Το μεγαλύτερο αεροσκάφος του κόσμου, το Antonov AN-225, καταστράφηκε κατά τη διάρκεια της ρωσικής εισβολής στην Ουκρανία, σύμφωνα με Ουκρανούς αξιωματούχους, προκαλώντας θλίψη στον κόσμο της αεροπορίας, καθώς κατείχε συμβολική θέση.

Το τεράστιο αεροσκάφος, που ονομάζεται «Mriya» (δηλαδή ‘όνειρο’ στα ουκρανικά), ήταν σταθμευμένο σε ένα αεροδρόμιο κοντά στο Κίεβο όταν δέχτηκε ρωσική επίθεση, δήλωσαν οι ουκρανικές αρχές, προσθέτοντας ότι θα προσπαθήσουν να το ανακατασκευάσουν.

Google Maps: Γιατί απενεργοποίησε τους χάρτες στην Ουκρανία;

«Μπορεί η Ρωσία να κατέστρεψε το Mriya μας αλλά δεν θα καταστρέψουν και τα όνειρά μας για ένα ισχυρό, ελεύθερο και δημοκρατικό ευρωπαϊκό κράτος. Θα επικρατήσουμε», ήταν το μήνυμα του υπουργού Εξωτερικών της χώρας, Dmytro Kuleba.

Η ουκρανική κρατική αμυντική εταιρεία Ukroboronprom, η οποία διαχειρίζεται το Antonov AN-225, εξέδωσε την Κυριακή μια δήλωση λέγοντας ότι το αεροσκάφος έχει καταστραφεί, αλλά θα ανακατασκευαζόταν με έξοδα της Ρωσίας, κόστος που αγγίζει τα 3 δισεκατομμύρια δολάρια. «Η αποκατάσταση εκτιμάται ότι θα στοιχίζει πάνω από 3 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ και θα διαρκέσει πάνω από πέντε χρόνια. Το καθήκον μας είναι να διασφαλίσουμε ότι αυτά τα έξοδα θα καλυφθούν από τη Ρωσική Ομοσπονδία, η οποία έχει προκαλέσει εκ προθέσεως ζημιά στην αεροπορία της Ουκρανίας και στον τομέα των αερομεταφορών».

Στις 24 Φεβρουαρίου, το αεροπλάνο βρισκόταν στο έδαφος σε αεροδρόμιο κοντά στο Κιέβο, προκειμένου να γίνει η συντήρησή του. Σύμφωνα με τον διευθυντή της Antonov Airlines, ένας από τους κινητήρες αποσυναρμολογήθηκε για επισκευή και το αεροπλάνο δεν μπόρεσε να απογειωθεί εκείνη την ημέρα, αν και δόθηκαν οι απαραίτητες εντολές.

Αναφορικά με τους ισχυρισμούς των ρωσικών δυνάμεων, κατέλαβαν το αεροδρόμιο Hostomel, όπου βρισκόταν το AN-225. Μια ομάδα του CNN είδε ρωσικά αερομεταφερόμενα στρατεύματα να παίρνουν θέσεις. Οι δορυφικές εικόνες της Maxar Technologies δείχνουν πως υπάρχουν μεγάλες ζημιές στο μέρος του υπόστεγου, στο οποίο είναι αποθηκευμένο το AN-225.

Η ιστορία του Antonov AN-225 στην Ουκρανία

Το AN-225 βοηθούσε σε αερομεταφορές κατά τη διάρκεια κρίσεων σε άλλες χώρες. Στον απόηχο του σεισμού της Αϊτής του 2010, παρέδωσε προμήθειες στη γειτονική Δομινικανή Δημοκρατία. Κατά τις πρώτες ημέρες της πανδημίας, χρησιμοποιήθηκε για τη μεταφορά ιατρικών προμηθειών σε πληγείσες περιοχές.

Ήταν το δημοφιλέστερο αεροπλάνο στον κόσμο της αεροπορίας και προσέλκυε τα πλήθη όπου και να ταξίδευε, ιδίως όταν έκανε εμφάνιση σε εκθέσεις. Εξού και εκφράστηκε η απογοήτευση για την καταστροφή του αεροσκάφους. «Mriya – Θα σε θυμούνται πάντα!», έγραψε ο μπλόγκερ αεροπορίας Sam Chui στο Twitter .

Μέχρι σήμερα, το Mriya παραμένει το βαρύτερο αεροσκάφος που κατασκευάστηκε ποτέ. Τροφοδοτείται από έξι κινητήρες turbofan, έχει μέγιστο βάρος ωφέλιμου φορτίου 250 τόνων. Διαθέτει το μεγαλύτερο άνοιγμα φτερών από οποιοδήποτε άλλο αεροπλάνο σε επιχειρησιακή υπηρεσία. Μόνο ένα AN-225 κατασκευάστηκε ποτέ από την εταιρεία Antonov, που εδρεύει στο Κίεβο. Πέταξε για πρώτη φορά το 1988 και από τότε βρίσκεται σε υπηρεσία.

Ωστόσο, ξεκίνησε η κατασκευή ενός δεύτερου αεροπλάνου, αλλά δεν ολοκληρώθηκε ποτέ. Η ιστορία του AN-225 ξεκινά τη δεκαετία του 1960 και του ’70, όταν η Σοβιετική Ένωση είχε εγκλωβιστεί σε έναν αγώνα δρόμου με τις Ηνωμένες Πολιτείες. Μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 1970, προέκυψε η ανάγκη για μεταφορά μεγάλων και βαρέων φορτίων από τους χώρους συνέλευσής τους στο κοσμοδρόμιο του Μπαϊκονούρ, το εκτεταμένο διαστημικό λιμάνι στις ερήμους του Καζακστάν, που ήταν το σημείο εκτόξευσης για το πρωτοποριακό διαστημικό ταξίδι του Yuri Gagarin το 1961.

Το εν λόγω φορτίο ήταν το διαστημόπλοιο Buran, η απάντηση της Σοβιετικής Ένωσης στο Διαστημικό Λεωφορείο της NASA. Δεδομένου ότι δεν υπήρχαν τότε αεροπλάνα ικανά να το μεταφέρουν, η εταιρεία Antonov έλαβε εντολή να αναπτύξει ένα.

Με πληροφορίες από CNN