ργειες και μέτρα ανακούφισης των δανειοληπτών. Έχει θεσπίσει λύσεις για τη διαγραφή μέρους των οφειλών τους και τη διευκόλυνση της αποπληρωμής του υπόλοιπου χρέους, όπως ο εξωδικαστικός μηχανισμός. Έχει θεσμοθετήσει τη «δεύτερη ευκαιρία» με πρόνοιες για την προστασία της πρώτης κατοικίας για όσους πραγματικά δεν μπορούν να ανταπεξέλθουν.

Πρόκειται για ένα συνεκτικό και μόνιμο, όχι προσωρινό ή ευμετάβλητο, πλαίσιο για τη σταδιακή επίλυση του προβλήματος του ιδιωτικού χρέους, που ευθυγραμμίζεται πλήρως με τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς.

Ειδικά ο εξωδικαστικός μηχανισμός αποδεικνύεται το πιο επιτυχημένο εργαλείο για τη ρύθμιση χρεών τα τελευταία χρόνια. Μέχρι την Τρίτη περισσότεροι από 3.750 οφειλέτες είχαν ρυθμίσει οφειλές προς το Δημόσιο και χρηματοδοτικούς φορείς, συνολικού ύψους 1,22 δισεκατομμυρίων ευρώ.

Σημαντική αύξηση καταγράφεται παράλληλα στο ποσοστό των αιτήσεων που γίνονται αποδεκτές. Τον Ιανουάριο εγκρίθηκε το 70% των αιτημάτων, ενώ μόλις έξι μήνες νωρίτερα, τον Ιούλιο του 2022, το ποσοστό εγκρισιμότητας βρισκόταν κάτω από το 24%.
.
Με την τροπολογία που ψηφίστηκε την Τετάρτη από τη Βουλή υλοποιούνται βελτιώσεις που διευρύνουν τον αριθμό των οφειλετών που μπορούν να ενταχθούν στον εξωδικαστικό μηχανισμό, καθιστούν πιο δύσκολη την απόρριψη της υπαγωγής και ταυτόχρονα μειώνουν την επιτοκιακή επιβάρυνση μετά τη ρύθμιση.

Μεταξύ άλλων, δίνεται η δυνατότητα σε οφειλέτες με μία οφειλή (άνω των 10.000 ευρώ) να ενταχθούν στον μηχανισμό. Κατ’ αυτόν τον τρόπο η δυνατότητα ρύθμισης επεκτείνεται, παραδείγματος χάρη, σε νοικοκυριά με ένα στεγαστικό δάνειο που θέλουν να προστατεύσουν την περιουσία τους.

Επιπλέον, καθίσταται υποχρεωτική η αιτιολόγηση της απόρριψης πρότασης ρύθμισης. Τόσο οι πιστωτές όσο και οι οφειλέτες υποχρεούνται να αναρτούν δημόσια, στην πλατφόρμα, τους λόγους της απόρριψης της πρότασης που παράγει αυτόματα ο αλγόριθμος, ώστε να τεκμηριώσουν τη θέση τους.

Η τροπολογία επιτρέπει επίσης τη ρύθμιση των οφειλών υπέρ τρίτων (όπως είναι οι εκκρεμότητες με Δήμους), που εισπράττονται από τη φορολογική διοίκηση.

Επίσης, σε περίπτωση προεξόφλησης μελλοντικών δόσεων προς το Δημόσιο διαγράφονται πλέον όλοι οι τόκοι που θα αντιστοιχούσαν σε αυτές.

Παράλληλα, το επιτόκιο ρύθμισης οφειλών προς το κράτος μειώνεται και καθίσταται σταθερό αντί για κυμαινόμενο που είναι σήμερα. Το νέο επιτόκιο της ρύθμισης των οφειλών προς το Δημόσιο διαμορφώνεται σταθερά σε 3%, έναντι Euribor συν πέντε μονάδες που ήταν έως σήμερα.

Προφανώς το πρόβλημα του ιδιωτικού χρέους είναι μεγάλο κι έχει ιστορία πολλών ετών. Ωστόσο, το βέβαιο είναι πως το κράτος είναι σταθερά στο πλευρό των πολιτών, ειδικά των πιο ευάλωτων, προσφέροντας αξιόπιστες λύσεις.