Περιεχόμενα
Στον γεμάτο αδρεναλίνη απόηχο ενός αγώνα που τέλειωσε με τον Mike Tyson να κάνει ένα ακόμη knock out, μια μαύρη BMW που μετέφερε τον ράπερ Tupac Shakur σταμάτησε σε ένα κόκκινο φανάρι ακριβώς έξω από το Las Vegas Strip, ενθουσιάζοντας τις γυναίκες στο διπλανό αυτοκίνητο.
Καθώς ο Tupac κρεμόταν έξω από το παράθυρο του συνοδηγού, οι φίλοι του στο Lexus από πίσω του υπέθεσαν ότι προσκαλούσε τις γυναίκες στο νέο νυχτερινό κέντρο της δισκογραφικής του, Club 662 – το αριθμητικό της όνομα είναι ένας μόλις συγκαλυμμένος τηλεφωνικός κωδικός για το «MOB».
Το αυτοκίνητο με τις γυναίκες απομακρύνθηκε και μια λευκή Cadillac πήρε τη θέση του. Ένας μεγάλος, μυώδης βραχίονας πρόβαλλε από το πίσω τζάμι του και έριξε έναν καταιγισμό πυροβολισμών, από ένα Glock εναντίον της BMW. Ο Tupacχτυπήθηκε τέσσερις φορές.
Ο οδηγός της BMW, ο ιμπρεσάριος της Death Row Records, Marion Knight, πιο γνωστός ως Suge, τραυματίστηκε ελαφρά από τα πυρά. Κατάφερε να κάνει αναστροφή περνώντας πάνω από ένα κράσπεδο και οδήγησε τον βαριά τραυματισμένο Tupac προς την αντίθετη κατεύθυνση πριν σταματήσει.
Ο Malcolm Greenidge, ένας ράπερ και στενός φίλος του Tupac που τους ακολουθούσε στο Lexus, βγήκε βιαστικά από το αυτοκίνητο για να τσεκάρει την κατάσταση του τραυματία φίλου του. Αυτό κατέθεσε το καλοκαίρι, σε μια μεγάλη δικαστική επιτροπή του Λας Βέγκας. Ο Shakur φαινόταν να ανησυχεί περισσότερο για την ασφάλεια του Greenidge και λιγότερο για τα τραύματά του, καθώς ένοπλοι αστυνομικοί πλησίαζαν τη χαοτική σκηνή, θυμάται.
«Πέσε κάτω, θα σε πυροβολήσουν», του φώναζε ο Tupac, κατέθεσε ο Greenridge. Ο Tupac Shakur θα πέθαινε μια εβδομάδα αργότερα, στα 25 του.
Στα 27 χρόνια που μεσολάβησαν, οι αφηγήσεις για το τι συνέβη στις 7 Σεπτεμβρίου 1996, γινόταν μια χιονοστιβάδα που γιγαντωνόταν: περιλάμβανε απόψεις ειδικών για το έγκλημα, κουτσομπολιά του δρόμου, υπονοούμενα στο Διαδίκτυο και αμφίβολη αυτό-μυθοποίηση. Η υπόθεση μπήκε στο ψυγείο.
Αλλά με το κατηγορητήριο της περασμένης εβδομάδας κατά του Duane Keith Davis, ενός πρώην αρχηγού συμμορίας του Compton, γνωστό ως Keffe D. Ο ίδιος ισχυρίζεται δημόσια εδώ και χρόνια ότι ήταν στη λευκή Cadillac όταν έπεσαν οι θανατηφόροι πυροβολισμοί. Οι κατήγοροι άρχισαν να χαρτογραφούν τις πιο λεπτομερείς αφηγήσεις κι έτσι, η αλυσίδα των γεγονότων που οδήγησε στον θάνατο του Tupac Shakur, θα ξετυλιχθεί στο δικαστήριο.
Ενώ τα γενικά περιγράμματα της δολοφονίας του Shakur και τα πιθανά κίνητρά της είναι εδώ και καιρό γνωστά, εκατοντάδες σελίδες μαρτυρικών καταθέσεων σε σώματα ενόρκων ελέγχθηκαν από τους New York Times — δόθηκαν υπό όρκο και με εκπληκτικά ζωντανές περιγραφές για μια υπόθεση δεκαετιών — προσφέρουν νέες λεπτομέρειες σχετικά με το πώς οι διαμάχες μεταξύ αντιμαχόμενων φατριών συμμοριών είχαν μετατραπεί τελικά σε μια μοιραίο ραπ σύγκρουση που θα άλλαζε την πορεία της ιστορίας της hip-hop.
Ο γιος μελών των Black Panther και κάποτε φοιτητής παραστατικών τεχνών που έγινε εφεδρικός hip-hop χορευτής, ο Tupac εμφανίστηκε ως σόλο καλλιτέχνης στις αρχές της δεκαετίας του 1990 με ένα μοναδικό μείγμα ενδοσκοπικής ποίησης του δρόμου και μανίας νεαρού άνδρα. Ένας περήφανος αντιήρωας του οποίου η δημοτικότητα αυξανόταν καθώς βυθιζόταν στη βία και τις κόντρες, ο Shakur μεταμορφώθηκε μετά το θάνατο σε ήρωα της hip-hop και μάρτυρα της pop κουλτούρας.
Την Τετάρτη, ο Davis έκανε την πρώτη του εμφάνιση στο Clark County District Court για μια προγραμματισμένη δίκη, την οποία ο δικαστής ανέβαλε επειδή η υπεράσπιση του Davis ήταν απούσα. Ο κατηγορούμενος είπε πως ο επί χρόνια δικηγόρος του στην Καλιφόρνια, Edi Faal, δεν μπορούσε να είναι εκεί. Σε μια σύντομη τηλεφωνική συνέντευξη, ο Faal είπε ότι ο Davis, 60, σκόπευε να δηλώσει αθώος. Αρνήθηκε, όμως, να συζητήσει λεπτομέρειες για την υπόθεση, λέγοντας ότι βρισκόταν στη διαδικασία να βρει δικηγόρο για τον Davis στη Νεβάδα.
«Όπως σε όλες τις περιπτώσεις, νομίζω ότι πρέπει να επιτρέψουμε να εξελιχθούν τα πράγματα στην αίθουσα του δικαστηρίου», είπε ο Faal.
Μερικά από τα νέα στοιχεία αμφισβητούν τα όσα γνωρίζαμε γύρω από τη δολοφονία. Ενώ ο Davis είχε προηγουμένως πει στους αξιωματικούς της αστυνομίας ότι το όπλο είχε χρησιμοποιηθεί από τον ανιψιό του, Orlando Anderson, ο οποίος σκοτώθηκε σε ανταλλαγή πυροβολισμών που σχετίζεται με συμμορίες, το 1998, δύο μάρτυρες μοιράστηκαν μαρτυρίες με τους ενόρκους αμφισβητώντας την ευρέως αποδεκτή αφήγηση.
Όσοι βρίσκονται κοντά στην υπόθεση αντέδρασαν στην είδηση της σύλληψης του Davis με ένα μείγμα σοκ και ανακούφισης.
Ο Allen Hughes, ο οποίος σκηνοθέτησε δύο από τα πρώτα μουσικά βίντεο του Tupac και συνεργάστηκε για το «Dear Mama: The Saga of Afeni and Tupac Shakur» (μια σειρά ντοκιμαντέρ για τον ράπερ και τη μητέρα του που κυκλοφόρησε φέτος), είπε πως η οικογένεια του Tupac είχε αναρωτηθεί αν θα υπήρχε ποτέ απόδοση ευθυνών για τον θάνατό του.
«Όλα αυτά τα χρόνια, όλοι ξέραμε τι είχε συμβεί», είπε. «Ακριβώς επειδή οι αρχές επιβολής του νόμου δεν έκλεισαν την υπόθεση, δεν σημαίνει ότι δεν νιώθαμε ότι ξέραμε ποιοι ήταν οι πραγματικοί ένοχοι».
Τώρα κάποιος έχει κατηγορηθεί για τον θάνατό του. Και ο Greg Kading, ένας συνταξιούχος ντετέκτιβ της αστυνομίας του Λος Άντζελες που άρχισε να ερευνά εκ νέου τη δολοφονία το 2006, είπε: «Η δολοφονία του Tupac Shakur δεν θα μείνει άλυτο μυστήριο».
Καβγάδες και αντίποινα
Η μουσική και η δημόσια εικόνα του Tupac είχαν πάρει μια πιο σκοτεινή διάσταση μετά τη σύλληψή του το 1993 και την επακόλουθη καταδίκη του για σεξουαλική κακοποίηση, καθώς ευθυγραμμίστηκε με τη γκάνγκστερ ραπ δισκογραφική Death Row Records και τον αρχηγό της, Suge Knight, ο οποίος ήταν εκείνος που πλήρωσε για την έφεση των 1,4 εκατομμυρίων δολαρίων.
Ενώ ακόμη περίμενε την ετυμηγορία για την υπόθεση, ο Tupac Shakur είχε δεχτεί ενέδρα, έπεσε θύμα κλοπής και πυροβολήθηκε στο λόμπι ενός στούντιο ηχογράφησης στο Μανχάταν. Για την επίθεση αυτή αργότερα κατηγόρησε τον πρώην φίλο του, Notorious B.I.G., και θυγατρικές της εταιρείας Bad Boy Records με έδρα τη Νέα Υόρκη, συμπεριλαμβανομένου του Sean Combs, γνωστό τότε ως Puff Daddy. (Αυτοί αρνήθηκαν την ανάμειξη, με τον Notorious B.I.G. να ισχυρίζονται ότι το χλευαστικό κομμάτι του «Who Shot Ya?» είχε γραφτεί πριν από το περιστατικό).
Αφού ο Shakur απάντησε με το «Hit ‘Em Up» τον Ιούνιο του 1996, αυτό που κάποτε ήταν μια υποβόσκουσα κόντρα μεταξύ της hip-hop πρωτοπορίας της Ανατολικής και της Δυτικής Ακτής γρήγορα έγινε μια διαμάχη, με κάθε πλευρά να βασίζεται στην υποστήριξη του υποκόσμου των συμμοριών.
Αυτές οι αυξανόμενες εντάσεις άρχισαν να κορυφώνονται καθώς μέλη από τις δύο πλευρές ετοιμάζονταν να ταξιδέψουν στο Λας Βέγκας για να παρακολουθήσουν τον Tyson να αγωνίζεται εναντίον του Bruce Seldon στο MGM Grand Garden Arena.
Λίγο πριν από τον αγώνα, ένας καβγάς στο Lakewood Mall στη Νότια Καλιφόρνια ξεκίνησε μια σειρά από αντίποινα.
Ο Denvonta Li, ο οποίος είπε ότι ήταν συνεργάτης του Compton’s South Side Crips, είπε σε σώμα ενόρκων του Λας Βέγκας αυτό το καλοκαίρι ότι ο Davis είχε δώσει σε έναν αθλητή τοπικής ομάδας 4.000 δολάρια για να ψωνίσει ρούχα πριν πάει στο κολέγιο. Ζήτησε μάλιστα από μέλη της συμμορίας να τον συνοδεύσουν στο εμπορικό κέντρο.
Εκεί, η ομάδα των νεαρών Crips συγκρούστηκε με μια ομάδα των Mob Piru Bloods, των τοπικών αντιπάλων τους, που συνδέονται με τους Death Row, με αποτέλεσμα να τσακωθούν για ένα κόσμημα (μια αλυσίδα Death Row). «Είναι σαν να παίρνεις το στέμμα κάποιου», κατέθεσε ο Li. «Σημαίνει πολλά». Μέσα σε 24 ώρες, πρόσθεσε, «ένας πόλεμος» είχε ξεσπάσει στην περιοχή. «Υπήρχαν πυροβολισμοί παντού», είπε.
Ένας από τους συμμετέχοντες στον καβγά στο εμπορικό κέντρο, είπαν μάρτυρες, ήταν ο Orlando Anderson, ανιψιός του Davis, γνωστός ως Baby Lane. Εκείνο τον Σεπτέμβριο, ο Andreson ταξίδεψε στο Λας Βέγκας με τον θείο του και άλλους Crips για ένα Σαββατοκύριακο με πυγμαχία, τζόγο και γλέντι.
Ο αγώνας βαρέων βαρών έληξε σε λιγότερο από δύο λεπτά με τον Tyson να βγάζει νοκ άουτ τον Seldon στον πρώτο γύρο. Μερικοί κάτοχοι εισιτηρίων δεν είχαν φτάσει καν στις θέσεις τους πριν τελειώσει.
Καθώς οι συγκεντρωμένοι σχεδίαζαν τις επόμενες κινήσεις τους για το βράδυ, ο Anderson, απορρίπτοντας την ανάγκη για άντρες ασφαλείας, βρέθηκε μόνος κοντά στους ανελκυστήρες του ξενοδοχείου MGM και πρόσωπο με πρόσωπο με τον Tupac και το περιβάλλον του, συμπεριλαμβανομένου του ίδιου ανθρώπου του οποίου το κόσμημα είχε στοχοποιηθεί στο εμπορικό κέντρο πριν.
Τη συμπλοκή που κατέγραψαν κάμερες ασφαλείας περίπου στις 9 το βράδυ, η ομάδα του Tupac άρχισε να χτυπάει με γροθιές και κλωτσιές τον Anderson, ο οποίος αρνήθηκε να συνεργαστεί με την αστυνομία και την ασφάλεια του ξενοδοχείου αφού οι δράστες του διασκορπίστηκαν.
Τώρα, ήταν ο Anderson που έψαχνε να πάρει εκδίκηση. «Δεν επέστρεφε στο Compton χωρίς να απαντήσει», είπε ο Lee στη μεγάλη κριτική επιτροπή.
Μια θανατηφόρα συνάντηση
Ο Davis, ένας γνωστός έμπορος ναρκωτικών και αρχηγός για τους Crips την εποχή του θανάτου του Tupac, έγραψε στα απομνημονεύματα του το 2019, Compton Street Legend, ότι τη νύχτα του πυροβολισμού πήρε ένα πιστόλι Glock από ένας συνεργάτη του από το Χάρλεμ, πριν ξεκινήσουν με τον Anderson για να βρουν τον Shakur και τον Knight.
O Davis, παιδικός φίλος του Knight, είχε βρεθεί μπλεγμένος στη διάρκεια της δεκαετίας του 1990 με την αυξανόμενη γκανγκστερική ραπ νυχτερινή ζωή, αλλά η σχέση του με τους Death Row επιδεινώθηκε καθώς η δισκογραφική συνδέθηκε πιο στενά με τους Bloods. Αντίθετα, ο Davis ευθυγραμμίστηκε με τους αντιπάλους τους, Bad Boy, παρέχοντας στους Crip τους άντρες του ως ασφάλεια στη Δυτική Ακτή για τους καλλιτέχνες και τα στελέχη της δισκογραφικής, με αντάλλαγμα την πρόσβαση σε συναυλίες και πάρτι.
Μετά από την αποτυχημένη παρακολούθηση των Tupac και Knight στο Club 662, η λευκή Cadillac στην οποία επέβαιναν ο Davis και ο Anderson επιτέθηκαν στην BMW του Tupac τυχαία, εντοπίζοντάς τον καθώς έγερνε έξω από την πλευρά του συνοδηγού.
«Αν ο Pac δεν κρεμόταν έξω από το παράθυρο, δεν θα τους είχαμε δει ποτέ», έγραψε ο Davis. «Ο Suge κι εγώ κοιταζόμασταν στα μάτια, σαν δύο κριάρια που κλειδώνουν τα κέρατά τους».
Σύμφωνα με καταθέσεις μαρτύρων και άντρες επιβολής του νόμου, ο Terrence Brown οδηγούσε τη λευκή Cadillac εκείνο το βράδυ. Ο Davies βρισκόταν στο κάθισμα του συνοδηγού, με τον Anderson πίσω και τον Deandre Smith, γνωστό ως Big Dre, επίσης καθισμένο στο πίσω μέρος. (Ο Davies είναι το μόνο άτομο στο όχημα που είναι ακόμα ζωντανό, είπε η αστυνομία).
Στην περιγραφή του πυροβολισμού, ο Davies έγραψε στα απομνημονεύματά του ότι είχε πετάξει το Glock στο πίσω κάθισμα πριν από τη συνάντηση στο φανάρι. Ενώ είχε αρνηθεί να πει ποιος πυροβόλησε εκείνο το βράδυ, είπε στους αξιωματούχους επιβολής του νόμου πριν από περίπου 15 χρόνια ότι ήταν ο Anderson.
Αλλά νέα μαρτυρία στην υπόθεση υποδηλώνει μια διαφορετική εκδοχή των γεγονότων.
Ο Lee, ο μάρτυρας στο σώμα των ενόρκων, ήταν συγκάτοικος του Smith την εποχή εκείνη και είπε στο δικαστήριο τον Ιούλιο πως ο Deandre Smith είχε παραδεχτεί τότε ότι πυροβόλησε τον Tupac και τραυμάτισε τον Knight. «Ο Orlando δεν είχε καθαρό οπτικό πεδίο», είπε, προσθέτοντας, «Ο Dr Dre είπε, “δώσε μου το πιστόλι”, πήρε το πιστόλι και μπουμ».
Στη συνέχεια, ωστόσο, οι εικασίες εξαπλώθηκαν στο Compton και πέρα από αυτό ότι ο Anderson είχε τραβήξει τη σκανδάλη ως αντίποινα για τον ξυλοδαρμό του στο MGM. Ο Brown άφησε τον Anderson να έχει τη «δόξα», κατέθεσε ο Lee. «Δεν ήθελε να πάρει τα εύσημα για τον Orlando».
Το κατηγορητήριο του Davies δεν προσδιορίζει την ταυτότητα του δράστη, δηλώνοντας ότι ο Davies παρείχε το όπλο στον Smith «ή/και» στον Anderson «με σκοπό να διαπράξουν το εν λόγω έγκλημα οι εν λόγω συνωμότες». Ο Kading, ο πρώην ντετέκτιβ του Λος Άντζελες, είπε σε μια συνέντευξη ότι πίστευε ότι «το κυρίαρχο στοιχείο είναι η παραδοχή του ίδιου του Keffe D στις συνεντεύξεις επιβολής του νόμου ότι έδωσε το όπλο στον Orlando Anderson και εκείνος τράβηξε τη σκανδάλη».
Ο Anderson, είπε ο φίλος του, συχνά σταματούσε να διεκδικεί τη δολοφονία. «Όλοι τρελοί, φίλε, μην πιστεύεις όλα όσα ακούς», τον θυμάται ο Li.
Διηγούμενος την ιστορία της δολοφονίας του Tupac
Αμέσως μετά τη δολοφονία, καθώς ξέσπασε ένας σχετικός πόλεμος συμμοριών στο Compton, η αστυνομία εκεί κανόνισε αυτό που ο Robert Ladd, πρώην ντετέκτιβ του αστυνομικού τμήματος του Κόμπτον, περιέγραψε στο Σώμα Ενόρκων ως «μαζικό ένταλμα έρευνας πολλών συμμοριών», συλλαμβάνοντας γνωστά μέλη συμμοριών. Σκοπός ήταν να μειωθεί η βία στους δρόμους και να ερευνήσει τα σπίτια του Davies και των άλλων που επέβαιναν στη λευκή Cadillac.
Όμως η αρχική έρευνα σταμάτησε, με την αστυνομία να κατηγορεί την έλλειψη συνεργασίας από μάρτυρες. Αναβίωσε το 2006, όταν το Αστυνομικό Τμήμα του Λος Άντζελες άνοιξε μια ομάδα εργασίας για την ανεξιχνίαστη ακόμη δολοφονία του Notorious B.I.G το 1997, σε έναν πυροβολισμό που πιστεύεται ότι σχετίζεται με τον θάνατο του Tupac.
Ήταν κατά τη διάρκεια αυτής της έρευνας που ο Kading, ο ντετέκτιβ της αστυνομίας του Λος Άντζελες, έπεισε τον Davies να μιλήσει μαζί του μετά την απειλή μιας δίωξης διακίνησης ναρκωτικών.
Το 2008, ο Davis συμφώνησε σε αυτό που ονομάζεται «συμφωνία προσφοράς», στην οποία ο Kading υποσχέθηκε να μην διώξει τον Davis χρησιμοποιώντας όσα του είπε για τον Tupac και τον Biggie, εφόσον τίποτα από όσα του πει δεν θα αποδεικνυόταν ψέμα.
Ο Kading μαγνητοφώνησε τη συνέντευξη του Davis και αφού αποσύρθηκε από το Αστυνομικό Τμήμα, ο ντετέκτιβ χρησιμοποίησε το περιεχόμενο της ομολογίας σε ένα βιβλίο του 2011 με τίτλο «Murder Rap: The Untold Story of the Biggie Smalls and Tupac Shakur Murder Investigations». Το 2015, η ηχογράφηση συμπεριλήφθηκε σε ένα ντοκιμαντέρ βασισμένο στο βιβλίο.
Ο Davis εκνευρίστηκε από τις αποκαλύψεις του Kading. Πρόθυμος να μοιραστεί την ιστορία του μετά την ανάρρωσή του από τον καρκίνο του παχέος εντέρου, άρχισε να μιλά δημόσια για την υπόθεση. Ήταν ένα ριψοκίνδυνο βήμα. Αν και ο Davis —ο οποίος πέρασε το ένα τέταρτο της ζωής του στη φυλακή, εν μέρει για κατηγορίες διακίνησης ναρκωτικών— θα είχε προστατευθεί από τη δίωξη για όσα είπε στον Kading κατά τη συνάντησή τους, οι μεταγενέστερες δημόσιες αποκαλύψεις του δεν προστατεύτηκαν, είπαν νομικοί εμπειρογνώμονες.
Ο Davis έδωσε την πρώτη του δημόσια συνέντευξη με θέμα τον θάνατο του Tupac Shakur για μια σειρά ντοκιμαντέρ του 2018 με τίτλο «Death Row Chronicles».
«Προσπαθούσε να πει τα πράγματα αρκετά προσεκτικά, περπατώντας σε ένα τεντωμένο σκοινί ανάμεσα στο να πάρει τα εύσημα, αλλά όχι να συλληφθεί», είπε ο Mike Dorsey, ο σκηνοθέτης του «Murder Rap», ο οποίος συμβουλεύτηκε το «Death Row Chronicles». Είπε ότι ο Davies έφτασε με δικηγόρο.
Μετά την προβολή της σειράς, η οποία δεν συνοδεύτηκε από απαγγελίες κατηγοριών, ο Davies έγραψε για την υπόθεση στα απομνημονεύματά του. Οι συνεντεύξεις του για το θέμα, συμπεριλαμβανομένων των διακεκριμένων YouTubers, έγιναν «ολοένα και πιο χαλαρές», είπε ο Dorsey.
Αξιωματούχοι της αστυνομίας και εισαγγελείς στο Λας Βέγκας παρακολουθούσαν στενά τις συνεντεύξεις του Davies.
«Από το 2019, έχει εμφανιστεί τουλάχιστον οκτώ ξεχωριστές φορές στην προώθηση αυτού του βιβλίου και έχει επαναλάβει διάφορες εκδοχές αυτών των γεγονότων. Σε όλες αναγνωρίζει ότι είναι στην πραγματικότητα το πρόσωπο που διέταξε το θάνατο του Shakur», δήλωσε ο Marc DiGiacomo. ένας εισαγγελέας της υπόθεσης, στο δικαστήριο την Παρασκευή.
Στα απομνημονεύματά του, ο Davies κατά καιρούς μαλάκωνε μιλώντας για τον Shakur και την οικογένειά του, γράφοντας ότι είχε «βαθιά τύψεις συνείδησης» για τον πόνο που προκάλεσε ο θάνατός του.
Ωστόσο, υποστήριζε σταθερά ότι η εκδίκηση ήταν απαραίτητη για τον ξυλοδαρμό του ανιψιού του, φτάνοντας στο σημείο να πει ότι για μερικούς από τους Crips που εμπλέκονται, η δολοφονία τούς απέφερε τον σεβασμό των άλλων.
«Αλλά προκάλεσε υπερβολική προσοχή», συνέχισε ο Davies, «και μας έβαλε κάτω από το μικροσκόπιο των Αρχών και τελικά μας κατέστρεψε. Ήταν μια μεγάλη απώλεια για όλους τους εμπλεκόμενους».
Με πληροφορίες από NYT.