Η Ryanair έχει δείξει πολλές φορές στο παρελθόν την μονοπωλιακή-μοναρχική συμπεριφορά της ως εταιρεία και καθώς αποτελεί έναν μεγάλο πάροχο τουριστικών ροών σε πολλές χώρες της Ευρώπης, έχει και το πάτημα για να απαιτήσει διευκολύνσεις. Σε επιστολή-τελεσίγραφο που είχε στείλει τον περασμένο Σεπτέμβριο στον υπουργό Τουρισμού, κ. Κικίλια, είχε ζητήσει μια προνομιακή μεταχείριση σε επίπεδο φορολογίας και στο τέλος ανάπτυξης αεροδρομίου, που ανέρχεται στα 12 ευρώ ανά επιβάτη, ώστε να συνεχίσει τα operations της στην Ελλάδα.

Αυτό δεν έγινε και ήδη έχει ανακοινώσει το τέλος της βάσης της στη Ρόδο, ενώ προειδοποιεί πως το 2022 θα μεταφέρει τα 65 σκάφη του στόλου της που λειτουργούν εντός Ελλάδος, σε άλλες αγορές.

Ο CEO της Ryanair, Eddie Wilson, κατηγόρησε την Ελλάδα πως δεν έχει προσφέρει καθόλου κίνητρα προς την εταιρεία και καμία άλλη αεροπορική, σε σχέση με τον ανταγωνισμό στη Μεσόγειο.

«Σε αντίθεση με άλλες ευρωπαϊκές τουριστικές οικονομίες όπως η Ιταλία, η Ισπανία, η Πορτογαλία και η Κροατία, που έχουν μεταμορφώσει το περιφερειακό τουριστικό προϊόν τους μειώνοντας το κόστος πρόσβασης για να φέρουν τουρίστες όλο το χρόνο, η Ελλάδα έχει μηδενικά κίνητρα για να ενθαρρύνει τη Ryanair ή οποιεσδήποτε άλλες αεροπορικές εταιρείες να πετούν στην Ελλάδα».

Η επιστολή προβλέπει ένα σχέδιο win-win, με την εταιρεία να δεσμεύεται για μετατροπή βάσεων σε κάποια από τα 14 ελληνικά αεροδρόμια.

Η Ryanair υπόσχεται διπλασιασμό τουριστικής κίνησης

Τα λόγια του Wilson αποτελούν έναν οιωνό πλήγματος, εφόσον γίνει πράξη η αποχή της Ryanair από την ελληνική αγορά το 2022, ιδίως από τη στιγμή που έχει υποσχεθεί να διπλασιάσει τον τουρισμό από τα 5 στα 10 εκατομμύρια, με τα 2 εκατομμύρια να αφορούν σε διάστημα εκτός τουριστικής σεζόν, με αποτέλεσμα τη δημιουργία 4.000 μόνιμων θέσεων εργασίας και έσοδα 1 δισ. ευρώ σε αυτό το διάστημα.

Με τη στάση της η Ryanair δείχνει δυσαρέσκεια προς τη Fraport, που διαχειρίζεται τα 14 ελληνικά αεροδρόμια, την οποία κατηγορεί για χρεώσεις «εξωφρενικές» και κάνει λόγο για αύξηση έως και 40% των χρεώσεων που έχει στην Ελλάδα, μόνο τα τελευταία 2 χρόνια.  Πάντως, αυτά τα λόγια του Wilson έρχονται σε αντίθεση με όσα είχε πει προ ολίγων ημερών για την αυξημένη ζήτηση σε βρετανικά ταξιδιωτικά πρακτορεία.

«Νομίζω ότι η Ελλάδα έκανε υπέροχη δουλειά τα τελευταία δύο καλοκαίρια. Όταν πολλές χώρες άλλαζαν διαρκώς πολιτική, πρέπει να πιστώσουμε στην ελληνική κυβέρνηση πως έπεισε όλους τους υπόλοιπους στην Ευρώπη, μέσω της προβολής και των στατιστικών και των υγειονομικών μέτρων, να δώσουν στην Ελλάδα τη σφραγίδα έγκρισης ότι ήταν ένα ασφαλές μέρος να επισκεφθούν. Ήταν μια τεράστια επιτυχία.

Όλοι θέλουν να πάνε στη Μύκονο και στη Σαντορίνη και για αυτό υπάρχει συμφόρηση. Κι άλλα νησιά θα πρέπει να αναδειχθούν ή μέρη όπως ο Βόλος θα έπρεπε να είναι ανοιχτά στον τουρισμό καθόλη τη διάρκεια του έτους. Νομίζω λοιπόν ότι το επόμενο βήμα για την Ελλάδα, κάτι αυτό έχει επισημανθεί από την ελληνική κυβέρνηση σε πρόσφατη έκθεση για το 2030, είναι ότι πρέπει να αξιοποιήσουν την περίοδο πριν και μετά το καλοκαίρι».

Πάντως, από τη στιγμή που η Ryanair αποτελεί πυλώνα του τουρισμού για την Ελλάδα και τις μεσογειακές χώρες, θεωρείται απίθανο να μη βρεθεί μια συμβιβαστική λύση.