Περιεχόμενα
Ό, τι καλό έρχεται ως έκπληξη, πέρα από ευχαρίστηση δημιουργεί και ενθουσιασμό. Η νέα σειρά της ΕΡΤ, Έρημη Χώρα, πρώτη του ERTFLIX, με ενθουσίασε και μου έφτιαξε το Σαββατοκύριακο. Ακολουθούν οι λόγοι που συνέβη αυτό, αλλά πριν από οτιδήποτε άλλο, ας διαβάσουμε τη σύνοψη του Έρημη Χώρα.
Τα λεφτά φέρνουν τα… σαπούνια
«Τα χρήματα δεν φέρνουν (απαραίτητα) την ευτυχία» υποστηρίζει το κλισέ – γνωμικό. Στην περίπτωση της eλληνικής τηλεόρασης ισχύει το «Τα χρήματα φέρνουν τα «σαπούνια». Κοινώς, από τη στιγμή που το ΕΚΟΜΕ άρχισε να κόβει τσεκ επιταγών, τα κανάλια αποφάσισαν να επενδύσουν σε καθημερινές σειρές, με ό, τι βασανιστικό συνεπάγεται για τον τηλεθεατή: Πλοκή απλοϊκή, πρόχειρες ερμηνείες, διάλογοι δυσλεκτικών, εξοντωτικά αργοί ρυθμοί.
Ήμουν σίγουρος πως από κάπου θα έρθει η έκπληξη. Δεν μπορεί να παράγεται τέτοιος αριθμός σειρών και να είναι τόσο απογοητευτικά τα αποτελέσματα -εξαιρείται το Maestro. Δεν μπορεί οι παραγωγοί και τα στελέχη των καναλιών να υποτιμούν τόσο πολύ τους τηλεθεατές και να περιμένουν νούμερα τηλεθέασης και διθυραμβικές κριτικές, όταν το Netflix, το Apple TV, το HBO, είναι πλέον… ένα κουμπί μακριά. Πώς δικαιολογείται τέτοια αυτοπεποίθηση;
Η Έρημη Χώρα ήρθε λοιπόν να μας βγάλει από μια επιβαλλόμενη μιζέρια. Με το στιβαρό της σενάριο, το οποίο αναδεικνύουν οι ερμηνείες -με κορυφαία αυτή του Γιώργου Κέντρου – και μια σκηνοθεσία που εκμεταλλεύεται αριστοτεχνικά τα φυσικά πλεονεκτήματα που του παρέχει η ιστορία, ο Γιώργος Γκικαπέπας καταφέρνει να βάλει τον τηλεθεατή στο σύμπαν της ιστορίας!
Οι χαρακτήρες της σειράς ξεδιπλώνονται αρμονικά, λειτουργώντας εξυπηρετικά στην κεντρική πλοκή της σειράς. Οι πρωταγωνιστές της ιστορίας προσπαθούν να βοηθήσουν την μικρή Εύα, η οποία χάνει τους γονείς της σε τροχαίο, βάζοντας «κάτω από το χαλάκι» τα δικά τους, μικρά καθημερινά δράματα. Ένας παππούς με δική του ατζέντα που ψάχνει για εκδίκηση, μια λειτουργός που βιώνει την απώλεια του πατέρα της, ένας εισαγγελέας ανηλίκων που χάνει την επαφή με τη σύζυγό του στην κοινή προσπάθεια του ζευγαριού να γίνουν γονείς.
Έρημη Χώρα: Κάτι παραπάνω από Ελληνικό «γουέστερν»
Ο χαρακτηρισμός «Ελληνικό Γουέστερν» ίσως και να αδικεί αυτό το ψυχογράφημα της Ελληνικής επαρχίας. Μπορεί φαινομενικά ο «Λουκάς» (Γιώργος Κέντρος) να έχει όλα τα χαρακτηριστικά του «Χιλμπίλη», μόνο που αυτή του η αντι-κοινωνική συμπεριφορά του δεν έχει να κάνει με κάποια ιδεολογία, τον τρόπο που ανατράφηκε ή άλλες προσλαμβάνουσες, αλλά με ένα τραγικό συμβάν (δολοφονία της συζύγου του).
Μπορεί κάποια μοτίβα να είναι αναγνωρίσιμα από ταινίες και σειρές του εξωτερικού στην Έρημη Χώρα, όμως ο Γκικαπέπας τις έχει φέρει στα «Ελληνικά μέτρα» χρησιμοποιώντας τις σωστές αναλογίες. Πέρα από αυτό, οι επιμέρους «δαίμονες» των ηρώων είναι κοινοί και σύγχρονοι.
Η διαχείριση της απώλειας, η απόκτηση παιδιού, η επαγγελματική ανέλιξη, η δεύτερη ευκαιρία, είναι κάποια από τα θέματα με τα οποία καταπιάνεται ο Γιώργος Γκικαπέππας, ευτυχώς όχι επιφανειακά, για χάρη γεμίσματος του χρόνου. Οι χαρακτήρες υποφέρουν και «επιδεικνύουν» τα τραύματά τους, άθελά τους πάντα, στην προσπάθεια να κάνουν το καλύτερο -εκτός του πρωταγωνιστή. Αυτή η εσωτερικότητα δεν φοβίζει τον δημιουργό του σίριαλ, Έρημη Χώρα.
Αν κάτι «κλωτσάει» είναι το CGI, του οποίου η χρήση είναι περιορισμένη, αλλά τόσο εξόφθαλμη. Συγχαρητήρια στην ΕΡΤ για την τόλμη και στο ERTFLIX για την Έρημη Χώρα!
«Έρημη Χώρα»: Η υπόθεση της σειράς
Δώδεκα χρόνια πριν, ο φιλήσυχος αγρότης Λουκάς (Γιώργος Κέντρος) υπερασπίζεται τον γιο του που δέχθηκε βίαιη επίθεση από ανθρώπους της νύχτας επειδή ερωτεύτηκε μια νεαρή Ρουμάνα, η οποία κινδύνευε από κυκλώματα. Λίγες ημέρες μετά άγνωστοι μπαίνουν στο αγρόκτημα του Λουκά και βιάζουν και δολοφονούν τη γυναίκα του.
Έκτοτε ο Λουκάς μεταμορφώνεται σ’ έναν σκληροτράχηλο ερημίτη που οπλοφορεί, κηρύττοντας πόλεμο προς πάσα κατεύθυνση. Λίγους μήνες μετά ο γιος του παντρεύεται τη νεαρή Ρουμάνα η οποία είναι έγκυος στο παιδί τους, αλλά ο Λουκάς δεν τον συγχωρεί και παύει κάθε επαφή μαζί του.
Το ζευγάρι αποκτά τη μικρή Εύα (Άννα-Μαρία Μαρινάκη), η οποία γεννιέται με μια σπάνια ασθένεια, που προξενεί άγχος για την ομιλία. Ο Λουκάς αρνείται να τη γνωρίσει και δεν την έχει δει ποτέ έως σήμερα. Όταν, όμως, ύστερα από 11 χρόνια η Εύα χάνει την ίδια ημέρα και τους δύο της γονείς σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα, ο Λουκάς είναι ο μόνος Έλληνας συγγενής της που μπορεί να αναλάβει την κηδεμονία της.
Εκείνος, όμως, αρνείται πεισματικά κάθε προσέγγιση, και την άγνωστη τύχη της Εύας αναλαμβάνει η Μαρίνα (Δανάη Σκιάδη), μια κοινωνική λειτουργός με διαλυμένη προσωπική ζωή, που βάζει σκοπό να μην οδηγηθεί η Εύα σε Ίδρυμα, σε συνεργασία με τον Μάνο (Γιώργο Καραμίχο), έναν εισαγγελέα ανηλίκων, ο οποίος βιώνει έναν δύσκολο γάμο με τη Χριστίνα (Αλεξάνδρα Αϊδίνη), επειδή δεν μπορούν να αποκτήσουν παιδί.
Η Μαρίνα, αποφασίζει να παλέψει με το τυφλό μίσος του Λουκά και μεταφέρει την Εύα στο αγρόκτημα, αναγκάζοντας έτσι εκείνον, αλλά και τον ίδιο της τον εαυτό, να αντιμετωπίσουν για πρώτη φορά τη σωτηρία τους.
Η τύχη ενός παιδιού χωρίς οικογένεια στα χέρια ανθρώπων που αναζητούν τη «χαμένη» οικογένεια.
* Φωτογραφίες: Instagram/erimi.xora