Τους τελευταίους μήνες, τα αεροπορικά ταξίδια έχουν επανέλθει σε μια κανονικότητα, μετά την παύση που είχε προκαλέσει η πανδημία. Με μάσκες στο εσωτερικό, αλλά με περίσσιο ενθουσιασμό που μπορούμε να ταξιδέψουμε ξανά. Σε όλους είχε λείψει αυτή η αίσθηση της προσγείωσης και της απογείωσης.

Το μεγαλύτερο ζήτημα όμως, είναι πως η ανθρωπότητα ξεχνάει κάτι πιο σημαντικό ακόμα. Κι αυτό είναι η ζημιά που προκαλείται από τις πτήσεις, οι οποίες παράγουν το 2,8% των παγκόσμιων εκπομπών CO2. Ακόμη και πριν τις πρόσφατες συνομιλίες που πραγματοποιήθηκαν στην COP26, και τις 200 χώρες για τη μείωση των εκπομπών του θερμοκηπίου έως το 2030, η βιομηχανία έχει προετοιμαστεί για μια κρίση, καθώς όλο και περισσότεροι άνθρωποι εκφράζουν ανησυχίες για τις επιπτώσεις των αεροπορικών ταξιδιών.

Πολλές αεροπορικές εταιρείες έχουν ήδη δεσμευτεί να εξερευνήσουν εναλλακτικά καύσιμα για τη μείωση της ρύπανσης, ενώ τα ηλεκτρικά αεροπλάνα, αν και εξακολουθούν να αποτελούν ένα μακρινό σενάριο για πτήσεις μεγάλων αποστάσεων, έχουν επίσης γεννήσει ελπίδες για ένα πιο «πράσινο» μέλλον.

https://www.intronews.gr/8999-2-klimatiki-krisi-chorismous-albatros

Καθαρές μηδενικές εκπομπές άνθρακα έως το 2050

Στην ετήσια συνεδρίασή της τον Οκτώβριο, η IATA, η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών, σφράγισε ένα ψήφισμα για την υποστήριξη των καθαρών μηδενικών εκπομπών άνθρακα έως το 2050. Αναμένεται ότι 10 δισεκατομμύρια άνθρωποι θα πετούν ετησίως μέχρι το 2050, κάτι που με τα σημερινά πρότυπα εκπομπών σημαίνει ότι η αεροπορική βιομηχανία θα χρειαστεί να αντιμετωπίσει συνολικά 21,2 γιγατόνους άνθρακα τις επόμενες τρεις δεκαετίες.

Η IATA εκτιμά ότι ο αριθμός αυτός δεν θα είναι τόσο υψηλός, καθώς ορισμένες εκπομπές θα μετριαστούν μέσω της υιοθέτησης καθαρότερων πηγών ενέργειας και καλύτερου σχεδιασμού αεροπλάνων. «Ένα πιθανό σενάριο είναι ότι το 65% του άνθρακα θα μειωθεί μέσω βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων», δήλωσε ο Willie Walsh, ο πρώην επικεφαλής της British Airways που είναι τώρα γενικός διευθυντής της IATA.

Ο Walsh λέει ότι η νέα τεχνολογία πρόωσης, συμπεριλαμβανομένου του υδρογόνου, θα φροντίσει για άλλο 13% ενώ οι βελτιώσεις στην απόδοση θα αντιστοιχούν σε ένα επιπλέον 3%. Το υπόλοιπο, λέει, θα μπορούσε να αντιμετωπιστεί «μέσω δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα και αντισταθμίσεων».

Βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα

Η μητρική εταιρεία IAG της British Airways σχεδιάζει να τροφοδοτήσει το 10% των πτήσεων της με βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα έως το 2030 και υπογραμμίζει πως θα επενδύσει 400 εκατομμύρια δολάρια τα επόμενα 20 χρόνια στην ανάπτυξη καυσίμων.

Επιπλέον, η Etihad Airways που εδρεύει στο Άμπου Ντάμπι έχει συνεργαστεί με το Πανεπιστήμιο Khalifa, την Boeing και την εταιρεία κατασκευής κινητήρων SAFRAN για την παραγωγή βιώσιμων βιοκαυσίμων από φυτά ανθεκτικά στο αλάτι που μπορούν να καλλιεργηθούν σε θαλασσινό νερό. Τον Ιούνιο του 2021, το Χίθροου του Λονδίνου έγινε το πρώτο μεγάλο αεροδρόμιο του Ηνωμένου Βασιλείου που ενσωμάτωσε επιτυχώς το SAF στο σύστημα διανομής καυσίμων του, με δοκιμαστική παροχή SAF για τροφοδοσία μεταξύ 5-10 πτήσεων μικρών αποστάσεων.

Τα αειφόρα αεροπορικά καύσιμα μειώνουν έως και 80% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου σε σύγκριση με τη χρήση ορυκτών καυσίμων. Και αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η ανάπτυξή του είναι το κλειδί για την επίτευξη των στόχων του 2050.

Φυσικά, υπάρχει και ένα αρνητικό, κι αυτό είναι η τιμή. Διότι κοστίζουν περίπου περίπου τρεις φορές περισσότερο από τα ορυκτά καύσιμα.

https://www.intronews.gr/8669-2-suv-dermatina-kathismata-amazonios

Υβριδικά αεροσκάφη

Η Ampaire Inc, με έδρα το Λος Άντζελες, αναπτύσσει υβριδικά ηλεκτρικά συστήματα για υπάρχοντα αεροπλάνα μετακίνησης στην κατηγορία 9 έως 19 θέσεων, όπως το Cessna Grand Caravan και το Twin Otter. Η εταιρεία πέταξε πιλοτικά, πρόσφατα, με την τεχνολογία Electric EEL σε μια πιθανή αεροπορική γραμμή, από τα νησιά Orkney έως τη βόρεια ηπειρωτική Σκωτία. Το Electric EEL λειτουργεί με συνδυασμό ισχύος μπαταρίας και συμβατικού κινητήρα καύσης, μειώνοντας έτσι τις εκπομπές ρύπων και το κόστος λειτουργίας έως και 25%.

«Τα υβριδικά ηλεκτρικά αεροσκάφη επιτυγχάνουν δύο στόχους», εξηγεί η Susan Ying, ανώτερη αντιπρόεδρος της Ampaire. Εκτός από την επίτευξη περιβαλλοντικών στόχων, «μπορούν επίσης να κάνουν τα τρέχοντα δρομολόγια πιο κερδοφόρα, ενώ παράλληλα μειώνουν τους ναύλους και ενισχύουν τη συνδεσιμότητα».

Μια άλλη προσέγγιση για τη μείωση του άνθρακα, προέρχεται από την Eviation Aircraft, με έδρα την Ουάσιγκτον, η οποία παρουσίασε πρόσφατα την παραγωγή ηλεκτρικού αεροσκάφους με εννέα επιβάτες, το οποίο δεν παράγει εκπομπές άνθρακα.Το αεροσκάφος, το οποίο έχει εμβέλεια 440 μιλίων και προορίζεται για διαδρομές τροφοδοσίας.

Η Faradair Aerospace με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο εργάζεται επί του παρόντος στο αεροσκάφος BEHA των 18 επιβατών, το οποίο μπορεί να μεταφέρει ωφέλιμο φορτίο πέντε τόνων. Είναι αθόρυβο, οδηγείται από ανεμιστήρες ώθησης που είναι αντίθετα περιστρεφόμενοι και διαθέτει ηλιακό πάνελ για συνεχόμενη τροφοδοσία.

Ο ιδρυτής της εταιρείας, Neil Cloughley, λέει στο CNN Travel ότι δεν είναι διόλου απίθανο να πραγματοποιηθεί μία πτήση το 2024/25.

Είναι γεγονός πάντως πως οτιδήποτε οδηγεί σε μηδενικές εκπομπές άνθρακα είναι ευπρόσδεκτο, ωστόσο είναι ακόμα πολύ μακριά το να ταξιδεύουμε χωρίς επιπτώσεις.