Η πανδημία επηρέασε σε μεγάλο βαθμό τις αεροπορικές εταιρίες, που είδαν τις πωλήσεις τους να πέφτουν κατακόρυφα. Ακόμα και τώρα, ειδικά μετά την μετάλλαξη Όμικρον, η κατάσταση δεν έχει επανέλθει. Ωστόσο, ορισμένες αεροπορικές έχουν μπει στο στόχαστρο, για έναν πολύ σημαντικό λόγο.
Η κλιματική κρίση που ολοένα και αυξάνει τις συνέπειες της, δεν αφήνει πολλά περιθώρια λάθους. Κι όμως, αεροπλάνα στην Ευρώπη συνεχίζουν να πετούν κανονικά, ακόμα κι όταν είναι σχεδόν άδεια, με μοναδικό σκοπό να διατηρήσουν τα slots τους στα αεροδρόμια, δηλαδή τα δικαιώματα απογείωσης και προσγείωσης.
Όπως γράφει το CNBC, η εν λόγω ανακάλυψη έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις, μιας και τα αεροπλάνα προκαλούν τις εκπομπές άνθρακα. Οι εκπρόσωποι της βιομηχανίας των αεροδρομίων, εν τω μεταξύ, υπερασπίζονται αυτή την επιλογή υποστηρίζοντας την ανάγκη διατήρησης της εμπορικής βιωσιμότητας, της συνδεσιμότητας και της ανταγωνιστικότητας.
https://www.intronews.gr/i-lista-me-tis-asfalesteres-aeroporikes-etaireies-se-olo-ton-kosmo-gia-to-2022/life/travel/
Οι αεροπορικές εταιρείες έχουν εκφράσει την απογοήτευσή τους για το λεγόμενο κανόνα «εάν δεν το χρησιμοποιείς, το χάνεις», που εφαρμόζει η Κομισιόν στα slots των αεροδρομίων. Οι κανόνες είχαν ανασταλεί τον Μάρτιο του 2020, όταν το πρώτο κύμα της πανδημίας του κορωνοϊού προσγείωσε το σύνολο της βιομηχανίας των αερομεταφορών.
Ωστόσο, έκτοτε, οι κανόνες τέθηκαν και πάλι σε ισχύ, με τις εταιρείες να είναι αναγκασμένες αυτή τη στιγμή να χρησιμοποιούν το 50% των slots τους στα αεροδρόμια και το ποσοστό να πρόκειται να αυξηθεί στο 80% το καλοκαίρι.
Είναι χαρακτηριστικό ότι η γερμανική Lufthansa είναι μεταξύ αυτών των αεροπορικών εταιρειών, που έκοψε περίπου 33.000 πτήσεις κατά τη χειμερινή περίοδο, λόγω της μετάλλαξης Όμικρον. Ωστόσο, πρέπει να πραγματοποιήσει 18.000 πτήσεις κατά τη διάρκεια της χειμερινής περιόδου για να καλύψει την απαίτηση χρήσης θέσεων υποδοχής, όπως δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλός της. Η θυγατρική της Brussels Airlines θα πρέπει να πραγματοποιήσει 3.000 σχεδόν κενές πτήσεις μέχρι το τέλος Μαρτίου.
”Brussels Airlines makes 3,000 unnecessary flights to maintain airport slots”
The EU surely is in a climate emergency mode…https://t.co/eHLFrd06y0
— Greta Thunberg (@GretaThunberg) January 5, 2022
«Λόγω της χαμηλής ζήτησης τον Ιανουάριο, θα είχαμε μειώσει σημαντικά περισσότερες πτήσεις», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου αλλά πρόσθεσε πως «πρέπει να πραγματοποιήσουμε 18.000 επιπλέον, περιττές πτήσεις το χειμώνα μόνο για να εξασφαλίσουμε τα δικαιώματα απογείωσης και προσγείωσης».
«Παρότι φιλικές προς το περιβάλλον εξαιρέσεις πραγματοποιήθηκαν σχεδόν σε όλα τα άλλα μέρη του κόσμου κατά τη διάρκεια της πανδημίας, η ΕΕ δεν το επιτρέπει αυτό με τον ίδιο τρόπο. Αυτό βλάπτει το κλίμα και είναι ακριβώς το αντίθετο από αυτό που θέλει να πετύχει η Επιτροπή της ΕΕ με το πρόγραμμά της “Fit for 55″», πρόσθεσε.
Τι είναι το πρόγραμμα Fit for 55
Το πρόγραμμα «Fit for 55» εγκρίθηκε από την Κομισιόν τον Ιούλιο του 2021 για την επίτευξη του νέου στόχου της ΕΕ για μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 55% έως το 2030.
Ο κλάδος των αερομεταφορών ευθύνεται για το 14% των εκπομπών ρύπων που προκύπτουν από τις μεταφορές συνολικά, κάτι που σημαίνει ότι είναι ο δεύτερος πιο επιβαρυντικός για το περιβάλλον, μετά τις οδικές μεταφορές.
Μιλώντας πάντως στο CNBC, ο Boris Ogursky, εκπρόσωπος της Lufthansa, πιστεύει ότι ο κανόνας του slot της Επιτροπής για χρήση του 80% για το καλοκαίρι του 2022, είναι «κατάλληλος». Ωστόσο, έκανε την εξής σημείωση: «η εναέρια κυκλοφορία ωστόσο δεν έχει ακόμη ομαλοποιηθεί. Λόγω της ανάπτυξης νέων μεταλλάξεων του ιού και των επακόλουθων ταξιδιωτικών περιορισμών, η κατάσταση παραμένει ασταθής, επομένως εξακολουθούν να είναι απαραίτητες οι εξαιρέσεις».
«Όχι μόνο το επόμενο καλοκαίρι του 2022, αλλά και τώρα στο τρέχον χειμερινό πρόγραμμα πτήσεων, χρειάζεται μεγαλύτερη ευελιξία», είπε ο Ogursky. «Χωρίς αυτές τις ευελιξίες που σχετίζονται με την κρίση, οι αεροπορικές εταιρείες αναγκάζονται να πετούν με σχεδόν άδεια αεροπλάνα μόνο και μόνο για να εξασφαλίσουν τις θέσεις τους».
Πρόσθεσε ότι αυτή η πρακτική δεν εφαρμόζεται σε περιοχές εκτός Ευρώπης. «Άλλες περιοχές του κόσμου υιοθετούν μια πιο ρεαλιστική προσέγγιση, για παράδειγμα με την προσωρινή αναστολή των κανόνων για τα slot λόγω της τρέχουσας κατάστασης πανδημίας. Αυτό ωφελεί το κλίμα και τις αεροπορικές εταιρείες».