Περιεχόμενα
Ολοκληρώθηκε το διήμερο Συνέδριο της Αθήνας, με επίκεντρο την Βιώσιμη Κινητικότητα και την Οδική Ασφάλεια, στον απόηχο της Διεθνούς Ημέρας μνήμης θυμάτων από τροχαία ατυχήματα.
Στις συζητήσεις του «Sustainable Mobility & Road Safety» που συνδιοργανώνει το Ι.Ο.ΑΣ. «Πάνος Μυλωνάς» με τον «Economist Impact Events for Greece, Cyprus, Malta and southeast Europe» στο πλαίσιο του 7ου Sustainability Summit for south-east and the Mediterranean στο Divani Apollon Palace & Thalasso, συμμετείχαν ειδικοί επί του θέματος από 24 χώρες της Ευρώπης, εκπρόσωπος του Π.Ο.Υ., αρμόδιοι για τα θέματα συγκοινωνιών και οδικής συμπεριφοράς από την Κομισιόν καθώς και εκπρόσωποι της πολιτικής σκηνής που το χαρτοφυλάκιό τους σχετίζεται με την οδική ασφάλεια.
Προτεραιότητα στάθηκε να θιγούν τα κακώς κείμενα της κατάστασης και της εκπαίδευσης στην Ελλάδα. Σκοπός του ήταν η βελτίωση της αντίληψης περί οδικής Ασφάλειας αλλά και η ενημέρωση των νέων παιδαγωγών ώστε να είναι κατάλληλα εξοπλισμένοι να μεταλαμπαδεύσουν τις γνώσεις τους στα σχολεία.
Η τρίτη Κυριακή του Νοεμβρίου, έχει καθιερωθεί ως Παγκόσμια Ημέρα Μνήμης Θυμάτων Τροχαίων Ατυχημάτων, γεγονός που τιμάται από το ΙΟΑΣ μέσω ποικίλων δράσεων, μια και αφοσιώνεται συνολικά σε εκπαιδευτικά προγράμματα, αλλά και στην επισήμανση επικίνδυνων σημείων του οδικού δικτύου καθώς και στην αποκατάσταση προβλημάτων του, με στόχο την υλοποίηση πρότυπων έργων με διεθνείς προδιαγραφές που μπορούν να χρησιμοποιηθούν ως «πιλότος» για την υλοποίηση παρεμβάσεων σε ευρεία κλίμακα από την Πολιτεία.
Κατά την διάρκεια της εκδήλωσης που συντόνισε ο
τοποθετήθηκε, μεταξύ άλλων, μέσω μαγνητοσκοπημένου αποστάματος και ο προσφάτως επανεκλεγείς, Περιφερειάρχης Αττικής, Γιώργος Πατούλης, ο οποίος δεσμεύτηκε, για 300 κάμερες ελέγχου παραβάσεων, με έμφαση και στο κέντρο της πρωτεύουσας.
Οι νέες προκλήσεις και η αύξηση στο προσδόκιμο ζωής
Σε συνέντευξη που μας παραχώρησε ο Γενικός Γραμματέας της Ένωσης Ευρωπαϊκών Σχολών Οδήγησης (EFA), Μανουέλ Πικάρντι, επισήμανε αφενός την αξία που έχει σε ενωσιακό επίπεδο, η μείωση της ρύπανση και ο περιορισμός των ατυχημάτων στο δρόμο και αφετέρου την ανάγκη να εργαστούν από κοινού όλες οι χώρες της ΕΕ, ώστε να επιτευχθεί ο στόχος του εκμηδενισμού των θυμάτων.
Όπως τόνισε ο κ. Πικάρντι, ασκούν πιέσεις σε ευρωπαϊκό επίπεδο, ώστε από τον Μάρτιο του επόμενου έτους να επιτευχθεί η τροποποίηση που οραματίζονται στις άδειες οδήγησης. Με φόντο τις επερχόμενες ευρωεκλογές, επιμένουν ώστε να κατοχυρωθούν οι νέες άδειες, ώστε να θεσπιστεί το κατάλληλο πλαίσιο που θα εξασφαλίζει:
- τα απαραίτητα προσόντα των υποψηφίων
- τις ορθότερες μεθόδους εκπαίδευσης
- μεγαλύτερες σε χρονική διάρκεια εξετάσεις
Πιο συγκεκριμένα, εξήγησε ότι η τεχνολογία απαιτεί την προσαρμογή του οδηγού στις νέες ανάγκες. Η εξοικείωση του με συστήματα που διαθέτουν τα εξελιγμένα αυτοκίνητα είναι απαραίτητη και η επιμελής εκπαίδευση του στο χειρισμό τους με αρμονικότερο τρόπο, θα συντελούσε στη μείωση του αριθμού τροχαίων ατυχημάτων.
Κομβικός παράγοντας ωστόσο, παραμένει η ανάγκη καταλληλότερης εκπαίδευσης των δασκάλων οδήγησης, μια και τόνισε ότι δεν είναι επαρκώς καταρτισμένοι προτού διδάξουν. Χρειάζονται περισσότερες ώρες μαθημάτων στους ίδιους πρώτα, ώστε να είναι πλήρως εξοικειωμένοι με ζητήματα τεχνολογικής συμπεριφοράς του ίδιου του αυτοκινήτου.
Το γεγονός ότι αυξάνει το προσδόκιμο ζωής αλλά και ο μέσος όρος ηλικίας όσων σπεύδουν να μαθητεύσουν στις σχολές ώστε να αποκτήσουν δίπλωμα οδήγησης, είναι επίσης αξιοσημείωτο. «Να πείσουμε τους πολίτες να εξοικειωθούν με την τεχνολογία, διότι κυκλοφορούν στο δρόμο άνθρωποι μεγάλων ηλικιών», σημείωσε χαρακτηριστικά ο Μανουέλ Πικάρντι, παρατηρώντας με σαρκαστική διάθεση ότι οι παλαιότεροι «Θέλουν να οδηγούν το αυτοκίνητο, όχι να τους οδηγεί εκείνο», συζητώντας για την νοοτροπία των αυτόματων Ι.Χ.. Η ύπαρξη άλλωστε χαρακτηριστικών που χρήζουν ιδιαίτερης επεξήγησης, είναι σημείο που πρέπει να λαμβάνεται υπόψιν σοβαρά και όχι να προσπερνάται με βάση την εκμάθηση που είχαμε έως τώρα συνηθίσει.
Σπουδαίο κεφάλαιο από την άλλη, που αφορά άμεσα τους δασκάλους οδήγησης, όπως ο ίδιος υπογράμμισε κατά την διάρκεια της συνέντευξης, είναι το γεγονός ότι δεν δίνεται έμφαση στο ψυχολογικό σκέλος. Πρέπει να υπάρχει το ανάλογο υπόβαθρο στον εκπαιδευτή, ώστε να διαχειριστεί τον υποψήφιο με τρόπο που ανταποκρίνεται στην μοναδικότητα και των δύο πλευρών, ώστε κινούμενος στο οδικό δίκτυο, να είναι ικανός να φέρει εις πέρας κόσμια και με ψυχραιμία, επιστρατεύοντας τις κατάλληλες τεχνικές, οποιαδήποτε δυσκολία. Για να είναι σε θέση λοιπόν να γαλουχήσει τους μαθητές του έτσι, κρίνεται απαραίτητο να έχει περάσει ψυχολογικά τεστ πριν διδάξει.
Περιοδική Αναβάθμιση των Κατηγοριών στα διπλώματα οδήγησης
Ο Γενικός Γραμματέας, στάθηκε ιδιαίτερα στο γεγονός ότι οι άδειες οδήγησης, δεν εξασφαλίζονται περιοδικά, αφού πρώτα έχει αποκτηθεί εμπειρία από τον οδηγό σε όχημα μικρότερου κυβισμού ώστε να μπορεί να ανταπεξέλθει σε πιθανούς κινδύνους. Αντίθετα, με την ισχύουσα νομοθεσία, εάν πληρούνται συγκεκριμένα χαρακτηριστικά όπως το ηλικιακό όριο, δύναται να αποκτήσει το λεγόμενο… «απεριόριστο».
«Πρώτα μαθαίνει κανείς να περπατά και έπειτα να τρέχει», μου απαντά σε σχετική ερώτηση, υπενθυμίζοντας τα λογικά βήματα. «Προηγείται το δημοτικό σχολείο, του πανεπιστήμιου», συνέχισε, θέλοντας να δείξει την ελλιπή γνώση και εμπειρία στην περίπτωση που μαθαίνει κανείς να οδηγεί μηχανή μεγάλου κυβισμού επειδή έχει συμπληρώσει τα 21 έτη παραδείγματος χάρη, δίχως προηγουμένως να έχει μάθει να οδηγεί μικρότερα δίκυκλα.
Ο ανθρώπινος παράγοντας λοιπόν είναι το σημείο κλειδί σε ό,τι αφορά την εξάλειψη των ατυχημάτων. Σημαντικότερο στοιχείο της συνομιλίας με τον ίδιο, ήταν ο χρόνος που δαπανήθηκε ώστε να εξηγήσει, πως δεδομένων των υπέρογκων ποσών που διαθέτει κανείς για ένα αυτοκίνητο (αγορά, ασφάλεια, καύσιμο, συντήρηση), αξία έχει να συνυπολογίζεται πόσο πιο σπουδαίο είναι να διατίθενται χρήματα για την διαρκή του κατάρτιση.
Στόχος δεν είναι να αυξηθούν τα κόστη για τον πολίτη, αλλά να κατοχυρωθεί από πλευράς Ευρωπαϊκής Επιτροπής η μέθοδος που θα επιτάσσει την συνεχή βελτίωσή του και τον οδηγικό του χαρακτήρα. Όσο κι αν βελτιώνονται οι δρόμοι στη χώρα μας, όπως κατέληξε, εάν ο ίδιος ο άνθρωπος δεν εμπεδώσει τη σημασία του σεβασμού προς τους νόμους, δεν πρόκειται να μειωθούν οι συγκρούσεις και τα δυστυχήματα.
Μάικλ Γούντφορντ: «Δεν χρειάζεται να σου χτυπήσει την πόρτα το κακό για να αλλάξεις νοοτροπία»
Σε αντίθεση με τον Μανουέλ Πικάρντι, που επέμενε στην διαφορά κουλτούρας μεταξύ των βόρειων και κεντρικών χωρών της ηπείρου, συγκριτικά με τους μεσογειακούς λαούς, για να εξηγήσει τις διαφορές στις αντιλήψεις και στην εφαρμογή μέτρων, ο Μάικλ Γούντφορντ, ήταν κάθετος. Δεν πιστεύει στην διαφορά κουλτούρας ο ιδρυτής και διευθυντής του Οργανισμού «Safer Roads», αλλά στο μέσο επιβολής που βρίσκει η εκάστοτε πολιτεία ώστε να κινητοποιήσει τους κατοίκους να μετακινούνται με σεβασμό στο πλαίσιο.
Η ξεχωριστή ιστορία του ιδρυτή του Safer Roadas Foundation και πρώην CEO της διάσημης εταιρείας OLYMPUS, σε σχέση με την οδική συμπεριφορά, ξεκινά όταν εκείνος ήταν 14 χρονών. Έρχεται αντιμέτωπος με ένα φρικαλέο τροχαίο ατύχημα, την ώρα που μοτοσικλετιστής παρασύρεται σε κεντρικό δρόμο της πόλης Λίβερπουλ και στιγματίζει τις μνήμες του ίδιου.
Αναλύοντας μας την περίπτωση του… ελληνικού φαινομένου μια και η χώρα μας κατέχει την έβδομη θέση από το τέλος στη λίστα των 24 χωρών επί του θέματος, επέμεινε στη έλλειψη πολιτικής βούλησης.
Σημείωσε δε, ότι ενώ έχουν υπάρξει κάποιες βελτιώσεις για διαβάσεις πεζών και δημιουργία αυτοκινητόδρομων, η πολιτεία αδιαφορεί να ευαισθητοποιήσει τους πολίτες. Η τροχαία δεν επιμένει στην επιβολή του νόμου και ο πολίτης καθησυχάζεται στο σκεπτικό ότι δεν θα συμβεί σε εκείνον το κακό.
Έχοντας εξοικείωση με την ελληνική πραγματικότητα, όντας μάλιστα αρωγός σε σημαντικά έργα βελτίωσης σε επαρχιακές αρτηρίες, στη συνέντευξη του εστίασε σε τρία σημεία κλειδιά, που επισήμανε και κατά την διάρκεια των συναντήσεών του, με την άφιξή του στην Ελλάδα, με τον υπουργό μεταφορών και τον υπουργό προστασίας του πολίτη.
α) Κάμερες ελέγχου: Ανέτρεξε στον Ζακ Σιράκ ως πρόσωπο σημασίας, μια και το παράδειγμα της Γαλλίας το 2003 μαρτυρά ότι σε κάθε χώρα μία λιστική πρσέγγιση τελικά θέτει τις βάσεις για αλλαγή. Τόνισε ότι ακόμα κι αν τ 2004 η Ελλάδα όφειλε να αλλάξει ταυτότητα λόγω Ολυμπιακών Αγώνων δεν κατάφερε να αλλάξει πλήρως στάση σε θέματα οδικής συμπεριφοράς προκειμένου να σώζονται ζωές. «Η ταχύτητα σκοτώνει» και ως μέτρο οι κάμερες διευκολύνουν το έργο της αστυνομίας, δίχως την πρόσληψη προσωπικού εάν δεν απαιτείται.
β) Κράνος: Είμαστε από τις χώρες που η τροχαία παρεμβαίνει σπάνια όταν διαπιστώνει παραβάσεις. «Τρελαίνομαι όταν βλέπω στο δρόμο νέους ανθρώπους να οδηγούν χωρίς κράνος λες και έχουν υπογράψει συμβόλαιο για το πότε θα συμβεί κάτι αναπάντεχο, θεωρώντας ποτέ δεν θα συμβεί κάτι στους ίδιους», λέει χαρακτηριστικά, χτυπώντας καμπανάκια για τη στάση των Αρχών.
γ) Ζώνη Ασφαλείας: Είναι απαράδεκτο να μην αντιλαμβανόμαστε την χρησιμότητα της ζώνης. Δεν υπάρχει η κατάλληλη ευαισθητοποίηση ώστε τα μικρά παιδιά να μεταφέρονται με τον τρόπο που ενδείκνυται όπως υποστηρίζει, ενώ βρίσκει αδιανόητο το γεγονός ότι ι επιβάτες των πίσω καθισμάτων δεν χρησιμοποιούν ζώνη ασφαλείας σε μεγάλο ποσοστό στη χώρα μας, την ώρα που δεν υπάρχουν καν έλεγχοι για αυτό.
ΜΜΜ και περιβαλλοντική πρόβλεψη
Ζήτημα παραμένει η Βιώσιμη Κινητικότητα και η υγειέστερη μετακίνηση των πολιτών, γεγονός που θα επιτυγχανόταν και μέσω της βελτίωσης και της πιο εκτεταμένης χρήσης των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς.
Η ευθύνη της πολιτείας μεταξύ άλλων, ιδίως σε ότι αφορά τα έργα υποδομών αλλά και τον τρόπο ελέγχων παραμένει, κρίσιμης σημασίας παράγοντας, από όλες τις απόψεις. Κοινός παρονομαστής πάντως, σε κάθε είδους τοποθέτηση από πλευράς συνέδρων είναι η ανάγκη διαφοροποίησης στη νοοτροπία μας ως λαός, μια και πρόκειται για θέματα σεβασμού των συνανθρώπων μας, αλλά βελτίωσης της παιδείας μας προκειμένου να αντιληφθούμε ότι είναι ζήτημα πολιτισμού η συμπεριφορά μας στο δρόμο.