Η Ελλάδα απέρριψε τον ισχυρισμό του Βρετανικού Μουσείου ότι μεγάλο μέρος των γλυπτών του Παρθενώνα, που αφαιρέθηκαν με εντολή του Λόρδου Elgin, ανακτήθηκαν «από τα ερείπια» γύρω από το μνημείο. Ο ισχυρισμός ακούστηκε σε ένα meeting της Unesco την Παρασκευή, και θέτει μια νέα τροπή στη μακροχρόνια πολιτιστική διαμάχη της Ελλάδας με το Βρετανικό Μουσείο.
Μάλιστα, έγινε λίγες μέρες μετά την αποκάλυψη ότι το Ηνωμένο Βασίλειο ήταν πρόθυμο να συζητήσει το αίτημα της Ελλάδας για επαναπατρισμό των γλυπτών και την επανατοποθέτηση τους με άλλους αρχαίους θησαυρούς στην Αθήνα.
«Μεγάλο μέρος της ζωφόρου στην πραγματικότητα αφαιρέθηκε από τα ερείπια γύρω από τον Παρθενώνα», είπε ο αναπληρωτής διευθυντής του μουσείου, Δρ Jonathan Williams, στην ετήσια συνάντηση της διακυβερνητικής επιτροπής του οργανισμού παγκόσμιας κληρονομιάς για την προώθηση της επιστροφής πολιτιστικών αγαθών. «Αυτά τα αντικείμενα δεν πάρθηκαν όλα από το κτίριο όπως έχει προταθεί».
Οι υπεύθυνοι, επικαλούμενοι μάρτυρες εκείνης της εποχής, υποστήριζαν ότι τα γλυπτά αποσπάστηκαν βίαια από τον ναό του 5ου αιώνα π.Χ. με τη βοήθεια πριονιών. Ο τότε πρεσβευτή της Βρετανίας στην Οθωμανική Αυτοκρατορία, Elgin, είχε πλήρη γνώση για αυτό. Η χρήση πριονιών και άλλων μηχανημάτων φαινόταν στην αλληλογραφία του Σκωτσέζου διπλωμάτη και του Giovanni Battista Lusieri, του Ιταλού ζωγράφου που του ανέθεσε να επιβλέπει την αφαίρεση των αρχαιοτήτων το 1801.
Σε μια από αυτές αναφέρει ότι πρέπει να του στείλουν μια ντουζίνα πριονιών στην Αθήνα, το συντομότερο δυνατόν. Σε μια επιστολή που έστειλε στον Elgin το 1802, ο Ιταλός ζωγράφος παραδέχεται ότι είχε «υποχρεωθεί να είναι λίγο βάρβαρος» κατά τη διάρκεια μιας επιχείρησης για την απομάκρυνση ενός ανάγλυφου πάνελ ή μετόπης που απεικονίζει μια γυναίκα να παρασύρεται από έναν κένταυρο.
Το Βρετανικό Μουσείο έχει στις συλλογές του 15 μετόπες, 17 αετωματικές συνθέσεις και 75 μέτρα από την αρχική ζωφόρο μήκους 160 μέτρων. Μεγάλο μέρος του εναπομείναντος αγάλματος βρίσκεται στο μουσείο της Ακρόπολης.
Η απάντηση της Μενδώνη για τα γλυπτά του Παρθενώνα
H υπουργός Πολιτισμού της Ελλάδας, Λίνα Μενδώνη, κατηγόρησε τον Elgin ότι διέπραξε κατά συρροή κλοπή, μιλώντας στην Guardian. «Με τα χρόνια, οι ελληνικές αρχές και η διεθνής επιστημονική κοινότητα έχουν αποδείξει με ακλόνητα επιχειρήματα τα αληθινά γεγονότα γύρω από την αφαίρεση των γλυπτών του Παρθενώνα. Ο Λόρδος Elgin χρησιμοποίησε παράνομα και άδικα μέσα για να αρπάξει και να εξάγει τα γλυπτά του Παρθενώνα, χωρίς πραγματική νομική άδεια, σε μια κατάφωρη πράξη κατά συρροή κλοπής» είπε.
Απαντώντας στον Williams, ο διάσημος κλασικός αρχαιολόγος, Anthony Snodgrass, υποστήριξε ότι ο πρώτος στόχος του Lusieri – οι μετόπες στη νότια πλευρά του Παρθενώνα – είχαν «αποκολληθεί βίαια», προκαλώντας ανεπανόρθωτη ζημιά. Ωστόσο, ανέφερε ότι δεν μπορούν να γνωρίζουν αν τα υπόλοιπα κομμάτια πάρθηκαν από τα ερείπια γύρω, λόγω της έλλειψης τεκμηριωμένων αποδεικτικών στοιχείων.
«Η κατάσταση διατήρησης της συντριπτικής πλειονότητας των πλακών του Βρετανικού Μουσείου είναι σίγουρα αρκετή για να δείξει ότι δεν είχαν πέσει από ψηλά, όταν τα κατέβαζαν, αλλά είχαν αποκολληθεί και τα είχαν χαμηλώσει προσεκτικά, για να πριονιστούν στο έδαφος. Σε γενικές γραμμές, είναι λάθος να πω ότι πολλά από αυτά που πήρε ο Elgin ήταν ήδη στο έδαφος» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ο αναπληρωτής διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου αποδέχτηκε ότι τα μνημεία της Ακρόπολης διατηρήθηκαν θαυμάσια, αλλά είπε ότι η επιθυμία της Ελλάδας να επαναπατρίσει όλα τα αρχαία είναι αδύνατη επειδή πολλά είχαν καταστραφεί μέχρι την ώρα που ο Elgin έφτασε στην Αθήνα.
«Δεν θα υπάρξει ποτέ μια μαγική στιγμή επανένωσης γιατί τα μισά από τα γλυπτά του Παρθενώνα χάθηκαν για πάντα, τα μισά από τα γλυπτά καταστράφηκαν στα τέλη του 17ου αιώνα πολύ πριν ο Elgin δραστηριοποιηθεί στην Αθήνα».
Διαβάστε επίσης στο intronews.gr:
Οι 100.000 «εξαφανισμένοι» του Μεξικού – Τετραπλάσιος ο αριθμός των νέων αγνοουμένων το 2022
Αυστραλία: Τι σημαίνει η ιστορική νίκη του Anthony Albanese και των Εργατικών στις εκλογές