«Τα ξενοδοχεία είναι γεμάτα. Για να βρεις τραπέζι σε καλό εστιατόριο, θα πρέπει να έχεις κάνει ήδη τα κουμάντα σου. Τα αρχαιολογικά μνημεία έχουν γεμίσει από κόσμο. Οι μαγαζάτορες χαμογελούν». Έτσι ξεκινάει η Guardian το άρθρο της για την άνθιση του ελληνικού τουρισμού τη φετινή θερινή σεζόν που ξεκίνησε στα μέσα Μαρτίου, νωρίτερα από κάθε άλλη χρονιά, και σύμφωνα με αισιόδοξες εκτιμήσεις μπορεί να έχει τους ίδιους αριθμούς με το καλοκαίρι του 2019.
«Αυτές οι τελευταίες εβδομάδες είναι το κάτι άλλο. Μιλάω με κάποιους τουρίστες και πραγματικά έχουν έρθει από παντού. Το ζήτημα είναι αν έχουν λεφτά και αν σκοπεύουν να τα ξοδέψουν εδώ», λέει στην εφημερίδα ο Στέλιος Μπάλας, φύλακας των αρχαιοτήτων στη ρωμαϊκή αγορά στο Μοναστηράκι. Στην Αδριανού στο κέντρο τα μαγαζιά βλέπουν τον τζίρο από τους τουρίστες να αυξάνεται.
«Αν συνεχίσουν έτσι τα πράγματα, θα μιλάμε για μια θαυμάσια χρονιά. Ίσως να οφείλεται στον νέο μας σεφ, αλλά οι άνθρωποι όχι μόνο έρχονται, αλλά είναι σαφές πως μετά απ΄όσα περασαμε, θέλουν να περάσουν καλά. Και για να το πετύχουν, θα βάλουν βαθιά το χέρι στις τσέπες τους», εξηγεί ο Βασίλης Σταθοκωστόπουλος, ιδιοκτήτης του εστιατορίου Ύδρια στην Αδριανού 68.
Ο τουριστικός κλάδος έχει υποστεί ένα ευχάριστο σοκ τη φετινή χρονιά. Σε μια χώρα που το 25% της οικονομίας της βασίζεται στον τουρισμό, η επάνοδος το καλοκαίρι του 2022 ξεπερνάει και τις εκτιμήσεις των πιο αισιόδοξων. Από τα 18 δισ. έσοδα του 2019 στα 4 δισ. του 2020, η Ελλάδα βίωσε μια οικονομική καταστροφή την πρώτη χρονιά της πανδημίας. Η περσινή σεζόν έφερε έναν υπερδιπλασιασμό με 10 δισ. ευρώ τουριστικά έσοδα, με την σεζόν πέρσι να εκκινεί στις 3 Μαΐου μετά από 7 μήνες σκληρού lockdown.
Φέτος, δίχως lockdown και με ένα έθνος εμβολιασμένο σε μεγάλο βαθμό, ειδικά στις πύλες εισόδου και στα νησιά, η σεζόν άρχισε τυπικά στις 7 Μαρτίου και ουσιαστικά μια εβδομάδα αργότερα. Παρά τον πόλεμο στην Ουκρανία που έχει προκαλέσει αυξήσεις σε βασικά αγαθά, ελλείψεις και κενά στην προμηθευτική αλυσίδα, τα πλοία καταφθάνουν αθρόα στα ελληνικά λιμάνια και τόσο οι Έλληνες όσο και οι αλλοδαποί, δείχνουν διάθεση να μην επηρεαστούν από όλα αυτά.
Η Ελλάδα προετοιμάζεται για το ακόμα πιο προσοδοφόρο καλοκαίρι του 2023 με 5.000 επιπλέον δωμάτια
Είναι ενδεικτικό πως σε πολλά ξενοδοχεία οι κρατήσεις έχουν προπληρωθεί, παρά το ότι υπάρχει η πολιτική δωρεάν ακύρωσης μέχρι μερικές ημέρες πριν την έναρξη της κράτησης. «Όλοι οι οιωνοί είναι θετικοί. Για μερικές εβδομάδες από την αρχή του πολέμου στην Ουκρανία η ζήτηση έπεσε, αλλά από το τέλος Μαρτίου έχουμε ξανά άνοδο», αναφέρει στη Guardian ο Ανδρέας Ανδρεάδης, πρώην CEO της Sani/Ikos.
Η Ελλάδα ποντάρει και φέτος στο πλεονέκτημα των μικρών ταξιδιών. Οι Ευρωπαίοι έχουν αφαιρέσει από το πλάνο τους τα υπερπόντια ταξίδια. Ο Covid δημιουργεί εμπόδια, καθώς υπάρχει πάντοτε η σκέψη πως αν κολλήσουν πριν το ταξίδι, θα έχουν χάσει περισσότερα λεφτά. Οπότε επιλέγουν να κινηθούν στην Ευρώπη. Και η Ελλάδα είναι στους top-5 προορισμούς.
Καθώς από την πρώτη Μαΐου οι τουρίστες δε θα χρειάζεται να δείχνουν κιόλας πιστοποιητικό κατά την είσοδο τους στη χώρα, ενώ από 1η Ιουνίου δε θα είναι υποχρεωτικές οι μάσκες, η Ελλάδα αποκτά μια ακόμα μεγαλύτερη γοητεία. Στο δημοσίευμα γίνεται λόγος για μια σχετικά επιτυχημένη διαχείριση της πανδημίας το 2021 από οικονομική σκοπιά, παρόλο που είχαμε περισσότερους θανάτους σε ένα έθνος εμβολιασμένο στο 70% με δύο δόσεις και σε ένα σχεδόν 50% με τρεις δόσεις.
«Η τουριστική σεζόν ξεκίνησε νωρίτερα από ποτέ. Είναι μια ψήφος εμπιστοσύνης στη χώρα μας αυτό που βλέπουμε», δήλωσε ο Βασίλης Κικίλιας, που υπερτόνισε τη σημασία και των πτήσεων από τις ΗΠΑ προς την Ελλάδα.
Οι αεροπορικές εταιρείες έχουν αυξανόμενες κρατήσεις από τις αρχές Απριλίου, ιδίως από Έλληνες στα μεγάλα αστικά κέντρα που επέλεξαν να περάσουν το Πάσχα σε νησιά, αρκετοί επέστρεψαν στα χωριά τους μετά από δύο χρόνια περιορισμών, ενώ 765 κρουαζιερόπλοια είναι σε ετοιμότητα για να πλεύσουν στα ελληνικά ύδατα όλο το καλοκαίρι και να φέρουν τουρίστες σε νησιά όπως η Μύκονος, η Κως και η Κέρκυρα που έχουν κερδίσει ως τώρα τις εντυπώσεις.
«Είναι ένα δεδομένο που αποδεικνύεται σε κάθε έρευνα: οι άνθρωποι δε θέλουν απλώς να ταξιδέψουν. Έχουν ανάγκη να ταξιδέψουν. Όλα τα σημάδια δείχνουν πως θα έχουμε μια καλή χρονιά», εξηγεί ο Ευγένιος Βασιλικός, αντιπρόεδρος της Ομοσπονδίας Ξενοδόχων.
Η Ελλάδα είναι πλήρως προετοιμασμένη για φέτος και για τα επόμενα χρόνια, έχοντας διαρκώς νέες εισαγωγές στον ξενοδοχειακό κλάδο, με 5.000 έξτρα δωμάτια να εμφανίζονται το επόμενο καλοκαίρι. Και με τη μεταφορά των υπουργείων στις εγκαταστάσεις της ΠΥΡΚΑΛ, θα ανοίξουν χώροι στο κέντρο της Αθήνας για νέες ξενοδοχειακές μονάδες με boutique μορφή, που θα φιλοξενούν από σχετικά μεγάλα ως πολύ μεγάλα πορτοφόλια. Στόχος είναι η Αθήνα να μην είναι απλά ενδιάμεσος σταθμός το καλοκαίρι, αλλά να κρατάει για μέρες τους τουρίστες, ιδίως στα νότια προάστια της.
Παρόλα αυτά – και παρά την πρόσφατη ανακοίνωση του κ. Μητσοτάκη για αύξηση του κατώτατου μισθού – ο κ. Βασιλικός δείχνει ανήσυχος γιατί εντοπίζει τον κίνδυνο μιας ανθρωπιστικής κρίσης με τα αυξανόμενα κόστη και τον πληθωρισμό σε μια χώρα με πολύ χαμηλό μέσο εισόδημα. «Πριν από μερικές εβδομάδες δεν είχα αυτή την αισιοδοξία. Όλα τα δεδομένα δείχνουν σε πολλές κρατήσεις τελευταίας στιγμής στα ξενοδοχεία μας, που, παρά τα αυξανόμενα κόστη, έχουν μερικές από τις χαμηλότερες τιμές στην Ευρώπη. Οι άνθρωποι δεν είναι βέβαιοι για τίποτα πια. Περιμένουν την τελευταία στιγμή για να κλείσουν, γιατί όλα αλλάζουν».
Πηγή: Guardian
Διαβάστε ακόμη στο intronews.gr:
Radisson Blu Zaffron Resort Santorini: Στη Σαντορίνη το πρώτο ξενοδοχείο του Ομίλου Fais
Μύκονος: Το «πριγκιπάτο» των αυθαιρέτων με βίλες μεγαθήρια, μπιτς μπαρ και ξενοδοχεία