Αν και το καλάθι της νοικοκυράς έχει ήδη «βαρύνει» αρκετά από την ακρίβεια, οι ανατιμήσεις συνεχίζονται. Συγκεκριμένα, πλησιάζει και νέο κύμα ακρίβειας και αύξησης των τιμών στις αρχές του επόμενου μήνα, σύμφωνα με τιμοκαταλόγους που παρέλαβαν τα σουπερμάρκετ από τους προμηθευτές τους.
Συγκεκριμένα, οι νέες αυξήσεις δεν θα αφορούν μόνο τρόφιμα, όπως οι προηγούμενες αλλά και το σύνολο των αγαθών που βρίσκει κανείς στο σουπερμάρκετ. Καθαριστικά, χαρτικά και προϊόντα προσωπικής υγιεινής πρόκειται να εκτοξευτούν και αυτά.
Πρόκειται για το τρίτο μαζικό κύμα ανατιμήσεων, ενώ σε πολλά καταστήματα αυξάνονται σταδιακά οι τιμές κάθε εβδομάδα ή λιγότερο.
Τα σουπερμάρκετ από την δική τους πλευρά παραλαμβάνουν τα αγαθά ήδη με αυξημένες τιμές αλλά εκείνα καθορίζουν την τελική τιμή. Ωστόσο, μικραίνει όλο και περισσότερο η δυνατότητα απορρόφησης των τιμών που θα δει ο καταναλωτής στο ράφι, ώστε να υπάρχει κέρδος για το σουπερμάρκετ.
Οι ανατιμήσεις σε αριθμούς
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, από τον Απρίλιο στο Μάιο οι τιμές αυξήθηκαν σε σχεδόν όλες τις κατηγορίες τροφίμων.
Συγκεκριμένα, τα παγωτά αυξήθηκαν κατά 6,2% η κατηγορία σάλτσες-καρυκεύματα κατά 5,6 %, τα κρασιά κατά 5,2% το γάλα νωπό με μειωμένα λιπαρά κατά 4,9%, τα νωπά φρούτα 4,7% και τα αυγά κατά 4%.
Την ανοδική πορεία συνεχίζουν και τον Μάιο τα έλαια και λίπη στα οποία η τιμή αυξήθηκε κατά 3,6% επιπλέον σε έναν μήνα, όπως και η κατηγορία «ψωμί και δημητριακά» που κατέγραψε αύξηση 3,4%.
Η τιμή στα πουλερικά αυξήθηκε κατά 2,4%, στα αλλαντικά 2,7%, το χοιρινό 2,8% ενώ στα τυριά κατά 2,4% σε σχέση με τον Απρίλιο.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς οι ανατιμήσεις θα συνεχιστούν σε όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού ενώ σύμφωνα με το «αισιόδοξο σενάριο», εάν δεν υπάρξει δηλαδή κάποια νέα έκτακτη κατάσταση, η αποκλιμάκωση των τιμών αναμένεται από το φθινόπωρο.
Θα μπει ποτέ «φρένο» στις ανατιμήσεις;
Το νέο αυτό κύμα ανατιμήσεων δεν είναι το τελευταίο που περιμένουμε, καθώς έρχονται και άλλες αυξήσεις μέσα στο καλοκαίρι.
Το πιο αισιόδοξο σενάριο θέλει την ακρίβεια να αποκλιμακώνεται το φθινόπωρο, εάν δεν υπάρξει κάποια νέα απρόοπτη συνθήκη που δεν θα επιτρέψει την μείωση των τιμών.
Οι πελάτες έχουν ήδη αλλάξει τις καταναλωτικές τους συμπεριφορές, κόβωντας όσα αγαθά δεν τους είναι απολύτως απαραίτητα ώστε να αντέξουν οικονομικά το βάρος της ακρίβειας.
Ταυτόχρονα, «κυνηγούν» τις προσφορές ακόμη και αν αυτό σημαίνει πως θα πρέπει να επισκεφτούν 2 και 3 διαφορετικά σουπερμάρκετ μέσα στην ίδια εβδομάδα ώστε να βρουν τις διαφορετικές τιμές που προσφέρει το καθένα.
Διαβάστε ακόμη στο intronews.gr: