Το ήξερες ότι μπορείς να επιβαρύνεις το περιβάλλον με το να βλέπεις χαλαρός την αγαπημένη σου ταινία – σειρά στο Netflix; Και όμως, είναι αλήθεια και αποτελεί από τα επτασφράγιστα μυστικά των streaming πλατφορμών.
Το να βλέπεις τις 10 κορυφαίες παγκόσμιες τηλεοπτικές επιτυχίες του Netflix ισοδυναμεί με την οδήγηση αυτοκινήτου. Ο μεγαλύτερος ιστότοπος κοινής χρήσης βίντεο στον κόσμο, το YouTube, είναι υπεύθυνος για τεράστια ποσότητα εκπομπής διοξειδίου του άνθρακα ετησίως.
Οι ακτιβιστές επικεντρώνονται περισσότερο σε τομείς που εκπέμπουν το περισσότερο CO2, όπως η αεροπορία, η μόδα, η αυτοκινητοβιομηχανία και τα τρόφιμα, αλλά αγνοούν την άνοδο στη δημοτικότητα των υπηρεσιών από την Disney+ έως το Netflix. Έτσι εγείρονται ερωτήματα σχετικά με το κατά πόσο επιβαρύνουν τον πλανήτη.
Όποια δραστηριότητα σε πλατφόρμες streaming απαιτεί τη χρήση τεράστιων κέντρων δεδομένων και τη μετάδοση μέσω wifi και ευρυζωνικών συνδέσεων για την παρακολούθηση π.χ ενός βίντεο σε μια συσκευή, ενώ χρειάζεται και ηλεκτρική ενέργεια, που οδηγεί στην εκπομπή αερίων του θερμοκηπίου.
Το Netflix έδωσε πρόσφατα μια ενδεικτική εικόνα για τις πιο δημοφιλείς παγκόσμιες επιτυχίες του με βάση τις συνολικές ώρες προβολής, μια μέτρηση που σκοπεύει να δημοσιεύει πιο συχνά. Ανέφερε ότι οι χρήστες για περισσότερες από 6 δισεκατομμύρια ώρες παρακολούθησαν τις 10 κορυφαίες σειρές– στις οποίες περιλαμβάνονταν τα Squid Game, Stranger Things, Money Heist και Bridgerton – τις πρώτες 28 ημέρες μετά την κυκλοφορία κάθε εκπομπής.
Αυτό ισοδυναμεί με περίπου 1,8 δισεκατομμύρια χιλιόμετρα ταξιδιού με ένα αυτοκίνητο με βάση την εκτίμηση του Carbon Trust, κατά προσέγγιση ισοδύναμο της τρέχουσας απόστασης μεταξύ Γης και Κρόνου. Το Netflix έχει δηλώσει ότι θέλει να μειώσει τις εκπομπές μέχρι το τέλος του 2022.
Όσο για το YouTube, μια έκθεση ερευνητών στο Πανεπιστήμιο του Μπρίστολ βασισμένη σε εκτιμήσεις για τη χρήση του site το 2016, υπολόγισε ότι η παρακολούθηση βίντεο παρήγαγε CO2 άνω των 11 εκατομμυρίων τόνων ετησίως.
Δεδομένου ότι το YouTube είχε 1,4 δισεκατομμύρια χρήστες εκείνο το έτος και τώρα έχει περισσότερους από 2,4 δισεκατομμύρια χρήστες παγκοσμίως, το αποτύπωμα του στο περιβάλλον θα έχει αυξηθεί κατακόρυφα.
«Ο περιβαλλοντικός αντίκτυπος είναι κάτι καινούργιο για τις υπηρεσίες streaming», λέει ο Dom Robinson, ιδρυτής του Greening of Streaming, ενός νεοσύστατου φορέα που στοχεύει να αντιμετωπίσει τον ενεργειακό αντίκτυπο του κλάδου.
Το σχέδιο του Netflix και τα προβλήματα
Οι άνθρωποι παραπονιούνται για την «κίνηση» στο διαδίκτυο που προκαλούνται από την αυξανόμενη ζήτηση για υπηρεσίες ροής και gaming, αλλά εκεί υπάρχει άφθονη χωρητικότητα. Στην πραγματικότητα το πρόβλημα αφορά την αυξανόμενη ζήτηση για παροχή ρεύματος».
Ένα ακανθώδες ζήτημα είναι εάν θα πρέπει να ληφθούν υπόψη οι εκπομπές ρύπων από τους καταναλωτές που παρακολουθούν τις εκπομπές, καθώς οι συσκευές είναι επίσης μια πηγή εκπομπών. Το σχέδιο του Netflix βασίζεται μόνο στο αποτύπωμα των εταιρικών δραστηριοτήτων του και στη δημιουργία ταινιών και τηλεοπτικών εκπομπών.
Η αύξηση της επισκεψιμότητας στο διαδίκτυο οδήγησε το 80% της χωρητικότητας δεδομένων να καταλαμβάνεται από τη δημοτικότητα των υπηρεσιών μεγάλου εύρους ζώνης εταιρειών όπως το Netflix, το YouTube, το Facebook, η Activision Blizzard. , που κάνει το Call of Duty και την Epic Games, την εταιρεία πίσω από το Fortnite.
Το πρόβλημα βρίσκεται μέσα στο σπίτι μας
«Η πλειονότητα της εκπομπής άνθρακα ανά ώρα που παράγεται από κάποιο βίντεο βρίσκεται στο σπίτι», λέει ο Daniel Schien, λέκτορας στην επιστήμη των υπολογιστών στο Πανεπιστήμιο του Μπρίστολ, του οποίου το εργαλείο μοντελοποίησης άνθρακα έχει χρησιμοποιηθεί από το Netflix, το BBC και άλλες εταιρείες.
«Το μεγάλο αποτύπωμα είναι οι τηλεοράσεις, οι οποίες γίνονται μεγαλύτερες. Αυτές οι εκπομπές γίνονται είτε παρακολουθείτε μια κανονική μετάδοση είτε σε streaming, και η εκπομπή τηλεόρασης εξακολουθεί να είναι πολύ πιο δημοφιλής από το stream».