Περιεχόμενα
Από το μεσημέρι της Παρασκευής τα social media κατακλύστηκαν με αναφορές στο e-food. Το πιο κυρίαρχο hashtag ήταν το #cancel e-food και πλήθος κόσμου αναρτούσε φωτογραφία με screenshot από το κινητό του όπου προχωρούσε στην απεγκατάσταση της εφαρμογής. Η κίνηση της εταιρείας να αποστείλει μήνυμα στους ντελιβεράδες της όπου τους έθετε το δίλημμα «ή θα γίνετε συνεργάτες ή δε θα ανανεωθεί η σύμβαση σας», προκάλεσε τη μήνη του κόσμου που οδήγησε σε ανατροπή των δεδομένων.
Μέσα σε μερικές ώρες η e-food είχε ανακαλέσει το αρχικό μήνυμα, έκανε λόγο για λάθος διατύπωση και από τον διχαστικό-εκβιαστικό τρόπο που ετίθετο στην αρχική της ενημέρωση, κατέληξε σε μια απλή παράθεση των επιλογών που έχει ο ντελιβεράς, δίχως να διακυβεύεται η θέση του και η ανανέωση της τρίμηνης σύμβασης.
Στη διάρκεια της πανδημίας, διάστημα στο οποίο αυξήθηκαν οι παραγγελίες μέσω e-food και άλλων αντίστοιχων εφαρμογών, έγινε τεράστια η ανάγκη για ντελίβερι, ενώ αρκετοί άνθρωποι που έχασαν τις δουλειές τους, στράφηκαν σε αυτή την κατεύθυνση ως μια προσωρινή λύση μέχρι να ανοίξει η αγορά. Η e-food παράλληλα ήθελε να αυξήσει τον κύκλο εργασιών της (είχε 49% αύξηση τζίρου το 2020) και να ανταγωνιστεί την Wolt που δάνειζε τους δικούς της ντελιβεράδες σε καταστήματα για να τους εξυπηρετούν σε παραγγελίες.
Έτσι, προχώρησε σε πρόσληψη 4.000 διανομέων, σύμφωνα με το protothema.gr. Καθώς η efood τα τελευταία χρόνια προσφέρει αυξημένες αμοιβές κατά 30% για 4ωρη ή 8ωρη απασχόληση , στολή και άλλες παροχές, έγινε πόλος έλξης. Κατάφερε να συγκεντρώσει την πλειοψηφία των ντελιβεράδων σε σημείο που οι περισσότερες ψησταριές της γειτονιάς να μη βρίσκουν ταχυμεταφορείς.
Οι περισσότεροι είχαν προσληφθεί με συμβάσεις 3 μηνών, οι οποίες ανανεώνονταν. Η e-food είχε ούτως ή άλλως δώσει χαρακτηριστικά freelancing στη διαδικασία, αφού επέτρεπε στους ντελιβεράδες να διαμορφώνουν το καθημερινό τους ωράριο σε αρκετές περιπτώσεις. Ίδια λογική έχει και ο ανταγωνισμός.
Πώς φτάνουμε λοιπόν στα πανηγύρια για την «ήττα» της e-food
Στα πρώτα 24ωρα από τη μαζική επίθεση προς την εταιρεία, οι παραγγελίες που ήταν κατά μέσο όρο τις Παρασκευές και το Σαββατοκύριακο στις 200.000, είχαν πτώση της τάξεως του 30%, δηλαδή περίπου 60.000 λιγότερες. Στοιχεία για το αν αυτές οι παραγγελίες μετατέθηκαν σε άλλες πλατφόρμες ή επιλέχθηκαν άμεσες παραγγελίες από τα καταστήματα ενδιαφέροντος, δεν υπάρχουν ακόμα, αλλά η λογική λέει ότι αυτό συνέβη.
Τι ήταν αυτό που ενόχλησε με την e-food τόσο πολύ ώστε να αντιμετωπιστεί με τέτοιο τρόπο, σε αντίθεση με την Wolt που έχει συνεργατική σχέση με τους ντελιβεράδες; Ήταν κυρίως το εκβιαστικό, κατά τα φαινόμενα, δίλημμα και λιγότερο το είδος συνεργασίας που πρότεινε. Η Wolt εξ αρχής λειτουργεί με αυτόν τον τρόπο και παρά το ότι αρκετές αναρτήσεις επιχείρησαν να την βάλουν στο κάδρο της κριτικής και να την τοποθετήσουν δίπλα στο δίπολο «εργασιακός μεσαίωνας», δε θα μπορούσε να σταθεί καμία κατηγορία.
Αυτό γιατί η Wolt δεν έθεσε ζήτημα μη ανανέωσης συνεργασίας και σίγουρα δεν έβαλε σε κανέναν ντελιβερά της το πιστόλι στο μέτωπο για να γίνει συνεργάτης της. Από την πρώτη στιγμή της παρουσίας της στην ελληνική αγορά πριν από 2-3 χρόνια, έθεσε ένα εργασιακό πλαίσιο και από τη στιγμή που βρίσκει ανταπόκριση, το συνεχίζει. Η e-food έκανε το «λάθος» να προτείνει μια αλλαγή με λάθος διατύπωση ή με ηθελημένα διλημματική.
Το βασικότερο όμως ερώτημα είναι το εξής: λύθηκε το πρόβλημα; Σώθηκε το δάσος; Μάλλον όχι. Μάλλον μόνο ένα δέντρο σώθηκε. Κι αυτό γιατί οι ντελιβεράδες βρίσκονται όντως σε εργασιακό μεσαίωνα εκτός πλαισίου e-food. Δεν είναι καμία συνταρακτική αποκάλυψη το ότι όσοι κάνουν ντελίβερι σε καταστήματα δεν έχουν την παραμικρή κάλυψη ή ασφάλιση, δεν τους παρέχεται όχημα και χρησιμοποιούν το δικό τους και δεν τους πληρώνουν ούτε τη βενζίνη.
Αν βάλει κάποιος εκτός τις αλυσίδες καταστημάτων, όλα τα σουβλατζίδικα, κρεπερί, πιτσαρίες κλπ. παρέχουν το εργασιακό μίνιμουμ στους ντελιβεράδες τους. Παρόλα αυτά, δε σταματήσαμε να παραγγέλνουμε απ΄αυτούς. Δεν ρωτήσαμε ποτέ έναν ντελιβερά που μας φέρνει φαγητό στο σπίτι μας αν είναι καλυμμένος σε περίπτωση ατυχήματος για παράδειγμα. Δεν βάλαμε ένα μεγάλο Χ στο κατάστημα που δουλεύει γιατί του φέρεται απάνθρωπα και παράνομα επί της ουσίας. Παραγγείλαμε ξανά και ξανά.
Η κακή βαθμολόγηση ντελιβεράδων στο e-food και η ευθύνη των καταστημάτων
Αυτό αποκαλύπτει και την υποκρισία που φάνηκε μέσα από το #cancel e-f00d. Σε αυτή την περίπτωση ο κόσμος πανηγύρισε και το μότο ήταν «δείξαμε ότι ενωμένοι είμαστε ανίκητοι και πρέπει να μας τρέμουν, δείξαμε ότι μπορούμε να αλλάξουμε τον κόσμο». Το δείξαμε βέβαια απέναντι σε μια εταιρεία που σε σχέση με τα καταστήματα, προσφέρει παροχές στους εργαζομένους, τους παρέχει όχημα, τους καλύπτει σε περίπτωση ατυχήματος.
Ήταν εύκολος στόχος όμως το e-food γιατί έχει brand. Το σουβλατζίδικο του Μπάμπη στη γειτονιά δεν το αγγίζουμε.
Και φυσικά μέσα σε όλο αυτό να μην ξεχάσουμε και το πόσες φορές αυτοί που έσβησαν την εφαρμογή, μπήκαν σε αυτή για να γράψουν κριτική για ένα κατάστημα και έκαναν λόγο για πολύ αργό ντελίβερι και βαθμολόγησαν με 2 ή 3 αστέρια την ταχύτητα. Κι αυτό δέντρο είναι.
Γιατί πίσω απ΄αυτό υπάρχει το δάσος που οδηγεί, με ευκολία είναι η αλήθεια, τους ντελιβεράδες να παραβιάζουν ό,τι STOP υπάρχει, να πηγαίνουν αντίθετα σε κάθε δρόμο και να καβαλάνε τα πεζοδρόμια γιατί τους βολεύει για να παραδώσουν την παραγγελία. Και γι΄αυτό θα πρέπει και οι ίδιοι να λογοδοτήσουν, μιας και η δικαιολογία ότι τους αναγκάζει η επιχείρηση είναι η μία μόνο εξήγηση. Αυτή με το μεγαλύτερο ποσοστό μεν, αλλά η μία.
Οι περισσότεροι που οδηγούν μηχανάκι και χωρίς να κάνουν ντελίβερι, πάλι το ίδιο παράνομοι και παραβατικοί είναι σε επίπεδο οδικής κυκλοφορίας.
Για όλα τα παραπάνω λοιπόν, η όλη στάση μας στα social media και αυτή η τρομερή ανάγκη να δείξουμε μια επανάσταση απέναντι στην e-food, είναι μάλλον φαιδρή και σίγουρα ελλειμματική.
Υ.Γ. Λαλίστατοι όλοι οι επαναστάτες κωμικοί που καταγγέλλουν τα πάντα, αλλά στην περίπτωση του e-food δεν είχαν κάτι να πουν, γιατί συνεργάζονται μαζί του και το διαφημίζουν…