Το μεσημέρι της Τρίτης, η είδηση πως ένα αεροπλάνο της Singapore Airlines που έκανε την διαδρομή Λονδίνο-Σιγκαπούρη, έπεσε σε αναταράξεις, έχασε 6.000 πόδια, πήγε δηλαδή από τα 36 στα 30.000, και ένας άνθρωπος πέθανε στην πτήση, έκανε τον γύρο του κόσμου.
Συνήθως, όταν μιλάμε για αεροπορικά ατυχήματα ή δυστυχήματα, δεν ταράζεται ή ανησυχεί το μέσα μας, εκτός κι αν είστε αεροπλανοφοβικοί, γιατί σκεφτόμαστε πως είναι σπάνια τέτοια συμβάντα και είναι απίθανο να το ζήσουμε. Μόνο που τον τελευταίο χρόνο, ειδικά εντός του 2024, έχουν συμβεί πολλά μικροατυχήματα ή και μεγάλης κλίμακας ατυχήματα, όπως ένα κομμάτι σε Boeing αεροπλάνο που έφυγε και ανάγκασε σε άμεση προσγείωση λίγο μετά αφού είχε απογειωθεί, ή αυτό που έγινε πριν κάποιους μήνες σε αεροδρόμιο στην Ιαπωνία.
Τα παραπάνω δεν μπορούν βέβαια να αναχθούν σε μια γενικότερη κατάσταση και να σημάνουν συναγερμό, παρόλο που για την Boeing υπάρχουν διάφορα ζητήματα που αναδύθηκαν στην επιφάνεια.
Το χθεσινό όμως, μια χαρά μπορεί και παραμπορεί να αναχθεί σε κάτι γενικό, αφού δεν ήταν κάτι που οφείλεται στο αεροπλάνο ή στην αεροπορική. Μην ξεχνάμε πως η Singapore Airlines είναι μια από τις καλύτερες στον κόσμο.
Οι αναταράξεις που οδήγησαν σε τέτοια απώλεια ύψους, δεν οφείλονται στο σκάφος, αλλά στη σύσταση του αέρα, στην ατμόσφαιρα που διαμορφώνεται σε αυτό το ύψος.
Σας είχαμε αναφέρει πριν μερικές μέρες ότι το ιδανικό ύψος για να πετάει ένα αεροπλάνο είναι στα 36.000 πόδια και το εύρος είναι από 35.000 μέχρι 40.000. Οτιδήποτε πιο κάτω ή πιο πάνω, φέρνει από μικρά ως μεγάλα προβλήματα.
Είδαμε ότι υπήρξε απώλεια 6.000 ποδιών, κι επειδή κανείς δεν το περίμενε, οι άνθρωποι που κυκλοφορούσαν μέσα στην καμπίνα ή είχαν λύσει τις ζώνες τους, κατέληξαν να τραυματιστούν, ελαφρά ή σοβαρά, ενώ ένας άνθρωπος πέθανε.
Ο λόγος που πρέπει να ανησυχούμε, ήρθε διά στόματος δημάρχου Βούλας, του κ. Γρηγόρη Κωνσταντέλου, που είναι βετεράνος πιλότος.
Ο κ. Κωνσταντέλος εξήγησε μιλώντας χθες στο OPEN, πως η κλιματική κρίση έχει προκαλέσει αλλαγές στη σύσταση της ατμόσφαιρας σε αυτό το ύψος, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται μεγάλες αέριες μάζες, τις οποίες δεν έχουν ακόμα υπολογίσει σε επίπεδο χειρισμού οι πιλότοι, οι αεροπορικές, ακόμα και οι Πολεμικές Αεροπορίες των χωρών.
«Προφανώς στην ατμόσφαιρα δεν υπάρχουν κενά, δεν υπάρχουν κενά αέρος. Υπάρχουν όμως πολύ μεγάλες αέριες μάζες οι οποίες κινούνται ανοδικά ή καθοδικά ή πλάγια, μέσα στις οποίες τα αεροσκάφη της πολιτικής αεροπορίας που πετάνε στη μέση και υψηλή ατμόσφαιρα, μπαίνουν μέσα και κινούνται μέσα σε ένα κομμάτι αέρα.
Το αεροσκάφος έχασε έτσι 6.000 πόδια, έπεσε από τα 36.000 πόδια στα 30.000 μέσα σε περίπου 7 δευτερόλεπτα, κάτι που δείχνει ότι ήταν μια πάρα πολύ σφοδρή κίνηση. Φαίνεται άλλωστε και από το γεγονός ότι έπεσαν μάσκες, αποσκευές, είδαμε χτυπήματα στην οροφή του αεροσκάφους από επιβάτες που δεν ήταν δεμένοι και εκσφενδονίστηκαν».
Μεγάλη αύξηση τα τελευταία 40 χρόνια
Πώς όμως εμπλέκεται η κλιματική κρίση; Όπως εξηγείται σε εκτενές ρεπορτάζ του Euronews, από τα τέλη των 70s μέχρι σήμερα, η ατμόσφαιρα στο ύψος που πετάνε τα αεροπλάνα έχει γίνει πιο απρόβλεπτη, πιο ανώμαλη, με αύξηση αναταράξεων και κενών αέρος. Αυτό οφείλεται στην ραγδαία αύξηση εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, που συμβάλλει στη δημιουργία μεγάλων ρευμάτων αέρα.
Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό πως στην ζώνη του Βορείου Ατλαντικού, μια από τις πιο συχνές αεροπορικές διαδρομές, έχει υπάρξει αύξηση 55% στις αναταράξεις, με μέσο ετήσιο όρο τις 27,4 ώρες ετησίως από τις 17,7 που ήταν το 1979. Η μεγαλύτερη δε αύξηση, εντοπίζεται στις αναταράξεις μέτριας έντασης. Κι αυτή που έγινε στο αεροπλάνο της Singapore Airlines ως τέτοια λογίζεται. Φανταστείτε πώς θα είναι οι υψηλής έντασης, σε τι απώλεια ύψους θα μπορούσαν να οδηγήσουν.
«Αυτό που πρέπει να ξέρουμε είναι το ότι τέτοιου είδους μετακινήσεις αερίων μαζών βλέπουμε κοντά σε υγρασία, μέσα σε σύννεφα, κοντά σε καταιγίδες που αποφεύγουν τα αεροσκάφη, υπάρχει όμως και μια μεγάλη κατηγορία αναταράξεων τέτοιου είδους ανοδικών και καθοδικών, που είναι τα λεγόμενα CAT (Clear Air Turbinence), οι αναταράξεις που συναντάμε χωρίς υγρασία, χωρίς σύννεφα και οι οποίες δεν καταγράφονται από το ραντάρ του αεροσκάφους.
Όσο πετάμε ψηλά και κοντά στον Ισημερινό, μέσα στην τροπική ζώνη, εκεί που υπάρχει πολύ υγρασία, πολύ μεγάλες αλλαγές στη θερμοκρασία του αέρα, εκεί παρατηρούνται οι μεγαλύτερες αναταράξεις», πρόσθεσε ο κ. Κωνσταντέλος.
Τι πρέπει να κάνεις μες στο αεροπλάνο
Η πτώση για ένα αεροπλάνο λόγω αναταράξεων, προς το παρόν, είναι εντελώς απίθανη. Αλλά οι συχνοί τραυματισμοί και δη σοβαρού βαθμού, δεν είναι πλέον, ακριβώς επειδή η σύσταση του αέρα έχει αλλάξει. Και δεν γνωρίζει κανείς αν έχουμε δει ποτέ υψηλής έντασης αναταράξεις.
Άρα, αυτό σημαίνει πως μπορεί το αεροπλάνο στο οποίο επιβαίνεις, να βρεθεί σε μια τέτοια κατάσταση κι αν έχεις σηκωθεί για να πας τουαλέτα, ή αν έχεις βγάλει τη ζώνη σου γιατί θες να χαλαρώσεις, μπορεί και να βρεθείς να πετάς μέσα στην καμπίνα. Ή μπορεί να βρεθεί ένας άλλος να πετάει και να έρχεται με φόρα πάνω σου.
Γι’ αυτό και το μόνο μέτρο πρόληψης είναι να μην κινείσαι στο αεροπλάνο άσκοπα και να μην αφαιρείς τη ζώνη σου για κανέναν λόγο. Μπορείς να την χαλαρώσεις σχετικά, αλλά να μην την ξεκουμπώνεις.
Εκτός κι αν θες να γίνεις σαν την αδερφή του θείου του Χάρι Πότερ που πετούσε στον ουρανό του Λονδίνου σαν μπαλόνι.