Από τότε που το κίνημα της «flight shame» άρχισε να ενθαρρύνει τους ταξιδιώτες να αναζητούν πιο πράσινες εναλλακτικές λύσεις αντί για τα αεροπλάνα, η Ευρώπη στρέφεται στο εκτεταμένο σιδηροδρομικό δίκτυο της ηπείρου για να αντικαταστήσει τα αεροπορικά ταξίδια μικρών αποστάσεων.
Η πολιτική αυτή συναντάται και εντός αεροπορικών εταιρειών, όπως σημειώνει το CNN, συμπεριλαμβανομένης της ολλανδικής KLM, οι οποίες συνάπτουν σιδηροδρομικές συνεργασίες σε ορισμένες διαδρομές, ενώ χώρες όπως η Αυστρία και η Γαλλία επιδιώκουν να περιορίσουν τις εσωτερικές διαδρομές με αεροπλάνα, όπου υπάρχουν τρένα.
Αυτό συμβαίνει εν μέσω μιας «σιδηροδρομικής επανάστασης» στην ηπειρωτική Ευρώπη, με νέα δρομολόγια και υψηλές ταχύτητες, με νέες συνδέσεις σε σήραγγες που μειώνουν τους χρόνους ταξιδιού και με νέες μηχανές που βελτιώνουν την αξιοπιστία και την αποδοτικότητα. Επιπλέον, στην Ισπανία, τη Γερμανία και την Αυστρία, οι προσφορές φθηνών εισιτηρίων έπαιξαν τον ρόλο τους.
Με τόσες πολλές σιδηροδρομικές επενδύσεις, φαίνεται ότι η στροφή του ευρωπαϊκού δικτύου αερομεταφορών, στο σιδηροδρομικό δίκτυο βρίσκεται σε καλό δρόμο. Ισχύει όμως και στην πράξη;
Θετικά και αρνητικά
Όπως συμβαίνει με πολλές προσπάθειες καινοτομίας μακριά από περιβαλλοντικά επιβλαβείς πρακτικές, υπάρχουν καλά και κακά νέα. Μπορεί να γίνονται διορθώσεις, αλλά καμία από αυτές δεν είναι ταχεία.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Altair Advisory, μιας εταιρείας συμβούλων αεροπορίας με έδρα την Ιρλανδία Πάτρικ Έντμοντ δήλωσε πως η απόφαση αυτή μπορεί να εκληφθεί ως προάγγελος περισσότερων περιορισμών στις αερομεταφορές, οι οποίοι είναι πιθανό να υπάρξουν, αν ο κλάδος δεν ασχοληθεί πιο σοβαρά με την απεξάρτηση από τον άνθρακα.
Επιπλέον οι κυβερνήσεις συνεχίζουν να αγνοούν τη μεγαλύτερη πηγή αεροπορικών εκπομπών, τις πτήσεις μεγάλων αποστάσεων. Επιπλέον οι υψηλές τιμές και οι χαμηλές συχνότητες σε δρομολόγια σιδηροδρόμων που αφορούν την κεντρική Ευρώπη, παραμένουν εμπόδιο στο να επιλεγούν από ταξιδιώτες έναντι των αεροπλάνων.
Η καλύτερη συνδεσιμότητα μεταξύ των υπεραστικών σιδηροδρόμων και των αεροδρομίων θα μείωνε επίσης την ανάγκη για πτήσεις μικρών αποστάσεων. Είναι απαραίτητο να προσφέρονται συνδυαστικά εισιτήρια, έτσι ώστε, για παράδειγμα, αν ένα τρένο καθυστερήσει και χαθεί η ανταπόκριση, οι ταξιδιώτες να φιλοξενηθούν στο επόμενο, όπως συμβαίνει τώρα με τις πτήσεις με ανταπόκριση.
Η συζήτηση φαίνεται ότι θα συνεχιστεί τα επόμενα χρόνια, καθώς οι περιβαλλοντικές, κοινωνικές, οικονομικές, πολιτικές και τεχνολογικές παράμετροι συνεχίζουν να εξελίσσονται, καθώς η κλιματική κρίση συνεχίζεται.
*Πηγή κεντρικής φωτογραφίας unsplash.com