Το Facebook ανακοίνωσε ότι έκλεισε εκατοντάδες λογαριασμούς που μετέδιδαν fake news σχετικά με τα εμβόλια για τον κορωνοϊό. Για παραπληροφόρηση και αναπαραγωγή ψευδών ειδήσεων κατηγόρησε το δίκτυο λογαριασμών που προερχόταν από τη Ρωσία, το οποίο σκόπευε να «στρατολογήσει» influencers να διαδώσουν fake news για τα εμβόλια της Covid -19. Στόχος τους ήταν κυρίως χρήστες σε Ινδία, Λατινική Αμερική και ΗΠΑ.

Για την εκστρατεία παραπληροφόρησης, σύμφωνα με την αναφορά του Facebook, ευθύνεται η εταιρεία μάρκετινγκ Fazze, η οποία είναι μέρος μιας ρωσικής εταιρείας που ονομάζεται AdNow. Τον περασμένο μήνα ερεύνα του BBC Trending ανέφερε πως τον Μάιο απο την Fazze πρόσφεραν χρήματα σε Influencer για να διαδώσουν ψευδείς ισχυρισμούς σχετικά με τις παρενέργειες και τους κινδύνους που σχετίζονται με το εμβόλιο της Pfizer. Το ίδιο συνέβη και με το εμβόλιο της AstraZeneca διαδίδοντας πως χρησιμοποιεί έναν τροποποιημένο αδενοϊό χιμπατζήδων.

Οι αναρτήσεις από λογαριασμούς στο δίκτυο διέδωσαν memes που χρησιμοποίησαν εικόνες από τις ταινίες «Πλανήτης των Πιθήκων» για να δώσουν την εντύπωση ότι το εμβόλιο θα μετατρέψει τους ανθρώπους σε πιθήκους. Αυτές οι αναρτήσεις εμφανίστηκαν στο Facebook  περίπου την ίδια στιγμή που η ινδική κυβέρνηση συζητούσε την έγκριση έκτακτης ανάγκης για το εμβόλιο AstraZeneca.

Η καμπάνια χρησιμοποίησε ψεύτικους λογαριασμούς, που κάποιοι από αυτούς πιθανότατα προέρχονται από servers στο Μπαγκλαντές και το Πακιστάν. Το Facebook ανακοίνωσε ότι τον Ιούλιο έκλεισε 65 λογαριασμούς του και 243 λογαριασμούς στο Instagram που ήταν συνδεδεμένοι με την καμπάνια αντιεμβολιαστών και απαγόρευσε την Fazze από την πλατφόρμα της, για παραβίαση της πολιτικής τους κατά ξένων επεμβάσεων. «Είναι πραγματικά μια προειδοποίηση – να είστε προσεκτικοί όταν κάποιος προσπαθεί να σας περάσει μια ιστορία. Κάντε τη δική σας έρευνα» δήλωσε ο Μπεν Νίμο, επικεφαλής της παγκόσμιας απειλής του Facebook, κατά την ενημέρωση των δημοσιογράφων.

Η εκστρατεία εκμεταλλεύτηκε τις διαδικτυακές πλατφόρμες, όπως το Reddit, το Medium, το Change.org και το Facebook, δημιουργώντας παραπλανητικά άρθρα και αναφορές, παρέχοντας στη συνέχεια στους «influencers» συνδέσμους, hashtags και άλλα για τη διάδοση της παραπληροφόρησης για τα εμβόλια, σύμφωνα με το Νίμο, ο οποίος σημείωσε ότι «στην πραγματικότητα, αυτή η καμπάνια αντιεμβολιαστών λειτούργησε ως πλυντήριο παραπληροφόρησης».

Πώς αποκαλύφθηκε η απάτη της Fazze

Η επιχείρηση αποκαλύφθηκε από Influencers στη Γαλλία και τη Γερμανία που αμφισβήτησαν τους ισχυρισμούς που στάλθηκαν σε μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου από την Fazze. Παρακίνησαν τους δημοσιογράφους να ερευνήσουν το θέμα, σύμφωνα με το Facebook.

Το Facebook δεν γνωρίζει ποιος προσέλαβε την Fazze για την εκστρατεία κατά των εμβολίων, αλλά έχει μοιραστεί τα ευρήματά του με τις ρυθμιστικές αρχές, την αστυνομία, τη δίωξη ηλεκτρονικού εγκλήματος, σύμφωνα με τον επικεφαλής της πολιτικής ασφαλείας Nathaniel Gleicher.

Η καμπάνια φάνηκε να πέφτει στο κενό, με σχεδόν καμία από τις αναρτήσεις που έγιναν στο Instagram να μην λαμβάνει “likes”, ανέφερε το Facebook. Η είδηση έρχεται εν μέσω μιας διαμάχης μεταξύ του Facebook και της αμερικανικής κυβέρνησης σχετικά με τον περιορισμό της παραπληροφόρησης για τον κορωνοϊό και τις προσπάθειες της κυβέρνησης να επιστρατεύσει δημοφιλείς χαρακτήρες των κοινωνικών μέσων για την προώθηση των εμβολιασμών.

Biden: « Το Facebook σκοτώνει ανθρώπους»

Και ο Joe Biden ήταν αρκετά σαφής σχετικά με τη γνώμη του για την αντιμετώπιση του Facebook στην παραπληροφόρηση για τον COVID-19. Συγκεκριμένα είπε ότι το Facebook «σκοτώνει ανθρώπους» – μια δήλωση που πήρε πίσω μετά τη διαμαρτυρία της εταιρείας, λέγοντας στο CNN ότι ενώ εννοούσε ακριβώς αυτό που είπε για την πλατφόρμα που επιτρέπει στις «κακές πληροφορίες» να ριζώσουν, η ίδια η εταιρεία δεν προκαλεί άμεσα μαζικό θάνατο. «Η ελπίδα μου είναι ότι το Facebook, αντί να το πάρει προσωπικά… θα κάνει κάτι για την εξωφρενική παραπληροφόρηση για το εμβόλιο», είπε ο Biden στον Λευκό Οίκο.