Το 2022 είναι το έτος αρχής για την Ελλάδα ως προς την πράσινη μετάβαση και αυτό σημαίνει αλλαγές σε τιμές προϊόντων όπως του καφέ. Για την ακρίβεια θα είναι ένα έτος πιλοτικό, μεταβατικό, ώστε από το 2023 η χώρα να μπει σε πλήρη διαδικασία μείωσης του αποτυπώματος της. Είναι άλλωστε το 2023 η χρονιά που θα κλείσουν, πλην δύο, οι λιγνιτικές μονάδες και θα επιχειρηθεί η ενεργειακή μετάβαση, ενώ θα τεθεί σε πλήρη εφαρμογή και το σχέδιο για τα απορρίμματα. Αυτό πάντως που θα καταλάβει πρώτα ο καταναλωτής είναι μια αύξηση στην τιμή του καφέ, η οποία θα είναι αρχικά αποφευκτή, αλλά μπορεί να γίνει και αναπόφευκτη.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Γιώργου Παππού στο iefimerida, η τιμή του καφέ θα ανέβει στα 10 λεπτά για τα καταστήματα που τον παραδίδουν σε πλαστικό σκεύος, καθώς από την 1/1/2022 θα ισχύσει το λεγόμενο «πράσινο τέλος» με 4 λεπτά φόρο για το πλαστικό καπάκι και άλλα 4 λεπτά για το ποτήρι, στα οποία προστίθεται το ΦΠΑ και μια στρογγυλοποίηση για να φτάσει στα 10 λεπτά.
Ο καταναλωτής θα έχει την ευκαιρία να αποφύγει αυτή την αύξηση, αν μπορεί να διαθέτει στο κατάστημα απ΄όπου αγοράζει τον καφέ του, επαναχρησιμοποιούμενο σκεύος. Σε αυτή την περίπτωση το κατάστημα είναι υποχρεωμένο να έχει ορίσει μια πολιτική και να ενημερώνει εξ αρχής τον πελάτη. Σε περίπτωση δε που θεωρεί το κατάστημα ότι το σκεύος του καταναλωτή δεν ενδείκνυται για τη χρήση που θέλει, έχει το δικαίωμα να αρνηθεί. Αυτό σίγουρα θα προκαλέσει τριβές και εντάσεις σε αρκετές περιπτώσεις.
Το «πράσινο τέλος» στον καφέ είναι ευκαιρία για μεγαλύτερη αύξηση της τιμής
Η νέα εισφορά καταλαμβάνει και δοχεία όπως κουτιά, με ή χωρίς κάλυμμα, εντός των οποίων τοποθετούνται τρόφιμα τα οποία:
- προορίζονται για άμεση κατανάλωση είτε επιτόπου είτε εκτός του καταστήματος
- συνήθως καταναλώνονται από το δοχείο,
- είναι έτοιμα για κατανάλωση χωρίς περαιτέρω προετοιμασία, ιδίως μαγείρεμα, βράσιμο ή ζέσταμα, συμπεριλαμβανομένων των περιεκτών που χρησιμοποιούνται για γεύματα ταχυφαγείων ή άλλα γεύματα έτοιμα προς άμεση κατανάλωση, εκτός από περιέκτες ποτών, πιάτα, πακέτα και περιτυλίγματα που περιέχουν τρόφιμα.
Ίδια πάνω κάτω είναι η λογική και για προϊόντα που αγοράζει κάποιος από αυτόματους πωλητές, με την εκάστοτε επιχείρηση να είναι υποχρεωμένη να τα παρέχει χωρίς πλαστικό σκεύος, εφόσον το ζητάει ο πελάτης.
Αυτή η μικρή φαινομενικά αύξηση στον καφέ θεωρείται ότι είναι μόνο η αρχή και μια δικαιολογία για ανατιμήσεις προς τα πάνω, καθώς έχουν υπάρξει πρόσθετα κόστη στη μεταφορά των ποικιλιών, ιδίως από τη Βραζιλία, και στην προμηθευτική αλυσίδα, ενώ η εστίαση έχει ούτως ή άλλως αυξημένα έξοδα και ο καφές είναι από τα πιο ευπώλητα προϊόντα, άρα κι αυτό στο οποίο μια αύξηση μπορεί να δώσει λύση στο πρόβλημα της κάθε επιχείρησης.