Περιεχόμενα
Ο κύβος ερρίφθη για το τέλος ανά επιβάτη κρουαζιέρας μετά τον «συναγερμό» που έχει σημάνει στην κυβέρνηση ο υπερτουρισμός, ιδίως στο νησί της Σαντορίνης όπου φέτος το καλοκαίρι παρατηρήθηκαν προβλήματα από τις αυξημένες τουριστικές ροές.
Στο επίκεντρο είχε βρεθεί η κρουαζιέρα και τα λιμάνια, τα οποία εξελίσσονται σε βασικές πύλες εισόδου και διέλευσης εκατομμυρίων τουριστικών κάθε καλοκαίρι.
Το ειδησεογραφικό πρακτορείο Reuters πρόσφατα έκανε πρόσφατα εκτενές ρεπορτάζ για την Σαντορίνη, επισημαίνοντας πως πολλοί από τους 20.000 μόνιμους κατοίκους της Σαντορίνης, θεωρούν πως το άλλοτε ειδυλλιακό νησί με τα γραφικά χωριά και τις παρθένες παραλίες έχει καταστραφεί από τον μαζικό τουρισμό.
Ειδικότερα, τριψήφιος ήταν ο αριθμός των προγραμματισμένων αφίξεων κρουαζιεροπλοίων τον Αύγουστο στο νησί. Οι προγραμματισμένες αφίξεις κρουαζιεροπλοίων για φέτος τον Αύγουστο έφτασαν τις 120, έναντι 115 της αντίστοιχης περσινής περιόδου. Οι αφίξεις θα είναι καθημερινές, με δύο έως επτά πλοία, εκτός από το Σάββατο 3/8 που έφτασε στο νησί μόνο ένα.
Όλες τις Τρίτες του μήνα (6/8, 13/8, 20/8, 27/8), η συνολική δυναμικότητα των πλοίων που έφτασε στο νησί ήταν 15.500 άτομα.
Τα Σάββατα ήταν οι πιο «ήσυχες» ημέρες της εβδομάδας, με εξαίρεση το τελευταίο Σάββατο του μήνα (31/8) που υπήρχε ασυνήθιστη κίνηση, καθώς έφτασαν πλοία συνολικής δυναμικότητας σχεδόν 11.500 ατόμων. Μεταξύ αυτών ήταν το Odyssey of the Seas που όλη τη σεζόν ερχόταν σε εβδομαδιαία βάση κάθε Τρίτη.
Η κυβέρνηση αντιλαμβανόμενη ότι ο υπερτουρισμός έχει δημιουργήσει τεράστια προβλήματα – αλλά και ευκαιρία για χρήματα στα κρατικά ταμεία – αποφάσισε να επιβάλει ειδικό τέλος ανά επιβάτη που αποβιβάζεται από κρουαζιερόπλοιο στο νησί της Σαντορίνης και όχι μόνο.
Τα νέα μέτρα για την κρουαζιέρα παρουσίασε η υπουργός Τουρισμού, Όλγα Κεφαλογιάννη, τονίζοντας πως έχουν ως γνώμονα την ανταποδοτικότητα του οικονομικού οφέλους από την τουριστική δραστηριότητα και την άμβλυνση της πίεσης που ασκείται από τις αυξημένες ταξιδιωτικές ροές, σε ορισμένους προορισμούς και ιδίως κατά τους μήνες αιχμής.
Η υπουργός «πάτησε» στα λεγόμενα του πρωθυπουργού επιχειρηματολογώντας πως «στην Ελλάδα έχουμε σημειακό πρόβλημα, όχι συνολικό, ως προς αυτό το ζήτημα» και γνωστοποίησε το ειδικό τέλος που θα επιβάλλεται ανά επιβάτη και ανά λιμάνι.
Ειδικότερα, η κ. Κεφαλογιάννη είπε πως επιβάλλεται ειδικό τέλος ανά επιβάτη που αποβιβάζεται από κρουαζιερόπλοιο στα λιμάνια της Μυκόνου και της Σαντορίνης ύψους 20 ευρώ και στα υπόλοιπα λιμάνια της χώρας 5 ευρώ για την περίοδο από 1η Ιουνίου έως 30 Σεπτεμβρίου κάθε έτους.
Τους μήνες Απρίλιο, Μάιο και Οκτώβριο το τέλος θα είναι 40% μειωμένο (δηλαδή 12 και 3 ευρώ αντίστοιχα). Ενώ τους μήνες Νοέμβριο έως Μάρτιο θα είναι μειωμένο κατά 80% (δηλαδή 4 και 1 ευρώ αντίστοιχα).
Πώς θα κατανεμηθούν τα έσοδα
Το ετήσιο όφελος εκτιμάται σε 50 εκατ. ευρώ. Τα έσοδα θα κατανέμονται κατά 1/3 στους δήμους όπου αποβιβάζονται οι επιβάτες, κατά 1/3 θα εγγράφονται στον προϋπολογισμό του υπουργείου Ναυτιλίας με σκοπό την εκτέλεση των απαραίτητων λιμενικών έργων και κατά 1/3 θα εγγράφονται στον προϋπολογισμό του υπουργείου Τουρισμού με σκοπό τη βελτίωση των τουριστικών υποδομών για τη στήριξη του τουριστικού προϊόντος της χώρας.
Η υπουργός Τουρισμού επεσήμανε ότι η αύξηση του τέλους εντάσσεται σ’ ένα ευρύτερο πλαίσιο στρατηγικής για την ανάπτυξη και διαχείριση της κρουαζιέρας, το οποίο θα ανακοινωθεί μετά από συνεννόηση και με τα συναρμόδια υπουργεία.
Ανάμεσα στα μέτρα που εξετάζονται είναι:
– Η ανάπτυξη του homeporting
– Η ανάπτυξη υποδομών στους λιμένες για την ορθή διαχείριση τόσο του birth allocation, όσο και για τον έλεγχο των ροών στην ξηρά.
– Κίνητρα για την προσέλκυση μικρότερων πλοίων, με επιβάτες υψηλού εισοδηματικού επιπέδου
– Μία ολοκληρωμένη μελέτη για τη αξιολόγηση της συμβολής της κρουαζιέρας στην οικονομία και του αποτυπώματός της στις τοπικές κοινωνίες.
Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA): Να ισχύσει από το 2026 το τέλος κρουαζιέρας
Την εφαρμογή το νέου τέλους κρουαζιέρας στα λιμάνια της χώρας από το 2026 και μετά ζητά από την Ελληνική Κυβέρνηση η Διεθνής Ένωση Εταιρειών Κρουαζιέρας (CLIA). Στο μεταξύ, από το 2025 η Σαντορίνη και η Μύκονος θα έχουν εφαρμόσει νέα συστήματα διαχείρισης των αφίξεων κρουαζιερόπλοιων, οπότε θα μπορεί να αξιολογηθεί και να ληφθεί υπόψη ο αντίκτυπός τους στις τουριστικές ροές.
Αναλυτικά στην ανακοίνωσή της αναφέρει:
«Κατανοούμε την επιθυμία της Ελληνικής Κυβέρνησης να διασφαλίσει έναν ισορροπημένο και βιώσιμο τουρισμό στην Ελλάδα. Χαιρετίζουμε τα σχόλια της Υπουργού Τουρισμού σχετικά με τη σημασία των λιμενικών υποδομών για τη βελτίωση της διαχείρισης των τουριστικών ροών, αλλά και την επιθυμία ανάδειξης νέων προορισμών – προτεραιότητες που ευθυγραμμίζονται με το Σχέδιο Δράσης της CLIA για την Ελλάδα, το οποίο υιοθετήθηκε πέρυσι.
Αναγνωρίζουμε, επίσης, την επιθυμία της Κυβέρνησης να αυξήσει το homeporting, δεδομένης της σημαντικής συνεισφοράς που έχει στην ελληνική οικονομία.
Την ίδια ώρα, ενθαρρύνουμε την Κυβέρνηση να εξετάσει τον πιθανό οικονομικό αντίκτυπο του νέου τέλους ανά επιβάτη για τον τουρισμό κρουαζιέρας και επαναλαμβάνουμε την έκκλησή μας για ουσιαστική διαβούλευση με τις εταιρείες κρουαζιέρας, την τοπική αυτοδιοίκηση, τα λιμάνια και τους φορείς του τουρισμού που επηρεάζονται από αυτό.
Το 2025, νέα συστήματα διαχείρισης θέσεων ελλιμενισμού θα τεθούν σε εφαρμογή στη Σαντορίνη και τη Μύκονο. Ως εκ τούτου, καλούμε την Κυβέρνηση να εφαρμόσει το νέο τέλος από το 2026 και έπειτα, επιτρέποντας να ληφθεί υπόψη ο αντίκτυπος αυτών των συστημάτων.
Σε κάθε περίπτωση, θα συνεχίσουμε να συνεργαζόμαστε στενά με την Κυβέρνηση σε κάθε πρωτοβουλία που ενισχύει τον βιώσιμο τουρισμό, με οφέλη τόσο για τους επισκέπτες όσο και για τις τοπικές κοινωνίες».