Διεξήχθη στην σημερινή συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου της Αθήνας η συζήτηση για την έγκριση του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας του Δήμου (ΣΒΑΚ). Ο δήμαρχος Αθηναίων, Κώστας Μπακογιάννης, απάντησε στις επικρίσεις της «Ανοιχτής Πόλης» και άλλων παρατάξεων της αντιπολίτευσης για το σχέδιο αυτό.
«Είστε πίσω από τον ήλιο. Εκφράζετε στην πραγματικότητα μια βαθιά συντήρηση. Ο ορισμός του αναχρονισμού. Η Αριστερά σε όλη την Ευρώπη έχει αυτή την ατζέντα στην «καρδιά» του πολιτικού της προγράμματος, με εξαίρεση στην Ελλάδα», πρόσθεσε.
Ο κ. Μπακογιάννης τόνισε ότι το «ΣΒΑΚ είναι ένα στρατηγικό όραμα και δεν είναι μια κυκλοφοριακή, πολεοδομική ή περιβαλλοντική μελέτη». Και αναρωτήθηκε γιατί έπρεπε και αυτό να μετατραπεί σε αντικείμενο αντιπαράθεσης σε μια «πληγωμένη πόλη» από κρίσεις, όπως η Αθήνα, την οποία από το 2000 και μετά έχουν εγκαταλείψει 2 στους 5 κατοίκους της και έχει τα περισσότερα τμ σε άσφαλτο ανά κάτοικο και τα λιγότερα σε πράσινο. Ακόμη σημείωσε ότι το ΣΒΑΚ «μεταφέρει τις καλές ευρωπαϊκές πρακτικές».
Ο δήμαρχος Αθηναίων υπογράμμισε επίσης ότι το σχέδιο αυτό «δεν είναι της παράταξης μας. Αλλά χιλιάδων πολιτών που συμμετείχαν σε μια διαβούλευση – πρότυπο. Δικαιούται το Δημοτικό Συμβούλιο να απορρίψει τις προτάσεις τους;» είπε απευθυνόμενος στην αντιπολίτευση.
Σύμφωνα με τον αρμόδιο αντιδήμαρχο, Βασίλη Αξιώτη, στόχοι του ΣΒΑΚ είναι να καταστεί η Αθήνα μια πόλη σύγχρονη, πράσινη, ζωντανή με λιγότερα οχήματα και περισσότερο χώρο για τους πεζούς και το ποδήλατο. Μια πόλη πρότυπο που θα αναδεικνύει την πολιτιστική κληρονομιά της και θα θέτει στο επίκεντρο της τον άνθρωπο και τις ανάγκες του εξασφαλίζοντας με «έξυπνες» – καινοτόμες τεχνολογίες την ισόρροπη οικονομική ανάπτυξη, τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων της κ.α.
Ποιες αλλαγές θα γίνουν στην Αθήνα
Όπως ανέφερε μεταξύ άλλων ο αντιδήμαρχος Βασίλης Αξιώτης, προβλέπεται υπερδιπλασιασμός των δένδρων με τη φύτευση 87 πλάτανων, τοποθέτηση πλακών όδευσης τυφλών στα πεζοδρόμια, κατασκευή 16 φιλικών «έξυπνων» διαβάσεων στους κάθετους άξονές της, ενίσχυση της βιώσιμης αστικής κινητικότητας με τη διαπλάτυνση των πεζοδρομίων της Πανεπιστημίου, ώστε να έχουν μικτή χρήση για πεζούς και ποδηλάτες κ.ά..
Σε ό,τι αφορά τις λωρίδες, η Πανεπιστημίου θα έχει τρεις για τα ΙΧ και μία αποκλειστικά για τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Από την παράταξη «Ανοιχτή Πόλη», η δημοτική σύμβουλος Δέσποινα Αλεβυζάκη, έκανε λόγο για «ράβε-ξήλωνε» και έλλειψη διαβούλευσης.
Ο επικεφαλής της « Ανοιχτής Πόλης», Νάσος Ηλιόπουλος, επισήμανε ότι το θέμα δεν είναι οι βασικές στοχεύσεις του σχεδίου «αλλά αν τα μέτρα πολιτικής που περιλαμβάνει εξυπηρετούν αυτούς του στόχους».
Ο κ. Ηλιόπουλος είπε ενώ θα έπρεπε «ως στρατηγική αντίληψη της Δημοτικής Αρχής να είναι το ΣΒΑΚ ως ανοιχτός μόνιμος μηχανισμός διαβούλευσης, στην πραγματικότητα είναι μια στατική αντίληψη για πιο στατική μελέτη». Ακόμη σημείωσε ότι αυτά που η Δημοτική Αρχή θεωρεί «ως ελαφρές συγκοινωνιακές παρεμβάσεις στην πραγματικότητα είναι βαριές πολεοδομικές παρεμβάσεις».
Από την παράταξη «Αθήνα είσαι εσύ», ο Γιώργος Μπρούλιας είπε ότι το συγκεκριμένο σχέδιο «δεν είναι δεσμευτικό» αλλά «ένα δυνητικό σχέδιο δράσης».
Ο εκπρόσωπος της «Λαϊκής Συσπείρωσης», Στέλιος Λάμπρου ανάφερε ότι «τα ΣΒΑΚ αποτελούν ουσιαστικά ένα εργαλείο απορρόφησης χρημάτων από το Πράσινο Ταμείο. Και οι πόροι που δίνονται είναι να συμβάλλουν στην καπιταλιστική ανταγωνιστικότητα».
Ο επικεφαλής της παράταξης «Ανταρσία στις Γειτονιές της Αθήνας», Πέτρος Κωνσταντίνου είπε ότι «η στρατηγική είναι η ανάπτυξη της συσσώρευσης του ίδιου του Κεφαλαίου» ενώ της «Αντικαπιταλιστικής Ανατροπής», Παναγιώτης Κεφαλληνός το χαρακτήρισε «άτολμο σχέδιο χωρίς όραμα για τους κατοίκους» και που δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες της πόλης.
Κατά ψήφισαν οι παρατάξεις «Ανοιχτή Πόλη», «Λαϊκή Συσπείρωση», «Ανταρσία στις Γειτονιές της Αθήνας» και «Αντικαπιταλιστική Ανατροπή».