Η Σαντορίνη είναι φέτος το πιο hot νησί. Μόνο που, σε αντίθεση με τα περασμένα χρόνια, δεν συζητιέται ως προορισμός, για τις ομορφιές της, αλλά συζητιέται για το ότι πια η κατάσταση στο νησί έχει γίνει ασφυκτική σε επίπεδο προσέλευσης τουριστών, ιδίως από τα κρουαζιερόπλοια, και πρέπει να γίνει κάτι ώστε να υπάρξει αποσυμφόρηση και να γίνει επιτέλους βιώσιμος ο τουρισμός εκεί κι όχι ανεξέλεγκτος και καταστροφικός.

Σύμφωνα με ρεπορτάζ που έχουν γίνει όλο το καλοκαίρι και στοιχεία που έχουν δημοσιευτεί, υπάρχουν μέρες που στο νησί κατεβαίνουν από τα κρουαζιερόπλοια πάνω από 20.000 άνθρωποι, όλοι στο ίδιο λιμάνι. Και προκαλείται ασφυξία μόνο που βλέπεις την υπερσυγκέντρωση (δες το βίντεο εδώ).

Η κατάσταση στη Σαντορίνη θα έπρεπε να είχε διορθωθεί από 3-4 χρόνια πίσω, ίσως από το καλοκαίρι μετά την πρώτη καραντίνα, όπου ήταν πιο πρόσφορο το έδαφος και λιγότερη η ενδεχόμενη χασούρα. Δεν έγινε όμως τίποτα, όλοι κοιτούσαν πως θα επανακάμψει ο τουρισμός και πως θα φτάσουμε τα 30 και 35 εκατομμύρια τουρίστες.

Οι 2 κινήσεις που πρέπει να γίνουν στη Σαντορίνη για να σωθεί από τον υπερτουρισμό

Μόνο έτσι θα σωθεί η Σαντορίνη

Τώρα λοιπόν, που η Σαντορίνη βρίσκεται ήδη ένα βήμα μετά από το σημείο που θα έπρεπε να έχουν γίνει αλλαγές, η αναγκαιότητα να παρθούν μέτρα είναι τεράστια. Και με βάση όσα λένε οι ντόπιοι και οι δημοτικές αρχές, είναι δύο αυτά που πρέπει να γίνουν για να είναι βιώσιμη η τουριστική σεζόν στο νησί.

1. Αυτό που ήδη αποφασίστηκε, να μην υπερβαίνουν οι τουρίστες από τα κρουαζιερόπλοια τους 8.000 την ημέρα από το 2025. Όχι όμως έτσι γενικά κι αόριστα. Στόχος είναι, όπως διαβάζουμε στον Οικονομικό Ταχυδρόμο, να δοθεί προτεραιότητα από το καλοκαίρι του 2025 στα κρουαζιερόπλοια που έχουν μικρότερο αποτύπωμα άνθρακα στην ατμόσφαιρα, που έχουν σκοπό να παραμείνουν περισσότερες ώρες στο λιμάνι των Φηρών, άρα οι τουρίστες θα αναγκαστούν να καταναλώσουν και να αφήσουν χρήμα στο νησί και αυτά που φτάνουν στη Σαντορίνη και τους νεκρούς μήνες, δηλαδή Μάρτιο και Απρίλιο.

2. Νέο λιμάνι, νέα μαρίνα. Έχουν αρχίσει να τρέχουν οι εξελίξεις για να βρεθεί ανάδοχος εταιρεία που θα φτιάξει τη μαρίνα στον Μονόλιθο στη Σαντορίνη, η οποία θα επιτρέπει τον ελλιμενισμό σε 350 μικρά και μεγάλα σκάφη αναψυχής, παίρνοντας πίεση από το λιμάνι των Φηρών, όπου πάνε τα κρουαζιερόπλοια. Το νέο λιμάνι δεν έχει μόνο ποσοτικό χαρακτήρα, αλλά και ποιοτικό, αφού στα Φηρά ο χρόνος και η τόση συσσώρευση, έχουν προκαλέσει φθορές και δεν αποτελεί ένα σύγχρονο λιμάνι.

Αν γίνουν αυτά τα δύο, τότε λύνεται σε μεγάλο ποσοστό το πρόβλημα στο νησί, αλλά δεν είναι τα μόνα που πρέπει να συμβούν, αφού υπάρχουν σαφώς ανάγκες εκσυγχρονισμού των υποδομών, μα και τέλος των δομήσεων και της παραχώρησης γης για να χτιστούν ξενοδοχεία και καταλύματα, μειώνοντας το ωφέλιμο έδαφος στο νησί.