«Δεν ήταν αποτέλεσμα μόνο ανθρώπινου λάθους», μια φράση που ακούγεται έντονα από εργαζόμενους και ειδικούς για το τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη που κόστισε τη ζωή 57 ανθρώπων. Αν το σύστημα ασφαλείας λειτουργούσε, θα είχε αποφευχθεί η τραγωδία; Ένα ερώτημα που βασανίζει τους περισσότερους από εμάς καθώς περνούν στο μυαλό μας διάφορες υποθέσεις για το μοιραίο βράδυ της τραγωδίας. Σύμφωνα με καταγγελίες εργαζόμενων, παρά το γεγονός ότι έχουν δαπανηθεί περισσότερα από 20 δισ. από το 2000 και μετά για την εγκατάσταση αξιόπιστων ηλεκτρονικών συστημάτων σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης, το έργο δεν παραδόθηκε και δεν λειτούργησε.

«Το σύστημα που αφορά τη τηλεδιοίκηση και φωτοσήμανση και ασφάλεια μηχανών και δικτύου συνολικότερα, που μπορεί να το ελέγχει ο σταθμάρχης, έχει παραγγελθεί από το 2000. Έπρεπε να είναι τοποθετημένο μέχρι τις αρχές του 2004. Αν λειτουργούσε, θα είχε αποφευχθεί η σύγκρουση, θα είχαν σταματήσει οι αμαξοστοιχίες», εξηγεί ο γενικός γραμματέας της ΓΣΕΕ και πρώην Πρόεδρος Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών, Νίκος Κιουτσούκης.

Ας αφήσουμε στην άκρη το σύστημα ασφαλείας και τις αλλαγές που θα έπρεπε να είχαν γίνει στο σιδηροδρομικό δίκτυο και να επικεντρωθούμε στις υπάρχουσες συνθήκες. Ο χρόνος αντίδρασης θα αρκούσε ώστε να αποφευχθεί το δυστύχημα; Μόλις 3 ήταν τα κρίσιμα λεπτά μετά την αναχώρηση του Intercity 62 από τον σταθμό της Λάρισας, στις 11:04 το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου, όπου θα μπορούσαν να γίνουν αστραπιαίες διορθωτικές κινήσεις για την αποτροπή της σιδηροδρομικής τραγωδίας στα Τέμπη. Βασικός παράγοντας θα ήταν η εμπειρία, η γνώση και η εκπαίδευση του σταθμάρχη.

Ωστόσο, όπως ανέφεραν στα «ΝΕΑ» έγκυρες πηγές, ο σταθμάρχης δεν γνώριζε να χρησιμοποιεί τον συγκεκριμένο πίνακα, ούτε να «χαράζει» δρομολόγια. Εάν μπορούσε να «χαράξει» δρομολόγια το «κλειδί» θα ήταν στην άνοδο και η σήμανση θα είχε χρώμα «πράσινο». Eτσι, ο σταθμάρχης είπε στον μηχανοδηγό να περάσει με κόκκινο φωτόσημο εξόδου και να συνεχίσει μέχρι και το φωτόσημο εισόδου των Νέων Πόρων.

Τέμπη, σιδηροδρομικό δυστύχημα

Άπειρος και μόνος ο σταθμάρχης

Ολοένα και περισσότερα στοιχεία έρχονται στο «φως» και αποκαλύπτουν την ακαταλληλότητα του συγκεκριμένου σταθμάρχη στον σταθμό Λαρίσης. Ο εκπαιδευτής μηχανοδηγών, Νίκος Τσουρίδης μίλησε στο Mega, τονίζοντας για πολλοστή φορά πως ο «συγκεκριμένος σταθμάρχης δεν θα έπρεπε να έχει πατήσει το πόδι του καθόλου στον σταθμό αυτόν».

Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι εκείνη τη νύχτα, τη συγκεκριμένη στιγμή έπρεπε να είναι τρεις σταθμάρχες εκεί. Όπως δείχνουν τα στοιχεία όμως, ο ένας δεν πήγε καθόλου, ο δεύτερος έφυγε νωρίτερα και ο τρίτος και πιο άπειρος, έμεινε μόνος του εκεί, να χειριστεί την κατάσταση σε έναν «δύσκολο» σταθμό.

Με τον επιθεωρητή των σταθμαρχών να έχει πάρει αναρρωτική άδεια ενός μήνα, από το επόμενο κιόλας πρωινό του δυστυχήματος ο ίδιος, λέει τώρα ότι… «Δεν ήξερε». Συγκεκριμένα, ο επιθεωρητής είπε στον Alpha: «Εαν γνώριζα ότι ο σταθμάρχης της Λάρισας το μοιραίο βράδυ βρισκόταν μόνος του στον σιδηροδρομικό σταθμό θα είχα ορίσει αντικαταστάτη. Και αν δεν έβρισκα θα πήγαινα εγώ ο ίδιος να κάνω βάρδια. Δε θα άφηνα κανέναν μόνο του ειδικά κάποιον νέο. Δεν πρόκειται για θέμα απειρίας αλλά για θέμα απροσεξίας και εγκατάλειψης θέσεων».

τραγωδία Τέμπη

Πότε και πως έπιασε δουλειά ο σταθμάρχης

Τη δική του εκδοχή για τα όσα συνέβησαν το μοιραίο βράδυ που συγκρούστηκαν τα δύο τρένα στα Τέμπη έδωσε κατά την απολογία του ο σταθμάρχης της Λάρισας στην ανακρίτρια και τον εισαγγελέα που τον ανέκριναν για πάνω από 7 ώρες.

Ο 59χρονος, μεταξύ άλλων, παρέθεσε με ακριβείς ημερομηνίες πότε και πως έπιασε δουλειά. «Στις 7/2/1989, προσλήφθηκα στον ΟΣΕ αρχικά σαν εργάτης στο τρενάκι του Πηλίου και μετά το έτος 1990 ήρθα στον ΟΣΕ Λάρισας στο τμήμα αποσκευών και εμπορευμάτων μέχρι και 30/4/2011 που καταργήθηκε το συγκεκριμένο τμήμα. Ξεκίνησα ως φορτωτής, εν συνεχεία ζυγιστής και επί 6-7 χρόνια ήμουν επιστάτης. Το έτος 2011 την 1 Μαΐου μετακινήθηκα με μετάταξη στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση Λάρισας. Στις 6/7/2022 με κινητικότητα του 1ου κύκλου του έτους 2022, επέστρεψα στον ΟΣΕ προκειμένου να εργαστώ ως σταθμάρχης με βάση τις θέσεις της κινητικότητας που υπήρχαν στην Λάρισα».

Κάμερα κατέγραψε το Intercity 62 λίγα λεπτά πριν τη σύγκρουση των τρένων

Συγκλονιστικό βίντεο ντοκουμέντο έχει καταγράψει τη μοιραία αμαξοστοιχία της τραγωδίας των Τεμπών να περνάει από τη λάθος κατεύθυνση των γραμμών. Συγκεκριμένα έχει καταγραφεί σε βίντεο και ο προαστιακός Βόλου – Λάρισας να κινείται στο ίδιο, λάθος, ρεύμα που κινήθηκε στη συνέχεια η αμαξοστοιχία Intercity 62.

Ποια άλλα πρόσωπα μπαίνουν στο μικροσκόπιο ως ύποπτοι μετά τον σταθμάρχη

Σύμφωνα με πληροφορίες στο κάδρο της έρευνας μετά τις αποκαλύψεις των τελευταίων 24ωρων για όσα συνέβησαν στα Τέμπη, φέρεται να έχουν μπει αφενός ο προϊστάμενος κυκλοφορίας της Διεύθυνσης Επιθεώρησης Λάρισας του ΟΣΕ, Δημήτρης Νικολάου, ο άνθρωπος, δηλαδή, που έβαλε βάρδια το μοιραίο βράδυ τον σταθμάρχη που έκανε τα λάθη, και αφετέρου ο σταθμάρχης που έφυγε πριν από τις 23:00 της 28ης Φεβρουαρίου από το σταθμαρχείο Λάρισας. Άλλες πληροφορίες θέλουν οι δικαστικές αρχές να βάζουν στο κάδρο των ευθυνών και τον κεντρικό υπεύθυνο για τις βάρδιες στα κρίσιμα σιδηροδρομικά πόστα.