Χρειάστηκαν να συμβούν πολλά περιστατικά για να φτάσουμε σε ένα σχέδιο μόνιμου μηχανισμού αποζημιώσης των πολιτών, για τις ζημιές και την ταλαιπωρία από φυσικές καταστροφές. Μπορεί η κακοκαιρία Ελπίς να ήταν η τελευταία που έφερε σοβαρά προβλήματα, και παρολίγον απώλειες, είναι όμως η αφετηρία για μια σημαντική καινοτομία.

Συγκεκριμένα, γίνονται σκέψεις για να υπάρχουν αποζημιώσεις σε όσους εγκλωβίζονται στα οχήματα τους, όπως έγινε στην Αττική Οδό, ή σε όσους βιώνουν πολύωρες διακοπές ρεύματος.

Οι αποζημιώσεις των πολιτών

Όπως αναφέρει το protothema.gr, η απαίτηση του Κυριάκου Μητσοτάκη είναι να αποζημιώσει η Αττική Οδός τους εγκλωβισμένους οδηγούς με το ποσό των 2.000 ευρώ, καθώς και η συμφωνία της ΤΡΑΙΝΟΣΕ να δώσει 1.000 ευρώ σε κάθε επιβάτη που εγκλωβίστηκε στην αμαξοστοιχία της εξαιτίας της χιονόπτωσης θα αποτελέσουν, σύμφωνα με πληροφορίες, το πρότυπο για να υποχρεώνονται οι εταιρείες να πληρώνουν τίμημα για την ταλαιπωρία που υφίστανται χρήστες των υπηρεσιών τους.

Μελετάται, δε, το συγκεκριμένο μέτρο να ισχύσει και για τον ΔΕΔΔΗΕ, ο οποίος θα καλείται να καταβάλλει αποζημίωση 100 ευρώ για κάθε ημέρα που θα διακόπτεται, με δική του ευθύνη, η ηλεκτροδότηση ενός νοικοκυριού ή μιας επιχείρησης.

Ενίσχυση της Πολιτικής Προστασίας

Παράλληλα, το κυβερνητικό σχέδιο που καταρτίστηκε μετά τις αστοχίες και τις ανεπάρκειες που έφεραν στην επιφάνεια τα προβλήματα που συνόδευσαν τη χιονοθύελλα «Ελπίδα», η οποία ενέσκηψε στην πρωτεύουσα την προηγούμενη Δευτέρα, προβλέπει αναδόμηση της Πολιτικής Προστασίας, με ταυτόχρονη, σημαντική ενίσχυση του στελεχιακού της δυναμικού και αναβάθμιση του εξοπλισμού της.

Οι παρεμβάσεις οι οποίες, σύμφωνα με πληροφορίες, αναμένεται να δρομολογηθούν το αμέσως επόμενο διάστημα θα κινηθούν σε τέσσερις άξονες:

Πρώτον, στην εκπόνηση νέου οργανογράμματος που θα είναι στηριγμένο στα πρότυπα άλλων χωρών με πείρα και πολύχρονη αποτελεσματική δράση στην αντιμετώπιση κρίσεων που σχετίζονται με φυσικές καταστροφές.

  • Δεύτερον, στα δεδομένα που θα πρέπει να έχει στη διάθεσή του το Κέντρο Επιχειρήσεων της Πολιτικής Προστασίας, όπως η πρόσβαση στις κάμερες που δίνουν εικόνα σε πραγματικό χρόνο από τους κεντρικούς δρόμους.
  • Τρίτον, στον ειδικό εξοπλισμό που πρόκειται να αποκτήσει και στον οποίο θα περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων drones, τα οποία θα πετούν την ώρα των κρίσεων. Σημαντική επίσης εκτιμάται ότι θα είναι και η πρόσβαση σε δορυφόρους που συλλέγουν αξιοποιήσιμα στοιχεία από το Διάστημα.
  • Τέταρτον, στην άμεση πρόσληψη ειδικού επιστημονικού προσωπικού με γνώση και εξειδίκευση σε κάθε διαφορετικό φαινόμενο, όπως μετεωρολόγοι, σεισμολόγοι, ειδικοί σε θέματα πλημμυρών ή άλλες αναγκαίες ειδικότητες.

Η Πολιτική Προστασία

Προς αυτή την κατεύθυνση, μάλιστα, πέρα από την αυτοπρόσωπη παρουσία στελεχών των εταιρειών λειτουργίας των μεγάλων δρόμων, όπως η Αττική οδός και οι εθνικές οδοί, στο Κέντρο Επιχειρήσεων της Πολιτικής Προστασίας, ιδιαίτερη σημασία αποκτά, όπως λένε αρμόδιες πηγές, να έχουν όλοι όσοι είναι γύρω από το τραπέζι των κρίσεων την εικόνα από τις κάμερες που διαθέτει κάθε ξεχωριστή εταιρεία λειτουργίας των αυτοκινητοδρόμων.

Ο καλύτερος συντονισμός, η επιστημονική υποστήριξη και η επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα είναι, σύμφωνα με στελέχη του κυβερνητικού επιτελείου, οι τρεις μεγάλες προκλήσεις που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι ιθύνοντες της Πολιτικής Προστασίας.