Στη δημοσιότητα ήρθαν οι διάλογοι του σταθμάρχη της Λάρισας, με τους μηχανοδηγούς της αμαξοστοιχίας Intercity 62 και τον κλειδούχο, πριν από το δυστύχημα στα Τέμπη και αυτές οι σύντομες συνομιλίες ρίχνουν «φως» στο τι συνέβη.

Ο σταθμάρχης έχει συλληφθεί ως υπαίτιος του δυστυχήματος στα Τέμπη και αντιμετωπίζει σοβαρές κατηγορίες ενώ στην απολογία του, κατά την προανάκριση, φέρεται να αναγνώρισε το λάθος του ενώ σήμερα θα βρεθεί ενώπιον ανακριτή.

Στους διαλόγους που έδωσε στη δημοσιότητα στο «Πρώτο Θέμα», ο σταθμάρχης φέρεται χωρίς να το αντιλαμβάνεται να δίνει εντολή στο Intercity 62 να μπει στην παρακαμπτήριο και να συνεχίσει το ταξίδι του από τη γραμμή στην οποία ήδη κινούνταν η εμπορική αμαξοστοιχία.

Δείτε επίσης: Η στιγμή της σύγκρουσης, βίντεο σοκ

Οι οδηγοί δεν παραξενεύτηκαν βλέποντας μπροστά τους το κόκκινο φωτόσημο, επειδή το σύστημα φωτοσήμανσης δεν λειτουργεί. Ο σταθμάρχης φέρεται να μην αντιλήφθηκε πως το τρένο μπήκε στην αντίθετη γραμμή, οπότε δεν υπήρχε πιθανότητα να διορθώσει το λάθος του στα λίγα λεπτά που απέμεναν πριν από το δυστύχημα στα Τέμπη, αναφέρουν σιδηροδρομικές πηγές που επικαλείται το «Πρώτο Θέμα».

Οι μηχανοδηγοί δεν είχαν λόγο να αμφισβητήσουν την εντολή του σταθμάρχη, καθώς θεώρησαν ότι είχε επικοινωνήσει με τον συνάδελφό του στους Νέους Πόρους και ότι η γραμμή ήταν ελεύθερη.

Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με την αστυνομία, ο σταθμάρχης κατηγορείται για ανθρωποκτονία από αμέλεια, σωματική βλάβη από αμέλεια και επικίνδυνες παρεμβάσεις στη συγκοινωνία μέσων. 

Δυστύχημα στα Τέμπη: Ο διάλογος του σταθμάρχη με τον μηχανοδηγό

Στο ηχητικό ντοκουμέντο της εφημερίδας, ο διάλογος του μηχανοδηγού του Intercity με τον σταθμάρχη είναι:

  • Μηχανοδηγός: Η Λάρισα ακούει;
  • Σταθμάρχης: Ακούει. Με 47 νούμερο περνάτε κόκκινο φωτόσημο εξόδου, έως φωτόσημο εισόδου Νέων Πόρων.
  • Μηχανοδηγός: Βασίλη φεύγω;
  • Σταθμάρχης: Φεύγεις, φεύγεις.
  • Μηχανοδηγός: Έγινε, καλό βράδυ
  • Σταθμάρχης: Καλή συνέχεια.
https://youtu.be/A5flwrQSdS8

Είχε προηγηθεί διάλογος του σταθμάρχη με τον κλειδούχο. Ο τελευταίος ρώτησε τον σταθμάρχη αν έπρεπε να γυρίσει το κλειδί στην ευθεία, οπότε το τρένο θα συνέχιζε στην κανονική γραμμή, δίχως πρόβλημα. Όμως, εκείνος του απάντησε ότι θα χρησιμοποιούσε τη διαγώνιο ένα τοπικό τρένο, όπως και συνέβη. Αλλά, στη συνέχεια, ο σταθμάρχης ξέχασε να γυρίσει το κλειδί, με συνέπεια το Intercity να μπει στο «αντίθετο ρεύμα».

Ο διάλογος του σταθμάρχη με τον κλειδούχο:

  • Υπάλληλος σιδηροδρομικού σταθμού: Βασίλη να γυρίσω;
  • Σταθμάρχης: Όχι, όχι. Άστο όπως είναι γιατί ακολουθεί το 1564.
  • Υπάλληλος σιδηροδρομικού σταθμού: Έγινε, καλώς, το αφήνω όπως είναι η διαγώνιος.
https://youtu.be/QIVSMbL2yq8

H αμαξοστοιχία Intercity 62 του δρομολογίου Αθήνα – Θεσσαλονίκη περνούσε λίγο πριν από τις 11 το βράδυ της Τρίτης από τον σταθμό της Λάρισας, με 341 επιβάτες και 13μελές πλήρωμα . Λίγα λεπτά αργότερα, συνέβη η τραγωδία: παρά το γεγονός ότι η σιδηροδρομική γραμμή Αθήνας – Θεσσαλονίκης είναι διπλή, το τρένο, με τουλάχιστον 342 επιβάτες συγκρούστηκε μετωπικά με εμπορική αμαξοστοιχία που έκανε το αντίστροφο δρομολόγιο, με αποτέλεσμα τα πρώτα τρία βαγόνια να εκτροχιαστούν και να πάρουν φωτιά.  Μέχρι τώρα, οι πυροσβέστες έχουν ανασύρει 43 νεκρούς – αλλά οι Αρχές εκτιμούν ότι ο τελικός απολογισμός θα είναι μεγαλύτερος καθώς υπάρχουν 19 αγνοούμενοι. Πρόκειται κυρίως για φοιτητές και φοιτήτριες, που επέστρεφαν στις σχολές τους μετά από το τριήμερο  της Καθαράς Δευτέρας.

Η καταστροφή είχε ξεκινήσει από τον σταθμό της Λάρισας, όταν ο σταθμάρχης, που είχε εμπειρία μόλις ενός μήνα σε αυτή τη θέση, έδωσε εντολή στους μηχανοδηγούς να μπουν στο «αντίθετο ρεύμα» – στην γραμμή από Θεσσαλονίκη προς Αθήνα. Αυτό αποδεικνύεται από το «τηλεγράφημά» του – την εντολή στο ραδιοτηλέφωνο, η οποία καταγράφεται στα βιβλία του σιδηροδρομικού σταθμού.

Από τη στιγμή που το τρένο μπήκε στην παρακαμπτήριο για να συνεχίσει το ταξίδι του «στο ρεύμα της «καθόδου» προς Αθήνα και ο σταθμάρχης δεν είχε εικόνα ότι η εμπορική αμαξοστοιχία κινούνταν στην ίδια γραμμή προς την αντίθετη κατεύθυνση, το δυστύχημα ήταν αναπόφευκτο.

Σημειώνεται ότι σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Hellenic Trains, το Ιntercity 62, που είχε αναχωρήσει από τον Σταθμό Λαρίσης στις 19.22 της Τρίτης έφυγε με καθυστέρηση 48 λεπτών από τον σιδηροδρομικό σταθμό του Παλαιοφάρσαλου, στις 22.48.

Το τρένο είχε αναπτύξει μεγάλη ταχύτητα – ως 160 χιλιόμετρα την ώρα – μετά από το πέρασμά του από τον σταθμό της Λάρισας. Αυτό που προκαλεί εντύπωση στην μεγαλύτερη σιδηροδρομική τραγωδία για τη χώρα μας, είναι το γεγονός ότι η έλλειψη κάθε τεχνολογικού βοηθήματος δεν επιτρέπει να υπάρχει η παραμικρή «δεύτερη γραμμή άμυνας» στην περίπτωση ανθρώπινού λάθους.