η οικογένεια του αείμνηστου Αμερικανού δισεκατομμυριούχου αγωγών Τζορτζ Λίντεμαν υποσχέθηκαν να στείλουν πίσω λεηλατημένα αντικείμενα στην Καμπότζη- και οι ΗΠΑ ανακοίνωσαν ότι θα επιστρέψουν 77 αντικείμενα στην Υεμένη, για να αναφέρουμε μόνο μερικά παραδείγματα.
Μια αξιοσημείωτη στάση ήταν το Βρετανικό Μουσείο, το οποίο δέχτηκε αυξημένες πιέσεις για να επιστρέψει αμφισβητούμενα αντικείμενα από τη μεγάλη συλλογή του. Μεταξύ αυτών είναι τα μάρμαρα του Παρθενώνα, τα οποία βρίσκονται εδώ και δεκαετίες στο επίκεντρο μιας διπλωματικής διαμάχης μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου και της Ελλάδας – και φέτος η διαμάχη εντάθηκε, με αποτέλεσμα ο Βρετανός πρωθυπουργός Ρίσι Σουνάκ να αρνηθεί να συναντηθεί με τον Έλληνα ομόλογό του (και ο βασιλιάς Κάρολος να σηκώσει τα φρύδια φορώντας μια γραβάτα με την ελληνική σημαία λίγες ημέρες αργότερα).
Το ίδιο το μουσείο έπεσε θύμα κλοπής, αφού ανακάλυψε τον Αύγουστο ότι περίπου 2.000 κομμάτια από τη συλλογή του έλειπαν (και σε ορισμένες περιπτώσεις είχαν προσφερθεί προς πώληση στο eBay). Οι προσπάθειες ανάκτησης βρίσκονται σε εξέλιξη, με το μουσείο να απευθύνει έκκληση στο κοινό για την επιστροφή των θησαυρών του.
Τα χρήματα μιλούν, η “ήσυχη πολυτέλεια” ψιθυρίζει
Με πολλά μέρη του κόσμου να αντιμετωπίζουν μια κρίση κόστους ζωής που προκαλείται από την αύξηση του πληθωρισμού και την εκτίναξη των τιμών της ενέργειας και των τροφίμων, δεν αποτελεί ίσως έκπληξη το γεγονός ότι το 2023 ήταν η χρονιά της “αθόρυβης πολυτέλειας”. Η ιδέα ότι η ευημερία πρέπει να ψιθυρίζει, όχι να φωνάζει, αντικατοπτρίστηκε σε ένα νέο είδος λιτής απλότητας – στις πασαρέλες και όχι μόνο – που επικοινωνούσε το status χωρίς την ανάγκη για κραυγαλέα λογότυπα ή in-your-face styling.
Η σειρά «Succession» του HBO, η οποία ολοκλήρωσε την τέταρτη και τελευταία σεζόν της τον Μάιο, βοήθησε να έρθει στο προσκήνιο η τάση του «κρυφού πλούτου», με τους υπερπλούσιους πρωταγωνιστές της σειράς να επιλέγουν συχνά υπερυψωμένα βασικά ρούχα (τα ρούχα εργασίας του Shiv Roy και τα καπέλα του μπέιζμπολ της Kendall Roy ήταν μεταξύ των πολλών ενδυματολογικών σημείων συζήτησης της σειράς). Το ίδιο έκανε και η υψηλού προφίλ αλλά χαμηλού κόστους γκαρνταρόμπα της Gwyneth Paltrow στην αίθουσα του δικαστηρίου, η οποία αναμφισβήτητα δημιούργησε περισσότερα πρωτοσέλιδα από το ατύχημα με το σκι που εκδικάστηκε στη δίκη.
Πρόσφατα, η Prada παρουσίασε τη νέα ανδρική συλλογή της ως «μια επανεξέταση των απλών πραγμάτων» και η cult σχεδιάστρια Phoebe Philo εγκαινίαζε την πολυαναμενόμενη ομώνυμη εταιρεία της με μια πρώτη συλλογή που χαρακτηριζόταν από διακριτική κομψότητα. Αλλού, η τάση -που δεν πρέπει να συγχέεται με τον μινιμαλισμό- κάλυψε ρολόγια, αξεσουάρ, ακόμη και ξενοδοχεία (δείτε το νέο «αντι-ξενοδοχείο» του κοσμηματοπώλη Chopard στην καρδιά του Παρισιού).
Οι απεργίες παρέλυσαν το Χόλιγουντ – και το κόκκινο χαλί
Για σχεδόν τέσσερις μήνες φέτος, το Χόλιγουντ απεργούσε καθώς οι ηθοποιοί ζητούσαν αυξημένες αμοιβές και υπολειμματικά δικαιώματα, τα οποία έχουν μειωθεί στην εποχή των υπηρεσιών streaming που αποφεύγουν τα συμβατικά δικαιώματα και σπάνια αποκαλύπτουν πόσο συχνά παρακολουθείται το περιεχόμενο. Το Γραφείο Στατιστικής Εργασίας των ΗΠΑ ανέφερε ότι οι ηθοποιοί κέρδιζαν πέρυσι κατά μέσο όρο 27,73 δολάρια την ώρα και σημείωσε ότι πολλοί δεν πληρώνονται όλο το χρόνο. Οι συγγραφείς απεργούσαν επίσης, σταματώντας τις κινηματογραφικές και τηλεοπτικές παραγωγές.
Οι τελετές απονομής των βραβείων περιορίστηκαν ή αναβλήθηκαν, πράγμα που επιδείνωσε τους εισοδηματικούς δείκτες για τους μακιγιέρ και τους στυλίστες των διασημοτήτων, οι οποίοι έχασαν μια σημαντική πηγή εισοδήματος, έδωσε επίσης στους influencers και τα μοντέλα την ευκαιρία να μπουν στο προσκήνιο που άδειασαν οι κινηματογραφικοί αστέρες.
Τον Νοέμβριο, το συνδικάτο ηθοποιών SAG-AFTRA κατέληξε τελικά σε διακανονισμό με τα μεγάλα στούντιο. Η συμφωνία, η οποία θα λήξει τον Μάιο του 2026, περιλαμβάνει αυξήσεις μισθών, μεγαλύτερης διάρκειας απασχόληση, καλύτερες παροχές, εγγυήσεις για τα πνευματικά δικαιώματα και προστασία από τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης από τα στούντιο – ένα άλλο σημαντικό σημείο διαφωνίας τόσο για τους ηθοποιούς όσο και για τους συγγραφείς.
Η τεχνητή νοημοσύνη συνέχισε να προβληματίζει τους δημιουργούς
Οι σεναριογράφοι και οι ηθοποιοί δεν ήταν οι μόνοι που ανησυχούσαν για την Τεχνητή Νοημοσύνη που θέτει σε κίνδυνο τα προς το ζην. Συγγραφείς όπως ο George R. R. Martin, η Jodi Picoult και ο John Grisham συμμετείχαν σε ομαδική αγωγή κατά της OpenAI, της εταιρείας που βρίσκεται πίσω από το ChatGPT, λέγοντας ότι χρησιμοποίησε έργα που προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα, ενώ εκπαίδευε τα συστήματά της για να δημιουργούν πιο ανθρώπινες αντιδράσεις. Περισσότεροι από 10.000 συγγραφείς, συμπεριλαμβανομένων των James Patterson, Roxane Gay και Margaret Atwood, υπέγραψαν επίσης μια ανοιχτή επιστολή με την οποία καλούν τους ηγέτες της βιομηχανίας τεχνητής νοημοσύνης να λαμβάνουν τη συγκατάθεση των συγγραφέων όταν χρησιμοποιούν το έργο τους για την εκπαίδευση μεγάλων γλωσσικών μοντέλων – και να τους αποζημιώνουν δίκαια όταν το κάνουν.
Εν τω μεταξύ, οι εικαστικοί καλλιτέχνες βρήκαν τρόπους να αντισταθούν στο να μην χρησιμοποιείται το έργο τους από την τεχνητή νοημοσύνη χωρίς τη συγκατάθεσή τους – εν μέρει χάρη σε προγράμματα όπως το Glaze, το οποίο ξεγελά τα μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης ώστε να διαβάζουν τις εικόνες με διαφορετικό τρόπο από το ανθρώπινο μάτι (για παράδειγμα, μια ελαιογραφία μπορεί να μοιάζει με σχέδιο με κάρβουνο) και το PhotoGuard, το οποίο τους εμποδίζει να χρησιμοποιούν εικόνες.
Άλλοι τομείς αντιμετώπισαν επίσης τον ανταγωνισμό από την αναδυόμενη τεχνολογία – τον Απρίλιο, μια εικόνα που δημιουργήθηκε με τεχνητή νοημοσύνη κέρδισε ακόμη και το Sony World Photography Award. Αλλά πολλοί δημιουργοί αγκάλιασαν τις δυνατότητες των εξελίξεων, από το πρώτο κόμικς της Ιαπωνίας που δημιουργήθηκε με τεχνητή νοημοσύνη μέχρι ολόκληρες συλλογές μόδας που σχεδιάστηκαν με την τεχνολογία.
Τα NFTs σημειώνουν νέα χαμηλά επίπεδα
Αν η δραματική άνοδος και πτώση των τιμών των NFT ήταν από τις μεγαλύτερες ιστορίες του 2022, η φετινή χρονιά προσέφερε πιο απογοητευτικές μακροπρόθεσμες πραγματικότητες για τους λάτρεις των token. Και με τον όγκο συναλλαγών να έχει υποχωρήσει, ορισμένες από τις εταιρείες και τις προσωπικότητες που βρίσκονται πίσω από τα συλλεκτικά προϊόντα που υποστηρίζονται από διασημότητες αντιμετώπισαν ένα νέο κύμα νομικών ενεργειών.
Τον Απρίλιο, οι επενδυτές μήνυσαν μεταξύ άλλων τους δημιουργούς των Bored Ape NFTs, την Yuga Labs, για “παραπλανητική” προώθηση των token και τεχνητή διόγκωση των τιμών τους. (Εκείνη την εποχή, η εταιρεία δήλωσε στο CNN ότι οι ισχυρισμοί ήταν “εντελώς αβάσιμοι ή χωρίς πραγματική βάση”). Ο αστέρας του ποδοσφαίρου Κριστιάνο Ρονάλντο βρίσκεται επίσης αντιμέτωπος με ομαδική αγωγή ύψους 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων για την προώθηση του ανταλλακτηρίου κρυπτογράφησης Binance, συμπεριλαμβανομένης της πώλησης NFTs του εαυτού του. Αλλού, ομοσπονδιακό δικαστήριο στη Νέα Υόρκη έκρινε ότι οι εκδόσεις NFT ενός καλλιτέχνη για τις διάσημες τσάντες Birkin της Hermes παραβίαζαν τα δικαιώματα εμπορικού σήματος του πολυτελούς οίκου.
Ωστόσο, με την άνοδο των τιμών του Bitcoin τους τελευταίους μήνες, ορισμένοι αναλυτές κρυπτογράφησης εξέφρασαν την ελπίδα ότι ο «χειμώνας του NFT» μπορεί τελικά να φτάσει στο τέλος του. Όμως, παρά τη σχετικά υγιή άνοδο των πωλήσεων του Νοεμβρίου, είναι πολύ, πολύ μακρύς ο δρόμος προς τα πίσω – ακόμη και στα πιο πρόσφατα ύψη.
Τιάρες, τρανς δικαιώματα και αναταραχή στη Μις Υφήλιος
Ανεξάρτητα από το ποια θέση -αν υπάρχει- πιστεύετε ότι έχει ο διαγωνισμός Μις Υφήλιος στη σύγχρονη εποχή, τα φετινά καλλιστεία δημιούργησαν περισσότερα θέματα συζήτησης από κάθε άλλο στην πρόσφατη μνήμη. Σε μια νίκη για την ένταξη των LGBTQ, στον διαγωνισμό συμμετείχαν για πρώτη φορά δύο τρανς γυναίκες, αφού η Marina Machete και η Rikkie Kollé επιλέχθηκαν να εκπροσωπήσουν την Πορτογαλία και την Ολλανδία, αντίστοιχα.
Ο θρίαμβος μετατράπηκε σε αναταραχή λίγες ημέρες πριν από τον τελικό στο Ελ Σαλβαδόρ, όταν ο ιδιοκτήτης της διοργάνωσης Miss Universe, ο όμιλος JKN Global Group, κατέθεσε αίτηση πτώχευσης. Αλλά ενώ η ταϊλανδέζικη εταιρεία διανομής μέσων ενημέρωσης κατάφερε παρ’ όλα αυτά να διοργανώσει ένα επιτυχημένο σόου – με κομψά βραδινά φορέματα και μερικές απολαυστικά παράξενες “εθνικές ενδυμασίες” – αυτό που ακολούθησε ήταν ακόμη πιο δραματικό.
Αφού η Sheynnis Palacios από τη Νικαράγουα έγινε η πρώτη εκπρόσωπος της χώρας που διεκδίκησε την τιάρα, η διευθύντρια του διαγωνισμού Miss Nicaragua, Karen Celebertti, κατηγορήθηκε για συνωμοσία και προδοσία. Η Celebertti, η οποία μαζί με τον σύζυγό της και τον γιο της κατηγορείται ότι συμμετείχε σε συνωμοσία για την ανατροπή της κυβέρνησης, παραιτήθηκε στη συνέχεια. (Η Celebertti δεν απάντησε στο αίτημα του CNN για σχολιασμό, αλλά έγραψε στο Instagram ότι εργάστηκε με διαφάνεια και “με ζήλο και προσπάθεια για να εξυψώσει το όνομα της πατρίδας μου”).
Ασταθή νερά για τους οίκους δημοπρασιών
Στις φετινές δημοπρασίες υπήρχαν μερικά αντικείμενα με μεγάλο κόστος, αν και μόνο δύο έφτασαν το ιερό εννιαψήφιο ποσό: Ένα αριστούργημα του Πικάσο με τίτλο “Femme à la montre”, το οποίο έπιασε περισσότερα από 139 εκατομμύρια δολάρια και έγινε το δεύτερο πιο πολύτιμο έργο του Ισπανού καλλιτέχνη που βγήκε ποτέ στο σφυρί, και το τελευταίο πορτρέτο του Γκούσταβ Κλιμτ, το οποίο έγινε το πιο ακριβό έργο τέχνης που έχει πωληθεί ποτέ σε ευρωπαϊκή δημοπρασία όταν έπιασε το ισοδύναμο των 108 εκατομμυρίων δολαρίων στο Λονδίνο.
Σε γενικές γραμμές, ωστόσο, οι πωλήσεις ήταν υποτονικές. Ο οίκος Christie’s, για παράδειγμα, ανέφερε πτώση των πωλήσεων του 2023 κατά 2,2 δισεκατομμύρια δολάρια σε σχέση με πέρυσι, ενώ η Philips σημείωσε πτώση σχεδόν 40% το πρώτο εξάμηνο του έτους σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι.
Οι γίγαντες των δημοπρασιών προσπάθησαν να διαφοροποιήσουν τις προσφορές τους, με αρκετές μεγάλες πωλήσεις αθλητικών παπουτσιών και αθλητικών αναμνηστικών να πραγματοποιούνται το 2023. Όμως η επιτυχία τους στηρίζεται στις πωλήσεις έργων τέχνης “blue-chip”, οι οποίες, σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση του Artsy, έχουν μειωθεί δραματικά: Φέτος, τα 100 κορυφαία αντικείμενα δημοπρασιών πωλήθηκαν για συνολικά 2,4 δισεκατομμύρια δολάρια, σε σύγκριση με 4,1 δισεκατομμύρια δολάρια το 2022.
Όπως και τα μουσεία, έτσι και οι οίκοι δημοπρασιών αντιμετωπίζουν έλεγχο σχετικά με την προέλευση των αντικειμένων που περνούν από τις πόρτες τους. Τον Σεπτέμβριο, ο οίκος Christie’s ακύρωσε μια πώληση κοσμημάτων που ανήκαν στην εκλιπούσα δισεκατομμυριούχο Χάιντι Χόρτεν, αφού ομάδες υπεράσπισης των Εβραίων και οργανώσεις για τα ανθρώπινα δικαιώματα εξέφρασαν ανησυχίες ότι ο σύζυγός της είχε συγκεντρώσει την οικογενειακή τους περιουσία αποκτώντας εβραϊκές επιχειρήσεις που πωλήθηκαν υπό πίεση στη ναζιστική Γερμανία.
Ανακαλύψεις-έκπληξη
Τα σκουπίδια του ενός είναι ο θησαυρός του άλλου, και το 2023 αρκετοί τυχεροί αγοραστές βρήκαν πολύτιμους λίθους και έβγαλαν μεγάλο κέρδος. Τα καταστήματα μεταχειρισμένων ειδών της Βρετανίας αποδείχθηκαν ιδιαίτερα προσοδοφόρα, με ένα ζευγάρι στο Ηνωμένο Βασίλειο να αγοράζει ένα μικροσκοπικό βάζο από έναν Ιάπωνα κεραμικό καλλιτέχνη για το ισοδύναμο των 3,30 δολαρίων που αργότερα εκτιμήθηκε σε σχεδόν 12.000 δολάρια, ενώ ένας ανώνυμος συλλέκτης πούλησε δύο βάζα της δυναστείας Qing για πάνω από 74.000 δολάρια, αφού τα αγόρασε αγοράζοντάς τα σε μια παρτίδα κεραμικών για μόλις 25 δολάρια.
Στις ΗΠΑ, μια λάτρης των αρχαιοτήτων είδε την αγορά της αξίας 4 δολαρίων να προσελκύει τιμή πώλησης 191.000 δολαρίων σε δημοπρασία, αφού αποκαλύφθηκε ότι επρόκειτο για έναν χαμένο από καιρό πίνακα του N.C. Wyeth (οι New York Times ανέφεραν στη συνέχεια ότι η πώληση κάποια στιγμή ναυάγησε, προτού ένας αγοραστής τον αποκτήσει για ένα αδιευκρίνιστο εξαψήφιο ποσό). Στη συνέχεια, νωρίτερα αυτό το μήνα, μια ψώνια από τα σκουπίδια στο Ρίτσμοντ της Βιρτζίνια έβγαλε τεράστιο κέρδος όταν το γυάλινο βάζο που αγόρασε για 3,99 δολάρια από το Goodwill πωλήθηκε για πάνω από 107.000 δολάρια, αφού αναγνωρίστηκε ως έργο του Ιταλού αρχιτέκτονα Carlo Scarpa.
Άλλες ανακαλύψεις στον κόσμο της τέχνης έγιναν μέσω διορθωμένων αποδόσεων – όπως ένας πίνακας που είχε πωληθεί σε δημοπρασία για 15.000 δολάρια, ο οποίος έπιασε σχεδόν 14 εκατομμύρια δολάρια αυτόν τον μήνα, αφού αναγνωρίστηκε ως έργο του Ρέμπραντ. Υπήρξαν επίσης αιφνιδιαστικές επιστροφές, όπως ένας κλεμμένος πίνακας του Βαν Γκονγκ που παραδόθηκε σε έναν Ολλανδό ντετέκτιβ τέχνης μέσα σε μια τσάντα ΙΚΕΑ.
Πηγή: CNN
Photo credits: Getty και Shutterstock