Είχαμε συνηθίσει τους καλοκαιρινούς μήνες να είναι αυξημένη η παράνομη διακίνηση προσφύγων στο Αιγαίο. Όμως το νέο ναυάγιο που έγινε το βράδυ της παραμονής Χριστουγέννων στην Πάρο, δείχνει πως τα δεδομένα έχουν αλλάξει. Η αυστηρή πολιτική της ελληνικής κυβέρνησης με τα διαρκή pushbacks προς την Τουρκία, έχουν αναγκάσει τους λαθροδιακινητές να μεταφέρουν τους πρόσφυγες κατευθείαν από την Τουρκία προς την Ιταλία. Αυτό σημαίνει ότι κάνουν μια διαδρομή μες στο καταχείμωνο, μέσα από τα παγωμένα νερά του Αιγαίου, του Ιονίου και της Μεσογείου. Κι αυτό αν καταφέρουν να φτάσουν ως εκεί.
Μόλις δύο 24ωρα μετά το ναυάγιο στη Φολέγανδρο, όπου διασώθηκαν 12 άνθρωποι μεταξύ των τουλάχιστον 50 επιβαινόντων και υπάρχει φόβος πως οι υπόλοιποι εγκλωβίστηκαν και βυθίστηκαν με το σκάφος στα 500 μέτρα βάθος, ήρθε το ναυάγιο στην Πάρο, όπου η καταμέτρηση νεκρών είναι μεν μικρότερη, αλλά εξίσου τραγική και άδικη.
Από τους περίπου 83 ανθρώπους που ήταν μέσα στο πλοίο που ναυάγησε, οι 63 έχουν διασωθεί, ενώ οι 16 δυστυχώς έχασαν τη ζωή τους. Οι αρχές που έχουν σπεύσει στο σημείο του ναυαγίου επιχειρούν να διαλευκάνουν τον ακριβή αριθμό, με τις αναφορές να μιλάνε για 83 άτομα, κάτι που σημαίνει ότι αγνοούνται σίγουρα 4 άνθρωποι. Η ευχή είναι να βρεθούν σώοι και να μείνουν 16 οι νεκροί, μεταξύ των οποίων υπάρχει ένας πατέρας με την κόρη του, όπως αναφέρει το parianostypos.gr. 12 άντρες 3 γυναίκες και το κορίτσι-βρέφος είναι συνολικά οι νεκροί. Ως προς τους διασωθέντες, οι περισσότεροι είναι από τη Συρία και την Παλαιστίνη, ενώ υπάρχουν και 15 Αφγανοί.
Στις έρευνες, υπό τον συντονισμό του Ενιαίου Κέντρου Συντονισμού Έρευνας & Διάσωσης (E.K.Σ.E.Δ.), συμμετέχουν 5 σκάφη του Λιμενικού, 9 παραπλέοντα πλοία, 1 ελικόπτερο του Πολεμικού Ναυτικού, ένα C 130 της Πολεμικής Αεροπορίας και βατραχάνθρωποι. Για τον εντοπισμό και την περισυλλογή των ναυαγών από το Λιμενικό Σώμα, τόσο το αεροσκάφος C-130 όσο και το super puma της Πολεμικής Αεροπορίας έριχναν φωτοβολίδες στο σημείο του ναυαγίου.
Την ίδια στιγμή, στο ναυάγιο της Φολεγάνδρου επιχειρούν ένα (01) Πλοίο Ανοιχτής Θαλάσσης Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ., τρία (03) περιπολικά σκάφη Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ., μία (01) Φρεγάτα του Πολεμικού Ναυτικού, ένα (01) ελικόπτερο Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ., ένα (01) ελικόπτερο του Πολεμικού Ναυτικού, ένα (01) ελικόπτερο SUPER PUMA της Πολεμικής Αεροπορίας, ένα (01) αεροσκάφος C-130 της Πολεμικής Αεροπορίας, οκτώ (08) παραπλέοντα πλοία και τρία (03) ιδιωτικά σκάφη.
Τέταρτο ναυάγιο μέσα σε λίγες εβδομάδες, 160 άνθρωποι διασώθηκαν συνολικά
Εκτός από το ναυάγιο της Πάρου και της Φολεγάνδρου, υπάρχει το ναυάγιο βόρεια των Αντικυθήρων την Πέμπτη, όπου βρήκαν το θάνατο 11 άνθρωποι και διασώθηκαν 90, ενώ στα τέλη Οκτωβρίου είχαμε το ναυάγιο με τους 4 νεκρούς στη Χίο.
Ο υπουργός Ναυτιλίας, κ. Γιάννης Πλακιωτάκης, εξέφρασε την οργή του για την αυξημένη δραστηριότητα της διακίνησης προσφύγων μέσω των ελληνικών υδάτων.
«Τις τελευταίες ημέρες έχει ενταθεί η εγκληματική δράση κυκλωμάτων διακινητών, που αδιαφορούν για την ανθρώπινη ζωή, στοιβάζοντας δεκάδες ταλαιπωρημένους ανθρώπους, χωρίς σωσίβια, σε σκάφη που δεν πληρούν ούτε τις στοιχειώδεις προδιαγραφές ασφαλείας. Το Λιμενικό Σώμα, με τη συνδρομή της Πολεμικής Αεροπορίας, του Πολεμικού Ναυτικού, αλλά και ιδιωτών, έχει διασώσει τις τρεις τελευταίες ημέρες περισσότερους από 160 συνανθρώπους μας. Εκφράζω τη βαθύτατη λύπη μου για την απώλεια όσων έχασαν τη ζωή τους, θύματα αδίστακτων δολοφόνων που αφήνονται να δρουν ανεξέλεγκτα στην Τουρκία.
Η Ελλάδα θα συνεχίσει να σώζει ζωές, που άλλοι θέτουν σε κίνδυνο στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο. Συνολικά το 2021, έχουν πραγματοποιηθεί περισσότερες από 1.450 επιχειρήσεις έρευνας και διάσωσης και έχουν διασωθεί περισσότεροι από 29.000 άνθρωποι. Η καταδίκη των διακινητών, αλλά και όσων επιτρέπουν ή και διευκολύνουν τη δράση τους, είναι επιβεβλημένη και αυτονόητη και στην κατεύθυνση αυτή αναμένουμε την πρόσθετη κινητοποίηση και της διεθνούς κοινότητας».
Καθώς οι λαθροδιακινητές έχουν εφαρμόσει μια άλλη πολιτική, είναι σαφής η ανάγκη για την ελληνική πολιτεία και την Ευρώπη να αναθεωρήσουν κάποιες πολιτικές τους.