Κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων για τη στήριξη των συγγενών των θυμάτων και των πληγέντων του σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη.
Ο πλήρης τίτλος του νομοσχεδίου είναι «Μέτρα στήριξης των συγγενών των θυμάτων και των πληγέντων του σιδηροδρομικού δυστυχήματος των Τεμπών της 28ης Φεβρουαρίου 2023, συνταξιοδοτική διάταξη, ρυθμίσεις για την ενίσχυση της ασφάλειας των συγκοινωνιών, διατάξεις για την ενίσχυση της ανάπτυξης, παρεμβάσεις για τον εκσυγχρονισμό της τουριστικής νομοθεσίας και άλλες επείγουσες διατάξεις».
Η επεξεργασία του νομοσχεδίου από την αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή θα αρχίσει την ερχόμενη Δευτέρα, 27 Μαρτίου. Στην ολομέλεια αναμένεται να εισαχθεί προς συζήτηση και ψήφιση την Πέμπτη, 30 Μαρτίου 2023.
Σχετικά με την καταβολή των αποζημιώσεων, αναμένεται να είναι άμεση μετά την επιδίκασή τους από τα δικαστήρια για τα θύματα και τους συγγενείς της τραγωδίας στα Τέμπη που στέρησε τη ζωή σε 57 ανθρώπους.
Κακούργημα η κλοπή σιδηροδρομικού υλικού
Αυστηρότερες ποινές περιλαμβάνει το νέο τιμωρητικό πλαίσιο για το αδίκημα της κλοπής όταν αυτό συνδέεται με σιδηροδρομικό υλικό και οδηγεί σε διατάραξη της ασφάλειας των συγκοινωνιών.
Το πολυνομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή περιλαμβάνει και τις ρυθμίσεις που επαναυστηροποιούν τα αδικήματα της κλοπής και κλεπταποδοχής σιδηροδρομικού υλικού.
Υπενθυμίζεται ότι τα αδικήματα αυτά είχαν «υποβιβαστεί» σε πλημμελήματα από την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ λίγο πριν τις εθνικές εκλογές της 7ης Ιουλίου του 2019.
Σύμφωνα με την συνοδευτική έκθεση:
«Τροποποιούνται / συμπληρώνονται διατάξεις του Ποινικού Κώδικα (ν.4619/2019). Συγκεκριμένα, επανακαθορίζεται η αντικειμενική υπόσταση των αδικημάτων:
- επικίνδυνη οδήγηση (άρθρο 290Α ΠΚ) και συμπεριλαμβάνονται σε αυτή νέες περιπτώσεις οδήγησης για υπερβολική ταχύτητα σε αυτοκινητόδρομο ή σε οδό ταχείας κυκλοφορίας ή εντός κατοικημένης περιοχής καθώς και στη Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης (Λ.Ε.Α.), για τις οποίες επιβάλλονται οι προβλεπόμενες κυρώσεις, στις περιπτώσεις εκείνες που η οδήγηση τροχοφόρου οχήματος δύναται να θέσει σε κίνδυνο ξένα πράγματα, ανθρώπινη ζωή ή να επιφέρει βαριά σωματική βλάβη, σημαντική βλάβη σε κοινωφελείς εγκαταστάσεις ή και θάνατο,
- επικίνδυνες παρεμβάσεις στη συγκοινωνία μέσων σταθερής τροχιάς, πλοίων και αεροσκαφών (άρθρο 291 ΠΚ), όπου συμπεριλαμβάνονται η αφαίρεση εξοπλισμού λειτουργίας, κίνησης, ηλεκτροδότησης ή ασφάλειας των εγκαταστάσεων ή των συγκοινωνιακών μέσων και προβλέπεται η επιβολή ποινής ισόβιας κάθειρξης εάν η πράξη είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο άλλου. (Κατά τα ισχύοντα, επιβάλλεται ισόβια κάθειρξη εάν προκλήθηκε ο θάνατος μεγάλου αριθμού ανθρώπων),
- διακεκριμένη κλοπή (άρθρο 374 ΠΚ) και διακεκριμένη αποδοχή και διάθεση προϊόντων εγκλήματος (άρθρο 394Α ΠΚ), όπου συμπεριλαμβάνεται μεταξύ άλλων και η αφαίρεση και η διάθεση πράγματος που προορίζεται για την εξυπηρέτηση της λειτουργίας ή την ασφάλεια μέσων συγκοινωνίας σταθερής τροχιάς και προβλέπεται η επιβολή ποινής κάθειρξης έως δέκα (10) έτη και χρηματική ποινή.
Συμπληρώνεται η ισχύουσα νομοθεσία (ν.4557/2018) σχετικά με την πρόληψη και καταστολή της νομιμοποίησης εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες, με την προσθήκη και των προαναφερόμενων αξιόποινων πράξεων στα βασικά αδικήματα του νόμου αυτού, για τα οποία επιβάλλονται οι προβλεπόμενες ποινικές κυρώσεις».