Το σιδηροδρομικό δυστύχημα που σημειώθηκε το βράδυ της Τρίτης (28/02) στα Τέμπη, με αποτέλεσμα τουλάχιστον 57 νεκροί να χάσουν τη ζωή τους, έχει ξεσηκώσει μεγάλη κουβέντα για την τηλεδιοίκηση, αλλά και τις δικλείδες ασφαλείας.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με ρεπορτάζ που μεταδόθηκε τη Δευτέρα (06/03) στο κεντρικό δελτίο ειδήσεων του ΑΝΤ1, υπάρχουν 7 δικλείδες ασφαλείας. Αν ο σταθμάρχης αποφασίσει να βάλει ένα τρένο σε γραμμή αντίθετης κυκλοφορίας, προβλέπεται να βγει στην αποβάθρα και να παραδώσει το υπόδειγμα με το κόκκινο φωτόσημο κυκλοφορίας στον μηχανοδηγό του εν λόγω τρένου.
Επίσης, ο σταθμάρχης υποχρεούται να δει την αλλαγή στην πορεία του τρένου. Την ίδια δουλειά μπορεί να κάνει και με το ραδιοτηλέφωνο, όπως συνέβη και με τον σταθμάρχη στη Λάρισα, καθώς μπροστά του έχει έναν πίνακα, στον οποίο μπορεί να δει το τρένο ότι κινείται στη γραμμή καθόδου. Μάλιστα, παρών στις διαδικασίες πρέπει να είναι και ο κλειδούχος που διαπιστώνει την κατεύθυνση του τρένου.
Ο μηχανοδηγός που βρίσκεται πάνω στο τρένο, με τη σειρά του, οφείλει να κάνει ανακοίνωση ότι η αμαξοστοιχία αναχωρεί από τον σταθμό με κόκκινο φωτόσημο εισόδου από τη γραμμή ανόδου. Αν είχε συμβεί αυτό στην εθνική τραγωδία των Τεμπών, αυτή την αναγγελία – τουλάχιστον θεωρητικά – θα μπορούσε να την είχε ακούσει και η εμπορική αμαξοστοιχία, που κινείτο στην ίδια γραμμή.
Ακόμα, κάθε μηχανοδηγός έχει χαρτί με τα δρομολόγια και ξέρει περίπου τι θα δει άρα οφείλει – βάσει του κανονισμού – να το αναφέρει με τον τίτλο της αμαξοστοιχίας του. Ο προϊστάμενος της αμαξοστοιχίας κοιτάζει από το παράθυρο του τρένου για να δει πού πάει το τρένο, αλλά και τα κλειδιά στην κατεύθυνσή του, και παρεμβαίνει εάν χρειαστεί.
Ο σταθμάρχης Λάρισας, στην περίπτωση του δυστυχήματος των Τεμπών, θα έπρεπε να είχε ενημερώσει τον σταθμάρχη Νέων Πόρων, λέγοντάς του ότι το τρένο έχει λανθασμένη κατεύθυνση. Επίσης, όλα δείχνουν, πως δεν υπήρχε τηλεγράφημα διακοπής της κυκλοφορίας στη γραμμή ανόδου.
Φωτογραφία κειμένου: SOOC | Alexandros Michailidis