Στη φύση υπάρχει πάντα η άνθιση και το μαράζωμα. Στις αυτοκρατορίες η άνοδος κι η πτώση. Η Μύκονος κι η Σαντορίνη είναι δύο νησιά που έγιναν «αυτοκρατορίες» του ελληνικού τουρισμού και θα είναι απίθανο να ζήσουμε μια εποχή στην οποία θα μιλάμε για την απόλυτη πτώση τους, αλλά αυτό που έγινε το καλοκαίρι του 2023, ήταν ένα μήνυμα.
Είθισται, όταν μια περιοχή θέλει να αποσχιστεί από μια χώρα και να αυτονομηθεί, να γίνεται δημοψήφισμα. Για αυτά τα δύο νησιά, η απόσχισή τους από την Ελλάδα δε χρειάστηκε κανένα δημοψήφισμα. Έγινε με τον τρόπο που στάθηκαν και στέκονται απέναντι στους ντόπιους τουρίστες, αλλά και στη μεγάλη μάζα των ξένων τουριστών.
Γιατί όταν στοχεύεις στα πολύ μεγάλα και στα τεράστια πορτοφόλια, μικραίνεις τον αριθμό των πελατών σου, αλλά αυξάνεις τα λεφτά που θα σου αφήσουν οι λιγότεροι μα πιο πλούσιοι. Αυτό όμως έχει μικρό ορίζοντα, δεν μπορεί να σε κρατάει για πάντα ψηλά.
Αυτά τα δύο νησιά είδαν το καλοκαίρι του 2023 μια χρονιά αποκαθήλωσης ή, έστω, άκουσαν ένα ηχηρό καμπανάκι για το πώς συμπεριφέρονται, ιδίως σε επίπεδο τιμών. Γιατί αν είσαι ένα νησί παραδομένο στην εστίαση για τον τουρισμό και αποτελείσαι από 100-150 μαγαζιά, μια μέρα θα κάνεις καλό τζίρο και τις επόμενες 3 θα βαράς μύγες.
Γιατί από τους 100.000 τουρίστες, επέλεξες να ασχοληθείς με τους 5.000 που είναι στο πάνω επίπεδο του πλούτου. Όσα λεφτά κι αν έχουν όμως αυτοί, ένα σώμα διαθέτουν, σε ένα μέρος μπορούν να βρίσκονται ταυτόχρονα. Κι αν υπάρχουν 150 επιλογές, μέσα σε μια βδομάδα δεν πρόκειται να αφήσουν χρήματα σε πάνω από 14-15.
Πτώση σε καταλύματα και εστίαση για τα δύο νησιά
Τα στοιχεία της ΕΛ.ΣΤΑΤ. είναι αμείλικτα για το 2023. Ο κύκλος εργασιών στα καταλύματα στα δύο νησιά ήταν πεσμένος το 2023 σε σχέση με το 2022, με τη Μύκονο να πέφτει απο τα 340 εκατ. ευρώ στα 303 εκατ. και τη Σαντορίνη από τα 510 εκατ. ευρώ στα 495 εκατ. ευρώ.
Στην εστίαση, η Μύκονος είχε πτώση 3% στον κύκλο εργασιών, με τον τζίρο τους να ανέρχεται το 2023 σε 174,6 εκατ. ευρώ έναντι 179,8 εκατ. ευρώ το 2022. Αντίστοιχα, ο κύκλος εργασιών στην εστίαση στη Σαντορίνη κινήθηκε στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, στα 196 εκατ. ευρώ.
Η πτώση φάνηκε και στην επιβατική κίνηση με τα στοιχεία της Fraport να δείχνουν 5,9% λιγότερους διεθνείς επιβάτες για το αεροδρόμιο της Μυκόνου.
Κι επειδή αναφερθήκαμε προηγουμένως σε άνοδο και πτώση, υπάρχει και ο νόμος της αναπλήρωσης. Όταν εμφανίζεται ένα κενό, κάτι το αναπληρώνει. Και εφόσον Μύκονος και Σαντορίνη βγαίνουν όλο και περισσότερο από τα ραντάρ των Ελλήνων και των ξένων που είναι μεσαιοαστοί και κάτω, έρχονται άλλα νησιά να μπουν πρώτα στις προτιμήσεις όπως η Άνδρος, η Ρόδος, η Κρήτη, η Μήλος, η Ίος. Θα λέγαμε και την Πάρο, αλλά ήδη κι αυτή έχει γίνει απλησίαστη.
* Στη Σαντορίνη δεν θα αφήνουμε ποτέ εδώ στο Intronews έξω από την κουβέντα την κακοποίηση των γαϊδουριών και εν γένει των ιπποειδών. Όπως και σε όλα τα νησιά που υπάρχει αυτό το φαινόμενο. Κάποτε, αυτά τα νησιά θα πρέπει να «τιμωρηθούν» σοβαρά για αυτή την κηλίδα. Μπορεί να μη χαρακτηρίζει όλους τους ντόπιους, αλλά μαζί με τα ξερά, θα καούν και τα χλωρά.