Υπερτουρισμός. Μια λέξη που έχει γραφτεί και ειπωθεί σε πολλές περιπτώσεις. Κι ενώ στα media την έχουμε κάνει καραμέλα, οι αρμόδιοι τονίζουν πως φτάνουμε στην υπερβολή. Η Μύκονος κι η Σαντορίνη δεν είναι ο κανόνας, αλλά ένα αντιπαράδειγμα και δεν υπάρχει παντού υπερτουρισμός. Υπάρχει λανθασμένη διαχείριση του υπάρχοντος τουρισμού, άρα ο στόχος δεν πρέπει να είναι η μείωση, ο περιορισμός, αλλά η καλύτερη κατανομή. Ό,τι είναι υπερτουρισμός για ένα νησί, ένα μέρος σε νησί, είναι υποτουρισμός για άλλο νησί ή τα υπόλοιπα μέρη του νησιού.
Στη συζήτηση του υπερτουρισμού, Μύκονος και Σαντορίνη έχουν πάντα περίοπτη θέση και πακέτο σε αυτή την συζήτηση πάνε και τα κρουαζιερόπλοια, που φέτος είναι ο μεγαλύτερος «αιμοδότης» των δύο, αφού η πτώση στις κρατήσεις είναι αρκετά πεσμένες, ειδικά στη Μύκονο.
Τα κρουαζιερόπλοια όμως, μέχρι φέτος, δεν φέρνουν καλούς τουρίστες. Οι καλοί τουρίστες, αν μιλήσουμε με όρους οικονομίας, είναι αυτοί που αφήνουν ένα ποσό στο νησί. Οι τουρίστες κρουαζιέρας κατεβαίνουν για λίγες ώρες και οριακά μπορεί να ξοδέψουν 4-5 ευρώ για νερό, καφέ ή κάποιο σνακ. Δε συμβάλλουν στα δύο νησιά, ειδικά στη Σαντορίνη.
Γι’ αυτό κιόλας, η Σαντορίνη από του χρόνου θα βάλει όριο στον ανώτατο αριθμό τουριστών που κατεβαίνουν από τα κρουαζιερόπλοια και θα πριμοδοτεί τον ελλιμενισμό αυτών που κάθονται πολλές ώρες, άρα οι τουρίστες τους θα κάνουν περισσότερες αγορές στο νησί.
Εκτός από αυτό όμως, είναι ειλημμένη απόφαση και για τη Σαντορίνη, αλλά και για τη Μύκονο σε δεύτερο στάδιο, να ακολουθήσουν το παράδειγμα της Βενετίας. Στη Βενετία, θέλησαν να αυξήσουν το βέβαιο κέρδος τους από τους τουρίστες εισάγοντας το μέτρο των 5 ευρώ, ένα κουπόνι εισόδου δηλαδή στην πόλη. Εκεί βέβαια επικοινωνούσαν πως το κάνουν και να δημιουργήσουν έναν έλεγχο στον τουρισμό, αλλά ήταν τουλάχιστον αφελές να πιστεύουν πως 5 ευρώ θα αποτελούσαν τροχοπέδη.
Αποσυμφόρηση στη Σαντορίνη, όχι μείωση του τουρισμού ο στόχος με αυτό το μέτρο
Στην Ελλάδα, σύμφωνα και με τοποθέτηση της κ. Κεφαλογιάννη, υπουργού Τουρισμού, στην ΕΡΤ, θα μπει τέλος καθόδου στους επιβαίνοντας σε κρουαζιερόπλοια της τάξεως των 10 ευρώ.
«Είμαστε αυτήν τη στιγμή οι φθηνότεροι, ενώ έχουμε ουσιαστικά τους πιο ελκυστικούς προορισμούς. Αρα είναι νομίζω δεδομένο ότι θα πρέπει να αυξήσουμε και τα τέλη. Θα υπάρχει ενδεχομένως ένας μάξιμουμ αριθμός ανθρώπων που θα μπορούν να κατεβαίνουν και ένα επιπλέον τέλος έτσι ώστε να υπάρχει κάτι ανταποδοτικό για την τοπική κοινωνία».
Αυτό το μέτρο θα εφαρμοστεί από του χρόνου στη Σαντορίνη και θα εξεταστεί για το αν θα χρειαστεί να εφαρμοστεί εξίσου άμεσα και στη Μύκονο ή αν θα βρίσκεται στον προθάλαμο για να ενεργοποιηθεί από το 2026.
Όπως εξήγησε στον ΣΚΑΪ ο υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Στέφανος Γκίκας, το μέτρο αυτό δεν θέλει να μειώσει τον τουρισμό, θέλει να ωθήσει τον πλεονάζοντα τουρισμό συγκεκριμένων προορισμών σε άλλα μέρη της χώρας. Να προκαλέσει αποσυμφόρηση στη Σαντορίνη και τη Μύκονο, όπου υπάρχει η κρουαζιέρα, και στην πορεία θα εξεταστούν και άλλα νησιά.