Εδώ και μερικές ημέρες η Facebook είχε αποκαλύψει την πρόθεση της να βάλει τέλος μετά από 17 χρόνια στο Facebook υπό την υπάρχουσα ονομασία και να πάει σε μια νέα εποχή. Αυτή λέγεται «Meta» και αφορά σαφώς το metaverse, ένα social media με αυξημένη προσθήκη της εικονικής πραγματικότητας και της εμπειρίας εμβύθισης.

Στο ετήσιο συνέδριο της εταιρείας, το οποίο γίνεται από πριν την πανδημία με AR/VR (Augmented Reality/Virtual Reality) τρόπο, ο Mark Zuckerberg ανέλυσε μέσα σε 11 λεπτά το πλάνο της Facebook και φυσικά το δικό του όραμα για τη μετάβαση σε έναν κόσμο όπου οι άνθρωποι θα επενδύουν έτι περισσότερο στο ψηφιακό κι όχι το αναλογικό, το πραγματικό.

Με το σήμα του άπειρου σε μπλε χρώμα, το metaverse θα αποτελέσει την πλατφόρμα που θα γίνει ναυαρχία της Facebook και λογικά σε βάθος χρόνου θα καταστήσει boomers των social media το Facebook, το Instagram, το Whatsapp και το Oculus, την vr συσκευή της εταιρείας. Όλα τα παραπάνω βέβαια, εξακολουθούν να συντηρούν την εταιρεία, με τζίρο 86 δισ. δολαρίων και 3.5 δισ. χρήστες.

«Σκεφτόμουν εδώ και πολύ καιρό το επόμενο κεφάλαιο. Ελπίζω στα επόμενα χρόνια ο κόσμος να μας θεωρεί μια εταιρεία ενός meta σύμπαντος. Το metaverse θα είναι το επόμενο βήμα των κινητών τηλεφώνων. Θα μπορούμε να είμαστε παρόντες, λες και βρισκόμαστε κοντά με ανθρώπους που είναι μακριά μας, χωρίς να έχει πια σημασία η απόσταση.

Αυτό δε σημαίνει ότι θα εγκλωβιστούμε σε έναν κόσμο ή σε μια πλατφόρμα» ανέφερε ο Zuckerberg και εξήγησε πως έρευνες της εταιρείας δείχνουν τεράστια αύξηση στα VR/AR προϊόντα και γι΄αυτό με τη νέα πλατφόρμα θα έχουν δύο κατηγορίες προϊόντων: μία για την εικονική-αυξημένη πραγματικότητα και μία με όλα τα υπόλοιπα γνωστά προϊόντα.

Το Meta θα εγκαινιαστεί επίσημα την 1η Δεκεμβρίου, όταν και θα εμφανιστεί ως μετοχή στο χρηματιστήριο υπό την ονομασία MVRS.

Ο Zuckerberg πιστεύει ακράδαντα πως στην τρέχουσα δεκαετία, το Meta θα φτάσει το 1 δισεκατομμύριο χρήστες και θα χτίσει έναν ψηφιακό κόσμο όπου θα εκλείπουν οι έννοιες της απόστασης και της απουσίας. Σύμφωνα με τον Zuckerberg, με τις δυνατότητες του νέου ψηφιακού περιβάλλοντος, ο χρήστης θα μπορεί να χτίσει ένα δικό του γραφείο, να καθορίσει τον ψηφιακό του χώρο και να δημιουργήσει τον κόσμο του όπως θα προβάλλεται στον συνομιλητή του ή σε όσους μπορεί να απευθύνεται, αν υποθέσουμε πως θα κινηθεί στη λογική των ακόλουθων-φίλων και η νέα πλατφόρμα.

«Όταν στέλνω στους γονείς μου ένα βίντεο με τα εγγόνια τους, θα νιώθουν σαν να είναι συμπαρόντες εκείνη τη στιγμή και δε θα μας βλέπουν από ένα παράθυρο. Ο καλύτερος τρόπος να κατανοήσετε το metaverse, είναι να έχετε την δική σας εμπειρία. Δεν είναι ολοκληρωμένο ακόμα» ανέλυσε ο Zuckerberg. Δεν είναι ολοκληρωμένο τεχνικά, αλλά και δεν πρόκειται να το δούμε στη μορφή που το οραματίζονται οι άνθρωποι της εταιρείας πριν το τελευταίο τέταρτο της δεκαετίας που διανύουμε.

https://www.intronews.gr/7381-2-facebook-papers-an-de-mporei-tote-poios

Το Meta θυμίζει κάτι από Demolition Man

Αυτό που δημιουργεί όντως νέους ορίζοντες, αφορά στα εργαλεία με τα οποία θα συμμετέχουν οι χρήστες σε αυτή την πλατφόρμα. Η Facebook κυκλοφόρησε πριν ένα χρόνο δύο vr εργαλεία, το Horizon Workrooms, συσκευή για meetings και επαγγελματικά events, και το Horizon World, μια ψηφιακή πρόσκληση σε φίλους και γνωστούς για να βρεθείτε μαζί στον ψηφιακό σας χώρο. Λογική σκέψη είναι ότι όλα αυτά τα συστήματα θα απαιτούν ένα μεγάλο κόστος. «Στόχος μας είναι να εξυπηρετούμε όλο και περισσότερους, γι΄αυτό δουλεύουμε ώστε τα εργαλεία να κοστίζουν λιγότερο».

Τα παραπάνω μας προϊδεάζουν για έναν κόσμο, όχι τόσο μακρινό απ΄αυτόν που είδαμε στην ταινία Demolition Man, αφού το μόνο που δε μας είπε ο Mark είναι ότι θα κάνουμε και σεξ χωρίς να χρειάζεται να είμαστε στον ίδιο χώρο. Επίσης, πάνω που είχαμε πειστεί ότι δε θα γίνουμε σαν τους γονείς μας, να ρωτάμε πώς λειτουργεί κάτι καινούργιο, μας βλέπουμε σε 10 χρόνια να μας εξηγούν τα παιδιά μας πώς να συνδεθούμε στην εικονική πραγματικότητα και να κάνουμε meeting με τον Ινδό συνεργάτη μας στο Ρατζαστάν.

Facebook Meta metaverse

Αυτή η vr κυριαρχία δεν θα μετουσιωθεί μόνο στις συνδιαλλαγές μεταξύ πραγματικών ανθρώπων, αλλά και με την εμβύθιση των ανθρώπων σε video games, όπου θα επεκταθεί η Facebook. Το Ready Player One του Spielberg παίρνει σάρκα και οστά. Μήπως τελικά όντως είμαστε σε προσομοίωση και κάποιοι από κει ψηλά έκαναν τον Mark Zuckerberg τον δικό μας Jack Nicholson από τη Λάμψη; Ή τον Joker ενός ολόκληρου πλανήτη;

Φυσικά η κριτική δεν άργησε να έρθει, με πρώτη απ΄όλους – καλά το μαντέψατε – την Frances Haugen, που δήλωσε σοκαρισμένη με το ότι το 2021 η Facebook είχε μπάτζετ 10 δισεκατομμύρια δολάρια για το Meta και μόνο 5 δισ. για την ασφάλεια των χρηστών της. Δεν το λες και ελπιδοφόρο σε μια εποχή που διαρκώς βγαίνουν στην επιφάνεια πολλά προβλήματα σε πολλές αγορές που υπάρχει το Facebook.

Ο CEO του Κέντρου Εξάλειψης Ψηφιακού Μίσους (Center for Countering Digital Hate), Imran Ahmed, ήταν πιο λάβρος προς τον Zuckerberg. «Το γεγονός πως έχει στρέψει το βλέμμα του τόσο άμεσα στο επονομαζόμενο metaverse, ενώ κοινωνίες σε όλο τον κόσμο αντιμετωπίζουν μυριάδες ζημιές που προκαλούν οι πλατφόρμες του, δείχνει πόσο εκτός πραγματικότητας και μακριά από τους αληθινούς ανθρώπους είναι το Facebook.

Για να παραθέσω την Frances Haugen, φανταστείτε τι θα μπορούσε να πετύχει το Facebook αν αφιέρωνε μόνο ένα τμήμα της επένδυσης για το metaverse στον έλεγχο του περιεχομένου του και επένδυε στην αλήθεια, την αξιοπρέπεια και την πρόοδο…».