Με κομμένη την ανάσα παρακολουθεί το πανελλήνιο την σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη, με τους τηλεοπτικούς σταθμούς να μεταδίδουν λεπτό προς λεπτό τις εξελίξεις αλλάζοντας τη ρόη προγράμματός τους.
Δυστυχώς δεν είναι η πρώτη φορά στη χώρα μας που συμβαίνει τραγωδία σε σιδηροδρομικό δίκτυο. Τα δύο πιο τραγικά δυστυχήματα που συγκλόνισαν την Ελλάδα είναι στα χρόνια της Χούντας, το 1968 και το 1972 με αμαξοστοιχίες στο Δερβένι και στη Λάρισα.
Η τραγωδία στο Δερβένι ξεκίνησε στις 30/09/1968 όταν δύο αμαξοστοιχίες ξεκίνησαν από την Κυπαρισσία για την Αθήνα με μιάμιση ώρα διαφορά μεταξύ τους και 2.500 επιβάτες η καθεμία. Συγκεκριμένα στις 15.15 η πρώτη αμαξοστοιχία, η 304 αναχώρησε από την Πάτρα και στις 18.20 περίπου βρισκόταν ένα χιλιόμετρο μετά από το Δερβένι Κορινθίας. Να σημειώσουμε ότι η αμαξοστοιχία αυτή ήταν ταχεία και σταματούσε σε όλους τους σταθμούς. Η δεύτερη αμαξοστοιχία, η 306 ξεκίνησε από την Πάτρα στις 16.24, η οποία σταματούσε μόνο στους μεγάλους σταθμούς.
Όλα άρχισαν όταν η αμαξοστοιχία 304 βρισκόταν κοντά στο Δερβένι όπου ξαφνικά κάποια ή κάποιος τράβηξε τον μοχλό του σήματος κινδύνου. Ο μηχανοδηγός ελάττωσε ταχύτητα και το τρένο ακινητοποιήθηκε. Οι σιδηροδρομικοί υπάλληλοι στην συνέχεια κατέβηκαν και αφού τοποθέτησαν προειδοποιητικό σήμα στο πίσω μέρος του τρένου για να ενημερώσουν τον μηχανοδηγό της 306, προσπάθησαν να δουν τι ακριβώς είχε γίνει με το σήμα κινδύνου.
Στο μεταξύ η αμαξοστοιχία 306 πλησίαζε. Από τον Τύπο γράφτηκαν διάφορα, όπως ότι υπήρχαν 4 σιδηροδρομικοί που είχαν κατέβει από το 304, είχαν πιάσει κουβέντα ενώ η αμαξοστιχία 306 κινούνταν με ταχύτητα μεγαλύτερη των 50 χιλιομέτρων. Έτσι ήταν αναμενόμενο να μην δουν το προειδοποιητικό σήμα που είχαν τοποθετήσει οι αρμόδιοι. Όταν οι μηχανοδηγοί της 306 αντιλήφθηκαν την ακινητοποιημένη αμαξοστοιχία ήταν πολύ αργά. Οι αγωνιώδεις προσπάθειές τους να ακινητοποιήσουν το τρένο απέτυχαν. Η μηχανή της 306 έπεσε πάνω στο τελευταίο βαγόνι της 304, το οποίο μεταβλήθηκε σε μια άμορφη μάζα, ενώ τρία ακόμα βαγόνια εκτροχιάστηκαν. Ο απολογισμός ήταν τραγικός με 34 νεκρούς και περισσότερους από 150 τραυματίες.
Το τραγικό δυστύχημα στον Δοξαρά Λάρισας
Λίγα χρόνια αργότερα, στη Θεσσαλία, από τη μετωπική σύγκρουση δύο τρένων, μεταξύ των σιδηροδρομικών σταθμών του Δοξαρά (Λάρισας) και των Ορφανών (Καρδίτσας), άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους και δεκάδες άλλοι τραυματίστηκαν. Η ιστορία του τρένου είχε ξεκινήσει στις 13.30 από τη Θεσσαλονίκη, με προορισμό την Αθήνα, ενώ το άλλο, στις 9:30 από τον Πειραιά με προορισμό τη συμπρωτεύουσα. Δύο μηχανοδηγοί παρέλαβαν τη ντιζελάμαξα ALCO.A323 και κατευθύνθηκαν στον σιδηροδρομικό σταθμό της Θεσσαλονίκης. Εκεί, η Α323, μπαίνει επικεφαλής του τρένου που πριν λίγο είχε φτάσει με μικρή καθυστέρηση από το Μόναχο. Τελικός προορισμός για την υπερταχεία απολύτου προτεραιότητας «Ακρόπολις Εξπρές», ήταν η Αθήνα. Στις 13.30, το «Ακρόπολις», ξεκίνησε από τη συμπρωτεύουσα. Με σχετικά μεγάλη καθυστέρηση, το «Ακρόπολις» έφτασε στη Λάρισα, όπου έκανε μία σύντομη στάση και συνέχισε την πορεία του.
Η διασταύρωση των δύο τρένων, προγραμματίστηκε να γίνει είτε στο σταθμό των Ορφανών, είτε στον σταθμό του Δοξαρά. Σε αυτό το σημείο ξεκίνησε και η διαφωνία μεταξύ των δύο σταθμαρχών, καθώς ο ένας ήθελε να γίνει η διασταύρωση στον σταθμό του άλλου. Για το λόγο αυτό ενημερώθηκε ο ρυθμιστής κίνησης των τρένων, από την Αθήνα για να δώσει λύση. Οι συνεννοήσεις μεταξύ των τριών υπαλλήλων του ΟΣΕ, δεν είχαν αποτέλεσμα, καθώς δεν υπήρχαν σύγχρονα συστήματα επικοινωνίας.
Το «Ακρόπολις», πέρασε κανονικά από τον Δοξαρά, χωρίς να σταματήσει, καθώς είχε προτεραιότητα, ενώ και ο σταθμάρχης έδωσε εντολή να ξεκινήσει η «πόστα» από τα Ορφανά! Στο μεταξύ, ο βοηθός μηχανοδηγός τις 121 Σακελλαρίου, έχοντας δεχτεί παράπονα από τον προϊστάμενο της «πόστας», ότι υπήρχε πρόβλημα θέρμανσης, άφησε τη θέση του και πήγε στο μηχανοστάσιο να δει την ατμογεννήτρια. Έτσι, ο μηχανοδηγός που καθόταν δεξιά, δεν είχε ορατότητα προς τα αριστερά, απ’ όπου ερχόταν η υπερταχεία. Σε ελάχιστο χρονικό διάστημα, το «Ακρόπολις», με ταχύτητα 100 km/h, και η Α121 συγκρούστηκαν μετωπικά. Από την τραγωδία αυτή 21 άνθρωποι άφησαν την τελευταία τους πνοή και περισσότεροι από 40 τραυματίστηκαν.