Ο αέρας γεμάτος από αιθαλομίχλη είναι ένα πρόβλημα που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι κάτοικοι της ινδικής πρωτεύουσας. Το Δελχί κατατάσσεται συχνά μεταξύ των πιο μολυσμένων πόλεων του κόσμου και η ατμοσφαιρική ρύπανση έφτασε σε «επικίνδυνα» επίπεδα στις αρχές Νοεμβρίου, σύμφωνα με τον Εθνικό Δείκτη Ποιότητας Αέρα της Ινδίας (AQI), που παρακολουθεί την παρουσία επιβλαβών σωματιδίων στον αέρα.
Ορισμένοι κάτοικοι του Δελχί έχουν συνηθίσει τόσο πολύ στον κακό αέρα που είναι μέρος της καθημερινής ζωής, ενώ πολλοί είναι εκείνοι που αναγκάζονται να ζήσουν στους δρόμους και βρίσκονται εκτεθειμένοι στις βλαβερές αυτές συνθήκες, με αποτέλεσμα να αρρωσταίνουν. Το πρόβλημα της ρύπανσης της Ινδίας έχει επιδεινωθεί λόγω της εξάρτησης της χώρας από τα ορυκτά καύσιμα, και ειδικότερα από τον άνθρακα.
Ένας αστυνομικός που ελέγχει την κυκλοφορία σε έναν από τους πολυσύχναστους κόμβους του Δελχί λέει ότι η ρύπανση έχει φτάσει σε «αφόρητη» κατάσταση αυτόν τον χειμώνα. «Έβγαλα τη μάσκα μου γιατί πρέπει να σφυρίξω για να σταματήσω την κυκλοφορία, αλλά ήταν φρικτό», είπε ο 48χρονος αστυνομικός, που παρέμεινε ανώνυμος. Τα καυσαέρια κάνουν την ατμόσφαιρα αποπνικτική.
Η κοινωνική λειτουργός Neelam Joshi, αισθάνεται τη ρύπανση κάθε φορά που βγαίνει από το σπίτι της για να προλάβει το τρένο για τη δουλειά. «Όταν βγαίνεις από το σπίτι το πρωί, αυτό είναι το πρώτο πράγμα που νιώθεις», είπε η Joshi. Αν και στο τέλος της ημέρας το σώμα της φαίνεται να έχει προσαρμοστεί, την επόμενη μέρα συμβαίνουν τα ίδια.
Η κατάσταση κατά την περίοδο των φεστιβάλ και τον εορτών γίνεται ακόμα χειρότερη. Η Amanpreet Kaur αεροσυνοδός από την περιοχή Rohini του Δελχί, ταξίδεψε στις Ηνωμένες Πολιτείες και έμεινε έκπληκτη από τη διαφορά στην ποιότητα του αέρα.
Η Kaur λέει ότι η αιθαλομίχλη είναι τόσο πυκνή που μπορείτε να τη δείτε τη νύχτα ως μια «βρώμικη» ομίχλη γύρω από τα φώτα του δρόμου και τους προβολείς των αυτοκινήτων.
Κάθε χρόνο, η πόλη μαστίζεται από ένα σύννεφο αιθαλομίχλης που προκαλεί προβλήματα στην αναπνοή και στο λαιμό. Χειροτερεύει το χειμώνα, όταν οι χαμηλότερες θερμοκρασίες και η πτώση της ταχύτητας του ανέμου παγιδεύουν σωματίδια στον αέρα για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα.
Ο σιωπηλός «δολοφόνος» της Ινδίας
Η Aditya Dubey, μια 18χρονη ακτιβίστρια, ζητάει εδώ και 2 χρόνια επείγουσα δράση κατά της ρύπανσης του Δελχί. «Ο χειμώνας έχει γίνει βασανιστήριο και κάθε μέρα μοιάζει με τιμωρία. Τα μάτια μου καίνε και δακρύζουν, ενώ νιώθω την ανάσα μου να κόβεται», λέει η Dubey.
Τον περασμένο μήνα, ο επικεφαλής υπουργός του Δελχί, Arvind Kejriwal, προσπάθησε να ελέγξει τα επίπεδα ρύπανσης απαγορεύοντας τις κροτίδες για το Diwali, το φεστιβάλ των φώτων, αλλά οι εορτασμοί κύλησαν ως επί το πλείστον κανονικά. Ο καπνός από το Diwali επιδεινώθηκε από την καύση των απορριμμάτων των καλλιεργειών στις γύρω γεωργικές εκτάσεις.
Μέχρι τις 5 Νοεμβρίου, οι περισσότερες τοποθεσίες στο Δελχί κατέγραφαν AQI (Air Quality Index) πάνω από 500, δηλαδή το υψηλότερο επίπεδο στην κλίμακα.
Το Δελχί δεν είναι η μόνη πόλη της Ινδίας που πνίγεται από την αιθαλομίχλη, αφού εννέα από τις 10 πιο μολυσμένες πόλεις του κόσμου πέρσι βρίσκονταν στην χώρα, σύμφωνα με το δίκτυο παρακολούθησης IQAir.
Σύμφωνα με τον ΠΟΥ, η ατμοσφαιρική ρύπανση προκαλεί περίπου 7 εκατομμύρια πρόωρους θανάτους ετησίως παγκοσμίως, από τα καρδιαγγειακά νοσήματα, καρκίνους και λοιμώξεις του αναπνευστικού που προκαλεί. Ο κακός αέρας θα μπορούσε να μειώσει το προσδόκιμο ζωής εκατοντάδων εκατομμυρίων Ινδών έως και εννέα χρόνια, σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του Ινστιτούτου Ενεργειακής Πολιτικής του Πανεπιστημίου του Σικάγο (EPIC).
Διαπιστώθηκε ότι κάθε ένας από τους 1,3 δισεκατομμύρια κατοίκους της Ινδίας υφίσταται κατά μέσο όρο ετήσια επίπεδα ρύπανσης που υπερβαίνουν τις κατευθυντήριες γραμμές του ΠΟΥ. Στο Δελχί, ο βρώμικος αέρας στοιχίζει δεκάδες χιλιάδες ζωές κάθε χρόνο, σύμφωνα με ανάλυση των δεδομένων IQAir από την Greenpeace.
«Έχω δικαίωμα να αναπνέω»
Η Dubey υπέβαλε αίτηση στο Ανώτατο Δικαστήριο ζητώντας προστασία για το «δικαίωμά να αναπνέει». Στις 15 Νοεμβρίου, το δικαστήριο αποφάνθηκε υπέρ και διέταξε την κεντρική κυβέρνηση να κάνει περισσότερα.
Στη συνέχεια, τα σχολεία έκλεισαν, η μη αναγκαία κυκλοφορία διακόπηκε, τα κατασκευαστικά έργα σταμάτησαν και έξι από τις 11 μονάδες με καύση άνθρακα έλαβαν εντολή να κλείσουν μέχρι τα τέλη Νοεμβρίου. Τα έργα ξεκίνησαν ξανά τη Δευτέρα καθώς το Δελχί κατέγραψε οριακή βελτίωση στην ποιότητα του αέρα.
Το 2019, η κεντρική κυβέρνηση ανακοίνωσε μια εθνική εκστρατεία για καθαρό αέρα, με στόχο τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης έως και 30% έως το 2024. Δημιουργήθηκαν συγκεκριμένα σχέδια για κάθε πόλη στο Δελχί και περιελάμβαναν μέτρα για τη μείωση της οδικής κυκλοφορίας, των καυσαερίων και της σκόνης, ενθαρρύνοντας την χρήση εναλλακτικών καθαρότερων καυσίμων. Παρόλα αυτά η κατάσταση δεν βελτιώθηκε.
Στην πρόσφατη διάσκεψη κορυφής για το κλίμα της COP26 στη Γλασκώβη, η Ινδία ήταν μεταξύ των χωρών που πίεσαν για τροποποίηση της συμφωνίας για τη σταδιακή «μείωση» του άνθρακα αντί για τη σταδιακή «κατάργησή του».
Παρά την επιδείνωση της ποιότητας του αέρα, ορισμένοι ντόπιοι έχουν συνηθίσει τόσο πολύ σε αυτές τις συνθήκες που δεν φαίνεται να το αντιλαμβάνονται, ενώ υποστηρίζουν ότι μπροστά στον αγώνα για την επιβίωση και την κάλυψη των βασικών αναγκών, η ρύπανση αποτελεί «ελιτιστικό πρόβλημα».
Πολλοί περιφέρονται στους δρόμους χωρίς μάσκα προσώπου και έχουν αναπτύξει μια γενική αυταρέσκεια ως προς τα επίπεδα ρύπανσης.
Ο Omprakash Mali, ένας 50χρονος κηπουρός, λέει ότι η ατμοσφαιρική ρύπανση δεν επηρεάζει τον ίδιο ή τη δουλειά του, καθώς καθημερινά βρίσκεται μέσα στις λάσπες και στην σκόνη.