Την ώρα που σιωπηρά οι θορυβώδεις παλιές μηχανές δίνουν τη θέση τους σε ηλεκτρικά οχήματα, μια σειρά μεταβολών έρχεται να αλλάξει τον κόσμο που γνωρίζαμε μέχρι σήμερα.
Η μυρωδιά των αερίων, συμβατικών μηχανών θα αρχίσει να χάνεται, όσο δημιουργούνται σταθμοί φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Όσον αφορά το φυσικό αέριο, σύντομα ειδικές μπαταρίες, θα μπορούν να τροφοδοτούν με ρεύμα ολόκληρες πόλεις, ως ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Το ηλεκτρικό μέλλον βρίσκεται πολύ πιο κοντά από όσο νομίζουμε. Η General Motors ανακοίνωσε πρόσφατα πως σκοπεύει να σταματήσει την πώληση συμβατικών οχημάτων μέχρι το 2035. Ο στόχος της Audi είναι να τη διακόψει ως το 2033. Στα ίδια βήματα κινούνται και άλλες παγκόσμιες εταιρείες.
Για την ακρίβεια, σύμφωνα με την BloombergNEF, τα δύο τρίτα των ιδιωτικών οχημάτων θα έχουν μετατραπεί σε ηλεκτρικά μέχρι το 2040. Επιπλέον, τα συστήματα τροφοδότησης ανά τον κόσμο, ανταπτύσσονται με ταχείς ρυθμούς, ώστε να είναι το ίδιο αποτελεσματικά στην αποθήκευση ενέργειας με τις συμβατικές πηγές.
Παρότι όλα αυτά τα δεδομένα ακούγονται ο ιδανικός τρόπος για βιώσιμη ενέργεια και μετακίνηση, τίθεται ένα μεγάλο ζήτημα. Προς το παρόν οι μπαταρίες λιθίου είναι αυτές που χρησιμοποιούνται σε ιδιωτικά οχήματα και οι ανάλογες μεγάλου μεγέθους για την αποθήκευση ενέργειας. Ωστόσο, η ανακύκλωση τους είναι σχεδόν αδύνατη.
Ένας λόγος που συμβαίνει αυτό, είναι ότι οι μέθοδοι ανακύκλωσης χρησιμοποιούνται περισσότερο στις παραδοσιακές μπαταρίες μολύβδου. Οι μπαταρίες λιθίου από την άλλη, είναι μεγαλύτερες σε μέγεθος, αρκετά πιο βαριές και περίπλοκες στη δομή, συνεπώς η ανακύκλωση τους θα μπορούσε να αποδειχτεί επικίνδυνη υπόθεση.
«Η τωρινή μέθοδος, κατά την οποία γίνεται πλήρης διάσπαση και προσπαθούμε να απλοποιήσουμε όσο το δυνατόν γίνεται ένα περίπλοκο μίγμα, αποτελεί μια ακριβή μέθοδο» εξηγεί ο Andrew Abbott, χημικός στο Πανεπιστήμιο του Leicester. Ως αποτέλεσμα, αποδεικνύεται πιο ακριβή υπόθεση η ανακύκλωση τους από το να δημιουργηθούν νέες μπαταρίες λιθίου.
Εφόσον λοιπόν υπάρχει έλλειψη στις μεθόδους ανακύκλωσης των μπαταριών λιθίου, μόνο το 5% πάει στην ανακύκλωση, ενώ η πλειοψηφία καταλήγει στον κάδο απορριμμάτων.
Ένας ακόμη λόγος που δεν προτιμάται η ανακύκλωση τους, είναι το αντίκτυπο που έχει στο περιβάλλον. Η εξόρυξη διαφόρων μετάλλων, απαραίτητων για τη δημιουργία των μπαταριών λιθίου, απαιτεί την εκμετάλλευση πολλών περιβαλλοντικών πηγών. Χρειάζονται περίπου 2.273.000 λίτρα νερό για να αποσπαστεί μόνο ένας τόνος λιθίου. Στην Χιλή, η εξόρυξη λιθίου συνδέεται με την καταστροφή της χλωρίδας, την αύξηση της ημερήσιας θερμοκρασίας και της ξηρασίας, ακόμη και σε προστατευόμενες περιοχές.
Αρκετά εργαστήρια έχουν ερευνήσει πιθανές, αποτελεσματικές μεθόδους ανακύκλωσης της μπαταρίας λιθίου, που θα είναι φιλικές προς το περιβάλλον και θα έχουν τη δυνατότητα να ανταποκριθούν στις συνεχώς αυξανόμενες απαιτήσεις της αγοράς.
Μπορούμε να βρούμε μηχανισμούς ανακύκλωσης που θα χρησιμοποιούν την θερμότητα ή κάποιου είδους χημική ένωση ώστε να επανασυνδέουμε τα μέρη των ανακυκλωμένων μπαταριών λιθίου. Έτσι θα μπορέσουμε να δημιουργήσουμε σε εργοστάσια καινούριες, αυτή τη φορά οικολογικές μπαταρίες.
Το 2000, βγήκαν στην αγορά οι Organic Radical Batteries (ORBs), δημιουργημένες από οργανικά υλικά για να συνθέτουν, αποθηκεύουν και απελευθερώνουν ηλεκτρόνια. Το συγκεκριμένο είδος μπαταρίας, αποτελείται από δυο βασικές ύλες που δρουν ως ηλεκτροδότες.
Το επόμενο βήμα των επιστημόνων προς την ανακύκλωση της μπαταρίας λιθίου, είναι να συνεργαστούν με κατασκευαστές μπαταριών και με εταιρείες ανακύκλωσης για να αποδομήσουν την διαδικασία, από την κατασκευή της μπαταρίας, στην αποδόμηση της.
Οι μπαταρίες λιθίου τροφοδοτούν διάφορες συσκευές, από λάπτοπ μέχρι αυτοκίνητα και η χημική τους σύσταση διαφοροποιείται ανάλογα με τη χρήση τους. Μερικές φορές σε αρκετά μεγάλο βαθμό. Αυτή η πληροφορία, πρέπει να χρησιμοποιηθεί και στον τρόπο με τον οποίο ανακυκλώνονται.
Οι επιστήμονες πιστεύουν πως οι εταιρείες ανακύκλωσης μπαταρίας, πρέπει να διαχωρίσουν τις μπαταρίες λιθίου σε διαφορετικές κατηγορίες, όπως έχει γίνει πχ. με την ανακύκλωση του πλαστικού. Με αυτόν τον τρόπο, η συνολική διαδικασία θα γίνει αρκετά πιο αποτελεσματική.
Όπως και να έχει, μέχρι το 2025, όταν εκατομμύρια μπαταρίες λιθίου ολοκληρώσουν τον αρχικό κύκλο ζωής τους, η μαζική τους ανακύκλωση θα φανεί πιο επικερδής στην παγκόσμια οικονομία. Ίσως, μέχρι να έρθει αυτή η στιγμή, να έχει βρεθεί και ο πιο αποτελεσματικός και οικολογικός τρόπος να τους δώσουμε μια δεύτερη ζωή.
Πηγή: BBC