«Ανάσα» στο οξύ κυκλοφοριακό πρόβλημα θα δώσει η κατασκευή της Γραμμής 4 του Μετρό, ένα έργο κομβικής σημασίας, καθώς θα εξυπηρετεί καθημερινά περίπου 350.000 πολίτες, 53.000 αυτοκίνητα θα βγουν από τους δρόμους και η απόσταση Γαλάτσι – Γουδή θα καλύπτεται σε 17 λεπτά.

Τις επόμενες ημέρες, η «Αθηνά» – ΤΒΜ ξεκινά το υπόγειο ταξίδι της στα έγκατα της πόλης από την συμβολή των οδών Μεσογείων και Κατεχάκη, ανοίγοντας το δρόμο για να φθάσει στο κέντρο της πρωτεύουσας (πάρκο Ριζάρη). Το δρομολόγιο της θα ξεκινήσει, αρχικά, από τα ανατολικά προάστια, Γουδή, Ζωγράφου, Καισαριανή και στη συνέχεια θα δώσει ραντεβού στην περιοχή του Ευαγγελισμού με τη «Νίκη» -ΤΒΜ.

Το υπόγειο ταξίδι της «Νίκης», που αναμένεται να ξεκινήσει σε διάστημα μερικών μηνών, θα αρχίσει από το εργοτάξιο ‘Αλσος Βείκου προς Γαλάτσι και στη συνέχεια θα ακολουθήσει τη διαδρομή προς Κυψέλη, Γκύζη, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, και θα οδεύσει στο κέντρο. Και οι δυο μετροπόντικες «Αθηνά» και «Νίκη» έχει προγραμματιστεί να εξέλθουν από την περιοχή του Ευαγγελισμού όταν ολοκληρώσουν έκαστες την διάνοιξη της σήραγγας 12,8 χιλιομέτρων. Το έργο κατασκευής έχει αναλάβει το σχήμα ΑΒΑΞ-GHELLA-ALSTOM με προγραμματισμό να ολοκληρωθεί το 2029.

Γιώργος Καραγιάννης:Μία νέα γραμμή Μετρό κατασκευάζεται στην Αθήνα μετά από 29 χρόνια

«Μία νέα γραμμή Μετρό κατασκευάζεται στην Αθήνα μετά από 29 χρόνια. Η Γραμμή 4 είναι ένα έργο μεγάλης σημασίας σε μία πόλη που παλεύει καθημερινά με τον κυκλοφοριακό φόρτο και χρειάστηκε πολλή επιμονή και δουλειά για να το φέρουμε στη σφαίρα της υλοποίησης. Περίπου 340.000 επιβάτες θα χρησιμοποιούν καθημερινά την Γραμμή 4, εκ των οποίων οι 125.000 για λόγους εργασίας. 53.000 οχήματα θα φύγουν από τους δρόμους, επιπλέον 2.000 δέντρα θα φυτευτούν «πρασινίζοντας» τις περιοχές από όπου θα διέλθει η Γραμμή 4 στον Δήμο Αθηναίων, ενώ για την κατασκευή της θα ανοίξουν περισσότερες από 5.000 νέες θέσεις εργασίας» δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών Γιώργος Καραγιάννης.

Και προσέθεσε «Πρόκειται, επίσης, για ένα έργο που χρησιμοποιεί τεχνολογίες αιχμής, αρκεί να αναφέρω ότι το πρώτο TBM που ονοματοδοτήσαμε με τον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, η “Αθηνά” αποτελεί πραγματικό εργοστάσιο που με χειρουργική ακρίβεια και ασφάλεια προχωρά στην διάνοιξη σηράγγων. Πλέον, μπορούμε όλοι να κατανοήσουμε τη σπουδαιότητα του έργου που στο πρώτο τμήμα του έχει μήκος περίπου 13 χλμ και περιλαμβάνει 15 νέους σταθμούς σε 4 δήμους και προϋπολογισμό 1,5 δισ. ευρώ.

Μια νέα Γραμμή Μετρό, λοιπόν, δημιουργείται στην πόλη και το 2029, οπότε και θα δοθεί στους πολίτες αναμένεται να αλλάξει την εικόνα των μετακινήσεων και της καθημερινότητας των κατοίκων σε όλο το Λεκανοπέδιο».

Γραμμή 4:Το έργο – Οι 15 σταθμοί

Η νέα Γραμμή, στην πρώτη φάση της ανάπτυξής της, που θα συνδέει το ‘Αλσος Βεΐκου με το Γουδή, και αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2029, θα αποτελείται από 15 σύγχρονους σταθμούς και σιδηρόδρομο διπλής τροχιάς, μήκους 12,8 χιλιομέτρων. Θα εξυπηρετεί οικιστικές ζώνες στο πυκνοκατοικημένο κεντρικό τμήμα του αστικού ιστού, αλλά και σημαντικές υπηρεσίες, επιτρέποντας τη συνδεση του ‘Αλσους Βεΐκου με τα Δικαστήρια σε διάστημα 5 λεπτών και με την Πανεπιστημιούπολη σε 14 λεπτά.

Το έργο της Γραμμής 4 εκτείνεται από την περιοχή του ‘Αλσους Βεΐκου στο Γαλάτσι έως το Γουδή στο Φρέαρ TBM Κατεχάκη, ενώ υπάγεται στα διοικητικά όρια των Δήμων Αθήνας, Γαλατσίου, Καισαριανής και Ζωγράφου.

Περιλαμβάνει:

  • 15 σύγχρονους Σταθμούς με τα φρέατά τους, που είναι οι εξής: ‘Αλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ζωγράφου, Ιλίσια, Γουδή.
  • 12,8χλμ. γραμμής με σήραγγα διπλής τροχιάς
  • Προμήθεια 20 υπέρ-αυτόματων συρμών τελευταίας τεχνολογίας, πλήρως κλιματιζόμενους, οι οποίοι θα κινούνται χωρίς οδηγό
  • Νέο Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας (ΚΕΛ) για την Γραμμή 4, με προοπτική ενσωμάτωσης και του ελέγχου λειτουργίας των Γραμμών 1, 2, 3, αλλά και μελλοντικών αυτόματων νέων γραμμών και του ΤΡΑΜ, καθώς και νέο κτίριο συντήρησης και επισκευών των νέων συρμών, που θα χωροθετηθούν σε διαθέσιμο χώρο στο αμαξοστάσιο Σεπολίων
  • Σύστημα αυτόματων θυρών επί των αποβαθρών σε κάθε σταθμό, που θα λειτουργεί σε συντονισμό με τις θύρες των συρμών, μέσω του συστήματος σηματοδότησης
  • 9 φρέατα ενδιάμεσα ή τερματικά
  • 2 επιστάθμους της γραμμής, πριν το σταθμό ‘Αλσος Βεΐκου και μετά το σταθμό Γουδή, για την εναπόθεση των νέων συρμών, τον καθαρισμό και την ελαφρά συντήρησή τους.

Τα οφέλη της νέας γραμμής

Με την ολοκλήρωση αυτού του εμβληματικού έργου, οι πολίτες και οι επισκέπτες της πόλης θα έχουν τη δυνατότητα να μετακινούνται καθημερινά μέσω ενός σύγχρονου και φιλικού προς το περιβάλλον, συστήματος μετρό, με ασφάλεια και ταχύτητα.

Ενδεικτικά αναφέρονται :

  • Εξυπηρέτηση μεγάλου αριθμού υποδομών : Δικαστήρια, Νοσοκομεία, Εκπαιδευτικά Ιδρύματα, Οργανισμούς, Υπουργεία, Μουσεία κλπ με ταχύτητα και ασφάλεια.Αύξηση της δικτύωσης των υφιστάμενων Γραμμών Μετρό με 2 σταθμούς ανταπόκρισης (Πανεπιστήμιο/Ακαδημία, Ευαγγελισμό).Σταθμός Ακαδημία σύνδεση με τον σταθμό Πανεπιστήμιο(γραμμή 2) και σταθμός Ευαγγελισμός(σύνδεση με γραμμή 3).

14 λεπτά θα διαρκεί η διαδρομή ‘Αλσος Βεΐκου – Πανεπιστημιούπολη

5 λεπτά θα διαρκεί η διαδρομή ‘Αλσος Βεΐκου – Δικαστήρια

17,5 λεπτά θα διαρκεί η διαδρομή ‘Αλσος Βεΐκου – Γουδή

  • Μείωση οχημάτων και ρύπων.
  • Συνολικά εκτιμάται ότι θα μετακινούνται με το έργο αυτό περίπου 340.000 επιβάτες ημερησίως – 125.000 από αυτούς θα είναι εργαζόμενοι, ενώ οι μετακινήσεις με ΙΧ αναμένεται να μειωθούν κατά 53.000 περίπου ημερησίως.
  • Η ποσότητα CO2 που δεν θα εκλύεται στην ατμόσφαιρα της πόλης από επιβάτες που θα χρησιμοποιούν το Μετρό αντί το ΙΧ τους εκτιμάται σε 17.000 tons/ετησίως.
  • Αναβάθμιση των περιοχών & της αξίας των ακινήτων & καταστημάτων.
  • Συμβολή στον πολιτισμό με την διενέργεια αρχαιολογικής έρευνας συνολικής επιφάνειας 45.000 τ.μ.

Σημειώνεται επίσης ότι οι αστικές αναπλάσεις στους 15 σταθμούς της Γραμμής 4 θα είναι συνολικής επιφάνειας 85.000τμ και θα περιλαμβάνουν 3.000 δενδροφυτεύσεις.

Οι καινοτομίες της Γραμμής 4

Η νέα Γραμμή ενσωματώνει σημαντικές καινοτομίες όπως:

  • Συρμοί σύγχρονης αισθητικής κατασκευασμένοι από υλικά φιλικά προς το περιβάλλον, σχεδόν πλήρως ανακυκλώσιμα, χωρίς οδηγό.
  • Τεχνολογικά εξελιγμένο σύστημα σηματοδότησης & ελέγχου συρμών.
  • Σύστημα αυτοματοποιημένης λειτουργίας θυρών σε συρμούς & αποβάθρες για την ασφάλεια των επιβατών.
  • Ανάκτηση ενέργειας από την πέδηση (φρενάρισμα) των συρμών και επιστροφή προς το Δίκτυο Μέσης τάσης της ΔΕΗ – 1.216 MWh ενέργειας θα εξοικονομούνται καθημερινά.
  • Εφαρμογή του συστήματος Building Information Modelling (ΒΙΜ).

Συνολικός σχεδιασμός Γραμμής 4

Σύμφωνα με το συνολικό σχεδιασμό της Γραμμής 4, μετά την ολοκλήρωση του πρώτου τμήματος, θα ξεκινά το δεύτερο τμήμα της Γραμμής 4 προς Μαρούσι. Η περιοχή επομένως θα αναβαθμιστεί σε συγκοινωνιακό κόμβο με τις Γραμμές 3 και 4 του Μετρό να ενώνουν τα βόρεια και ανατολικά προάστια της Αθήνας και το κέντρο.

Τα επόμενα τμήματα που θα τεθούν υπό κατασκευή είναι τα εξής:

  • Τμήμα Β: Γουδή-Μαρούσι (μήκος 9,6 χλμ και 8 σταθμοί)
  • Τμήμα Γ: Ευαγγελισμός-‘Ανω Ηλιούπολη (μήκος 4,1 χλμ και 3 σταθμοί)
  • Τμήμα Δ: ‘Αλσος Βεΐκου-Πετρούπολη (μήκος 7,5 χλμ και 6 σταθμοί)
  • Τμήμα Ε: Μαρούσι-Εθνική Οδός (μήκος 4,4 χλμ και 3 σταθμοί).