Περιεχόμενα
Όταν ψάχνει κανείς σε μια θαλάσσια περιοχή 120.000 τετραγωνικών χιλιομέτρων για συντρίμμια αεροσκάφους, τότε δεν έχει πιθανότητες να βρει κάτι. Γι΄αυτό και η πτήση της Malaysian Airlines, αυτός ο μύθος του πρόσφατου παρελθόντος, αποτέλεσε ένα μεγάλο μυστήριο. Ήταν 8 Μαρτίου του 2014 όταν το αεροσκάφος MH370 εξαφανίστηκε από τα ραντάρ για 40 λεπτά, πριν κινητοποιηθεί ένας ολόκληρος μηχανισμός ανεύρεσής του.
Μέσα στο αεροσκάφος βρίσκονταν 239 άνθρωποι, μαζί με το πλήρωμα και μέχρι τις 30 Ιουλίου του 2018 οι αρχές της Αυστραλίας το αναζητούν σε όλο τον νότιο Ινδικό Ωκεανό, έχοντας σπαταλήσει 200 εκατομμύρια δολάρια σε δύο έρευνες που ολοκληρώθηκαν άκαρπες. Τα σενάρια που ακολούθησαν για την εξαφάνισή του τότε, έλεγαν ότι είτε ο πιλότος Zaharie Ahmad Shah το έριξε στον ωκεανό γιατί είχε προσωπικά προβλήματα, είτε το έκανε ο 27χρονος συνοδηγός Fariq Abdul Hamid, που σε αυτό το σενάριο απενεργοποίησε τους μοχλούς του πιλότου και έστειλε το σκάφος στον αφανισμό.
Άλλα σενάρια περιλαμβάνουν τη ρίψη του MH370 από τις ΗΠΑ υπό τον φόβο τρομοκρατικής επίθεσης, την κατάληψη του αεροσκάφους από Ρώσους που το μετέφεραν στο Καζακστάν ή την κατάληψη από τρομοκράτες αυτονομιστές που το έριξαν πάνω στο ναυτικό της Κίνας.
Όποιο από τα παραπάνω και να ισχυεί, παραμένει ένα αεροπλάνο που συνετρίβη και δεν βρέθηκε ούτε ίχνος του σε αυτά τα 8 χρόνια. Ο ειδικός στην αεροδιαστημική Richard Godfrey έχει όμως μια θεωρία που ανατρέπει τα σενάρια και την πορεία που μπορεί να ακολούθησε η πτήση της Malaysian Airlines.
Ο Godfrey ισχυρίζεται ότι ανακάλυψε που αναπαύεται το MH370 χρησιμοποιώντας εξελιγμένη τεχνολογία ραδιοκυμάτων και υποστηρίζει πως ο πιλότος αποφάσισε να ρίξει το αεροπλάνο γιατί…τον ακολουθούσαν.
Το αεροπλάνο έπεσε στα δυτικά του Περθ της Αυστραλίας
Ο Βρετανός εντοπίζει το σημείο που έπεσε η πτήση της Malaysian Airlines από την Κουάλα Λουμπούρ για το Πεκίνο, σε ένα σημείο 1.933 χιλιόμετρα δυτικά του Πέρθ στην ανατολική ακτή της Αυστραλίας, και σε βάθος 4.000 μέτρων υπό της θαλάσσιας επιφάνειας, σε μια θαλάσσια ζώνη που αποκαλείται Έβδομη Αψίδα.
Χρησιμοποιώντας το WSPR (Έναν ανιχνευτή αδύναμων σημάτων), ο Godfrey εντόπισε διακυμάνσεις που προκάλεσε το αεροπλάνο στις ραδιοσυχνότητες σε παγκόσμια κλίμακα, ανακάλυψε την τελική του πορεία, κάνοντας μια από τις πιο ακριβείς εκτιμήσεις για τα συντρίμμια.
Ο Godfrey εξηγεί ότι το MH370 είχε ασυνήθιστα μοτίβα στην πορεία του όσο ήταν εντός ραντάρ, όπως όταν έκανε στροφή 360 μοιρών πάνω από τον ωκεανό. Αυτό ενισχύει και το σενάριο ο πιλότος να έβγαλε επίτηδες εκτός πορείας το αεροσκάφος. «Όλοι ως τώρα υπέθεταν ότι ακολούθησε ένα ευθύ μονοπάτι ή ότι ίσως να ήταν στον αυτόματο πιλότο. Πιστεύω ότι είχε ενεργό πιλότο σε όλη τη διάρκεια της πτήσης», είπε ο Βρετανός στην εκπομπή 60 Minutes.
Η πτήση της Malaysian Airlines φαίνεται πως πήρε μια ασυνήθιστη κατεύθυνση μετά την 3η ώρα, η οποία κράτησε για 20 λεπτά. Αυτό το μοτίβο που λέγεται holding pattern, δηλαδή μοτίβο αναμονής, είθισται να συμβαίνει όταν ο πιλότος κινείται σε ένα συγκεκριμένο εναέριο τμήμα και έχει επικοινωνία με τον Πύργο Ελέγχου, περιμένοντας σήμα για το αν συνεχίζει κανονικά και προσγειώνει το σκάφος.
Στην περίπτωση του MH370, αυτό το μοτίβο σημαίνει πως ο πιλότος είχε επικοινωνία με τις αρχές της Μαλαισίας, παρόλο που η κυβέρνηση υποστηρίζει ότι το αεροσκάφος είχε τελευταία επαφή μαζί τους μέχρι 38 λεπτά μετά την απογείωση. «Μου φαίνεται παράξενο, αν προσπαθείς να ρίξεις ένα αεροσκάφος στο πιο απόμακρο μέρος του νότιου Ινδικού Ωκεανού, να κάνεις το μοτίβο αναμονής». Άρα ίσως ο πιλότος να τσέκαρε αν τον ακολουθεί κάποιο άλλο αεροσκάφος. «Ίσως ήθελε χρόνο για να αποφασίσει τι θα κάνει, πού θα πήγαινε μετά. Ελπίζω αν υπήρξε οποιαδήποτε επικοινωνία με τις αρχές της Μαλαισίας, έστω και μετά από 8 χρόνια να βγουν να το πουν».
Υπάρχουν 160 σημεία όπου μπορεί να έπεσε η πτήση της Malaysian Airlines
Ο Godfrey έχει καταδείξει 160 σημεία στον χάρτη σημάτων, όπου αυτά διαταράχθηκαν και αποκαλύπτει πως εκείνο το βράδυ μόνο ένα άλλο αεροπλάνο ήταν στην περιοχή και απείχε τουλάχιστον μια ώρα, κάτι που σημαίνει πως οι αναταράξεις προκλήθηκαν από την πτήση της Malaysian Airlines.
Τα ευρήματα του Godfrey δημιουργούν νέα ελπίδα στους συγγενείς των νεκρών, όπως η Danica Weeks, που έχασε τον άντρα της Paul. «Ήμουν τόσο σίγουρη ως τώρα πως δεν ήταν ο πιλότος. Τώρα, σχεδόν 8 χρόνια μετά την εξαφάνιση και με τρία χρόνια αναζήτησης, θα πρέπει να πετάξω αυτή τη σιγουριά. Βγάζει νόημα πάντως. Ψάχναμε για ένα σκάφος-φάντασμα και δεν το βρήκαμε. Ίσως λοιπόν πρέπει να κάνουμε ένα βήμα μπροστά και να ψάξουμε έχοντας ως βάση τον πιλότο.
Ας ενώσουμε τις τελείες. Αν αυτό δεν αξίζει μια ακόμα αναζήτηση, τότε δεν ξέρω τι αξίζει. Έχω κάνει την έρευνα μου σε αυτό και είναι υποσχόμενο. Μου έχει σηκωθεί η τρίχα. Το βλέπω και σκέφτομαι ότι αυτό είναι. Είναι τόσο μεγάλο το διάστημα χωρίς τελεία, χωρίς απαντήσεις. Δεν υπάρχει μέρα που να μην το σκέφτομαι. Υποσχέθηκα στον Paul να τον φέρω σπίτι. Δεν το έχω εκπληρώσει ακόμα».
Φυσικά η έρευνα του Godfrey πρέπει να εξεταστεί από ειδικούς και αν κριθεί ως ορθή στη βάση της, θα υπάρξει διάβημα προς την κυβέρνηση της Μαλαισίας για να ανοίξει ξανά η υπόθεση. Κάτι που δεν θα είναι εύκολο, καθώς οι αρχές δείχνουν άρνηση και επικαλούνται φόρτο εργασίας. «Αν αποδειχθεί ότι ήταν ο πιλότος υπεύθυνος, θα αντιμετωπίσουν εκατομμύρια κατηγορίες. Οπότε ίσως ελπίζουν απλώς αυτό να τελειώσει».
Το σενάριο της Christine Negroni
Αυτό που αποτελεί ερωτηματικό, είναι οι αμφιβολίες των ειδικών για το WSPR που χρησιμοποίσε ο Godfrey και αναρωτιούνται πώς δεν το σκέφτηκε κανείς αυτά τα 8 χρόνια.
Η Αυστραλιανή Υπηρεσία Μεταφορών πάντως, έχει αναγνωρίσει το έργο του Godfrey και πως πρόκειται για έναν άνθρωπο με γνώση του ζητήματος και γι΄αυτό έχει ξεκινήσει ανεπίσημα μια έρευνα. Δεν διαθέτει όμως την τεχνική ειδίκευση και δεν της έχει ζητηθεί να αναλύσει την πορεία της πτήσης της Malaysian Airlines. Τα ευρήματα του Godfrey θα δοθούν για αξιολόγηση στο Ινστιτούτο Γεωεπιστημών της Αυστραλίας και αν κριθούν ως ορθά, θα αρχίσει ο μηχανισμός έρευνας. Αυτό θα πάρει εβδομάδες.
Από τις θεωρίες που αναφέρθηκαν πιο πάνω, η πιο ιδιαίτερη είναι μια άλλη, που έχει φέρει στην κουβέντα η δημοσιογράφος και ειδική σε θέματα πτήσεων, Christine Negroni. Εκείνη υποστηρίζει πως το σύστημα πίεσης της καμπίνας αποσυμπιέστηκε ραγδαία και άρχισε να απορροφά το οξυγόνο. Καθώς ο πιλότος ήταν στο μπάνιο, ο συνοδηγός φέρεται να πήρε τα ηνία.
Καθώς όμως δεν υπήρχε οξυγόνο και ούτε η μάσκα θα έκανε δουλειά, αφού δε θα μπορούσε να σκεφτεί και τα χέρια του θα έκαναν σπασμούς, μπήκε το stand by στο αεροπλάνο, αντί να γίνει κλήση SOS. Έτσι, μπορεί να εξηγηθεί και γιατί σταμάτησε το σήμα, με τα ραντάρ να εντοπίζουν το πλοίο αλλά να μην μπορούν να προσδιορίσουν το ύψος του. Επιπρόσθετα, κάποιος εξακολουθούσε να πιλοτάρει και να το κάνει με παράξενο τρόπο, κατευθύνοντας το MH370 νοτιοδυτικά, μετά βόρεια και μετά νότια. Η Negroni πιστεύει ακράδαντα ότι ο Hamid, ο συνοδηγός, ήταν στον έλεγχο, αλλά είχε χάσει πια κάθε έλεγχο.
Το μυαλό του Hamid είχε χάσει κάθε προσανατολισμό και αντίληψη και αυτό εξηγεί την πορεία που θύμιζε μοτίβο αναμονής. Το αεροσκάφος συνέχισε για μερικές ώρες ακόμα με τον αυτόματο και μετά εξαφανίστηκε. Ο Godfrey πιστεύει ότι τώρα θα είναι πιο εύκολη η έρευνα, γιατί έχει περιορίσει την περιοχή σε 300 τετραγωνικά χιλιόμετρα, κάτι που σημαίνει πως αρκούν μερικές εβδομάδες και έλεγχος κάθε σημείου από 2 και 3 φορές, μέχρι να αποδειχθεί η αλήθεια ή μη της θεωρίας του.