Ένα αντίγραφο ενός πορτρέτου του Anthony van Dyck της Isabella Clara Eugenia κρέμεται εδώ και χρόνια στο σπίτι ενός ιστορικού τέχνης. Tο είχε αγοράσει μόλις για 65 στερλίνες και τώρα πιστεύεται ότι μπορεί να είναι έργο του Φλαμανδού ζωγράφου. Σύμφωνα με την Guardian, ο Christopher Wright, ένας ειδικός των Old Masters, γνωστός για την ανακάλυψη θησαυρών σε δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές, αγόρασε τον πίνακα από έναν έμπορο στο Λονδίνο το 1970.

«Το αγόρασα ως αντίγραφο, σαν ιστορικός τέχνης», είπε στο βρετανικό πρακτορείο. Τώρα, σχεδιάζει να εκθέσει το έργο σε δημόσιο ίδρυμα. Θα το δανείσει στο Μουσείο Cannon Hall στο χωριό Cawthorne του Barnsley, το οποίο φιλοξενεί μια διάσημη συλλογή ολλανδικών και φλαμανδικών έργων του 17ου αιώνα.

Ο πίνακας που απεικονίζει την Ινφάντα της Ισπανίας, τράβηξε την προσοχή ενός από τους επισκέπτες του Wright, του Colin Harrison, ανώτερου επιμελητή ευρωπαϊκής τέχνης στο Μουσείο Ashmolean στην Οξφόρδη της Αγγλίας. Αφού το παρατήρησε προσεκτικά, ο Harrison είπε ότι υπήρχαν αποδεικτικά στοιχεία ότι είναι αυθεντικός πίνακας, όπως η ακριβή αναπαράσταση των χεριών. Συγκεκριμένα, μπορεί να αξίζει σήμερα περίπου 40.000 λίρες.

Ο Wright πήγε το έργο στο Ινστιτούτο Τέχνης Courtauld στο Λονδίνο, όπου εξετάστηκε και αποκαταστάθηκε. Η έκθεση του Courtauld από τους Kendall Francis και Timothy McCall, ανέφερε ότι πολλά τέτοια πορτρέτα δημιουργήθηκαν από τον van Dyck και το στούντιο του. «Η επιδεξιότητα μας οδηγεί διστακτικά στο ότι το έργο μπορεί να αποδοθεί στο εργαστήριο του Van Dyck και ότι ολοκληρώθηκε κατά τη διάρκεια της ζωής του και υπό την επίβλεψή του».

Το έργο του van Dyck και η τεράστια επιρροή του

Το έργο πιστεύεται ότι δημιουργήθηκε μεταξύ 1628 και 1632, μια περίοδο κατά την οποία ο Van Dyck εργάστηκε για την ισπανική και αγγλική αριστοκρατία, δημιουργώντας πορτρέτα. Το 1632 μετακόμισε στο Λονδίνο, όπου ο βασιλιάς Κάρολος Α’ τον ονόμασε ζωγράφο της βασιλικής αυλής και τον ανακήρυξε ιππότη. Η επιρροή του ως καλλιτέχνης πορτρέτων στην Ευρώπη ήταν τεράστια και τα αντίγραφα του έργου του πολλαπλασιάστηκαν.

Η Isabella Clara Eugenia εμφανίζεται σαν καλόγρια στο εν λόγω πορτρέτο, όπως και σε πολλά άλλα. Το ευσεβές ντύσιμο και το ζοφερό, υποτονικό υπόβαθρο μεταδίδουν την περίοδο πένθους της μετά τον θάνατο του συζύγου της, Αρχιδούκα Αλβέρτου Ζ’ της Αυστρίας, το 1621. Ηγήθηκε της περιοχής μέχρι το θάνατό της, το 1633, περίοδος που θεωρείται η Χρυσή Εποχή της Ισπανικών Κάτω Χωρών.